Holdet 2024 FyC/2k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Jacob Bille Lauth
Hold 2024 FyC/2k (2k FyC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01 Energi og kraftværk
Titel 2 02 Solsystemet
Titel 3 03 Guitaren og bølger
Titel 4 04 Lys og atomer
Titel 5 05 Kosmologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01 Energi og kraftværk

Beskrivelse:
Beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning.
Eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer.
Perspektivering: fysik set i relation til teknologi- og samfundsudvikling og den tilhørende samfundsdebat.

Orbit C
Indhold og materiale:
Orbit C, Brydensholt m.fl., Systime, 3. udgave 1. oplag 2017
ISBN: 978-87-616-8674-9
s. 28-29 Kap 1.1 Energi i mange former (2 sider)
s. 30-34 Kap 1.2 Energi og effekt (4 sider)
s. 39-44 Kap 1.4 Termisk energi og varme (5 sider)
s. 46-53 Kap 1.5 Varmefylde (3 sider)
s. 54-58 Kap 1.6 Fordampning og smeltning (4 sider)
s. 70-73 Kap 1.9 Nyttevirkning og energikvalitet (3 sider)

I alt 21 sider

-Opvarmning af vand med elkedel (elevforsøg/rapport)
-Opvarmning af vand med mikrobølgeovn (demo)
-Fordampningsvarme (elev/journal)
-Isens smeltevarme (elev/journal)



Fokuspunkter/faglige mål:
Eleven skal

- have forståelse for forskellige energiformer og hvad de dækker over.
- kende til energiens bevarelse.
- Kunne redegøre for energiomdannelse via energikæder i forskellige situationer.
- kende til energikvalitet.
- have forståelse for forskellige energiformer, energiomdannelse, energiens bevarelse og effekt.
- have forståelse for termisk energi, faseovergang, det absolutte nulpunkt, forskellige temperaturenheder, varmefylde, specifik fordampningsvarme, specifik smeltevarme.
- have forståelse for nyttevirkning og kendskab til energikvalitet.
- kunne udvælge og fremlægge information om udnyttelse af en energiform.
- kunne udføre et eksperiment hvor temperaturkurven for opvarmning af vand undersøges.
- kunne udføre et eksperiment hvor nyttevirkningen af en elkedel/mikrobøgleovn undersøges.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 02 Solsystemet

Indhold og materiale:
Orbit C, Brydensholt m.fl., Systime, 3. udgave 1. oplag 2017
ISBN: 978-87-616-8674-9
s. 218 Kap 8.1 Rejsen til planeterne (1 side)
s. 219-221, 223-224 Kap 8.2 Jorden (4 sider)
s. 225-227 Kap 8.3 Månen (3 sider)
s. 229-232 Kap 8.4 Solsystemet(3 sider)

i alt 11

Eksperimenter:

Fokuspunkter
Eleven skal

- have forståelse for Solens, Månens og Jordens placering og bevægelse i forhold til hinanden. Herunder fænomener der fremkommer af disse forhold:
- have forståelse for døgn, årstider, aftenrøde.
- have kendskab til jævndøgn, solhverv.
- have kendskab til solformørkelser, måneformørkelser, tidevand.
- Have forståelse for størrelsesforhold mellem Sol og planeter i Solsystemet.
- Have forståelse for afstandsforhold mellem Sol og planeter i Solsystemet.
- have kendskab til Astronomisk Enhed.
- have kendskab til enheden Lysår.
- have kendskab til den planetariske skive
- have kendskab til Keplers 3 love
- have kendskab til det geocentriske univers.
- have kendskab til heliocentrisk solsystem.
- kunne udvælge og fremlægger et underemner i Solsystemet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 03 Guitaren og bølger

Indhold og materiale:
Orbit C, Brydensholt m.fl., Systime, 3. udgave 1. oplag 2017
ISBN: 978-87-616-8674-9

s. 109-111 Kap 3.3 Guitaren (2 sider)
s. 76-80 Kap 2.1 Grundlæggende om bølger (4 sider)
s. 83-85 kap 2.2 Spektre (2 sider)
s. 85-88 kap 2.3 Diffraktion og interferens (3 sider)
s. 100-102 kap 3.1 Grundlæggende om lyd (3 sider)
s. 104-109 kap 3.2 Lyd, toner og støj (4 sider)
s. 111-116 Resonansfrekvenser for en svingende streng (4 sider)
s. 128-131 Dopplereffekt (3 sider)
I alt 25 sider

Supplerende stof/noter/links:
http://www.acs.psu.edu/drussell/Demos/doppler/doppler.html
http://maartensson.net/fysik/waves/wave02.html

Eksperimenter:
Strengbølger (snorbølger) Rapport
Stemmegaffel Journal

Fokuspunkter/faglige mål:
Eleven skal

- have forståelse for grundlæggende bølgeegenskaber: Længdebølger, tværbølger, amplitude, bølgelængde, frekvens, periode, bølgehastighed, interferens.
- have forståelse for lys som elektromagnetiske bølger og lyd som mekaniske bølger.
- have kendskab til bølgeformlen.
- kunne udføre et eksperiment hvor stående bølger på en snor undersøges vha. variabelkontrol.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 04 Lys og atomer

Indhold og materiale:
Orbit C, Brydensholt m.fl., Systime, 3. udgave 1. oplag 2017
ISBN: 978-87-616-8674-9
s. 134 Kap 4.1 Lys og bølgeegenskaber (1 sider)
s. 134-139 Kap 4.2 Optisk gitter (3 sider)
s. 141-143 Kap 4.3 Farvespektrum med gitter (2 sider)

s. 158-159 Kap 5.1 Farvespredning (1 side)
s. 159-160 Kap 5.2 Regnbuen (1 side)
s. 160-165 Kap 5.3 Øjet og synsevnen (3 sider)

s. 172 Kap 6.1 Det elektromagnetiske spektrum (1 side)
s. 175-176 Kap 6.3 Infrarød stråling (2 sider)
s. 177-179 Kap 6.4 Fotoner (2 sider)
s. 179-180 Kap 6.5 Bohrs atommodel (2 sider)
s. 181-183 Kap 6.6 Hydrogenatomet (2 sider)
s. 187-188 Kap 6.7 Atomernes fingeraftryk (1 side)
I alt 21 sider

Supplerende stof/noter:
FysikCbogen kap 6.3 - Bohrs atommodel.pdf
FysikCbogen kap 6.3 s.125-129 - Bohrs atommodel, Elvekjær og Benoni, Systime, 2006, 1. udgave

FysikCbogen kap 6.4 - Emissions- og absorptionsspektre.pdf
FysikCbogen kap 6.4 s.131-135 - Emissions- og absorptionsspektre, Elvekjær og Benoni, Systime, 2006, 1. udgave

FysikCbogen kap 6.5 - Kvantefysikkens verdensbillede.pdf
FysikCbogen kap 6.5 s. 138-142 - Kvantefysikkens verdensbillede, Elvekjær og Benoni, Systime, 2006, 1. udgave

Den nye verden ifolge Mr Thomkins-kap9.pdf

Eksperimenter:
Bølgelængden af Laserlys Rapport
Lyskilders spektratyper Journal

Fokuspunkter/faglige mål:
Eleven skal

Faglige mål for emnet Lys og atomer
Kendskab til
- det elektromagnetiske spektrum, herunder det lysets farver.
- eksperimentel bestemmelse af bølgelængde for lys ved anvendelse af gitterligning
- udledning af gitterligning
- Bohrs atommodel
- sammenhæng mellem varme legemers temperatur og farve
- beregning af temperatur af varm lyskilde
- fotoner og beregning af fotonenergi
- emission og absorption af lys
- farvecirkel og farvedannelse
- emissionsspektre og absorptionsspektre
- eksperimentel undersøgelse af spektre fra lyskilder med håndspektrometer
- eksperimentel undersøgelse af spektre fra lyskilder med LoggerPro
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 05 Kosmologi

Beskrivelse
Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede:
- Grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie med fokus på Det kosmologiske princip og Universets udvidelse, herunder spektrallinjers rødforskydning.

Indhold og materiale:
Orbit C, Brydensholt m.fl., Systime, 3. udgave 1. oplag 2017
ISBN: 978-87-616-8674-9
s. 238-240 Kap 9.1 Grundlæggende om stjerner (2 sider)
s. 240-247 Kap 9.2 Afstandsbestemmelse til stjernerne (6 sider)
s. 248-249 Kap 9.3 Mælkevejen (2 sider)
s. 250 Kap 9.4 Galaxehobe og superhobe (1 side)
s. 250-251 Kap 9.5 Universet (1 side)
s. 252-255 Kap 9.6 Universets udvidelse (2 sider)
s. 256-264 Kap 9.7 Hubbles lov (8 sider)

I alt 22 sider
Supplerende stof/noter/links:
- Stjerneudvikling.
https://www.vildmedrummet.dk/
Software: Stellarium, http://www.stellarium.org/
Film: Den Bevægede Jord
Film: Star Size Comparison HD https://www.youtube.com/watch?v=fKTu6B4Rgek
Note: Stjernes udvikling, Uddrag af Det levende Univers, s.114-125, Stub & Stub, Trip, 2001 (7 sider)

I alt 31 sider

Eksperimenter:
Tycho Brahe: Parallaksemålinger

Fokuspunkter/faglige mål:
Eleven skal

- have kendskab til måleenhederne astronomisk enhed, lysår og parsec samt buesekund.
- have forståelse for fænomenet parallakse.
- have kendskab til stjernes udvikling.
- have kendskab til galakser, galaksehobe og superhobe.
- have forståelse rødforskydning, Hubbles lov, Hubbletiden.
- have kendskab til Big Bang modellen og det kosmologiske princip.
- have kendskab til karakteristiske epoker i Universets historie.
- kunne formidle en valgt kosmologisk problemstilling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer