Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Line Cecilie Cohrt-Hansen
|
Hold
|
2024 FyC/2a (2a FyC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysik
Grundlæggende begreber, størrelser, enheder, volumen, rumfang, titalspotenser, præfikser.
Basis Fysik C, Michael Cramer Andersen m.fl. 1. udgave 2016, Haase forlag, s. 7-42
Øvelse: Bestemmelse af densitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bevægelse
Bevægelse med konstant hastighed, stedfunktion, strækning, hastighed, tid, grafisk bestemmelse af hastighed og stedfunktion, bevægelse med konstant acceleration, Galileis faldlov, bestemmelse af reaktionstid.
Basis Fysik C, Michael Cramer Andersen m.fl. 1. udgave 2016, Haase forlag, s. 43-58
Øvelser: Galileis faldlov med videoanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Energi, energibevarelse, enheder for energi, energiformer og energikæder, effekt, nyttevirkning, energiomdannelse.
Mekanisk energi: Potentiel og kinetisk energi. Omdannelse mellem disse.
Elektrisk energi: Effekt, tid.
Termisk energi (varmeenergi): varmefylde, masse, temperatur.
Kemisk energi: Brændværdi.
Strålingsenergi: Intensitet, areal.
Kerneenergi.
Varme, vands tilstandsformer, temperaturskalaer, opvarmning og afkøling, nyttevirkning, smeltning og størkning, fordampning og fortætning, kogepunkt.
Øvelser: Effekten af en elkedel, Nyttevirkning, Specifik varmekapacitet af lod, vands varmefylde, isens smeltevarme, fordampningsvarme.
Basis Fysik C, Michael Cramer Andersen m.fl. 1. udgave 2016, Haase forlag, s. 59-94 samt s. 107-121.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomer
Atomet, atomets opbygning, grundstoffer og kemiske bindinger, kemiske forbindelser, ioner, skalmodellen.
Basis Fysik C, Michael Cramer Andersen m.fl. 1. udgave 2016, Haase forlag, s. 123-133.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bølger
Bølger
Tværbølger, længdebølger, bølgeligningen, bølgelængde, frekvens, hastighed, svingningstid, interferens.
Øvelse: Stående bølger på en streng.
Basis Fysik C, Michael Cramer Andersen m.fl. 1. udgave 2016, Haase forlag, s. 175-181.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lys
Lys:
Lysets hastighed, det elektromagnetiske spektrum, synligt lys, infrarødt lys, ultraviolet lys, mikrobølger, radiobølger, røntgenstråling, gammastråling, interferens og lys, det optiske gitter, gitterligningen, spektrallinjer, Bohrs atommodel og Plancks formel, Bohrs postulater, energiniveauer i brintatomet, Planck-spektre og Wiens lov.
Øvelser: Optiske eksperimenter med lysboks, laserlysets bølgelængde.
Basis Fysik C, Michael Cramer Andersen m.fl. 1. udgave 2016, Haase forlag, s. 209-230
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lyd
Lyd
Lydens udbredelseshastighed, lydintensitet og lydniveau, Dopplereffekt, resonans, stående bølger, musikinstrumenter, strengeinstrumenter, blæseinstrumenter.
Øvelser: Lydens hastighed i luft.
Basis Fysik C, Michael Cramer Andersen m.fl. 1. udgave 2016, Haase forlag, s. 191-206.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Den nære astronomi
Jorden og Solsystemet: Solens bevægelse på himlen, nat og dag, årstider, Jordens bane.
Månens bevægelse og formørkelser: Månens faser, formørkelser, Solsystemet, Solsystemets dannelse, Jordens dannelse og geologisk aktivitet, de indre stenplaneter, exoplaneter.
Basis Fysik C, Michael Cramer Andersen m.fl. 1. udgave 2016, Haase forlag, s. 255-278.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Verdensbilleder
Flodkulturer, grækerne Thales fra Milet, Pythagoras, Plantons akademi, Aristoteles, Egypterne, Empedokles, Alexandriaskolen.
Planeternes bevægelse: Retrograd bevægelse, Tycho Brahe, parallakse, Kepler, Keplers love, Newton.
Eleverne har selvstændigt arbejdet med præsentation af emnet i form af et selvvalgt skriftligt produkt.
Basis Fysik C, Michael Cramer Andersen m.fl. 1. udgave 2016, Haase forlag, s. 233-251
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kosmologi
Afstandsbestemmelse, stjerners udvikling, Universets udvidelse, Hubbles lov, Universets udvikling.
Basis Fysik C, Michael Cramer Andersen m.fl. 1. udgave 2016, Haase forlag, s. 281-303.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520962",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520962",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520962"
}