Holdet 2024 ReC/3k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Henrik Næsted, Kathrine Rendboe
Hold 2024 ReC/3k (3k ReC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Jødedom
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam
Titel 5 Førkristen nordisk religion
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

KERNESTOF.
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode

FAGLIGE MÅL.
Eleverne skal kunne...

- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber


FORMÅL
Dette forløb har til formål at introducere centrale religionsfaglige begreber, samt give en indføring i religionsfaget. Forløbet har kort introduceret centrale begreber og religionsfaglige værktøjer, som der bliver trukket på igennem resten af undervisning.

INDHOLD:

- Smarts Syv Dimensioner
- Ortopraksi og ortodoksi
- Helligt og Profant
- Rent og Urent
- Axis Mundi
- Kultdrama
- Myte og Ritual
- Van Genneps ritualfaser



MATERIALER

Religioner Lever s. 6-31

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Jødedom


KERNESTOF.
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber

FAGLIGE MÅL.
Eleverne skal kunne...
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi


FORMÅL

Eleverne skal kunne dokumentere kendskab til grundlæggende elementer i jødisk religion – herunder pagtstanken, messiasforventningen, spisereglerne samt ritualer som omskærelse, sabbat, pesach og begravelse.
Udover at analysere klassiske tekster, der afspejler den antikke jødedom, skal eleverne kunne analysere moderne tekster, der eksemplificerer forskellige jødiske fortolkninger i en vestlig kontekst med særligt fokus på de jødisk-kristne relationer før og efter 2. verdenskrig.

INDHOLD:

- Introduktion (2x moduler
- Identitet og hellige skrifter
- Hjemmelavet religion/opsamling (2x moduler grundet lærerskift)
- Religiøse forestillinger
- Jødisk praksis (2x moduler)
- Zionlisme, Holocaust og jødisk-kristne relationer
- Hovedretninger: Ortodoks, konservativ, reform
- Messias- og forløsningsmyten
- Begravelsesritual og efterlivsforestillinger

Begreber:
Do ut des, zionisme, tikkun olam, problem- og løsningsmyten, kosher, ortopraksi vs. ortodoksi, pagt, seder, sabbat, pesach, diaspora, teodicé, national vs. universal religion, kalenderritual, jødiske skrifter og traditioner (Torah, Tanak, Talmud), messiasforventning, fjern vs. nær gudsbegreb, kaos vs. kosmos

Tekster:

Religioner lever: 36-56

1. Mos 1-2,4; 17,1-14
2. Mos 19,1-8; 12, 1-36; 23,19; 30:23-30
Esajas 13,9-16; 65,17-25;
Jeremias 23,1-8.



Melchior, Bent. "I Jødedommen er Gud der bare", Kristeligt Dagblad, 2003.
Hazen, Isabelle. "Shema er den jødiske trosbekendelse", Kristeligt Dagblad, 2018.
Jensen, Lene. "Hovedretninger i Jødedommen". Kristeligt Dagblad, 2005.
Følner, Hanne m.fl.: Kuplen, Muren, Graven, Gyldendal, 2002, s. 133-135, 154-155.
"Ritualer ved død og begravelse". Jødisk informationscenter, tilgået 09.10.2024
"Den sørgende Kaddish". Jødisk informationscenter, tilgået d. 09.10.2024

Dokumentarer:
Lexner, Bent. "Introduktion til Jødernes Pesach". DRTV, 2013.
Agger, Anders. "Indefra med Anders Agger: Rabinner". DRTV, 2016.
Cohen, Yulie. "Min Bror". Filmcentralen, 2007.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom

Kristendom:

Eleverne skal kunne relatere de vigtigste elementer af kristen tro og praksis til ”den kristne grundmyte”. De skal på baggrund af bibelske tekster kunne redegøre for kontinuitet og brud mellem den antikke jødedom og den tidlige kristendom. Eleverne skal kunne dokumentere kendskab til kristendommens formative periode. I forlængelse heraf skal de via sammenligning af kanoniske og moderne tekster kunne påvise historiske forandringer i fortolkningerne af det kristne budskab samt relatere til eksempler på moderne og nutidige kristendomsformer.

KERNESTOF & FAGLIGE MÅL.

- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse.
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

INDHOLD.
- Introduktion
- Den kristne grundmyte og arvesynd
- Formativ Kristendom
- Jesus som frelser
- Ritualer og sakramenter
- Dogmer
- Historisk udvikling
- Sekularisering
- Kritik
- Kristneretninger
- Karismatisk ledelse
- Case: Pinsekirken

Tekster:
”Religioner lever” s. 58-91

Biblen (gennemgået ved ”Religioner lever”)
1. 1. Mos kap. 3 (syndefaldet)
2. Luk. 22, 16-20 (kultdrama - nadver)
3. Matt. 5-7 (bjergprædiken); 22, 34-40 (det dobbelte kærlighedsbud)
4. Gal. 3, 26-29 (Paulus’ retfærdiggørelseslære)
5. Mark. 8, 27-30 (Jesuskult i jødedommen)
6. Rom. 13, 8-10 (næstekærlighed)

Begrebsnøglen til Religion. Systime. 2016.
- s. 140 ”Karismatisk ledelse”
- s. 148 ”Myter”

Den Apostolske Trosbekendelse. Folkekirken.dk.
Den Nikænske Trosbekendelse. Folkekirken.dk

Dokumentarer:
”Adam og Eva – mere eller mindre kristendom?” DRTV. 2018. (28 min.)
”Kirken i Farver. Pinsekirken” . 2005. (28 min).

”5 skarpe om…” DRTV,
- Kristendommen
- Jesus
- Ritualer


Begreber:
-Det kristne frelsesyn, Messias-begrebet, dobbelte kærlighedsbud, nadver, påske, dåb, Martin Luther, protestantisme vs. katolicisme, (arve)synd, monoteisme, sakramenter, treenighed, sekularisering, fortryllese/affortryllelse/genfortryllelse, senmodernitet, retfærdiggørelseslæren, bjergprædiken, hegnsprincip, historisk vs. mytisk Jesus, to-naturslæren, abrahamitisk religion, kritik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Islam

Islam:

Dette islamforløb har været haft en kronologisk opbygning, hvor pointen var at inddrage de væsentligste punkter fra islams formative perioder til islams rolle i et senmoderne samfund.


1. Intro
2. Formative islam
2. Islams kilder (skrifter)
3. Religiøse forestillinger (De seks trosartikler)
4. De religiøse forpligtelser (de 5 søjler)
5. Sharia og Hjärpes model
6. Islam i den moderne verden

KERNESTOF:
- islam set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og
hadithsamlinger samt andre historiske og nutidige tekster

FORMÅL

Eleverne skal kunne...

- Karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder som knytter sig til islam.
- Forklare islams formative periode, nutidige udbredelse, samt den historiske kontekst, som islam opstod i. Hertil skal eleverne kunne redegøre for forholdet til det pre-islamiske hedenske trossystem på den arabiske halvø, samt jødedom og kristendom.

- Udføre en religionsfaglig karakteristik og analyse af islams centrale kalender- og overgangsritualer, med et særligt fokus på fasten(sawm) og valfarten(hajj). I forlængelse heraf skal eleverne kunne anvende Van Genneps og Podemanns ritualteorier.

- Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver

- Redegøre for klassisk og moderne sharia samt islamisk retsvidenskab (figh.)

- Kategorisere religiøse udøvere ved anvendelse af Jan Hjärpes model

- Give en nuanceret og objektiv forklaring på forskellige tilgange til sharia, og forholdet mellem islam og den moderne verden, i mødet med europæisk kultur og samfundsnormer.

- Diskutere islam som hhv. majoritets- og minoritetsreligion og nyformuleringer af islam, som f.eks euroislam, sekulær islam og global islamisme.

MATERIALER:

”Religioner Lever” s. 94-122

”Dreprivationsteori” s. 134. Begrebsnøglen til Religion. Systime. 2016.

Wulff, Ellen. Koranen. Sura 1; 2, v35-48; 3, v.1-65; 81; 112; 113; 114. Dansk oversættelse. 2009.
Andreasen, Esben. s.60 ”Ægetskab”, Al-Bukhari: Hadith-samling. Systime. 2007.

Dokumentar:
”5 skarpe om islam”, DRTV. 2014.  (19 min)
”Imamen på Riget” DRTV. 2018. (43 min.)
”Rejsen mod Oprøret”. DR2. mitcfu. 2019 (28 min)
Aminah Tønnesen ”Islams Seks Trosartikler”. http://islamstudie.dk/ . Tilgået d. 17.03.2025.

Begreber: Islams formative periode, sharia, de seks trosartikler, Muhammed, koran, hadith, islam, monoteisme, umma, Hjärpe, halal vs haram, sunna, polyteisme, de fem søjler, Mekka, Medina, sunni vs shia, sekularisme, euroislam, profet, Allah, fiqh, global islam, minoritets vs. majoritetsreligion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Førkristen nordisk religion

KERNESTOF.

- væsentlige sider af yderligere mindst én valgfri religion.
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode

FAGLIGE MÅL.

Eleverne skal kunne...

- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber


FORMÅL

Eleverne har skal karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative tekster, som afspejler førkristen nordisk religiøsitet. Dertil skal de diskutere kildeproblematikken i forhold til vores kendskab til førkristen nordisk religion. Ydermere karakteriseres hvad der kendetegnede førkristen nordisk religion, ud fra de kilder vi har til rådighed i nutiden og der anvendes faglige begreber, som fx "frugtbarhedsreligion og polyteistisk religion)

I forlængelse heraf analyseres centrale forestillinger i den førkristne nordiske religion, herunder gudernes funktioner, med inddragelse af Georges Dumezils myteteori.

Eleverne opnår forståelse for nordboernes rituelle praksis ifht. kalender- offer og overgangsritualer, samt kulten knyttet til deres helligsteder og bliver i stand til at forklare sammenhængen mellem ætiologiske myter og samfundets klasser i det førkristne Norden.   


INDHOLD:

- Intro, begrebsafklaring og kildesituation
- Skabelsen af den kosmiske orden
- Skabelsen af den sociale orden
- De nordiske guder og deres funktioner
- Dødsforestillinger
- Myten om Balders død
- Overgangsritualer og efterlivet
- Cykliske ritualer
- Ragnarok og den yderste tid
- Helligsteder/Axis Mundi


MATERIALER

- Hjernekassen på P1: "Nordisk Mytologi". DR. 2020.
https://www.dr.dk/lyd/p1/hjernekassen-paa-p1/hjernekassen-paa-p1-2020/nordisk-mytologi-11542001451

- Adam af Bremens krønike: "Om ofringerne i Uppsala". Nationalmuseets oversættelse 2010

- Allan Ahle, Christian Vollmond: "Vikingernes Religion". Columbus 2023. Side 14-20, 51-57

- Begrebsnøglen til Religion: Offerteori: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=150

- Begrebsnøglen til Religion: Dúmezils Myteteori: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=149#c389

- Den poetiske Edda: "Rigs remse". Oversættelse af Rolf Stavnem. UPress 2018. Side 239-254.

- Fibiger, Marianne (Sørensen 2022 .red): "Axis Mundi - Verdens midte er mange steder".

- Jens Peter Schjødt: "Nordisk religion", i: Gyldendals religionshistorieside. side 175-177, 177-179, 180-182

- Leif Carlsen: "Nordisk Religion" 1986: side 29-31, 80-85

- "Minde om Erik Blodøkse" https://heimskringla.no/wiki/Minde_om_Erik_Blod%C3%B8kse

- U. Hartvig Larsen: "Vikingers tro og tanke". Akademisk Forlag 2000. side.8-10, 30-32

- Wilhelm Grønbech: "Gendigtning af Snorris Edda". 1927
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer