Titel
6
|
Identitetsdannelse i det senmoderne
Formål med dette forløb:
I dette forløb har vi arbejdet med de vilkår, der kendetegner det senmoderne samfund, og
hvilke konsekvenser det har for individer, familier og grupper af individer.
MATERIALER:
Grundbog:
Skov, Oliver Boserup, Tobias Matthiesen, Victor Bjørnstrup: Samf på B, Columbus, 2016: S. 18-27, s. 35-40, s. 42-46, s. 51-54
Øvrige materialer:
Børns vilkår: Ny rapport om stress blandt børn og unge: ”Jeg føler mig som et omvandrende tal”
Mørk, Emilie Maarbjerg og Lars Eriksen: I videoen fører drengen sin finger langs med kæbepartiet. Nu laver børn i skolegården på Søhusskolen samme bevægelse, Politiken d. 16. april 2025.
Nielsen, Silas Bay: Amalie på 24 mistede sig selv i jagten på det perfekte: Nu styrer Instagram ikke længere hendes liv (uddrag), dr.dk d. 8. juni 2020.
Zand, Nilo: Internettet skaber de unges identitet (uddrag), Berlingske.
.........
Statistisk materiale om skilsmisserater, brug af børneinstitutioner samt uddrag af rapporten Børn og Unges Trivsel, udgivet af VIVE 2018.
TV
De perfekte piger, episode 1, marts 2018, dr.dk, uddrag.
Fie: Dør jeg, så dør jeg, EPISODE 1, januar 2021, dr.dk, uddrag.
Sygt skarp, episode 1, juni 2024, dr. dk, uddrag.
Årgang 0, sæson 16, ( 4 ) børnene fra "Årgang 0" er nu blevet 15 år. Fundet på CFU. Uddrag.
I forløbet er der bl.a. arbejdet med følgende begreber/ teoretikere:
De tre samfundstyper
Normer, værdier, socialisation
Dobbeltsocialisering
Multisocialisering
Sanktioner, social kontrol
Sociale roller, rollekonflikter
De fire familietyper
Teoretikere:
Anthony Giddens
Thomas Ziehe
Hartmut Rosa
Erving Goffmann
|