Holdet 2024 ReC/3e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Thomas Lyngman
Hold 2024 ReC/3e (3e ReC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion som emne og fag
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Etik - Aktiv dødshjælp

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion som emne og fag

Introduktion til religion  

Formål:
Kendskab til fænomenet religion og til faget religion - herunder
- definitioner, modeller, grundlæggende faglige begreber
- metoder
- empiriske materiale
Forståelse for religioners afhængighed af den samfundsmæssige/kulturelle kontekst og religioners indflydelse på samfundet
Herunder Jan Hjärpes model; sekularisme, modernisme (progressiv og konservativ), traditionalisme, fundamentalisme

Indhold:
Hvad er religion? Religionsdefinitioner (Fibiger og Rothstein - Systimes religionsportal) og religionsmodeller (Ninian Smarts 7-dimensionale model)
Danskernes forhold til religion i dag.
Jan Hjärpes model for nutidige fløje i religion: sekularisme, modernisme, traditionalisme, fundamentalisme
Tekstlæsning og tekstlæsningsmodel - herunder fagtermer som tekster om religion vs. religiøse tekster/handlinger/billeder mv., indefra/udefra, central/perifer, klassisk/nyere. Bl.a. Motzfeldt: Religion. Teori - Fænomenologi - Metode s. 11 og 26-27 og indefra/udefra tekster i Kultur og Samfund s. 48.


Materiale (20 s.):
Systimes I-bog (religionsportalen) - Definitioner/karakteristik af religion. Marianne Qvortrup Fibiger (uddrag) og Mikael Rothstein samt Podemann-Sørensen (2 s.)
Kultur og Samfund bd. 1 (Systime) s. 37-40 (intro) 41 - 43 m. (Ninian Smart), 43 m. - 45 (Religion og samfund, Hjärpes model), 46 m. - 49 (tekstlæsning)
Tekstlæsningsskema (lærer)
GT: Skabelsesberetning nr. 1 i 1. Mos. kap. 1-2 + Syndefaldsmyten kap. 3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Formål:
At kunne redegøre for Islams 6 trossætninger og de 5 basale ritualer (Søjler)
At kunne redegøre for klassisk Sharia og de 4 fløje mht. Sharia i dag
At kunne analysere religiøse tekster og tekster om religion samt film på religionsfaglig vis.
At kunne redegøre for og anvende forskellige analysemodeller - Ninian Smart, Podemann-Sørensen, Vertikal-Horisontal dimension, van Genneps 3-fase model, Jan Hjärpes model for de 4 fløje mht. Sharia
At kunne diskutere og vurdere de forskellige nutidige fløjes forhold til modernitet og tilhørende vestlige værdier på en nuanceret måde.

Indhold:
Historie: Oprindelse og udvikling
Trossætninger (dogmer); Ritualer (5 søjler); Hadj - kultfest; ritualer og myter.
Ramadan og Hadj - den horisontale og vertikale dimension (jf. Smarts dimensioner - social og rituel) og Podemann Sørensens ritualmodel (Ritual - Myte - Virkning) samt van Genneps 3-fase model
Sharia - klassisk og de 4 nutidige strømninger.
Kilder (4 rødder); Fundamentalisme (islamisme); Traditionalisme; Modernisme (konservativ og moderne); Sekularisme. Moderniserings- og sekulariseringspotentiale i sammenligning med kristendommen.

Materiale (73 s.):
Religioner lever: Intro, grundmyte og koranen s. 96n.-102, Ritualer/søjler s.107n.-112

Formann: Islam og muslimerne
Grundmyte og trossætninger: s. 20-22, 24m.-17n., 29m.-34
Ritualer (5 søjler) Intro s. s. 35ø, Bøn s. 37-39ø., Hadj s. 41-42,
Klassisk sharia: s. 53-58
Nutidig sharia: s. 59-62m.
Tekster: T. 10, 11 (Sura 10 + 4 + 2), T. 12 (s. 105 linje 1-14 + s. 106 linje 15-42), Kildeafsnit IV: Intro om nutidig sharia s. 130-131 m.

Muhammeds himmelfart. https://www.religion.dk/islam/profeten-muhammeds-himmelfart

Grundbogen til Religion C s. 113-17 indtil Jihad (Jan Hjärpe og de 4
nutidige fløje i Islam)

Film: DR-TV - 5 skarpe om Islam
Film: La Mecque Secrète (Det hemmelige Mekka) - angivet som 'Rejsen til Islams hjerte'. (6 s.)
Film med Irshad Manji - 'Muslimer og Islamfortolkning' afsnit 2 (6 s.)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom

Kristendom - klassisk, historisk og i nutiden

Indhold:
Grundlagsmyten, Ritualer (dåb og nadver)
Jesus som religiøs leder + Lidelseshistorien
Jesusopfattelser i evangelierne (Mar. og Joh.)
Jesusopfattelser i kunsten (Grünewald og Dali)
Etikken i Ny Testamente - nytolkning af loven (Fra konkrete regler til overordnede principper samt Torasvækkelse og Toraskærpelse) Antiteserne i bjergprædikenen. Bjergprædikenen og næstekærligheds-buddets radikalitet.
Kristendommen i det senmoderne Danmark
(fundamentalisme / eksistensteologi - 'investeringskristne' vs. 'provokationskristne')


Materiale: (89 s.)

Religioner lever s. 58-76 + 92-93 (20 s.)

Bibelen online - Ny testamente: (20 s.)
Mar. Kap. 14-16
Joh. 19,28-30
Joh. 1,1-5 + 1,14
Mar. kap. 1-4 (uddrag)
Matt. kap. 2 v. 23-28 + kap. 5 v. 1-2, v. 17-26, v. 38-48  + kap. 7,1-12

Kristendom i nutiden (26 s.)
P. S. Mikkelsen: Kristendom i en moderne dansk virkelighed. (Mikkelsen)
s.  7-19 ø. (inkl. den kristne grundmyte og Israel på Jesus´ tid)
T. 7 og 8 a-d s. 53-58, T. 27 s. 115 (med lignelsen om den barmhjertige samaritaner), T. 54 s. 182-188 (uddrag om to nutidige fløje i den danske folkekirke s. 182 m. - 184)
Svend Bjerg: Den barmhjertige Samaritaner. Kristendom i nutid s. 86-87.)

Billeder i kristendommen - korsfæstelsen (8 s.)
Mathias Grünewald: Isenheimeralteret - Korsfæstelsen. (Grünewald)      
Thiedecke: Ordet og Jorden s. 79,og 82 (billeder) (Thiedecke)
Salvador Dali: Den hellige Johannes af Korsets Kristus (1951) (Dali)
                          fra Decharnes og Néret: Salvador Dali. 1904-1989.
Oplysninger til Isenheimeralteret - Fotokopier produceret af lærer. (TL)
Decharnes og Néret: Salvador Dali. (Intro til billeder) (Decharnes)
(8 s.)

DR-TV: (15 s.)
5 skarpe om kristendommen
5 skarpe om Luther
De unge præster. episode 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

Buddhisme - klassisk, retninger og i det senmoderne Danmark

Læringsmål:
Præsentere, analysere og fremstille tekster og andet materiale religionsfagligt korrekt
Kunne redegøre for de centrale dele af den buddhistiske virkelighedsopfattelse (de 4 ædle sandheder)
Herunder kende centrale begreber: Samsara, karma, Atman (selvet), Brahman, Jeg´et og de 5 skhandaer, de 6 genfødselsverdener, nirvana, Buddha, den ædle 8-ledede vej, formålet med meditation,
Kunne redegøre for ritualer og brug af disse inden for nirvanisk/karmisk/apotropæisk buddhisme
Kunne redegøre for de centrale buddhistiske retninger, Theravada (hinayana) / Mahayana / Vajrayana, - herunder begrebet Boddhisattva og forholdet mellem tomhed og samsara
Kunne redegøre for senmoderne konvertitbuddhisme, Ole Nydahl, Lama/Tulku samt senmodernitet og individualreligion
Kunne analysere og fortolke tekster, billeder og film med brug af de relionsfaglige begreber
Kunne diskutere og vurdere Buddhisme i forhold til senmodernitet og sammenligne med Kristendom og Islam.

Indhold
Samsara, karma, Atman (selvet), Brahman, Jeg´et og de 5 skhandaer, de 6 genfødselsverdener, nirvana, Buddha, den ædle 8-ledede vej, formålet med meditation, nirvanisk/karmisk/apotropæisk buddhisme, Theravada (hinayana) / mahayana / Vajrayana, Boddhisattva, senmoderne konvertitbuddhisme, Ole Nydahl, Lama/Tulku.
Senmodernitet og individualreligion

Materiale (33 s.):
Grundbogen til Religion C kap. 6 til og med s. 162 ø. og s. 167 m. - 170 (23 s.)
Film: Buddhismen på Shri Lanka (6 s.)
         Den hvide Lama (4 s.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Etik - Aktiv dødshjælp

Etik - Aktiv dødshjælp

Formål:
At opnå kendskab til emnet, aktiv dødshjælp, og på begreberne aktiv og passiv dødshjælp
At opnå kendskab til de to dominerede ikke-religiøse moralteorier (etikker) i nutiden (pligtetik og nytteetik), identificere styrker og svaghede ved teorierne, og at kunne anvende dem i analyserne
At opnå kendskab til centrale moralteoretiske metoder; Testen for Moralsk Relevante Forskelle (MRF-testen); moralske afgørelsers to sider - Er-siden og Bør-siden; glidebaneargumentet. Og at kunne anvende disse i analyserne
At kunne præsentere, analysere og fortolke tekster for og imod aktiv dødshjælp og identificere argumenterne som værende pligtetiske eller nytteetiske og anvende de øvrige metoder, når det er relevant
At kunne diskutere (for/imod) og tage kvalificeret stilling til spørgsmålet om aktiv dødshjælp på baggrund af det ovenstående

Indhold:
Pligtetik (Kant , Nytteetik (Bentham)
Kant: Hypotetiske vs. kategoriske imperativer, Det kategoriske (super-)imperativ i to af de tre versioner (1: universalitet og 2: respekt for personers autonomi) samt de afledede situationsuafhængige kategoriske imperativer (ikke slå ihjel, ikke lyve osv.)
Bentham og det etiske regnskab med 7 kriterier - herunder intensitet, varighed, sandsynlighed, nærhed/fjernhed, frugtbarhed, renhed
Moralsk held/uheld og hhv. Kant (udelukker konsekvenser fra vurderingen) og Bentham (Sandsynlighed som et af kriterierne i det etiske regnskab)
Aktiv vs. passiv dødshjælp
Principper vs. hensynet til patienters intense lidelser
Glidebaneargumentet
Hensynet til pårørende og til lægerne
MRF-test i forhold til aktiv/passiv dødshjælp

Materiale: (36 s.)

Etik generelt, pligt- og nytteetik og moralfilosofiske metoder (17 s.)
Kasper Larsen: Mennesket i verden s. 12-30 Minus s. 20-21 og s. 26 n. - 28 m. (14 s.)
Politikens introduktion til moderne filosofi s. 111 ø - 112 (MRF-test) (2 s.)
Lærerpapir med Benthams kriterier (1 s.)
(Er-side/Bør-side og Glidebaneargumentet gennemgået i forb. med tekstanalyserne)

Kompendium med tekster: (19 s.)
En hånd til døden (Holland og den aktive dødshjælp) samt Hård kritik af Hollands nye lov Information 30.11.2000) (2 s.)
Etik til debat (1974) T. 17 (Om at sikre sig dødshjælp) og T. 18 (Eutanasi) (3 s.)
Niels Holtug: Dødshjælp. Minus s. 66m. - 69n. Fra 'Anvendt etik' (1993) (14 s.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer