Holdet 2024 FyC/2j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Rasmus Peter Larsen
Hold 2024 FyC/2j (2j FyC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Fysik C
Titel 2 Den nære astronomi
Titel 3 Energi
Titel 4 Lyd, lys og bølger
Titel 5 Bohr's atommodel
Titel 6 Kosmologi
Titel 7 Verdensbilleder
Titel 8 Radioaktivitet
Titel 9 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til Fysik C

En simple introduktion til faget fysik C.

Eleven skal
-have et basalt kendskab til enheder i fysik
-kunne aflæse og forstå 10'er potenser.


Orbit C: Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Jens Ingerwersen, Claus Jessen, Ole Keller og Jan Møller, 2017 3. udgave 1.oplag.
side 8-12, 15n-19
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Den nære astronomi


Indhold
Eleverne skal
- kunne redegøre for dag og nat, årstiderne, månens faser, måneformørkelse og solformørkelse.
- kunne redegøre for solsystemet, herunder planeterne, asteroider, kometer, meteorer .
- kunne redegøre for afstandskvadratloven i forbindelse med Solens stråling.
- have kendskab til Jordens og solsystemets dannelse.


Materialer
Basis fysik C, Michael Cramer Andersen, Haase, 2016, side 256-278.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Energi

Eleverne skal
- kunne redegøre for begreberne energiformer, energiomdannelse og energibevarelse
- kunne redegøre for effekt og nyttevirkning.
- kunne redegøre for tilstandsformer, temperatur og varme (termisk energi).
- kunne redegøre for specifik varmekapacitet, smeltevarme og fordampningsvarme.
- kunne redegøre for mekanisk energi (kinetisk og potentiel)

Materialer:
Orbit C: Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Jens Ingerwersen, Claus Jessen, Ole Keller og Jan Møller, 2017 3. udgave 1.oplag.
s. 28-33, 37-45, 46n-48, 54-57, 64-65, 68-69, 70-73

Øvelser:
- Isens smeltevarme.
- Nyttevirkning
- Energiomsætning af en hoppende bold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Lyd, lys og bølger

Eleverne skal
- kunne redegøre for amplitude, bølgelængde, frekvens og udbredelseshastighed, samt bølgeligningen.
- have kendskab til elektromagnetisk stråling og lysets farver.
- kunne redegøre for begrebet interferens
- kunne redegøre for refleksion, brydning, brydningsindeks og totalrefleksion.
- kunne redegøre for farveblanding.

Eleverne skal
- kunne redegøre for forskellen mellem lys- og lydbølger
- kunne redegøre for dopplereffekten
- kunne redegøre for stående bølger på en streng, i et halvåbent og helt åbent resonansrør.
- have kendskab til decibelskalaen

Forsøg:
stående bølger på en streng
bølgelængden af en laser
brydning og refleksion.

Orbit C: Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Jens Ingerwersen, Claus Jessen, Ole Keller og Jan Møller, 2017 3. udgave 1.oplag.
s. 76-80, s.85-90, s.95-98, s.134-136+139, s.158-167,  s. 100-102, s. 104-109, s. 114n-116, s. 118-122, s. 128-129+131
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Bohr's atommodel

Indhold
Eleverne skal
- kunne redegøre for atomers opbygning, herunder isotoper.
- kunne redegøre for Bohrs atommodel, herunder Bohrs postulater.
- kunne redegøre for beregninger af fotonenergi og energierne i hydrogenatomet, herunder energiniveaudiagrammer.
- kunne redegøre for emission og absorption, herunder emission og absorptionsspektrer.

FysikABbogen 2, Finn Elvekjær og Torben Benoni, Systime 2009 1. udgave 3. oplag, side
s. 56-58

Orbit C: Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Jens Ingerwersen, Claus Jessen, Ole Keller og Jan Møller, 2017 3. udgave 1.oplag.
s.172-180, s. 187. s. 202-204.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kosmologi

Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for rødforskydning, Hubbles lov og universets alder.
- have kendskab til afstandsbestemmelse i universet med radiomåling, parallaksemetoden og Cepheide metoden.
- kunne redegøre for ideen bag Big bang teorien.
- have kendskab til hvordan Big Bang kan forklare universets grundstofsammensætning.
- have kendskab til stjernes udvikling, herunder dannelse af grundstoffer.
- have kendskab til baggrundsstråling.




Materialer:
Orbit C: Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Jens Ingerwersen, Claus Jessen, Ole Keller og Jan Møller, 2017 3. udgave 1.oplag.
s. 238-239,s. 250-254, s.256-258,
BasisFysikC, Michael Cramer Andersen et. al., Haase forlag, 2016, side 281-296, 299-303. Ca. 20 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Verdensbilleder

Elev skal
- kunne redegøre for udvalgte personer og udvalgte dele af deres virke i udviklingen af fysikken. Herunder:
Aristoteles, Ptolomæus, Kopernikus, Tycho Brahe, Kepler og Gallelei.

Note af Brit Ringmose: Verdensbilledets udvikling fra Aristoteles til Newton s.2-18
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Radioaktivitet

Eleverne skal
- kunne redegøre for de forskellige typer radioaktivt henfald (alfa,beta og gamma)
- kunne opstille et henfaldsskema
- have kendskab til halveringstid
- have kendskab til halveringstykkelse
- kunne redegøre for strålingsvirkning på kroppen herunder
dosisækvivalens.

Orbit C: Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Jens Ingerwersen, Claus Jessen, Ole Keller og Jan Møller, 2017 3. udgave 1.oplag.
s. 190-194, s. 196-201, s. 205-209, s.212.

Øvelser:
- Om de tre stålingtyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer