Holdet 2024 NgC/2n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Per Vollmond
Hold 2024 NgC/2n (2n NgC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Er rent drikkevand en knap og truet ressource?
Titel 2 Klimasystemet og hvordan vi mennesker påvirker det
Titel 3 Test
Titel 4 Hvorfor opstår jordskælv og vulkaner?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Er rent drikkevand en knap og truet ressource?

FAGLIGE MÅL
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geo-information samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden

FAGLIGT INDHOLD (i stikord)
Vandets kredsløb; Fordampning; Permeabilitet og porøsitet; Vand i jorden; Overjordisk afstrømning; Klimatiske forhold påvirker afstrømningen; Fysiske forhold påvirker afstrømningen; Vandbalanceligningen; Vandressourcer - trusler og muligheder;  Klimaændringer; Overforbrug; Fluvial morfologi; Vandløbets processer; Vandløbets vand; Vandløbets tre stadier; Vandløbene i dag, Vandforurening, forureningskilder og Vandmiljøplaner.

KERNESTOF
- 'NF i HF', s. 56-57 og s. 60-63. Af Kim Bruun m.fl. Gymnasieforlaget 2024 (6 s.)
- 'Vandforurening'. Fra https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=357 (6 s.)
- 'Vandmiljøplaner: Mål og midler'. Fra https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=358 (2 s.)
- 'Nedbørsdannelse'. Naturgeografi C, s. 90-94. Af Niels Vinther m.fl. Forlaget Praxis 2021 (5 s.)
- 'Hydrologi'. Fra Naturgeografi C, s. 119-135!?. Af Niels Vinther m.fl. Forlaget Praxis 2021 (17 s.)
- Vandets kredsløb – en model med begrebsforklaringer', eget notat (2 s.).

38 sider.

SUPPLERENDE MATERIALE
- 'Vi har brugt alle Jordens ressourcer for i år. Fra i dag står vi i gæld til naturen', af Birgitte Skovlund Asmussen. Fra  www.dr.dk/nyheder/viden/klima/vi-har-brugt-alle-jordens-ressourcer-i-aar-fra-i-dag-staar-vi-i-gaeld-til, d. 1/8 2024. (3 s.)
- 'Om naturvidenskabelig metode og tekstlæsning', eget notat (5 s.)
- 'Vandløb - nogle karakteristika', eget notat (2 s.)
- 'De seks største trusler mod vandkredsløbet', af Kenneth Dürr. Fra Danskvand d. 2/4 2023 (2 s.).
- 'Grundvandets forureningskilder – hvilke forureningstyper repræsenterer de?' Fra www.grida.no/resources/13721. Egen bearbejdning. Om  flade, linje- og punktkildeforureninger (1 s.)
- Tre tekster om Tude Å og en figur (3 s.)
- 'Menneskeskabte klimaforandringer var formentlig medskyldige i dødelige oversvømmelser i Centraleuropa', af Mads Vestergaard. Fra https://www.dr.dk/nyheder/udland/menneskeskabte-klimaforandringer-var-formentlig-medskyldige-i-doedelige d. 25/9 2024 (2 s.)
- 'Virtuelt vandfodaftryk'. Fra www.waterfootprint.org/resources/schoolresources/WFN_presentation_schools.pdf (21 s.)
- 'Rekordhøjt grundvand for årstiden kan øge risikoen for oversvømmelser til efteråret'. Fra www.geus.dk/om-geus/nyheder/nyhedsarkiv/2024/aug/rekordhoejt-grundvand-for-aarstiden-kan-oege-risikoen-for-oversvoemmelser-til-efteraaret d. 8/8 2024 (2 s.)
- 'Stadier i en flods udvikling'. Fra https://www.slideshare.net/slideshow/rivers-with-questions/6047784, egen bearbejdning (1 s.)
-'Vandets kredsløb', med begreber. Eget notat (2 s.)
- 'Vi kan spare menneskeliv og milliarder med mindre nitrat i drikkevandet'. Fra https://science.ku.dk/presse/nyheder/2023/vi-kan-spare-menneskeliv-og-milliarder-med-mindre-nitrat-i-drikkevandet/ d. 4. november 2023 (4 s.)
- 'Danskerne har aldrig brugt så lidt vand som i 2023. Af Ritzau. Fra Berlingske d. 24/10 2024 (1 s.)
- 'Vandberegner', fra www.hofor.dk/privat/spar-penge/spar-energi/spar-energi-vand/vandberegner/#f1p4 (1 s.)

50 sider

I alt 88 sider.

VIDEO
- 'The River Severn From Source to Mouth' på www.youtube.com/watch?v=_M48ANM3hAQ
- 'Hele vandets vej' på https://www.youtube.com/watch?v=5TCmUi1jlaE
- 'Grundvandet i Danmark', fra www.youtube.com/watch?v=9T4PeoGHJ_o
- 'Verdensmål 6: Rent vand og sanitet' på www.youtube.com/watch?v=ln_XaxNJ764
- 'Why Does It Rain?' på www.youtube.com/watch?v=QRThy0dsyYQ
- 'California's Water Problem' på www.youtube.com/watch?v=I821oI3Ezjs
- 'Where is Water? - UNESCO. Fra www.youtube.com/watch?v=b1f-G6v3voA

- 'Vandets kredsløb fra regndråbe til drikkevand' på www.youtube.com/watch?v=euYckQp2k_w&ab_channel=GEUSgeology
- 'Why Do Rivers Curve?' på www.youtube.com/watch?v=8a3r-cG8Wic
- 'Why Do Rivers Have Deltas?' på www.youtube.com/watch?v=A47ythEcz74
- 'Water Cycle | How the Hydrologic Cycle Works' på www.youtube.com/watch?v=al-do-HGuIk
- 'Why Are There Clouds?' på www.youtube.com/watch?v=QC2x_RRnk8E&ab_channel=MinuteEarth
- 'Can Sea Water Desalination Save The World?' på www.youtube.com/watch?v=bfr82RB72U8
- 'Mexico City’s troubled relationship with water' på www.youtube.com/watch?v=wFpN_-mTKaA
- 'Why Do Clouds Stay Up?' på www.youtube.com/watch?v=DjByja9ejTQ&ab_channel=BeSmart
- 'Overløb', på www.youtube.com/watch?v=Pj7fTV-yAFM&ab_channel=MichaelDahl

EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Observations- og fortolkningsøvelse: Tre familier og deres mad
- Demonstrationsforsøg: Vandets kredsløb
- Feltrapport over ekskursion til Tude Å
- Øvelse: Vandbalancen for to vandløb
- Øvelse: Grundvandets forureningskilder; flade, linje- og punktkildeforureninger
- Øvelse: En flods tre stadier
- Tegneøvelse: Vandets kredsløb
- Øvelse: Mississippiflodens vandopland
- Besøgsreferat fra Slagelse Rensningsanlæg
- Forsøg med jordbunds permeabilitet og markkapacitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Klimasystemet og hvordan vi mennesker påvirker det

FAGLIGE MÅL
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- Identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder.

FAGLIGE FOKUSPUNKTER (ud fra overskrifter i lærebøger)
Atmosfæren, Atmosfærens vertikale sammensætning, Ozonlag og ozonhul, Solstråling, Årstidsvariationer, Elektromagnetisk stråling, Strålings- og energibalancen, Temperatur, Aktuel og relativ luftfugtighed, Nedbørsdannelse, Varm og kold luft, Nedbørstyper, Vind, Lokale vinde, Energitransport i Jordens klimasystem, Lufttryk, Coriolis-effekten, Den atmosfæriske cirkulation, Luftmasser og fronter, Vejrudsigter, Vejrudvikling i forbindelse med cyklonpassager, Havstrømme, Jordens klimazoner og plantebælter, Tropisk klima, Subtropisk klima, Martin Vahls klimainddeling, Tempereret klima, Landbrug og regnskov, Middelhavsområdet, Tempereret skov, Polart klima, Tundraen og global opvarmning, Klimaændringer, Global opvarmning, IPCC's forudsigelser.

BEMÆRK AT ENKELTE MATERIALER TIL EMNET KAN VÆRE BEHANDLET I MODULER PLACERET UNDER ANDRE EMNER.

KERNESTOF
- 'Klimatologi', fra Naturgeografi C', s. 81-104, af Tomas W. Nørrekjær m.fl. Praxis, 2021 (24 s.)
- 'Jordens klimazoner og plantebælter', fra Naturgeografi C', s. 104-113, af Tomas W. Nørrekjær m.fl. Praxis, 2021 (10 s.)

SUPPLERENDE MATERIALE
- 'Årsager til Jordens temperaturforskelle', eget notat (5 s.)
- 'Globale cirkulationsmønstre', fra www.metoffice.gov.uk/weather/learn-about/weather/atmosphere/global-circulation-patterns (maskinoversat) (4 s.)
- 'Drivhuseffekten', fra https://www.dmi.dk/klima/temaforside-energiens-rejse-i-klimasystemet/drivhuseffekten/ (3 s.)

Figurer (5 s.):
- 'Jordens kulstof fordelt på fire sfærer', fra Naturgeografi, vores verden, s. 284
- 'Kulstofkredsløbet', fra https://undervisning.wwf.dk/4-stofkredslob
- 'Globale temperaturændringer', fra https://en.wikipedia.org/wiki/Global_surface_temperature
- 'Temperaturændringer de sidste 50 år', fra https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_change
- 'Udviklingen i den globale overfladetemperatur, fra https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_change
- 'Klimaændringernes drivere, fra https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_change
- 'Udledning af kuldioxid siden 1880, fordelt på kilder', fra https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_change
- 'Månedlig atmosfærisk CO2 koncentration. Mauna Loa 1958-2022, fra https://en.wikipedia.org/wiki/Keeling_Curve
- 'Sne-is-feedback (positiv/forstærkende)', fra https://beneaththepolarsun.org/sea-ice-albedo-feedback/

VIDEO
- 'Why Are There Clouds?' på www.youtube.com/watch?v=QC2x_RRnk8E&ab_channel=MinuteEarth
- 'How do tornadoes form?', på www.youtube.com/watch?v=lmWh9jV_1ac&ab_channel=TED-Ed
- 'How Does a Sea Breeze Work?' på www.youtube.com/watch?v=X2Wfp2rPvMY&ab_channel=MetOffice-LearnAboutWeather
- 'What is global circulation? | Part One | Differential heating' på www.youtube.com/watch?v=7fd03fBRsuU
- 'What is global circulation? | Part Two | The three cells' p www.youtube.com/watch?v=xqM8
- 'What is global circulation? | Part Three | The Coriolis effect & winds' på www.youtube.com/watch?v=PDEcAxfSYaI
- 'What is precipitation?' på www.youtube.com/watch?v=SesRrocIFtc&ab_channel=MetOffice-UKWeather
- 'What is a monsoon?' på www.youtube.com/watch?v=lpeVqICLTig&ab_channel=MetOffice-LearnAboutWeather
- 'What are weather fronts and how do they affect our weather?' på www.youtube.com/watch?v=dwIQds-4I7I&ab_channel=MetOffice-LearnAboutWeather
- 'What is the jet stream and how does it affect the weather?', på www.youtube.com/watch?v=Lg91eowtfbw&ab_channel=MetOffice-LearnAboutWeather
- Polarfronten og det danske vejr' på www.youtube.com/watch?v=fXDFBgGBlLM&ab_channel=NielsThygeRasmussen
- 'Why is high pressure associated with fair, clear skies while low pressure systems are associated with rain' på www.youtube.com/watch?v=aiYyCurh_SU
- 'Den globale opvarmning - Den menneskeskabte drivhuseffekt' på www.youtube.com/watch?v=bXlaJt2cUnk&ab_channel=NOAHkanalen
- 'Drivhuseffekten', på www.youtube.com/watch?v=YBvFlc_2W6Y&ab_channel=Økolariet%2CVejle
- 'Klimaforandringer: Årsager og konsekvenser', på www.youtube.com/watch?v=2CjVHMWDobQ&t=54s&ab_channel=EUClimateAction

EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Stigningsregn og føhnvind, en beregningsopgave
- Atlasøvelse: Forklaringer på temperaturforskelle
- Tolkning af hydrotermfigurer.
- Gæt klimazone og plantebælte ud fra vegetation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Test

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvorfor opstår jordskælv og vulkaner?

FAGLIGE MÅL
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- Identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden

FAGLIGE FOKUSPUNKTER (ud fra overskrifter i lærebøger)
Livet på en vulkansk planet, Livet ved en vulkan, Pompeji - den forsvundne by, Guld, Spor af vulkaner i Danmark, Var vulkansk aktivitet skyld i dinosaurernes udryddelse?, Geologi - Den blå planets historie, Jordens tidlige udvikling, Geologisk tid, Aldersbestemmelse, Forudsætningen for liv, Livets udvikling, Udviklingens to hastigheder, Den geologiske cyklus, De geologiske byggesten, Mineraler, De magmatiske bjergarter, Sedimentære bjergarter, Metamorfe bjergarter, Den pladetektoniske model, Kontinentaldrift, Pladetektonik, Pladegrænser, Konstruktive pladegrænser, Destruktive pladegrænser, Bevarende pladegrænser, Hotspot, Drivkraft, Jordskælvsbølger, Inge Lehmann - dansk seismolog, Vulkaner, Vulkanernes geologi, Selve udbruddet, Vulkantyper, Skjoldvulkaner, Stratovulkaner, Eksplosionsvulkaner, Spaltevulkaner, Supervulkaner, Bjergkædedannelse og Isostasi.

BEMÆRK AT ENKELTE MATERIALER TIL EMNET KAN VÆRE BEHANDLET I MODULER PLACERET UNDER ANDRE EMNER.

PENSUM - KERNESTOF
- Naturgeografi - vores verden. Af Jimmy Mangelsen m.fl. Geografforlaget 2011.Siderne 131-137 og 187- 209. (30 s.)
- 'Bjergkædedannelse' (worddok), fra https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=205 (3 s.).

33 sider

PENSUM - SUPPLERENDE MATERIALE
- 'Jordens opbygning', fra Geocenter København (1 s.)
- 'Seismologi og Jordens indre kerne', fra artiklen 'Kongerigets glemte Inge., s. 46 Aktuel Naturvidenskab nr. 1, 2015 (1 s.)
- 'Figur. Hastighed for seismiske bølger gennem Jordens lag', fra https://en.wikipedia.org/wiki/Seismic_wave (1 s.)
- 'Inge Lehmann opdagede jordens indre kerne' på www.dr.dk/nyheder/indland/inge-lehmann-opdagede-jordens-indre-kerne (2 s.)
- 'Jordskælv kan ikke undgås, men det kan følgerne', af Ulla Poulsen. Fra Kristeligt Dagblad d. 30/5 2006 (2 s.)
- 'Sådan forebygger Folkekirkens Nødhjælp jordskælv', Folkekirkens Nødhjælp d. 9/1 2015. Fra www.noedhjaelp.dk/artikler/saadan-forebygger-folkekirkens-noedhjaelp-jordskaelv (1 s.)
- 'Japan er beredt på jordskælv, af Asger Røjle d. 11/3 2011. Fra www.dr.dk/nyheder/udland/japan-er-beredt-paa-jordskaelv (1 s.)
- 'Forberedelse reddede liv i jordskælvet i Nepal', af Ditte Nørgaard Goor. Fra www.rodekors.dk/naturkatastrofer/jordskaelv/nepal/forberedelse-redder-liv (1 s.)
- 'How often do earth quake occur', fra Fra www.mgs.md.gov/seismic/education/no3.html (1 s.)
- 'Hvordan jordskælvssikre bygninger er designet', fra www.bigrentz.com/blog/earthquake-proof-buildings d. 6/2 2019 (4 s.)
- 'Vulkaner To figurer', fra www.bbc.co.uk/scotland/education/int/geog/envhaz/volcanoes/prediction/index.shtml (2 s.)

17 sider.

I alt 50 sider.

PENSUM - VIDEO
- 'The history of earth, how our planet formet' på www.youtube.com/watch?v=RQm6N60bneo
- 'A Day in Pompeii' på www.youtube.com/watch?v=dY_3ggKg0Bc
- 'Gold - How is Formed On Earth?' på www.youtube.com/watch?v=PWx8twycMbI&ab_channel=TeamBullionaires
- 'Pladetektonik: Konstruktive pladegrænser' på www.youtube.com/watch?v=Hn8R3c8x-Io&ab_channel=GoodrickScience
- 'Why Earthquakes Are So Hard To Predict' på www.youtube.com/watch?v=J6d0UqY6IsA
- 'Seismic waves earthquake' på www.youtube.com/watch?v=H9Ifk0Bde4Q
- 'How Do We Know Plate Tectonics Is Real?' på www.youtube.com/watch?v=KB7HzF2O3Kg
- 'A Brief History of Geologic Time' på www.youtube.com/watch?v=rWp5ZpJAIAE
- 'Moment Magnitude Explained—What Happened to the Richter Scale?' på www.youtube.com/watch?v=HL3KGK5eqaw
- '240 million years ago to 250 million years in the future' på www.youtube.com/watch?v=uLahVJNnoZ4&ab_channel=ChristopherScotese
- 'Thousands evacuated after Indonesia’s Mount Semeru erupts' på https://edition.cnn.com/2022/12/04/asia/indonesia-semeru-volcano-erupts-intl/index.html
- 'Turkey-Syria earthquake ripped huge chasm in what was once an olive field near Antakya, på www.youtube.com/watch?v=IiDvo-xTinY&ab_channel=ITVNews- 'How to Survive an Earthquake' på https://www.youtube.com/watch?v=r5EbbrVXoQw&ab_channel=HowtoSurvive
- 'Pyroclastic Flows: The hazards på www.youtube.com/watch?v=N4-5kLbHY2Y&ab_channel=uwiseismic
- 'Dome collapse and pyroclastic flow at Unzen Volcano' på www.youtube.com/watch?v=Cvjwt9nnwXY&ab_channel=DrChristopherGomez
- 'What are Volcanic Hazards?' på www.youtube.com/watch?v=BCm6xTZj-vk&ab_channel=GeoScienceVideos
- '3 Types of Rocks and the Rock Cycle: Igneous, Sedimentary, Metamorphic' på www.youtube.com/watch?v=EGK1KkLjdQY
- 'Understanding Minerals' på www.youtube.com/watch?v=8a7p1NFn64s&ab_channel=MikeSammartano
- 'SEISMOLOGY - MONITORING EARTHQUAKES IN DENMARK' på www.undergroundchannel.dk/seismology-monitoring-earthquakes-in-denmark
- 'Turkey-Syria earthquake ripped huge chasm in what was once an olive field near Antakya', på www.youtube.com/watch?v=IiDvo-xTinY&ab_channel=ITVNews
- 'Our ocean', fra www.youtube.com/watch?v=NHf-xSvpF-Y&list=RDCMUC2zHjOF9Womes-SEjdzTleA&index=6
- 'Our forests' fra www.youtube.com/watch?v=b4eLTYUcj7k&list=RDCMUC2zHjOF9Womes-SEjdzTleA&index=2
- 'Our cities, fra www.youtube.com/watch?v=v74_mf2usc0&list=RDCMUC2zHjOF9Womes-SEjdzTleA&index=3

EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Øvelse i bestemmelse af et jordskælvs epicenter og styrke
- Beskrivelse og bestemmelse af bjergarter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer