Holdet 2024 fp S&B/EøC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Nicolaj Storgaard Hansen
Hold 2024 fp S&B/EøC (24 fp S&B EøC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomheden og iværksætteri
Titel 2 Organisation og ledelse
Titel 3 Regnskab
Titel 4 Samfund, kunder og konkurrenter
Titel 5 Strategi og marketing

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Virksomheden og iværksætteri

Formål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Indhold:
Begreber vi har arbejdet med i undervisningen: værditilbud, differentiering, mission og vision, BMC, kundesegmenter og kundebehov

Materiale:

Joe & the juice preparation shift (https://youtu.be/lQlrL9Ig5dk?si=AO-2XFQD_Uy3En7K),

De vildeste iværksættere (Uddrag om N-Sleep): https://www.dr.dk/drtv/se/de-vildeste-ivaerksaettere_92180

Forskellige reklamer for rejsebureauer:
Bravo tours: https://youtu.be/fTkbBQn_-Ns?si=ytB8Aq7U6_E6_b3v
Spies: https://youtu.be/B00grl3K01g?si=pPtki24fRhZjV0ZZ
Star Tours: https://youtu.be/wYvxDvv7J28?si=jUcGHnj46oELMw6M

Her er danskernes favoritrejseselskab, pressemeddelse fra Ritzau https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13575054/her-er-danskernes-favoritrejseselskab?publisherId=10528407

DSV årsrapport 2021, side 12 om DSV's forretningsmodel

Løvens hule, Velkommen til virkeligheden (uddrag om BOLD): https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-hule-_-velkommen-til-virkeligheden_-sidste-chance_266214¨

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Organisation og ledelse

Formål:

Eleven skal kunne:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold

- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag

- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

I november var holdet på studiepraktik på Handelsøkonom-uddannelsen hos Zealand i Næstved. I den forbindelse lavede de et projekt om at iværksætte en virksomhed og afleverede en rapport i samfundsfag og erhvervsøkonomi.

Indhold:
Formel og uformel organisationsstruktur; mekanisk eller organisk struktur; myndighedsniveauer; organisationsdiagrammer, linie- og stabsfunktioner; myndighed og ansvar; Scheins kulturanalysemodel; ledelsesopgaver.

Materiale:

Løvens hule velkommen til virkeligheden, case om Mr. Beef. https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-hule-_-velkommen-til-virkeligheden_206858

Forskellige artikler om bestyrelsesarbejde:

https://borsen.dk/uddannelse/bestyrelsens-nogleopgave-er-de-fire-ser/

https://borsen.dk/uddannelse/disse-fire-evner-skaber-afgoerende_vaerdi_i_bestyrelsesarbejdet/

https://www.lederweb.dk/derfor-fejler-ledere-naar-de-skal-samarbejde-paa-tvaers/

https://www.lederweb.dk/naar-nogle-organisationer-frisaettes-og-andre-forbliver-i-hierarkiet/

https://www.danishcrown.com/da-dk/kontakt/presse-og-nyheder/nyheder/danish-crown-fokuserer-organisationen/

Gammel eksamensopgave fra organisationsteori på SDU (upubliceret)

Case om Netto fra Virksomhedens Verden: https://virksomhedensverden.systime.dk/?id=286
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Regnskab

Formål:

Eleven skal kunne:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed

Vi arbejdede også med nogle fiktive regnskaber jeg selv producerede.

Indhold:
Økonomisk bæredygtighed, resultatopgørelse, balanceopgørelse, nøgletal.

Materiale:

Elgigantens årsregnskab 23/24
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Samfund, kunder og konkurrenter

Formål:

Eleven skal kunne:
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår

- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder (marketing og strategi er først i næste forløb)

Indhold:
PESTEL analyse; efterspørgselsforhold herunder markeder, red/blue ocean, købsadfærd og kritiske succesfaktorer. Porters Five Forces.

Materiale:
Monica Jørgensen: "Direktører om mulig Trump-told: Det bliver voldsomt og et kæmpe problem" DR nyheder 6. november 2024

Bryggeriforeningens hjemmeside: https://bryggeriforeningen.dk/nyheder/

Kresten Andersen: "Carlsberg går systematisk efter at ramme det købedygtige og kræsne ølfolk" Jyllands-posten 27. juli 2023

Niels Philip Kjeldsen: "Hård duel mellem Netto og Rema 1000: 'De næste seks måneder bliver afgørende'" BT.dk 7. august 2021 (med tilhørende video: https://www.bt.dk/forbrug/haard-duel-mellem-netto-og-rema-1000-de-naeste-seks-maaneder-bliver-afgoerende?fbclid=IwY2xjawH8c_FleHRuA2FlbQIxMQABHYHP-sQkTSIu79rBzDmP_6sGTXy3mqyv-qEH775HS1HIkKlodvPygZV4Lg_aem_eBa5McVP6bBHTq_hi0UYwg)

Det danske filminstitut: Ti tendenser på streamingmarkedet (https://www.dfi.dk/branchen/viden-om-publikum/ti-tendenser-paa-streamingmarkedet)

Bilag til projekt om brancheforhold iblandt supermarkeder:

Lars Attrup: "Avancerne i supermarkederne rammer laveste niveau i 14 år" Jyllands-Posten 15. april 2023

Jakob Sorgenfri: "Leverandører udnytter krisen til at pumpe priser i vejret" Politiken 10. maj 2022

Emma Sennels: "Skjulte supermarkeder dukker op omkring - også i Århus" Jyllands-posten 5. juni 2022

Jens Erik Rasmussen: "Tronskifte i dagligvarehandlen: Dansk Supermarked overhaler Coop i kampen om kunderne" Finans 8. maj 2025


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Strategi og marketing

Formål:

Eleven skal kunne:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder

Der blev afholdt en iværksætterdag for alle skolens erhvervsøkonomi-elever, hvor elever skulle spille spillet Batt-man, designet af Steve Ahn, mod hinanden. I spillet skal eleverne starte en produktionsvirksomhed der designer og producerer computer-chips. Eleverne skulle skaffe funding, hyre ledelse og medarbejdere og konkurrere med hinandens virksomheder.

Indhold:

SWOT model, positionskort, Porters generiske strategier, blue og red ocean, Ansoffs vækst-strategier, marketingsstrategi de 4 P'er, Boston modellen, markedsføring på emotionelle  markeder.

Materiale:

TV2 365 dage til succes, afsnit 1 om Fors Nomme og Kubo (https://link.mitcfu.dk/m/TV0000113476)

Bjarne Bang: "Vild vækst i Starbucks o gArlas drikkeklare kaffe iskaffe" Børsen 7. juli 2020

Bjarne Bang: "Arla vil selv lave mælk til Nigerias hurtigvoksende befolkning" Børsen 18. juni 2021

Joakim Grundahl: "Der er ikke smæk nok i de små burgere hos Sliders" Politiken 6. marts 2015

Virksomhedscase: Boozst fra Virksomhedens verden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer