Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Brit Ringsmose
|
Hold
|
2024 FyC/2y (2y FyC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Indhold
Eleverne skal
- have fornemmelse for hvordan man arbejder eksperimentelt.
- have fornemmelse for brug af symboler, formler, enheder, titals-potenser og beregning af relativ afvigelse.
- kunne skrive formler i Word.
- kunne redegøre for begrebet densitet.
Materiale:
Basis Fysik C, Michael Cramer Andersen mfl., Haase forlaget, 2016 side 16-19, 21-25 og 33-35. Ca. 11 sider.
Øvelser:
Densitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Astronomi
Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for dag og nat, årstiderne, månens faser, tidevand, måneformørkelse og solformørkelse.
- kunne redegøre for solintensitet og afstandskvadratloven.
- kunne redegøre for solsystemet, herunder solsystemets dannelse.
- have kendskab til planeterne, dværgplaneter, asteroider, kometer, meteorer og stjerneskud.
- kunne redegøre for Exoplaneter, herunder de to metoder Dopplermetoden og Passagemetoden (transitmetoden) til bestemmelse af exoplaneter.
Under forløbet har eleverne holdt oplæg om Planeter og andre genstande i Solsystemet.
Materiale:
Basis Fysik C, Michael Cramer Andersen mfl., Haase forlaget, 2016 side 255-265, 269-273 og 276-277. Ca 17 sider.
Øvelser:
Solens diameter.
Undersøgelse af intensitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for begreberne energi, energi kvalitet og energibevarelse.
- kunne redegøre for forskellige energiformer samt omdannelse af en energi form til en anden.
- kunne redegøre for effekt og nyttevirkning.
- kunne redegøre for termisk energi, herunder specifik varmekapacitet.
- kunne redegøre for brændværdi.
- kunne redegøre for overgangen mellem tilstandsformer, herunder smeltevarme og fordampningsvarme.
- kunne redegøre for kinetisk, potentiel og mekanisk energi.
Materialer:
BasisFysikC, Michael Cramer Andersen et.al, Haase Forlag 2016, side 59-69, 72-76, 85-86, 98-104, 107-114 og 117-119. Ca. 30 sider.
Øvelser:
Nyttevirkning.
Isens smeltevarme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger
Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for forskellige bølgetyper: længde- og tværbølger.
- kunne redegøre for begreberne bølgelængde, amplitude, frekvens, periode og hastighed.
- kunne redegøre for begrebet interferens.
- kunne redegøre for det elektromagnetiske spektrum.
Materialer:
BasisFysikC, Michael Cramer Andersen et. al., Haase forlag, 2016, side 175-181 og 210-217. Ca. 12 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lys som bølger
Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for begreberne bølgelængde, amplitude, frekvens, periode og hastighed. (Disse begreber er repetition fra emnet bølger)
- kunne redegør for det elektromagnetiske spektrum.
- kunne redegøre for begrebet interferens og gitterligningen.
- kunne redegøre for begreberne refleksion og brydning, herunder brydningsloven.
- have kendskab til forskellige lysfænomener som himlens farve og regnbuer.
Materialer:
BasisFysikC, Michael Cramer Andersen et. al., Haase forlag, 2016, side 209-219. Ca. 8 sider.
Orbit 2, Tommy Gjøe et. al, Systime 2.udgave 2002, side 73-75. (udleveret som noten Refleksion og brydning). Ca. 3 sider.
En verden af fysik C, Kasper Grusman Michelsen, systime i-bog 2019, (udleveret som noten "Øjet og farvesynet". Ca. 4 sider.
Øvelser:
Laserlysets bølgelængde
Brydning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lyd og bølger
Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for hvordan lyd udbreder sig og udbredelseshastighed.
- kunne redegøre for begreberne lydintensitet og lydstyrke.
- kunne redegøre for dopplereffekt.
- kunne redegøre for stående bølger og resonans, herunder strenge, halvåbne- og åbne resonansrør.
- have kenskab stående bølgers betydning for forskellige instrumenters toner og frekvenser.
Materialer:
BasisFysikC, Michael Cramer Andersen et. al., Haase forlag, 2016, side 192-193 og 196-203. Ca. 10 sider.
Øvelser:
Stående bølger på en streng.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Atomer og lys som partikler
Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for atomets opbygning, herunder protoner, neutroner og elektroner.
- have kendskab til atomernes betydning for opbygningen af det periodiske system og begreberne ioner og isotoper.
- kunne redegøre for lys om partikler - fotoner.
- kunne redegøre for Bohrs atommodel, herunder Bohrs postulater, begreberne absorption og emission samt beregning af fotonenergier for brint.
- have kendskab til anvendelser af emissions og absorptionsspektre.
- kunne redegøre for Planck spektre og Wiens lov.
Materialer:
BasisFysikC, Michael Cramer Andersen et. al., Haase forlag, 2016, side 126-127, 130-132, 221-226 og 228-229. Ca. 10 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Verdensbilleder og kosmologi
Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for forskellen på et geocentrisk og et heliocentrisk verdensbillede.
- kunne redegøre for hovedtræk i udviklingen fra det ene til det andet verdensbillede, herunder kunne forklare retrograd bevægelse, epicykler og parallaksemetoden.
- kunne redegøre for Keplers 3 love.
- kunne redegøre for rødforskydning, Hubbles lov og universets alder.
- kunne redegøre for ideen bag Big bang teorien.
- kunne redegøre for hvordan Big Bang kan forklare universets grundstofsammensætning.
- kunne redegøre for baggrundsstråling.
- have kendskab til begreberne mørkt stof og mørk energi.
Materiale:
Basis Fysik C, Michael Cramer Andersen mfl., Haase forlaget, 2016 side 233-246, 248-250, 293-296 og 298-303. Ca 25 sider.
Øvelser:
Bestemmelse af afstanden til en fjern galakse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensforberedelse
Indhold:
Eksamensforberedelse og afslutning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520964",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520964",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520964"
}