Titel
4
|
Buddhisme
Buddhisme - klassisk, retninger og i det senmoderne Danmark
Læringsmål:
Præsentere, analysere og fremstille tekster og andet materiale religionsfagligt korrekt
Kunne redegøre for de centrale dele af den buddhistiske virkelighedsopfattelse (de 4 ædle sandheder)
Herunder kende centrale begreber: Samsara, karma, Atman (selvet), Brahman, Jeg´et og de 5 skhandaer, de 6 genfødselsverdener, nirvana, Buddha, den ædle 8-ledede vej, formålet med meditation,
Kunne redegøre for ritualer og brug af disse inden for nirvanisk/karmisk/apotropæisk buddhisme
Kunne redegøre for de centrale buddhistiske retninger, Theravada (hinayana) / Mahayana / Vajrayana, - herunder begrebet Boddhisattva og forholdet mellem tomhed og samsara
Kunne redegøre for senmoderne konvertitbuddhisme, Ole Nydahl, Lama/Tulku samt senmodernitet og individualreligion
Kunne analysere og fortolke tekster, billeder og film med brug af de relionsfaglige begreber
Kunne diskutere og vurdere Buddhisme i forhold til senmodernitet og sammenligne med Kristendom og Islam.
Indhold
Samsara, karma, Atman (selvet), Brahman, Jeg´et og de 5 skhandaer, de 6 genfødselsverdener, nirvana, Buddha, den ædle 8-ledede vej, formålet med meditation, nirvanisk/karmisk/apotropæisk buddhisme, Theravada (hinayana) / mahayana / Vajrayana, Boddhisattva, senmoderne konvertitbuddhisme, Ole Nydahl, Lama/Tulku.
Senmodernitet og individualreligion
Materiale (33 s.):
Grundbogen til Religion C kap. 6 til og med s. 162 ø. og s. 167 m. - 170 (23 s.)
Film: Buddhismen på Shri Lanka (6 s.)
Den hvide Lama (4 s.)
|