Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Mette Stig-Wolff, Morten Lind Kristensen
|
Hold
|
2024 MaC/1o (1o MaC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ligninger
Når forløbet er overstået skal eleverne kunne
-forstå hvad en ligning er
-kunne regnearternes hierarki
-kunne løse en simpel ligning, ved beregning
-kunne gøre prøve
-opstille en simpel ligning ud fra en tekst
-kunne løse en ligning hvor x er rod i en potens
-kunne løse en ligning grafisk, ved aflæsning
-kunne løse en ligning i TI-nspire med solve
-ophæve parenteser(plus,minus, gange)
-gange ind i parenteser
kunne isolere r og n i kapitalformlen
materiale Mat C hf systime side 10-side 25 dog ikke 0 reglen og ligninger med flere ubendte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineære sammenhænge
Indhold:
Eleverne skal
-have en grundlæggende forståelse for hvad en sammenhæng er
-aflæse og afsætte koordinater
-kunne den generelle regneforskrift for en lineær sammenhæng
- kunne aflæse og afsætte a og b hvis de får givet en graf
-fortolke på tallene a og b i forhold til deres betydning i den virkelige verden
-kunne læse en tekst og opstille en lineær sammenhæng
- kunne redegøre for hvordan man bestemmer a og b når to punkter er givet
-bestemme skæringen mellem to grafer
-kunne bruge modellen til at udregne værdier i den virkelige verden
-bestemme om en graf går gennem et punkt
-tegne en graf i TI-Nspire
-kunne finde regneforskriften ved hjælp af lineær regression i TI-nspire
-kunne kommentere på om modellen er god eller dårlig givet data fra den virkelige verden(med procentvis afvigelse)
kunne bevise 2 punkts formlen for a
Materialer:
videoer
Mat C hf systime side 32-45
mat C hf systime side 50 -55
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Procent- og rentesregning
Formål: Forståelse for procent - og rentesregning. Forståelse for renteformlen. Kendskab til annuitetsopsparing.
efter endt forløb skal eleven kunne
-regne simple procenter
-kunne ligge procenter til/trække procenter fra tal
-kunne bruge kapital formlen
-opstille procent udregninger ud fra tekst
-omregne procenter fra en periode til en anden
-kunne bevise argumentere formlen for at finde procent af et tal
-kunne bevise formlen for at lægge procent til et tal
-kunne bevise kapitalformlen er rigtig,
Materialer:
videoer
Mat C hf systime side 92-95
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
deskriptiv statistik
Efter endt forløb skal eleverne kunne
-skelne mellem grupperede og ugrupperede data
-have en basal forståelse for formålet med deskriptiv statistik
- kunne tegne prik diagram, sumkurve og boksplot
-kunne finde kvartilsæt på et boksplot
-kunne tegne et boksplot
-kunne tegne og aflæse en sumkurve
-kunne finde kvartilsættet på en sumkurve
-kunne udregne middeltal ud fra en hyppighedstabel
-kunne tegn boksplot i TI-nspire
-kende til outliers
- kunne bevise formlen for middelværdi, når vi har en hyppighedstabel
materiale
deskriptiv statistik af Brit Ringmose (findes på lectio)
videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Trekanter
Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for navngivning og begreber i trekanter herunder sider, vinkler, midtnormal, højde, median og vinklehalveringslinje.
- kunne redegøre for beregninger af sider i ensvinklede trekanter og bestemmelse af forstørrelsesfaktoren (skalafaktoren).
- kunne redegøre for beregninger af sider og vinkler i en retvinklet trekant
-kunne konstruere en trekant i TI-Nspire og lave en konstruktionsvejledning
- kunne finde vinkel, sidelængde og areal af en konstrueret trekant
-kunne bruge Pythagoras sætning samt vise om en trekant er retvinklet.
- kunne definitionen af cosinus og sinus.
- kunne formlerne for arealet af en trekant
-kunne bevise pytagoras sætning er rigtig
Materialer:
videoer.
Mat C hf systime side 118-134
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksponentielle sammenhænge
Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for hvad en model er
- kunne regneforskriften for en eksponentiel sammenhæng
- kunne finde a og b når de har en graf eller et sildeben
- kunne finde x når de kender y og omvendt
- kunne aflæse a's fortegn og værdien af b på en graf
- kunne opstille en eksponentiel model ud fra en tekst
- kunne vurdere om en model er god ud fra data fra virkeligheden
- kende sammenhængen mellem a og den procentvise vækst
- kunne aflæse fordoblings/halverings konstant på en graf
- kunne finde fordoblings/ halverings konstant ud fra en regne forskrift
- kunne lave eksponentiel regression
- kunne bevise to punkts formlen for at finde a
Materialer:
videoer
Mat C hf systime side 95-113
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
sandsynlighedsregning og kombinatorik
Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for antal muligheder ved hjælp af tælletræer
- kunne redegøre for "både og" og "enten eller" principperne i kombinatorik
- kunne redegøre for kombinatorik med og uden tilbagelægning og med og uden rækkefølge
- kunne redegøre for simple eksempler fra en tekst til sandsynlighedsfunktioner
- kunne redegøre for de tre regler omkring sandsynligheds tabeller (sandsynligheds funktioner)
- kunne redegøre "både og" og "enten eller" principperne i sandsynligheds regning
-kunne bevise formlen for tilbagelægning og rækkefølge
-kunne beviset formlen for rækkefølge men ingen tilbagelægning
Materialer:
Videoer
mat C hf systime side 170-178
Noter fra vejen til matematik side 124-134 (findes på lectio)
noter fra sejersgårds musikefter skole side 1-11 (findes på lectio)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
opsparing og lån
Efter endt forløb skal eleverne
kunne skelne mellem almindelig opsparing og annuitets opsparing
-kunne forstå begreberne rente, afdrag og ydelse og hovedstol og hvordan de hænger sammen
-kunne skelne mellem annuitets lån, serie lån og stående lån
-kunne regne med annuitetslån
-kunne lave en amortiserings tabel for annuitetslån
-kunne lave en amortiserings tabel for serie lån
-kunne lave en amortiserings tabel for ståenden lån
materiale
Grundbog om finansiering og privatøkonomi kapitel 2.1-2.3 (6 sider) kan findes på lectio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
argumentation/ eksamens træning
formålet med dette forløb er at træne til mundlig individuel eksamen og præsentere eksamens spørgsmålene
en del af træningen er at få trænet hvad forståes ved et bevis
materiale noter som ligger på lectio
eleverne skal efter dette forløb
-kunne forstå simpel argumentations teknik
-kunne eftervise forskellige sætninger
-formel for at finde a når man kender to punkter i en lineær sammenhæng
-formel for at finde a når man kender to punkter i en eksponentiel sammenhæng
-kapital formlen
- pytagoras sætning
-formlen for middeltal når man har hyppigheder og observations værdier
- formlen for antallet af muligheder når man har gentagelser og rækkefølgen betyder noget
-formlen for antallet af muligheder når man ikke har gentagelser og rækkefølgen betyder noget
isolerer r og n i kapitalformlen
-bevise reglen for log
-bevise potensregnereglen for gange
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521074",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521074",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521074"
}