Holdet 2024 ReC/3f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Peter Schilling
Hold 2024 ReC/3f (3f ReC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion og senmoderne religiøsitet
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Medicinsk etik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion og senmoderne religiøsitet

Dette forløb har til formål at introducere centrale religionsfaglige begreber, samt give en indføring i religion i det senmoderne samfund. Udover dette har vi arbejde med forskellige øvelser, der skulle tydeliggøre de kendetegn religion har i det senmoderne samfund, og hvordan man i givet fald arbejder med dem. Der har af samme årsag ikke været mange tekstanalyser, men fokus på teori og tidstypiske religionsfaglige diskussioner.

Tekst:
"Bisættelse udenfor kirkens stemningsfulde kulisse" (Anne Behr)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Dette islamforløb har været haft en kronologisk opbygning, hvor pointen var at inddrage de væsentligste punkter fra islams formative perioder til islams rolle i et senmoderne samfund. Hovedparten af vores analyser har været med udgangspunkt i baggrundsstoffet fra Islam og Muslimerne (Jens Forman)

1. Formative islam
2. Trosgrundlag
3. Religiøse forpligtelser (de 5 søjler)
4. Klassiske sharia
5. Moderne sharia
6. Traditionalisme
7. Modernister
8. Sekularister
9. Fundamentalister (Salafisme i dette tilfælde)

Tekster:

”Der er gået jul i ramadanen” (Ulla Poulsen, Kristeligt Dagblad, 28 oktober 2003)
”Vi tror på en sekulær Islam” (Moustapha Kassem og Akmal Safwat, Politiken, 8 februar 2008)
*Sharia i Pakistan” (Jens Forman, Islam og muslimerne)
*Tørklædet er malplaceret i Danmark" (Jens Forman, Islam og Muslimerne, s.125-126)
"Uden tørklæde er helvede nær" (Jens Forman, Islam og Muslimerne, s. 127-128)

Video/dokumentarer:

Hadj – Journey of a Lifetime
Interview med Sherin Khankan
Interview med Adnan Avdic (TV2)

Baggrundslæsning:
Jens Forman, Islam og Muslimerne, s.10-44, 53-72
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom


1) Jødiske forestillinger. Gudsopfattelse, menneskesyn, pagtstanken, messiasforventninger mm.


2) Den kristne grundmyte, kristne forestillinger, menneskesyn


3) Jesus - den historiske Jesus og evangeliernes Jesus Kristus


4) Den nye lov – Bjergprædiken, radikalisering af moseloven.


5) Lidelse, død, opstandelse og Helligåndens komme. Påske himmelfart og pinse


6) Paulus og Luther (tro vs. gerninger)


7) Kristen etik - fokus på næstekærligheden 


8) Kristendommen i en senmoderne kontekst.

Baggrundslæsning:
Da Gud Slog i bordet (Svend Lindhardt og Bente Lund, 1998 Gyldendal) s. 27-31
Grundbog til Religion C, s. 49 -79 (+ udvalgte øvelser)
Hvem er jesus? https://www.religion.dk/kristendom/hvem-er-jesus
Kristendommens udbredelse https://www.religion.dk/kristendom/kristendommens-udbredelse-0
Hvem var Martin Luther  https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-martin-luther

Tekster:

- Syndefaldet (1 mosebog, kap 3)
- Adam og Kristus (Romerbrevet, kap 5)
- Johannes Åbenbaring (kap 20, v1-16)
- Verdensdommen (Matt kap 25, v.31-46)
- Lignelsen om den fortabte søn (Lukas kap 15, v.11-32)
- Bjergprædiken (Matt kap 5-7)
- Romerbrevet (Kap 2, v.17-29 + kap 3, v.21-31 + kap 13, v.9-21 + kap 5, v.1-11)
- Martin Luther: ”Pligten til at tage sig af sit medmenneske” (Fra Kultur og Samfund – En materialesamling til KS)
- Pligt eller kærlighed (Jan Lindhardt, Berlingske Tidende, 12/7, 1998)
- Den Barmhjertige Samaritaner (Lukas kap 10, v.25-37)
- Nadveren (Lukas 22, v.7-23)
– Pinsen skal frem i lyset (Kristeligt Dagblad)
- Korsfæstelsen (Lukas 23, v.26-38)
- Apostelenes Gerninger, kap 1. V.3-14
- Folkekirkens Dåbsritual (Tekst 24, s. 137-138 i Horisont)
- Johannes Dåb af Jesus (Matt kap.1, v.1-28)
- ”Ateistisk Formand – ”Jeg ved ikke, hvad der skal komme i stedet” af Anders Stjernholm (Artikel fra Politiken d. 6 sept, 2016)
- ”Danskerne deserterer fra vores fælles kamp mod åndløsheden” af Poul Joachim Stender (Artikel fra Politiken d. 18 september, 2016)
- ”Tekst 33: Vi må have vækkelse” af Ruth Evensen (Tekster til Kristen Fundamentalisme i Danmark)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

Buddhisme forløbet har taget udgangspunkt i den formative periode og har gradvist fået introduceret de væsentligste fagbegreber i relation til det buddhistiske livssyn, menneskesyn og verdenssyn. Fokus har desuden været tibetansk buddhisme med det formål at gøre eleverne i stand til at belyse relevante aspekter af buddhismen i det senmoderne samfund.

Tekster:
- Tekst 16 – Genfødselsprocessen (Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder af Esben Andreasen, Gyldendal 2002
- Tekst 17 - De 4 ædle sandheder (Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder af Esben Andreasen, Gyldendal 2002
- Tekst 18 – Den ædle 8-ledede vej (Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder af Esben Andreasen, Gyldendal 2002
- Tekst 26 – Nirvana (Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder af Esben Andreasen, Gyldendal 2002
- Tekst 27 – Nirvana er usammensat (Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder af Esben Andreasen, Gyldendal 2002

Billedanalyse:
- Livshjulet (inddragelse af Lene Højholdt)

Dokumentar:
- The Life of the Buddha (BBC, 2008)
- Buddha og Milliardæren (Programserien “Himlen over Danmark”, DR, 2006)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Medicinsk etik

Dette forløb tager udgangspunkt i etiske problemstillinger i sundhedsvæsenet og de diskussioner der måtte opstå. Vi har gennemgået pligt- og nytteetikken som forudsætninger for at tale om kilderne. Disse inkluderer et nyttespil fra etisk råds hjemmeside, dokumentaren 'En Værdig Død' samt "Forsvar for en bedstemor-mor"

Baggrundsinfo:
- Den optimale behandling? – Om medicinsk etik”. Poul Storgaard Mikkelsen. Systime, 2008. S. 9-14
- Dokument fra undervisningen om pligt- og nytteetik

Dokumentar:
- 'En Værdig Død' (DR2 Undersøger)

Tekster:
- 'Det er ikke en menneskeret at få børn' (”Den optimale behandling? – Om medicinsk etik”. Poul Storgaard Mikkelsen. Systime, 2008.)

Div:
Nyttespil (etisk råds hjemmeside)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer