Holdet 2024 OlC/3n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Kim Hinsby
Hold 2024 OlC/3n (3n OlC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Græske og romerske historikere
Titel 2 Forløb 2: Græsk og romersk filosofi
Titel 3 Forløb 3: Græsk og romersk kunst
Titel 4 Forløb 4: Græsk og romersk epos
Titel 5 Forløb 5: Græsk drama: "Ødipus"

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Græske og romerske historikere

1. Forløb: Græske og romerske historieskrivere
Kernetekster:
Herodot: "Kong Kroisos" - uddrag (fra "Herodot i udvalg", v/ Thure Hastrup og Leo Hjortsø, Gyldendal, pp. 7-27)
Antal sider: 21 sider.

Herodot: "Logoi - Polykrates' ring" (fra "Herodot i udvalg", v/ Thure Hastrup og Leo Hjortsø, Gyldendal, pp. 31-34)
Antal sider: 4 sider.

Herodot: "Hvilken forfatning er den bedste? (fra "Herodot i udvalg", v/ Thure Hastrup og Leo Hjortsø, Gyldendal, pp. 38-42)
Antal sider: 4 sider.

Thukydid: "Krigerbegravelse i Athen"/"Perikles' Gravtale" (fra "Thukydid - et udvalg", v/ Holger Friis Johansen, Akademisk Forlag, pp. 24-31 midt)
Antal sider: 8 sider.

Thukydid: "Epidemien i Athen" (fra "Thukydid - et udvalg", v/ Holger Friis Johansen, Akademisk Forlag, pp. 31 midt-35)
Antal sider: 5 sider.

Thukydid: "Krigens indflydelse på moralen" (fra "Græske Historikere", v/ A. Kragelund, Aschehoug Dansk Forlag, pp. 79-82)
Antal sider: 4 sider.

Polyb: "Roms historie"/"Styreformernes Kredsløb"  (fra "Græske Historikere", v/ A. Kragelund, pp. 108-124)
Antal sider: 17 sider.

Historieskrivning - antal sider i alt: 63 sider.

Baggrund:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, “Paideia: Grundbog til
oldtidskundskab", Systime, 2013, pp. 58-81. (Uddrag af kapitlet om græsk "Historiografi")


Formåls-og forløbsbeskrivelse: fokuspunkter, temaer og anvendte begreber.
Formål og forløb: I dette forløb er forskellige syn på historiens årsager, lykkebegrebet, skæbne og menneskets frie vilje, og forskellige politiske styreformer i fokus.
Vi læser tekster i oversættelse af forskellige græske og romerske historieskrivere og undersøger, hvordan synet på historien og historieskrivning har udviklet sig.
Herunder drøfter vi også skæbnebegrebet i forhold til menneskets frie vilje.
Vi undersøger også nogle af de tanker, de antikke grækere og deres efterfølgere i antikken havde om demokratiet og andre styreformer.

Faglige mål
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de
behandlede tekster
̶ sætte problemstillingerne i de antikke tekster ind i en moderne kontekst og her i gennem overveje den betydning, som de antikke tanker har haft på den moderne europæiske kultur og vores syn på forskellige politiske styreformer.

Det forventes at eleven efter dette forløb har kendskab til begreber som monarki, tyranni, aristokrati, oligarki, demokrati og oklokrati.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb 2: Græsk og romersk filosofi

Kernetekster:
Platon: "Sokrates' Forsvarstale" (fra "Udvalg af Platons Skrifter", v/Otto Foss og Per Krarup, Munksgaard)
Antal sider: 42 sider.

Platon: Uddrag af Platons "Staten", 7. bog - "Hulebilledet" (fra , "Kend dig selv - et Platonudvalg", v/ Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen, Gyldendal, pp. 162-170)
Antal sider: 9 sider.

Seneca: 47. brev ("Slavebrevet")  (fra "Romersk Antologi" ved Bent Christensen og Chr. Gorm Tortzen)
Antal sider: 5 sider.

Filosofi - antal sider i alt: 56 sider.

Supplerende tekster/perspektiverende tekster:
"Sokrates vs. Sofisterne" (oversigt)
"Unge mænd fordærvede af Sokrates" (artikel af Mogens Herman Hansen)
"Vejen op fra hulens mørke"/"Filosofistaten", fra Jostein Gaarder, "Sofies Verden", pp. 100-102 (Høst og Søns Forlag)

Baggrund:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, “Paideia: Grundbog til oldtidskundskab", Systime, 2013, pp. 137-163. (Uddrag af kapitlerne ”Filosofi” og ”Filosofi i hellenistisk tid og hos romerne”)

Formåls-og forløbsbeskrivelse: Fokuspunkter, temaer og anvendte begreber
Formål og forløb: I dette forløb er den antikke filosofi, som danner grundlaget for den senere europæiske kultur og filosofi, i fokus. Vi undersøger og drøfter bl.a. gennem læsning af tekster af Platon, hvor Sokrates optræder som hovedperson, hvorledes Platon (og måske også Sokrates) forestillede sig, den ideelle stat skulle se ud, og hvorledes uddannelse og stræben imod sand erkendelse skulle foregå.

Faglige mål :
- at analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst.  
-  identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster.
- overveje og drøfte teksternes betydning for senere primært europæisk kultur.

Efter dette forløb forventes eleverne at have kendskab til "Den sokratiske Metode", også kaldet "Den sokratiske samtale" eller "Sokrates' Dialektik", herunder begreberne doxa, aporia, elenchos og episteme, samt Platons dualisme.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Forløb 3: Græsk og romersk kunst

3. forløb: Græsk og romersk kunst/skulptur

Efter et oplæg fra mig hvor jeg introducerer de antikke kunstperioder, forbereder og gennemfører eleverne fremlæggelser gruppevis for resten af klassen af deres indsamlede materiale om de forskellige græske kunstperioder samt romersk kunst: arkaisk kunst (700-480 f.Kr.), tidlig klassisk kunst (480-450 f.Kr.), højklassisk kunst (450-400 f.Kr.), senklassisk kunst (400-330 f.Kr.), hellenistisk kunst (330-146 f.Kr. (?)) og romersk kunst (fra 146 f.Kr.). Materialet, som er bearbejdet gennem gruppearbejde, er til dels fundet på nettet af eleverne selv på diverse relevante hjemmesider, dels udleveret af mig.

Fokus er på skulptur og skulpturgrupper og på de elementer, som er særligt karakteristiske for de forskellige antikke kunstperioder inden for skulpturkunst. Det forventes, at eleverne kan beskrive, analysere og fortolke (kommentere) og perspektivere skulpturer inden for de forskellige antikke kunstperioder til skulpturer fra andre antikke kunstperioder, samt perspektivere skulpturer fra de forskellige antikke kunstperioder til skulpturer fra senere efter-antikke kunstperioder, både hvad angår ligheder og forskelle.

Kendte monumenter/skulpturer: Power-point med kendte monumenter/skulpturer ligger i Lectio under Dokumenter: "Antikkens kunst - 2024". Monumenterne/skulpturerne er dels fra "Oldtidens Grækenland-græske billeder", v/Johan Bender og Bodil Bundgaard Rasmussen (Munksgaard), dels fra internettet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 4 Forløb 4: Græsk og romersk epos

4. forløb: Græsk og romersk epos
Kernetekster:
"Homers Iliade": Sang 1, 2 (i uddrag: vers 182-277), 22. sang og 24. sang (denne sang er læst og gennemgået ekstensivt)
(fra "Homers Iliade - i udvalg ved Carl V. Østergaard - efter Wilsters oversættelse")
Antal sider: 47 sider.
Vergil: "Æneiden", 2. sang - Trojas ødelæggelse fortalt af Æneas
(fra "Romersk Antologi" ved Bent Christensen og Chr. Gorm Tortzen)  
Antal sider: 25 sider.

Epos - antal sider i alt: 72 sider.

Perspektiverende materiale/supplerende materiale:
Vietnam-tekster fra Peter Frederiksen, "Vietnam - Fra Drage til Tiger", tekst 46 og 47: Vietnamveteraners beretninger om deres oplevelser (Systime)
"Troja" (film - uddrag)
"Iliaden"/"Odysseen" (resuméer fra "Græsk Mytologi" v/Leo Hjortsø (Gyldendal)
"Leksikalske stikord" (oversigt over begreber og deres definition fra Per Krarup, "Det græske epos")
"Eksempel på perspektiverende eksamenstekst" (dog noget kortere): "Indspark - Noget om helte" v/ Søren Hviid Pedersen

Baggrund:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, “Paideia: Grundbog til oldtidskundskab", Systime, 2013, pp. 11-37. (Uddrag af kapitlerne om ”Epos” og ”Det romerske epos”)

Faglige mål: at redegøre for handlingsforløb og centrale personer; og at analysere og fortolke centrale motiver, temaer og budskaber i oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og herved opnå indsigt i deres betydning for senere europæisk kultur. Endvidere at være i stand til at identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster; og desuden at overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster.

Efter dette forløb forventes eleverne - ud over at være i stand til at redegøre for handlingsforløb og personerne i de læste sange – på det stilistiske plan at være i stand til at identificere og forklare brugen af bl.a. begreberne patronymikon, epitheter, formelvers og homeriske lignelser, samt - på det analytiske plan – at være i stand til at identificere og kommentere centrale temaer som f.eks. timé og kleos i teksten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Forløb 5: Græsk drama: "Ødipus"

Forløb 5: Græsk Drama
Kernetekst:
Sofokles' "Ødipus",  v/ Alex Garff og Leo Hjortsø (Gyldendal)

Drama - antal sider i alt (med noter og baggrund): 115 sider.

Perspektiverende materiale/supplerende materiale:
Teksterne "Ødipus Tyran" og "Psyke og Skæbne"  fra DR's temahæfte om dramaet "Ødipus", v/ Ivar Gjørup.
”Det græske dramas terminologi”
"Juraprofessor: "Gør blodskam lovligt" (fra "24 timer")
"The Gambler", sang v/Kenny Rogers (tema/budskab i Sofokles' "Ødipus")

Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, “Paideia: Grundbog til oldtidskundskab", Systime, 2013, pp. 101-116. (Uddrag af kapitlet om græsk "Drama”)

Formåls-og forløbsbeskrivelse: Fokuspunkter, temaer og anvendte begreber
Formål: At belyse et almengyldigt tema om menneskets skæbne og lykkebegrebet, dvs. hvornår man kan sige, at et menneske har levet et lykkeligt liv.
Vi undersøger det græske skæbnebegreb dvs. menneskets fastlagte "moira", som det fremstilles både hos historikeren Herodot og i Sofokles drama "Ødipus".  Vi drøfter desuden, hvordan et menneske, der er underlagt en uforanderlig skæbne, bør udvise mådehold i sin livsførelse.
Det forventes at eleven efter dette forløb har kendskab til begreber som moira og sofrosyne;  ate, hybris  og nemesis;  samt Aristoteles dramabegreber som tragisk eller dramatisk ironi, anagnorisis, peripeti og katharsis.

Eleverne har også set et andet af Sofokles dramaer, "Antigone", opført af en teatertrup i april 2025.

Baggrund: Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, “Paideia: Grundbog til oldtidskundskab”, Systime 2013, s. 101-111, s. 115-6 og s. 160-163.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde