Holdet 2024 MaC/1p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Rasmus Peter Larsen, Thi Hong Ngoc Nguyen
Hold 2024 MaC/1p (1p MaC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ligninger
Titel 2 Lineære sammenhænge
Titel 3 Procent og rentesregning
Titel 4 Deskriptiv statistik
Titel 5 Trekanter
Titel 6 Eksponentielle sammenhænge
Titel 7 Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Titel 8 Renter, kapitalformel og annuitet
Titel 9 Repetion og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ligninger

Når forløbet er overstået skal eleverne kunne
-forstå hvad en ligning er
-kunne regnearternes hierarki
-kunne løse en simpel ligning, ved beregning og grafisk
-kunne gøre prøve
-opstille en simpel ligning ud fra en tekst
-kunne løse en ligning hvor x er rod i en potens
-kunne løse en ligning grafisk, ved aflæsning
-kunne løse en ligning i TI-nspire med solve
-ophæve parenteser(plus,minus, gange)
-gange ind i parenteser

materiale
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Mat C hf, systime 2017, 4. udgave 1. oplag
s. 11-14, s. 17-18, s. 22-25 (nulreglen overspringes)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lineære sammenhænge

Indhold:
Eleverne skal
-have en grundlæggende forståelse for hvad en sammenhæng er
-aflæse og afsætte koordinater
-kunne den generelle regneforskrift for en lineær sammenhæng
- kunne aflæse og afsætte a og b hvis de får givet en graf
-fortolke på tallene a og b i forhold til deres betydning i den virkelige verden
-kunne læse en tekst og opstille en lineær sammenhæng
- kunne redegøre for hvordan man bestemmer a og b når to punkter er givet
-bestemme skæringen mellem to grafer
-kunne bruge modellen til at udregne værdier i den virkelige verden
-bestemme om en graf går gennem et punkt
-tegne en graf i TI-Nspire
-kunne finde regneforskriften ved hjælp af lineær regression i TI-nspire
-kunne kommentere på om modellen er god eller dårlig givet data fra den virkelige verden(med procentvis afvigelse)
-kunne argumentere for at formlen for at finde a og b i en lineær sammenhæng ud fra to punkter er rigtig,  ved hjælp af et tal eksempel

Materialer:
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Mat C hf, systime 2017, 4. udgave 1. oplag
s. 32-36, s. 39m-46, s.58-60m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Procent og rentesregning

Formål: Forståelse for procent - og rentesregning. Forståelse for renteformlen.

efter endt forløb skal eleven kunne
-regne simple procenter
-kunne ligge procenter til/trække procenter fra tal
-kunne bruge kapital formlen
-opstille procent udregninger ud fra tekst
-omregne procenter fra måneder til år og omvendt
-kunne argumentere for at formlen for at finde procent af et tal er rigtig, ved hjælp af et tal eksempel
-kunne argumentere for at formlen for at lægge procent til et tal er rigtig ved hjælp af et  tal eksempel
-kunne argumentere for at kapitalformlen er rigtig, ved hjælp af et tal eksempel


Materialer:
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Mat C hf, systime 2017, 4. udgave 1. oplag
s. 92-95
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Deskriptiv statistik

Efter endt forløb skal eleverne kunne
-skelne mellem grupperede og ugrupperede data
-have en basal forståelse for formålet med deskriptiv statistik
- kunne tegne prik diagram, sumkurve og boksplot
-kunne finde  kvartilsæt på et boksplot
-kunne tegne et boksplot
-kunne tegne en sumkurve
-kunne finde kvartilsættet på en sumkurve
-kunne sammenligne to boksplot
-kunne udregne middeltal
-kunne tegne boksplot i TI-nspire
-kende til outliers
- kunne argumentere for at formlen for middelværdi, når vi har en hyppighedstabel, er rigtig, ud fra et tal eksempel

materiale
Note: Deskriptiv statistik af Brit Ringmose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Trekanter

Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for navngivning og begreber i trekanter herunder sider, vinkler, midtnormal, højde,median og vinkelhalveringslinje.
- kunne redegøre for beregninger af sider i ensvinklede trekanter og bestemmelse af forstørrelsesfaktoren (skalafaktoren).
-kunne konstruere en trekant i TI-nspire og lave en konstruktionsvejledning
- kunne finde vinkel, sidelængde og areal af en konstrueret trekant
- kunne redegøre for hvordan man bestemmer sider og vinkler i retvinklede trekanter, herunder formlerne for cosinus, sinus og tangens
-kunne bruge Pythagoras sætning samt vise om en trekant er retvinklet.
- kunne  definitionen af cosinus og sinus.
-kunne argumentere for Pythagoras sætning er rigtig, ud fra et taleksempel


Materialer:
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Mat C hf, systime 2017, 4. udgave 1. oplag
s. 118-128
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksponentielle sammenhænge

Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for hvad en model er
- kunne regneforskriften for en eksponentiel sammenhæng
- kunne finde a og b når de har en graf eller et sildeben
- kunne finde x når de kender y og omvendt
- kunne aflæse a's fortegn og værdien af b på en graf
- kunne opstille en eksponentiel model ud fra en tekst
- kunne vurdere om en model er god ud fra data fra virkeligheden
- kende sammenhængen mellem a og den procentvise vækst
- kunne aflæse fordoblings/halverings konstant på en graf
- kunne finde fordoblings/ halverings konstant ud fra en regne forskrift
- kunne lave eksponentiel regression
- kunne argumentere for formlen for at finde a og b ud fra to punkter er rigtig, ud fra et taleksempel


Materialer:
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Mat C hf, systime 2017, 4. udgave 1. oplag
s. 96-101, s. 103-109
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Sandsynlighedsregning og kombinatorik

Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for antal muligheder ved hjælp af tælletræer
- kunne redegøre for  "både og" og "enten eller" principperne i  kombinatorik
- kunne redegøre for kombinatorik uden tilbagelægning
- kunne redegøre for simple eksempler fra en tekst til sandsynlighedsfunktioner
- kunne redegøre for de tre regler omkring sandsynlighedstabeller (sandsynlighedsfunktioner)
- kunne redegøre "både og" og "enten eller" principperne i sandsynlighedsregning

Materialer:
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Mat C hf, systime 2017, 4. udgave 1. oplag
s. 170-178
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Renter, kapitalformel og annuitet

Eleven skal
- kunne redegøre for begreberne, ydelse, afdrag og rente.
- kunne forklare annuitetsopsparing ud fra et taleksempel
- kunne redegøre for forskellen mellem et annuitetslån, serielån og et afdragsfrit lån
- kunne udfylde en amortisationstabel for et annuitetslån og et serielån, samt forklare trinnene.

Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Mat C hf, systime 2017, 4. udgave 1. oplag
s. 160-167
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer