Holdet 2024 fp I&S/SaB 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Brian Grønborg
Hold 2024 fp I&S/SaB 1 (24 fp I&S SaB 1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 2 Danmark et ulige samfund?
Titel 3 Politik
Titel 4 Økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

FAGLIGE MÅL̶
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

FORMÅL og FREMGANGSMÅDE
Introduceres til samfundsfaglige metoder: Dels ved at gennemføre en simpel kvantitativ opgave (klassen ift. køn, alder, søskende, fritidsjob), dels ved en simpel kvalitativ opgave ”Hvem er din holdkammerat” som en et interview.
Introduktion til informationssøgning via infomedia.
Forløbet fokuserer på identitetsdannelse og socialiseringsprocesser i det senmoderne samfund, men forløbet kommer også omkring karakteristika ved det traditionelle samfund og industrisamfundet. Der arbejdes desuden med de sociale medier og den rolle de spiller.

Forløb afsluttes med synopsis-skrivning og en prøveeksamen.


FAGLIGT INDHOLD
Socialisering, Formelle og uformelle normer, internalisering og sanktioner, Social kontrol, sociale roller og sociale strukturer. Rollekonflikter. Socialiseringsprocessen: Den primære, den sekundære og den tertiære. Dobbeltsocialisering (sommerfuglemodellen).
Familien i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund. Den funktionstømte familie og familiens systemafhængighed.
De fire familietyper:  Socialt akvarium-familien, Teamfamilien, Svingdørsfamilien og den patriarkalske familie.

George Meads og Den bestemte anden og den generaliserede anden.
Identitetsdannelse og socialisation i det traditionelle samfund - Myren' som udbredt personlighedstype.

Ferdinand Tönnies om overgangen fra traditionelt til moderne samfund: Fra landsbyens Gemeinschaft til storbyens Gesellschaft. Industrialiseringen og storbyernes vækst - urbanisering. Socialisering i industrisamfundet.

Georg Simmel, storbyen og de ansigtsløse relationer. Sneglen som personlighedstype. Klassesamfund og klassesolidaritet.
Det senmoderne samfund - frisættelse fra tro, traditioner og familie. Identiteten som individets eget livsprojekt. Socialisering i senmoderniteten. Kamæleonen som personlighedstype - det gruppestyrede individ.

Anthony Giddens Identitetsdannelsen påvirkes af accelererende teknologiske og samfundsmæssige forandringer. Aftraditionalisering og individualisering. Karakteristika ved det senmoderne samfund: 1) Adskillelse af tid og rum, 2) Udlejring af sociale relationer, 3) Eksperters stigende betydning og 4) Refleksivitet.


Thomas Ziehe Formbarhed og kulturel frisættelse. Aftraditionalisering, subjektivisering. Øget refleksivitet og en potensering.

Richard Sennett frygt for at fejle. Ubalance mellem arbejds- og familielivet.

Hartmut Rosa - acceleration og fremmedgørelse i højhastighedssamfundet. Medfører stress.

Sociale medier: netværksindividet.

Sherry Turkle Teknologien medfører et overfladisk samvær.

Erving Goffman Identiteten er en social konstruktion - en social maske - et face. Frontstage og backstage - på scenen og bag kulisserne.


Materialer:
Samf på B, af Oliver B. Skov m.fl. Columbus 2016: side 10-54.  (44 sider)

Artikler:
https://www.berlingske.dk/kronikker/fire-gode-raad-til-stressede-gymnasieelever
Fire gode råd til stressede gymnasieelever
7. november 2017, Berlingske Thomas Johannes Erichsen (5 sider)

Generationsskifte: Alt blev tænkt igennem - og rollerne byttede fra dag ét
14. marts 2024 Effektivt Landbrug Sektion 1 Side 8 Line Brusgaard (7 sider)

i alt 56 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Danmark et ulige samfund?

Kernestof:
”magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.”
”social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark”
"identitetsdannelse og socialisering"  

Formål med forløbet:
I dette forløb, som er en del af PP4, har vi med udgangspunkt i et studiebesøg på pædagog- og socialrådgiveruddannelsen på uddannelsesinstitutionen Absalon i Slagelse arbejdet med udsatte familier, social ulighed og social arv, herunder hvordan de forskellige ideologier forholder sig til social ulighed og social arv. Eleverne har besøgt fotoudstillingen ’Ser I mig nu’ og arbejdet med opgaver, der knytter sig til udstillingen. Vi har desuden arbejdet med, hvordan forskellige velfærdsmodeller forholder sig til ulighed. Der er i forløbet udarbejdet et projekt med psykologi om udsatte børn, omsorgssvigt og social arv, ligesom der er udarbejdet synopsis under forløbet om emnet. Desuden perspektiveres til uligheden i det amerikanske samfund.
Der arbejdes tillige med ulighedsproblematikker der relateres til etnicitet og køn.

FAGLIGT INDHOLD
Den sociale ulighed – klassesamfundet og i det senmoderne samfund. Den sociale arv og social mobilitet (generations- og karriere mobilitet). Forskellige typer af lighed: Formel lighed; chancelighed og resultatlighed. Minervamodellen.
Flygtninge og Integrationsprocesser (integration, assimilation, segregation). Diskurser om flygtninge og indvandringen til Danmark.
Ulighed i køn samt kønsopfattelser i det senmoderne samfund.

Karl Marx Klassesamfundet og klassemodsætninger – kapitalhaver / lønarbejder

Lars Olsen ”Den nye ulighed” – ressourcebeholdere

Pierre Bourdieu Habitus, kapitaler (økonomisk, kulturel, social) og felter samt symbolsk vold

John Rawls Retfærdighedsprincipper (frihedsprincippet, differensprincippet, mulighedsprincippet)

Axel Honneth Anerkendelsteori (emotionel anerkendelse, retslig anerkendelse, social anerkendelse)

Sam Killermann The Genderbread Person

Materialer:

Skov, Oliver Boserup mf: Samf på B, Columbus 2016, s. 55-78.

Blinkenberg, Kåre og Breindahl, Jens: Samfundsfag til HF, systime 2024, s. 18-23.
Artikler:
”Et sekstal er ikke bare et sekstal”
7. OKTOBER 2024, MANDAG MORGEN af SØREN ELKROG FRIIS (3 sider)

”Fornuftige lærere og pædagoger må gøre op med kønsstereotyper, når Tesfaye ikke vil”
Altinget 5. oktober 2024 Rikke Viemose, Journalist, forfatter, kommunikationsrådgiver. (3 sider)

”Det er hårdt at gå i skole i Århus' rigeste kvarter, når man selv er på starthjælp” Information, 6. juli 2008.  Julie Hjerl Hansen  (4 sider)

Materialer til prøvesæt:
”De allerrigste tjener mere og mere – og afstanden mellem top og bund i Danmark er vokset”. Af Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. https://www.ae.dk/debatindlaeg/2021-01-de-allerrigeste-tjener-mere-og-mere-og-afstanden-mellem-top-og-bund-i-danmark  (1,9 normalside)
”Danmark har tredjefærrest i lavindkomstgruppen blandt alle OECD-lande”. CEPOS. Hentet 4.06.2021  https://cepos.dk/abcepos-artikler/0137-danmark-har-tredjefaerrest-i-lavindkomstgruppen-blandt-alle-oecd-lande/ (0,7 normalside)
”Støttepartier: Sådan vil vi holde vores løfter om mindre ulighed” Akademikerbladet. hentet 4.06.2021 https://www.akademikerbladet.dk/aktuelt/2021/januar/stoettepartier-saadan-vil-vi-holde-vores-loefte-om-mindre-ulighed (1,8 normalside)
”Ligestilling i Danmark? Hvordan står det til med ligestillingen mellem mænd og kvinder i Danmark?” Danmarks Sttistik hentet 4.06.2021. https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/levevilkaar/ligestilling/ligestillingswebsite#4 (0,5 normalside)
”Integrationen er en overset succes” af Torben K. Andersen i Ugebrevet Mandag Morgen, 27.05.18. URL: https://www.mm.dk/artikel/integrationen-er-en-overset-succes (1,7 normalside)
”Figur 2.4 Andelen, der vurderer eget helbred som framragende, vældig godt eller godt, fordelt på højeste fuldførte uddannelsesniveau blandt kvinder og mænd på 30 år eller derover, i 2010, 2013 og 2017” samt ”Figur2.2.3 Antal dødsfald pr. 100.000 personer, fordelt på højeste uddannelsesniveau blandt 45-64 årige kvinder og mænd, i perioden 1988-2027”. Sundhedsstyrelsen Social ulighed i sundhed og sygdom Udviklingen i Danmark i perioden 2010 – 2017. hentet 4.06.2021. https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Ulighed-i-sundhed/Social-ulighed-i-sundhed-og-sygdom-tilgaengelig.ashx?la=da&hash=CB63CAD067D942FE54B99034085E78BE9F486A92 (1,0 normalside)

Øvrige materialer:
Bourdieu: https://www.youtube.com/watch?v=XS8ibVjJ6nE (ca. 2 sider)

Dokumentar: ”En vej - to verdner (1) og (2)”, DR1, 29. februar 2016. fundet på CFU. (ca. 10 sider)
Dokumentar: ”Jimmy- bistand på blokken” afsnit 2 (ca. 5 sider)
Dokumentar: ”De glemte fattige” (2018). (53 minutter) (ca. 8 sider)
Dokumentar: ”Min barndom i helvede” Lisbeth Zorning (58 min.) (ca. 9 sider)
Dokumentar: ”Drengene fra Vollsmose” (87 min.) (ca. 12 sider)
Sundhedsstyrelsen (2019): https://www.sst.dk/da/Fagperson/Ulighed-i-sundhed/Om-ulighed-i-sundhed  (ca. 3 sider)

Udstilling:
’Ser I mig nu’, fotoudstilling i Slagelse by om at vokse op med vold. Skabt i samarbejde mellem Børns Vilkår og dokumentarfotograferne Andreas Haubjerg og Louise Herrche Serup med støtte fra Offerfonden.

Podcast:
25. Social arv i uddannelse (21 min) https://podcasts.apple.com/dk/podcast/25-social-arv-i-uddannelse/id1469507899?i=1000510473971 (ca. 3 sider)

i alt 81 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Politik

FAGLIGE MÅL
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

KERNESTOF
”Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd”
”magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.”
”politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU”

FORMÅL og FREMGANGSMÅDE
Centralt har været at begreber og teori der anvendes i forhold til at forklare politik kan genfindes i konkrete begivenheder. Ukrainekrigen og valget af Donald Trump inddrages. Der arbejdes bl.a. med plancher ift. EU´s udfordringer.


FAGLIGT INDHOLD
Mikro- og primært makropolitk. Eastons model.  Repræsentativt demokrati, Robert Dahls 5 demokratikriterier.  Konkurrencedemokrati, Deltagelsesdemokrati og deliberativt demokrati. Demokrati som metode (Alf Ross) og demokrati som livsform (Hal Koch). Jürgen Habermas og kommunikativ rationalitet samt den demokratiske debat på nettet.
Direkte magt; Indirekte magt. Bevidsthedskontrollerende magt. Diskursmagt.  Den institutionelle magt. Pluralistisk magtopfattelse. Elitistisk magtopfattelse. Magtens centrale aktører.

Grundloven - Repræsentativt demokrati herunder også direkte demokrati i form af Folkeafstemninger. Magtens tredeling. Positiv og negativ parlamentarisme.
USA's politiske system: Præsidentialisme, checks and balances, et tokammersystem.  
Den parlamentariske styringskæde. Folketingets arbejdsopgaver. Regeringens opgaver. Valgmåder: Flertalsvalg i enkeltmandskredse og forholdstalsvalg. Mandater og spærregrænse.
Det danske retssystem - tre instanser, Danmarks højesteret.
Lovgivningens tre faser; Initiativfasen; Beslutningsfasen; Implementeringsfasen.
Medierne og politik: kanyleteori, opinionslederteori, markedsteori. Spin, framing og priming.
EU og politik: Historisk rids – institutionerne. Integrationsteori (neofunktionalisme, intergovernmentalisme). Udfordringer, klima; Ukrainekrig; Energipolitik; Immigration
Menneskerettigheder: Globaliseringen – økonomisk- politisk og kulturel globalisering. Universelle og/eller relative menneskerettigheder.
Ideologierne: Konservatisme, Liberalisme og socialisme (regressiv, legitimerende og progressiv).
Velfærdstrekanten (Stat, marked, civilsamfund) – velfærdsstatens klemmer (interne og eksterne) Koloniseringstesen (Jürgen Habermas)

Partiadfærd: Anthony Downs model (medianvælgermodel), Kaar Strøms model, Bjørn Molins model
Fordelingspolitik og værdipolitik –
Klassepartier, Massepartier, Pragmatiske partier, Catch all-partier, Issues-ownership, Markedspartier
Vælgeradfærd: marginalvælger, kernevælger - Parti-identifikationsmodellen, Rational Choice-modellen, Den sociologiske model. Class-voting til Issue-voting. Nærhedsmodellen og retningsmodellen. (Ronald Ingelharts teori om forandringer i vælgermønstre).
Minervamodellen og partierne. Minervamodellen og vælgerne.


MATERIALE - KERNESTOF
Oliver B. Skov m.fl.: Samf på B, s. 79-197. Columbus 2016. (118 sider)

Hjemmesider:
Demokratiformer: https://www.youtube.com/watch?v=rPyNZolujvY (4:06) Folketingets undervisningsfilm

Magt: https://www.stm.dk/presse/pressemoedearkiv/pressemoede-om-covid-19-den-11-marts-2020/
(De første 5 min. af Statsministerens pressemøde 11. mats 2020 om Covid-19)
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/mette-frederiksen-om-slettede-smser-jeg-blev-raadgivet-af-statsministeriet (spørgsmål om slettede SMSér)
https://www.google.com/search?sca_esv=48a018f481e1f9ad&rlz=1C1GCEW_enDK1075DK1075&q=donald+trump+om+gr%C3%B8nland&udm=7&fbs=ABzOT_DDfJxgmsKFIwrWKcoyw2RfJqGkkqki750M79P4CCNPfd0PnnWS7W3TngiuExVVSijvjBcC2Ce8MK2KWGY8yP12xOhQUr-lz-qQayfj48ioMOPdBZ4QWqKzDUGdzr64x1fMZtdW3ANSZuDsUnDcyCncnTuw63ajX94Bg0ba4hb3v7ZpIOA&sa=X&ved=2ahUKEwj--qPmsJqLAxUcFBAIHcYRBboQtKgLegQIDRAB&biw=1567&bih=627&dpr=1.2#fpstate=ive&vld=cid:dcd54f95,vid:Juq-dH87pBY,st:0  (8:00 min. Donald Trumps interesse for Grønland)
Grundloven - Magtens tredeling og den parlamentariske styringskæde: https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm Folketingets Undervisningsfilm (3:36 min.)

Lovgivningsprocessen: https://www.ft.dk/da/folkestyret/folketinget/lovgivningsprocessen-i-folketinget (ca. 3 sider)
Europaudvalget: https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/euu/arbejde (ca. 1,5 side)

https://www.mm.dk/artikel/velfaerdskrisen-kunne-vaere-loest-for-30-aar-siden-men-tiden-er-ikke-loebet-fra-en-hybrid-velfaerdsmodel Mandag Morgen 10.11.2023 ” Erik Rasmussen: Velfærdskrisen kunne være løst for 30 år siden. Men tiden er ikke løbet fra en hybrid velfærdsmodel” (5 sider)

Omfang: ca. 134 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økonomi

FAGLIGE MÅL
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

FORMÅL og FREMGANGSMÅDE
Kort om mikroøkonomi, fokus på makroøkonomi. Hensigten er at eleverne opnår indsigt i de overordnede mål og midler i forhold til fremme og optimere statens økonomi.

FAGLIGT INDHOLD
Makroøkonomi; Udbud og efterspørgsel – Markedsligevægt og Markedsmekanismen.
Planøkonomi; Markedsøkonomi; Blandingsøkonomi.
Det økonomiske kredsløb og hovedsektorerne. Pengekredsløb samt vare- og tjenestekredsløb; Konjunkturer og økonomisk vækst; De fire faser i et konjunkturforløb. Produktivitet.
Samfundsøkonomiske mål og deres indbyrdes påvirkninger:
1. mål: Økonomisk vækst; BNP som måleenhed for vækst
2. mål: Bæredygtighed; Målkonflikten mellem vækst og bæredygtighed
3. mål: Lav arbejdsløshed og høj beskæftigelse - Fire former for arbejdsløshed: Konjunktur-, struktur, friktions- og sæsonarbejdsløshed;
4. mål: Balance på offentlige budgetter, Underskud og statsgæld
5. mål: Lige fordeling af indkomsterne, indkomstulighed, Lorenzkurven og Ginikoefficienten,
6. mål: Stabil inflation; Årsager til inflation; Flaskehalsproblemer Demand-pull-inflation; Cost-push inflation; Løn-prisspiralen giver vedvarende prisstigninger; Betalingsbalancen, Løbende poster og kapitalposter; Betalingsbalancens enkeltposter.

Økonomisk politik – og økonomiske skole (Keynes / Neoklassisk økonomisk teori)
Ekspansiv finanspolitik (lempelig finanspolitik), kontraktiv finanspolitik (stram finanspolitik) samt multiplikatoreffekten. Pengepolitik; ekspansiv og kontraktiv. Strukturpolitik, Arbejdsmarkedspolitik (stamnings-strategi / opkvalificeringsstrategi), Valutapolitik, Skattepolitik.

EU og økonomien – valutapolitik, pengepolitik og finanspolitik. Økonomisk og politisk integration - 'det store varmeapparat'.

Den offentlige sektor og økonomien – staten, regionerne og kommunernes opgavefordeling og økonomi. Indtægter / udgifter og prioriteringer.
Globaliseringen og økonomien – Handel og outsourcing. Global interdependens. Konkurrence-evnen kampen mellem nationerne og kampen om fortællingen, globaliseringsoptimister / globaliseringspessimisterne. Told og toldsatser.

Materialer:
Oliver B. Skov m.fl.: Samf på B, s. 198-250. Columbus 2016.  (52 sider)

Faktaark: Finansministeriet 19.2.2025 ” De offentlige finanser og dansk økonomi”
https://fm.dk/media/y0chskhh/faktaark_finansministeriet-offentliggoer-en-opdateret-mellemfristet-fremskrivning.pdf  ( 2 sider)
DR´s liveblok ” Trumps toldkrig rammer hele verden”
https://www.dr.dk/nyheder/udland/det-hvide-hus-saetter-gang-i-toldkrig-trump-vil-tage-historisk-tiltag-i-morgen (ca. 2 sider)
EU vil presse sig til toldløsning med Trump.  4. april 2025 Århus Stiftstidende Sektion 4 (AVISENDANMARK) Christian Braad Petersen Ritzau. (2,5 side)
”Økonomi for dummies – med Huxi (og Karen)” 1 afsnit Multiplikatoreffekten  https://www.youtube.com/watch?v=AjpMvcsFsW8 (28:36 min.) (4 sider)
”Økonomi for dummies – med Huxi (og Karen)” 8 afsnit Samhandlen med andre lande https://www.youtube.com/watch?v=l-lgafX7Hns (28:28) ( 4 sider)

I alt 66,5 side
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer