Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Søren Christoffer Sørensen
|
Hold
|
2024 ReC/3u (3u ReC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religionsfaget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam og muslimer
KERNESTOF:
- islam set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og
hadithsamlinger samt andre historiske og nutidige tekster
FORMÅL
Eleverne skal kunne...
- Karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder som knytter sig til islam.
- Forklare islams formative periode, nutidige udbredelse, samt den historiske kontekst, som islam opstod i. Hertil skal eleverne kunne redegøre for forholdet til det pre-islamiske hedenske trossystem på den arabiske halvø, samt jødedom og kristendom.
- Udføre en religionsfaglig karakteristik og analyse af islams centrale kalender- og overgangsritualer, med et særligt fokus på fasten(sawm) og valfarten(hajj). I forlængelse heraf skal eleverne kunne anvende Van Genneps og Podemanns ritualteorier.
- Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- Redegøre for klassisk og moderne sharia samt islamisk retsvidenskab (figh.)
- Kategorisere religiøse udøvere ved anvendelse af Jan Hjärpes model
- Give en nuanceret og objektiv forklaring på forskellige tilgange til sharia, og forholdet mellem islam og den moderne verden, i mødet med europæisk kultur og samfundsnormer.
- Diskutere islam som hhv. majoritets- og minoritetsreligion og nyformuleringer af islam, som f.eks euroislam, sekulær islam og global islamisme.
MATERIALE:
- Amer Majid: "Allahs hus". i: Sendebudet- Historien om profeten Muhammed og islam. Forlaget Tronen 2012
- Aminah Tønnsen: "Hvad er en fatwa?" i: ISLAM - TRO OG LIVSFORSTÅELSE. http://islamstudie.dk/?page_id=1842
-Dabiq nr. 15 2016 - Islamtisk Stats propagandamagasin
- Hansen m.fl. "Religioner Lever". L&R 2017: side 94-96, 96-100, 100-104, 104-107, 107-110, 111-112, 112-116, 116-120
- http://islamsvar.dk/
- Jesper Petersen: "Sharia er ikke en lovtekst fra middelalderen"
Berlingske Tidende. Torsdag d. 14. marts 2019
- Kategorisering af religiøse udøvere: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=p141
- (Hadith)Al Bukhari - Åbenbaring:
https://rh.systime.dk/index.php?id=231
- "Hvem repræsenterer muslimerne i moderniteten?": https://islam.systime.dk/index.php?id=229&L=0
- J. Forman: "Islam og muslimerne" tekst 7. Systime 2011
- Jørgen Podemann Sørensens ritualteori: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=161&L=0
- Koranen Sura 5, vers 41-51, Sura 50,
- Mikael Rothstein: "Skal almindelige muslimer tage afstand fra islamisk terrorisme?" Hentet fra: https://politiken.dk/debat/art5561473/Skal-almindelige-muslimer-tage-afstand-fra-islamisk-terrorisme
- Muslimske pigers dagbog: Afsnit 2. Danmarks Radio 2020. https://www.dr.dk/studie/religion/muslimske-pigers-dagbog
- Religion.dk: "Hvad er Euroislam?" https://www.religion.dk/viden/hvad-er-euroislam
- Van Genneps Ritualteori: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=160
- VICE MAGAZINE: "Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi" https://youtu.be/q7q_LcqbvKI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendomme
KERNESTOF
- kristendom set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det
Gamle og Det Nye Testamente, samt andre tekster fra kristendommens historie og nutidige tekster
FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne...
- redegøre for centrale sider ved kristendom, herunder religionens formative, historiske og nutidige skikkelser, samt den teologiske udvikling fra tidlig kristusbevægelse til selvstændigt trossamfund.
- karakterisere og analysere forskellige materialer ved anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra-perspektiver
̶- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- demonstrere viden forskellige typer moderne kristendomme og kristne bevægelser.
INDHOLD:
- Hvad er kristendom?
- Den historiske og den mytiske Jesus
- Jesus' lidelseshistorie
- De kristne helligskrifter.
- Kristusbevægelsen efter Jesus' død
- Den kristne grundmyte
- Dommedag og frelse
- Den danske folkekirke i nutiden
- Kirkens ritualer: Fokus på Nadver og Dåb
- Kristen Fundamentalisme: Pentekostal kristendom og Jehovas Vidner som CASE-eksempler.
MATERIALE.
Andreasen m.fl. "Religion og kultur - en grundbog". Systime 2006: side 143-147, 147-151, 152-156, 156-160, 160-162. 166-168
Apostlenes Gerninger Kapitel 2, vers 36-41
Bonde, Marianne: "Tekst 11: Nadveren er et kærtegn" Kristeligt Dagblad 15. jun 2006
Brink, Agnete: "Dåben - tekst 65 i Kristendom og en moderne dansk virkelighed" side 221-223
DR: "De unge præster - afsnit 2" DR 2020
DR: "Nærradiofonien - på kristen sommerlejr". DR 2017
Faktalink: "Pinsebevægelsen". (Artiklen er fjernet faktalink. Ligger som pdf under modulet d. 9/2 2022)
Folkekirkens nadverritual: Uddrag fra Folkekirkens liturgier. (Tekst 1)
Følner og Lund "Fundamentalisme i Kristendom og Islam". 2012 side 21-29.
Grosbøll, Thorkild: "En sten i skoen (i uddrag)" 2003.
Haaning & Laursen: "Kristendom - tro og praksis". Systime 2016. Side 184-188
Hansen m.fl. "Religioner Lever". L&R 2017: side 79-82, 82-87. 84
Hvithamar, Annika: "Danske verdensreligioner -Kristendom". Gyldeldal 2007. Side 229-235
Jensen, Tim: "Minoritetsreligioner i Danmark : religionssociologisk set" Columbus 1991. Side 151-161
Johannes' Åbenbaring Kapitel 20
Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl.: "Begrebsnøglen til religion - teori og metode". Systime 2016. (Kapitlet om karismatisk ledelse)
Markusevangeliet Kapitel 14, 15
Matthæusevangeliet kapitel 5-7, 25
Video: "Moses Hansen udfører dåb i Holsted Å"
Paulus" Brev til Romerne Kapitel 6
Peters Første Brev Kapitel 3
Tegnefilm: "Hans Sidste Dag". https://youtu.be/dxG1dOY08vc
Vagttårnet september 2016: "Bliv ved med at kæmpe for at opnå Jehovas velsignelse"
Videoer fra Jehovas Vidner: "Adlyd Jehova" og "én mand og én kvinde"
https://www.jw.org/en/publications/videos/#da/mediaitems/BJF/pub-pk_2_VIDEO
https://www.jw.org/en/library/videos/#da/mediaitems/BJF/pub-pk_22_VIDEO
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Shinto - Japansk religion
KERNESTOF.
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse.
FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne...
- karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative shinto-kilder.
- diskutere religionsbegrebet i relation til shinto, herunder karakterisere hvad der kendetegner religiøsitet i Japan (religiøs pluralisme, ortopraksi, pragmatisk religion og levet religion).
- analysere centrale forestillinger i shinto, herunder især kami-begrebet.
- redegøre for shintos placering i spændingsfeltet mellem stat og religion
- forstå rituel praksis og betydningen af renhed i shinto.
- perspektivere medialiseringen af shinto med henblik på at diskutere religionens betydning i Japan.
INDHOLD:
- Intro og begrebsafklaring
- Kami og natursyn
- Kojiki-myterne
- Shinto mellem stat og religion
- Shintos helligdomme.
- Religiøs praksis. Herunder individuelle og kollektive riter (f.eks Matsuri)
- Overgangsritualer.
- Shinto i nutiden
- Medialiseringen af shinto
- Helligt og profant
- Rent og urent
- Axis Mundi
MATERIALE.
Ama Toshimaro 2005: "Hvorfor er japanerne a-religiøse?"
Carmen Blacker 1993: "begrebet kami "
Hansen m.fl. "Religioner Lever". L&R 2017: side 244-246, 247-249, 249-253, 254-256, 257-261, 263-265
JINJA HONCHO - Association of Shinto Shrines: https://www.jinjahoncho.or.jp/en/index.html
Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl.: "Begrebsnøglen til religion - teori og metode". Systime 2016. (Kapitel om rent og urent)
Marianne Qvortrup Fibiger: "Axis mundi - verdens midte er mange steder" I: Kristelig Dagblad 25. april 2007.
Michael Dwyer: "Shinto Ideals in Miyazaki’s Princess Mononoke". New College of Florida 2019
Myter fra Kojiki. I: Andreasen & Borup: "Japansk Religion". Forlaget Univers 2013.
Princess Mononoke (Studio Ghibli 1997)
Visiting a shinto shrine (how to pray, what to do) 明治神宮で初詣: https://youtu.be/RjHhFgvq_co
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Førkristen nordisk religion
KERNESTOF.
- væsentlige sider af yderligere mindst én valgfri religion.
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
FAGLIGE MÅL.
Eleverne skal kunne...
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
FORMÅL
Eleverne har skal karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative tekster, som afspejler førkristen nordisk religiøsitet. Dertil skal de diskutere kildeproblematikken i forhold til vores kendskab til førkristen nordisk religion. Ydermere karakteriseres hvad der kendetegnede førkristen nordisk religion, ud fra de kilder vi har til rådighed i nutiden og der anvendes faglige begreber, som fx "frugtbarhedsreligion og polyteistisk religion)
I forlængelse heraf analyseres centrale forestillinger i den førkristne nordiske religion, herunder gudernes funktioner, med inddragelse af Georges Dumezils myteteori.
Eleverne opnår forståelse for nordboernes rituelle praksis ifht. kalender- offer og overgangsritualer, samt kulten knyttet til deres helligsteder og bliver i stand til at forklare sammenhængen mellem ætiologiske myter og samfundets klasser i det førkristne Norden.
INDHOLD:
- Intro, begrebsafklaring og kildesituation
- Skabelsen af den kosmiske orden
- Skabelsen af den sociale orden
- De nordiske guder og deres funktioner
- Dødsforestillinger
- Myten om Balders død
- Overgangsritualer og efterlivet
- Cykliske ritualer
- Ragnarok og den yderste tid
- Helligsteder/Axis Mundi
MATERIALER
- Adam af Bremens krønike: "Om ofringerne i Uppsala". Nationalmuseets oversættelse 2010
- Allan Ahle, Christian Vollmond: "Vikingernes Religion". Columbus 2023. Side 14-20, 51-57
- Begrebsnøglen til Religion: Offerteori: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=150
- Begrebsnøglen til Religion: Dúmezils Myteteori: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=149#c389
- Den poetiske Edda: "Rigs remse". Oversættelse af Rolf Stavnem. UPress 2018. Side 239-254.
- Fibiger, Marianne (Sørensen 2022 .red): "Axis Mundi - Verdens midte er mange steder".
- Jens Peter Schjødt: "Nordisk religion", i: Gyldendals religionshistorieside. side 175-177, 177-179, 180-182
- Leif Carlsen: "Nordisk Religion" 1986: side 29-31, 80-85
- "Minde om Erik Blodøkse" https://heimskringla.no/wiki/Minde_om_Erik_Blod%C3%B8kse
- U. Hartvig Larsen: "Vikingers tro og tanke". Akademisk Forlag 2000. side.8-10, 30-32
- Wilhelm Grønbech: "Gendigtning af Snorris Edda". 1927
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520945",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520945",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520945"
}