Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Morten Lind Kristensen
|
Hold
|
2024 IfC/2c (2c IfC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
innovation
formålet med forløbet er at give eleverne en introduktion til faget Informatik, se hvad man kan gøre med computere og give en kort introduktion til innovation
efter forløbet skal eleverne kunne
- bruge Mortens innovations analyse model (en samling af def. på innovation 4P modellen og inkrementel og radikal innovation)
-have en forståelse for hvorledes innovative virksomheder har ændret verden
-have en forståelse for hvordan man laver og aflæser et flowdiagram
materiale
noten om innovation kan findes på Lectio (7 sider)
note om flowdiagrammer (17 sider)
fremtidens supermarked på CFU
fremtidens robotter på CFU
humans need not apply på youtube link: https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
scratch programmering
formålet med forløbet er at give eleverne en praktisk erfaring med udvikling af reklame spil og programmering af reklame spil i sproget scratch
efter endt forløb skal eleverne kunne
-programmere simple strukturer i scratch
-kunne bruge forgreninger i scractch
-kunne bruge løkker i scratch
- kunne bruge variable i scratch
-kunne lave et storyboard
-lave flowdiagrammer
- kunne redegøre for AIDA modellen
-kunne lave en enheds test
materiale
videoer om programmering kan findes på lectio
noten reklamespil (7 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
aflevering innovation
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
interaktions design
formålet med forløbet er at give eleverne en introduktion til værktøjer til interaktions design
efter forløbet skal eleverne kunne
-kunne lave flowdiagrammer
- kunne lave skitser og kende gestalt lovene
-kunne lave et storyboard med navigation(egen model kan findes på Lectio)
-kunne lave en prototype i Marvel app.
-kunne lave en brugervenligheds test
materiale
noten interaktionsdesign kan findes på Lectio (14 sider)
vejledning til Marvel app kan findes på Lectio (20 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
databaser
formålet med forløbet er at give eleverne en introduktion til databaser. herunder modellering af databaser og design af databaser. Der er ingen praktisk arbejde med databaser i dette forløb
efter forløbet skal eleverne kunne
- lave E/R modellering
- forstå Entiteter, Attributter og relationer
- lave E/R modellen til skema form
- lave database skemaerne til 1. normalform
materiale
note om databaser 32(sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Selvkørende biler
formålet med forløbet er at give eleverne en praktisk erfaring med programmering i form af sproget lego mind storm
efter endt forløb skal eleverne kunne
-programmere simple strukturer på openlab roberta
-kunne bruge forgreninger på openlab roberta
-kunne bruge løkker på openlab roberta
- kunne bruge variable på openlab roberta
- kunne redegøre for de etiske problematikker der er ved selvkørende biler
-kunne redegøre for de tekniske udfordringer ved selvkørende biler
-kunne redegøre for de lovmæssige udforringer ved selvkørende biler
-kunne redegøre for de samfundsmæssige fordele og ulemper ved selvkørende biler
materialer
videoer m programmering i openlabroberta kan findes på lectio
artiklerne:ville du købe en bil designet til at slp dig ihjel, 13 forudsigelser, selvkørende biler vil skabe trængsel og selvkørende biler vil spare, kan alle findes på lectio omfang ca 8 sider
retsags øvelse: kan findes på lectio
moral mashine : link https://www.moralmachine.net/
fremtidens biler ligger på CFU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
nettet og sikkerhed
formålet med forløbet er at eleverne skal få en forståelse for hvorledes internettet fungerer og hvorledes HTP/IP protokollen fungere, de skal også have en forståelse for hvilke farer der er på internettet
efter forløbet skal eleverne kunne
-hvad er en protokol
-forstå internettets fysiske opbygning
-forstå CIA modellen
-forstå begreberne sårbarhed, trussel, modmiddel
-hvilke farer der er på internettet og hvilke midler man bruger til at neutraliserer dem.
Materiale
note om internetsikkerhed (36 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520972",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520972",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024520972"
}