Titel
2
|
Islam
Forløbet er det første forløb efter introduktionen til faget og bruges således også til at få fagbegreber endnu bedre på plads. Forløbet giver et kort rids over islams historiske udvikling fra den formative periode til nutiden.
Der er vægt på centrale forestillinger og centrale ritualer, hvor der gøres særligt meget ud af profeten Muhammed, de fem søjler samt de seks trosartikler.
Vi læser såvel klassiske tekster som tekster fra nutiden. I forbindelse med læsning af udvalgte dele af Koranen og Hadither ser vi på islam som værende både lovreligion og trosreligion, hvor troen og omsorgen for medmennesket i teksterne vægtes højere en bestemt ydre adfærd i forholdet til Allah.
Eleverne introduceres til Jan Hjärpes model over religions indhold og funktion, ligesom de introduceres til Thomas Hylland Eriksens tre typer af minoritetsidentiteter (ren identitet, bindestregsidentitet og kreoleridentitet). Herunder arbejder vi med interviews med danske muslimer med mellemøstlig baggrund og kreoleridentitet.
Forløbet skal sætte eleverne i stand til at:
̶ redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
Matrialer:
Allan Ahle m.fl. "Horisont", s.147-171 øverst, s.174-179
Jens Forman: "Islam og muslimerne", Systime, 2011, skemaerne (og kun dem) på s.14, 18 og 28, s.58, s. 98 nederst - 100 m. (tekst 7: "Profetens natte- og himmelrejse")
Jens M. Steffensen: "Islam - fra beduinkult til verdensreligion", Systime, 2001-2005, tekst 1 (s.65), tekst 7 (s. 74 ø.), tekst 10 (s.76 ø.), tekst 20 (s.84 n.), tekst 25 i uddrag (s. 90-94 i uddrag), tekst 30 (s.108 ø.), tekst 31 (s.108 n.). Bemærk! Af tekst 25 skal du kun læse nr. 6,10, 12, 18 og 34.
"Muslim: Jeg har altid haft svært ved at faste", af Saliha Marie Fetteh, Kristeligt Dagblad, 15. maj, 2018 https://www.religion.dk/jeg-har-altid-haft-svaert-ved-faste
"Mohammed er bindestregsdansker: »Jeg går ikke på kompromis med, hvem jeg er. Hverken som dansker eller palæstinenser«, af Tobias Bonde Simonsen, Politiken, 15. maj, 2021 https://politiken.dk/debat/art8204385/%C2%BBJeg-g%C3%A5r-ikke-p%C3%A5-kompromis-med-hvem-jeg-er.-Hverken-som-dansker-eller-pal%C3%A6stinenser%C2%AB
Thomas Hylland Eriksens 3 identiteter for minoriteter (her hentet fra Peter Brøndum m.fl. ”Luk samfundet op” (I-bog, Systime, 2020) https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=301
Eksamenstræningstekst d.9. maj, 2025: Isam B ser det danske sprog og sin tro som livets grundsøjler, af B. C. Rasmussen, Kristeligt Dagblad, 06.08.19 https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/han-ser-det-danske-sprog-og-den-muslimske-tro-som-livets-grundsoejler
Filmisk materiale:
"Sneaking a Camera into Mecca to film Hajj" https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Isam B. - "I Danmark Er Jeg Født" https://www.youtube.com/watch?v=DwRlHPtRghs (afslutter eksamenstræningsmodul d.9. maj, 2025)
|