Titel
2
|
Klimasystemet og hvordan vi mennesker påvirker det
FAGLIGE MÅL
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- Identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder.
FAGLIGE FOKUSPUNKTER (ud fra overskrifter i lærebøger)
Atmosfæren, Atmosfærens vertikale sammensætning, Ozonlag og ozonhul, Solstråling, Årstidsvariationer, Elektromagnetisk stråling, Strålings- og energibalancen, Temperatur, Aktuel og relativ luftfugtighed, Nedbørsdannelse, Varm og kold luft, Nedbørstyper, Vind, Lokale vinde, Energitransport i Jordens klimasystem, Lufttryk, Coriolis-effekten, Den atmosfæriske cirkulation, Luftmasser og fronter, Vejrudsigter, Vejrudvikling i forbindelse med cyklonpassager, Havstrømme, Jordens klimazoner og plantebælter, Tropisk klima, Subtropisk klima, Martin Vahls klimainddeling, Tempereret klima, Landbrug og regnskov, Middelhavsområdet, Tempereret skov, Polart klima, Tundraen og global opvarmning, Klimaændringer, Global opvarmning, IPCC's forudsigelser.
BEMÆRK AT ENKELTE MATERIALER TIL EMNET KAN VÆRE BEHANDLET I MODULER PLACERET UNDER ANDRE EMNER.
KERNESTOF
- 'Klimatologi', fra Naturgeografi C', s. 81-104, af Tomas W. Nørrekjær m.fl. Praxis, 2021 (24 s.)
- 'Jordens klimazoner og plantebælter', fra Naturgeografi C', s. 104-113, af Tomas W. Nørrekjær m.fl. Praxis, 2021 (10 s.)
SUPPLERENDE MATERIALE
- 'Årsager til Jordens temperaturforskelle', eget notat (5 s.)
- 'Globale cirkulationsmønstre', fra www.metoffice.gov.uk/weather/learn-about/weather/atmosphere/global-circulation-patterns (maskinoversat) (4 s.)
- 'Drivhuseffekten', fra https://www.dmi.dk/klima/temaforside-energiens-rejse-i-klimasystemet/drivhuseffekten/ (3 s.)
Figurer (5 s.):
- 'Jordens kulstof fordelt på fire sfærer', fra Naturgeografi, vores verden, s. 284
- 'Kulstofkredsløbet', fra https://undervisning.wwf.dk/4-stofkredslob
- 'Globale temperaturændringer', fra https://en.wikipedia.org/wiki/Global_surface_temperature
- 'Temperaturændringer de sidste 50 år', fra https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_change
- 'Udviklingen i den globale overfladetemperatur, fra https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_change
- 'Klimaændringernes drivere, fra https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_change
- 'Udledning af kuldioxid siden 1880, fordelt på kilder', fra https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_change
- 'Månedlig atmosfærisk CO2 koncentration. Mauna Loa 1958-2022, fra https://en.wikipedia.org/wiki/Keeling_Curve
- 'Sne-is-feedback (positiv/forstærkende)', fra https://beneaththepolarsun.org/sea-ice-albedo-feedback/
VIDEO
- 'Why Are There Clouds?' på www.youtube.com/watch?v=QC2x_RRnk8E&ab_channel=MinuteEarth
- 'How do tornadoes form?', på www.youtube.com/watch?v=lmWh9jV_1ac&ab_channel=TED-Ed
- 'How Does a Sea Breeze Work?' på www.youtube.com/watch?v=X2Wfp2rPvMY&ab_channel=MetOffice-LearnAboutWeather
- 'What is global circulation? | Part One | Differential heating' på www.youtube.com/watch?v=7fd03fBRsuU
- 'What is global circulation? | Part Two | The three cells' p www.youtube.com/watch?v=xqM8
- 'What is global circulation? | Part Three | The Coriolis effect & winds' på www.youtube.com/watch?v=PDEcAxfSYaI
- 'What is precipitation?' på www.youtube.com/watch?v=SesRrocIFtc&ab_channel=MetOffice-UKWeather
- 'What is a monsoon?' på www.youtube.com/watch?v=lpeVqICLTig&ab_channel=MetOffice-LearnAboutWeather
- 'What are weather fronts and how do they affect our weather?' på www.youtube.com/watch?v=dwIQds-4I7I&ab_channel=MetOffice-LearnAboutWeather
- 'What is the jet stream and how does it affect the weather?', på www.youtube.com/watch?v=Lg91eowtfbw&ab_channel=MetOffice-LearnAboutWeather
- Polarfronten og det danske vejr' på www.youtube.com/watch?v=fXDFBgGBlLM&ab_channel=NielsThygeRasmussen
- 'Why is high pressure associated with fair, clear skies while low pressure systems are associated with rain' på www.youtube.com/watch?v=aiYyCurh_SU
- 'Den globale opvarmning - Den menneskeskabte drivhuseffekt' på www.youtube.com/watch?v=bXlaJt2cUnk&ab_channel=NOAHkanalen
- 'Drivhuseffekten', på www.youtube.com/watch?v=YBvFlc_2W6Y&ab_channel=Økolariet%2CVejle
- 'Klimaforandringer: Årsager og konsekvenser', på www.youtube.com/watch?v=2CjVHMWDobQ&t=54s&ab_channel=EUClimateAction
EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Stigningsregn og føhnvind, en beregningsopgave
- Atlasøvelse: Forklaringer på temperaturforskelle
- Tolkning af hydrotermfigurer.
- Gæt klimazone og plantebælte ud fra vegetation.
|