Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Niels Henrik Jessen
|
Hold
|
2024 fp M&K/ReB (24 fp M&K/ReB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Et. Intro & Islam
Intro & Islam
Religionshistoriske grundbegreber: Myte, ritual, overgangsritual, kaos, kosmos, gudsbegreber (monoteisme, polyteisme, duoteisme, triteisme, deisme, teisme
Religionsfaglige begreber : priviligeret talesituation
Emic/etic - Indefra/udefra-problematik
Fokus på :
- religionens formative og historiske og nutidige herunder danske , udtryksformer. Der læses klassiske formative, kanoniske tekster og moderne religiøse tekster
- religionens forhold til kvinders og minoriteters rettigheder (i vestlig forstand) - religionens forhold til menneskerettigheder (ud fra europæiske og amerikansk oplysningstids målestok og FNs charter)
- religionens bidrag til grusomme strafformer
og til sekularisme og kultursammenstød
Litt:
Islam - på religion.dk (https://www.religion.dk/leksikon/islam) 2
Isabelle Hazen: De vigtigste ting at vide om islam (6.5.24)(https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-vigtigste-ting-vide-om-
islam) 2
R. Albinus mmfl: Religioner lever pp. 94-122 (Islam-afsnit)
& 17- 26 øverst 37
Det Gamle Testamente :
Første Mosebog kap 17 , Første Mosebog kap 21 vers 1-21 2
Koran-tekster:
Sura 96,1-5 (mennesket skabes)
Koran- og hadithtekster, Sura 1, 2, 9 samt om spiseregler og Pilgrimsfærden (Fra: S . Aage Bay: Fremmedreligioner i nutiden pp. 210-217 7
Dansk islam : www.islam.dk: forside : islam.dk >>> Koranen & Påklædning 2
Tekst på engelsk:
Islam ‑ Five Pillars, Nation of Islam & Definition | HISTORY - Islam - by History.com editors, March 26, 2024
(https://www.history.com/topics/religion/islam)
If we can't speak, why live?' - BBC meets women after new Taliban law
8 hours ago by Yogita Limaye, BBC News, Kabul
(https://www.bbc.com/news/articles/cgedlz5wx88o ) 1
I alt læst 53 sider
heraf suppl 4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
To. Buddhisme
Den ene af de to store indiske religioner Hinduisme og Buddhisme
Holdet valgte: Buddhisme
Thomas P. Larsen: Buddhisme (i : Rebecca Albinus mmfl: Religioner lever - grundbog til religion (1. udg) pp. 156-184
Sv. Aage bay: Fremmede religioner i nutiden - tekster fra Buddhisme-afsnit pp. 177-179 Benarestalen og Årsagskæden
pp. 181-184 Buddhas ildprædiken og Buddhas død
Dorthe T. Motzfeldt: Religion - teori - fænomenologi - metode p 64 (Buddhas oplysning)
Marie Venø Thesbjerg : Buddhas kvinder - nonner i Bhutan pp.
pp. 15-16, 23-24 + Medfølelse + pp. 47-48 + p. 53
+ Buddhas kvinder" pp. 63 midt-64 , 87-88, 109 + 113
93-94 suppl
Wiki-txt om Bhutan, billeder af Taktsang-klostret og andre kultsteder i Bhutan (Tantrisk Vajrayana, beslægtet med tibetansk buddhisme)
Billeder af bedemøller, stupaer, flag-guirlander med bønner på
Engelsk tekst Buddhist Studies, Basic Buddhism - Meditation (www.
qanda06.htm)
I alt 55 sider
heraf suppl 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tre. En "fri" religion
Asatro - Nordisk religion , germansk religion
Lars-Henrik Olsen : Erik Menneskesøn - ordforklaringer og navneliste (info)
Gudrun Victoria Gotved: Asatro - de nordiske guder pp. 9-11, 21-32, 53-62
Fra Islands opdagelsestid (Tekster fra Sven Fenger : religionshistoriske tekster) :
En landnamsmand , nordmanden Thorolf fra Moster , Et gudehovs indretning, Om bloten og Sigurd jarls blot
Sv. Fenger mfl: Religionshistoriske tekster : Tekster om blot til asatro - fire sider sagatekster og en middelalder note om overleveret hedensk skik i 1200tallet + billeder af Frej, Odin og Thor og fra Brynjofssons edda, Glavendrup runestenen med Odin, Sleipner, Fenrisulven
Websider
www.fornsidr.dk - hele siden brugt med underlink
Fra www.natmus.dk :
Hvad er Asatro i da? (https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/tro-og-magi-doed-og-ritual/hvad-er-asatro-i-dag/)
Vikingernes blot (https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/tro-og-magi-doed-og-ritual/vikingernes-blot/)
Vikingernes gamle skik & til højre på siden: Kristendom kom til Danmark & Overgang til Kristendommen & Runemagi, Menneskeofringer plus de tre sidste underlink om vølver
I alt læst 37 sider
Heraf suppl 3 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fire. Kristendom
Religion: Kristendom
Etiske positioner i forbindelse med PP4
Hvad er etik? Det etiske raad, 14.1. 2013
(https://etiskraad.dk/undervisning/gymnasieskolen/introduktion-til-etik/hvad-er-etik)
De 3 store etikker - Pligtetik, dydsetik og nytteetik
(https://haengoddag.dk/2022/07/06/de-3-store-etikker/)
Etik i Kristendommen
(https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/etik-i-kristendommen)
i alt 5 sider
Religionshistorisk stof:
R. Albinus: Religioner lever pp. 58-90 top (resten kun til info)
Tekster til moduler i KD:
N.T.:
Lukas kap. 2.1-21 Juleevangeliet
Markus 14-16
Matthæus kap 5-7
Religiøst begrundet magt eller sekularisering:
Matthæusevangeliet kap 16 vers 13-24 Peter får nøglemagten
Matthæus kap 22 vers 15-22 Kejseren og gud
Matthæus kap. 22,36-40 Det største bud i loven - "Det største bud i loven?"... Hvad er det?
"Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«
Lukas 10.25-37 Jesus og den skriftkloge taler sammen. Jesus fortæller Lignelsen om den barmhjertige samaritan
Johs 20.24-29 Den vantro Thomas
Lukas-evangeliet 6.1-5 og vers 17-19
GT:
1. Mosebog kap 1-3 (Benyttes også i forbindelse med arbejdet med myter)
Næstekærlighedsbudet i Det gamle Testamente:
3. Mosebog
19 v18 Du må ikke hævne dig på dine landsmænd eller bære nag til dem; du skal elske din næste som dig selv. Jeg er Herren! (Shema)
5. Mosebog 6
v4 Hør Israel! Herren vor Gud Herren er én.
v5 Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke.
Svend Lindhardt og Bente Lund: Da Gud slog i bordet pp. 39-45
Lise Ludvigsen: De store kristne kirkesamfund - rum og ritual pp. 101-107 sp 1 + p. 123 T. 47 Jan Lindhardt: Nadver i den protestantiske kirke
Kristne sekter - baseret på relevante hjemmesider, herunder www.religion.dk - elevgruppefremlæggelser på klassen
Den Katolske kirke i Danmark
Ortodoks Kirke i Danmark
Amish
Jehoves Vidner 4 sider
FNs 5. bæredygtigheds mål - Kvinders ligeret, kønnenes ligeret - i anledning af Global uge 4 (mindst et modul)
Vi læste om reformationens nye kvindesyn (Ud af nonneklosteret - gift dig med en præst) 5 sider
I alt læst 75 sider
Heraf suppl. 14 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fem. Værklæsning
Værk eller religionsfagligt emne:
Værk "Gylfaginning" - oversat af Rasmus Nyerup (www.heimkringla.no) >>> dansk tekst: 30 sider
Websider - Wiki med baggrundsstof om Gylfaginning og den yngre Edda og Snorre Sturlasson
I alt læst: 35 sider
Heraf suppl. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Religionsvidenskabelig teori og metode
Mytens magt i materien
Religionsvidenskabelig teori og metode
Mest om myte, magi og mystik med mere
Religionsfagligt, tværreligions- emne om myter og menneskers religiøsitet, herunder spiritualitet, magi og mystik
Om behovet for at genfinde myter i en sen-moderne rationel verden, "revival-religion" med omfattende ritualisering / ritualisme
Dorthe Motzfeldt: Religion - teori - fænomenologi - metode - afsnit om "Myte" pp. 55-69 + afsnit om "Mystik" pp. 85-104 33 sider
R. Albinus mmfl: Religioner lever pp. 266-281 (Fantasygenren i...) (OBS: siderne 17-18, 21-22, 25-26 benyttes også her. De er læst under Islam)
- sider tæller kun 266-281 15 sider
Eks. på eskatologisk myte
NT: Markusevangeliet kap 13 vers 5-32
Websites om
Keltisk religion
https://www.religion.dk/leksikon/keltisk-religion
https://nolokalhistoriskearkiv.dk/tarotkortenes-historie/
Tarot-kult , rosenkreuzertraditionen og tempelridderne
https://www.netspirit.dk/emner/tarotkort/tarot/traek-et-tarotkort-home/
https://zoeyadrianna.dk/blogs/viden/traek-et-tarotkort?srsltid=AfmBOopsYh6SY4Z5BS1uPTKE3sI8DaUqgse6z89GmvkjIKU7MASHjxTw
https://pov.international/muslimer-vogter-jesu-grav-i-gravkirken/
https://lex.dk/Jerusalem_-_kristent_kongerige
https://www.templechurch.com/
Eks. på det monstrøse i religionshistorien:
GT. Jobs bog kap 40 vers 15- hele kap 41
NT: Johannes Åbenbaring kap 12 og kap 13 - kap 14 vers 5
Rigveda I,32 : Indras kamp mod Vritra
Religioner lever side 282-283¨
Engelsk tekst:
Adam Acar : Seppuku and Harakiri Explained: Facts and Differences
(Adam Acar, PhD | Samurai) (https://mai-ko.com/travel/japanese-history/samurai/harakiri-and-suppuku/) OBS: Kun de første to sider brugt 2
plus:
Ud-af-huset aktiviteter : survey i Slagelse (aflevering) + Sct. Peders Kirke og Mikkels i Slagelse
I alt læst: 63 sider
Heraf suppl. mat. 3 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Syv. Projekt&sammenfatning
Projekt og sammenfatning, konklusion og repetition
I dette forløb udarbejdes projekt i ca. syv moduler og der sammenfattes forløb/ repeteres i ca. 1,5-2 moduler pr. emne
plus eksamensvejledning
I alt læst i hele kurset : 318 sider
Heraf suppl. 34 sider
NOTE: Det forventede omfang af fagligt stof er normalt svarende til 250-350 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521004",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521004",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521004"
}