Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Peter Larsen
|
Hold
|
2024 FyC/2j (2j FyC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til Fysik C
En simple introduktion til faget fysik C.
Eleven skal
-have et basalt kendskab til enheder i fysik
-kunne aflæse og forstå 10'er potenser.
Orbit C: Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Jens Ingerwersen, Claus Jessen, Ole Keller og Jan Møller, 2017 3. udgave 1.oplag.
side 8-12, 15n-19
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den nære astronomi
Indhold
Eleverne skal
- kunne redegøre for dag og nat, årstiderne, månens faser, måneformørkelse og solformørkelse.
- kunne redegøre for solsystemet, herunder planeterne, asteroider, kometer, meteorer .
- kunne redegøre for afstandskvadratloven i forbindelse med Solens stråling.
- have kendskab til Jordens og solsystemets dannelse.
Materialer
Basis fysik C, Michael Cramer Andersen, Haase, 2016, side 256-278.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Eleverne skal
- kunne redegøre for begreberne energiformer, energiomdannelse og energibevarelse
- kunne redegøre for effekt og nyttevirkning.
- kunne redegøre for tilstandsformer, temperatur og varme (termisk energi).
- kunne redegøre for specifik varmekapacitet, smeltevarme og fordampningsvarme.
- kunne redegøre for mekanisk energi (kinetisk og potentiel)
Materialer:
Orbit C: Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Jens Ingerwersen, Claus Jessen, Ole Keller og Jan Møller, 2017 3. udgave 1.oplag.
s. 28-33, 37-45, 46n-48, 54-57, 64-65, 68-69, 70-73
Øvelser:
- Isens smeltevarme.
- Nyttevirkning
- Energiomsætning af en hoppende bold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lyd, lys og bølger
Eleverne skal
- kunne redegøre for amplitude, bølgelængde, frekvens og udbredelseshastighed, samt bølgeligningen.
- have kendskab til elektromagnetisk stråling og lysets farver.
- kunne redegøre for begrebet interferens
- kunne redegøre for refleksion, brydning, brydningsindeks og totalrefleksion.
- kunne redegøre for farveblanding.
Eleverne skal
- kunne redegøre for forskellen mellem lys- og lydbølger
- kunne redegøre for dopplereffekten
- kunne redegøre for stående bølger på en streng, i et halvåbent og helt åbent resonansrør.
- have kendskab til decibelskalaen
Forsøg:
stående bølger på en streng
bølgelængden af en laser
brydning og refleksion.
Orbit C: Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Jens Ingerwersen, Claus Jessen, Ole Keller og Jan Møller, 2017 3. udgave 1.oplag.
s. 76-80, s.85-90, s.95-98, s.134-136+139, s.158-167, s. 100-102, s. 104-109, s. 114n-116, s. 118-122, s. 128-129+131
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bohr's atommodel
Indhold
Eleverne skal
- kunne redegøre for atomers opbygning, herunder isotoper.
- kunne redegøre for Bohrs atommodel, herunder Bohrs postulater.
- kunne redegøre for beregninger af fotonenergi og energierne i hydrogenatomet, herunder energiniveaudiagrammer.
- kunne redegøre for emission og absorption, herunder emission og absorptionsspektrer.
FysikABbogen 2, Finn Elvekjær og Torben Benoni, Systime 2009 1. udgave 3. oplag, side
s. 56-58
Orbit C: Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Jens Ingerwersen, Claus Jessen, Ole Keller og Jan Møller, 2017 3. udgave 1.oplag.
s.172-180, s. 187. s. 202-204.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kosmologi
Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for rødforskydning, Hubbles lov og universets alder.
- have kendskab til afstandsbestemmelse i universet med radiomåling, parallaksemetoden og Cepheide metoden.
- kunne redegøre for ideen bag Big bang teorien.
- have kendskab til hvordan Big Bang kan forklare universets grundstofsammensætning.
- have kendskab til stjernes udvikling, herunder dannelse af grundstoffer.
- have kendskab til baggrundsstråling.
Materialer:
Orbit C: Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Jens Ingerwersen, Claus Jessen, Ole Keller og Jan Møller, 2017 3. udgave 1.oplag.
s. 238-239,s. 250-254, s.256-258,
BasisFysikC, Michael Cramer Andersen et. al., Haase forlag, 2016, side 281-296, 299-303. Ca. 20 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Verdensbilleder
Elev skal
- kunne redegøre for udvalgte personer og udvalgte dele af deres virke i udviklingen af fysikken. Herunder:
Aristoteles, Ptolomæus, Kopernikus, Tycho Brahe, Kepler og Gallelei.
Note af Brit Ringmose: Verdensbilledets udvikling fra Aristoteles til Newton s.2-18
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Radioaktivitet
Eleverne skal
- kunne redegøre for de forskellige typer radioaktivt henfald (alfa,beta og gamma)
- kunne opstille et henfaldsskema
- have kendskab til halveringstid
- have kendskab til halveringstykkelse
- kunne redegøre for strålingsvirkning på kroppen herunder
dosisækvivalens.
Orbit C: Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Jens Ingerwersen, Claus Jessen, Ole Keller og Jan Møller, 2017 3. udgave 1.oplag.
s. 190-194, s. 196-201, s. 205-209, s.212.
Øvelser:
- Om de tre stålingtyper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensforberedelse
titlen siger det hele
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520967",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520967",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520967"
}