Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Peter Larsen, Thi Hong Ngoc Nguyen
|
Hold
|
2024 MaC/1p (1p MaC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ligninger
Når forløbet er overstået skal eleverne kunne
-forstå hvad en ligning er
-kunne regnearternes hierarki
-kunne løse en simpel ligning, ved beregning og grafisk
-kunne gøre prøve
-opstille en simpel ligning ud fra en tekst
-kunne løse en ligning hvor x er rod i en potens
-kunne løse en ligning grafisk, ved aflæsning
-kunne løse en ligning i TI-nspire med solve
-ophæve parenteser(plus,minus, gange)
-gange ind i parenteser
materiale
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Mat C hf, systime 2017, 4. udgave 1. oplag
s. 11-14, s. 17-18, s. 22-25 (nulreglen overspringes)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineære sammenhænge
Indhold:
Eleverne skal
-have en grundlæggende forståelse for hvad en sammenhæng er
-aflæse og afsætte koordinater
-kunne den generelle regneforskrift for en lineær sammenhæng
- kunne aflæse og afsætte a og b hvis de får givet en graf
-fortolke på tallene a og b i forhold til deres betydning i den virkelige verden
-kunne læse en tekst og opstille en lineær sammenhæng
- kunne redegøre for hvordan man bestemmer a og b når to punkter er givet
-bestemme skæringen mellem to grafer
-kunne bruge modellen til at udregne værdier i den virkelige verden
-bestemme om en graf går gennem et punkt
-tegne en graf i TI-Nspire
-kunne finde regneforskriften ved hjælp af lineær regression i TI-nspire
-kunne kommentere på om modellen er god eller dårlig givet data fra den virkelige verden(med procentvis afvigelse)
-kunne argumentere for at formlen for at finde a og b i en lineær sammenhæng ud fra to punkter er rigtig, ved hjælp af et tal eksempel
Materialer:
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Mat C hf, systime 2017, 4. udgave 1. oplag
s. 32-36, s. 39m-46, s.58-60m.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Procent og rentesregning
Formål: Forståelse for procent - og rentesregning. Forståelse for renteformlen.
efter endt forløb skal eleven kunne
-regne simple procenter
-kunne ligge procenter til/trække procenter fra tal
-kunne bruge kapital formlen
-opstille procent udregninger ud fra tekst
-omregne procenter fra måneder til år og omvendt
-kunne argumentere for at formlen for at finde procent af et tal er rigtig, ved hjælp af et tal eksempel
-kunne argumentere for at formlen for at lægge procent til et tal er rigtig ved hjælp af et tal eksempel
-kunne argumentere for at kapitalformlen er rigtig, ved hjælp af et tal eksempel
Materialer:
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Mat C hf, systime 2017, 4. udgave 1. oplag
s. 92-95
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deskriptiv statistik
Efter endt forløb skal eleverne kunne
-skelne mellem grupperede og ugrupperede data
-have en basal forståelse for formålet med deskriptiv statistik
- kunne tegne prik diagram, sumkurve og boksplot
-kunne finde kvartilsæt på et boksplot
-kunne tegne et boksplot
-kunne tegne en sumkurve
-kunne finde kvartilsættet på en sumkurve
-kunne sammenligne to boksplot
-kunne udregne middeltal
-kunne tegne boksplot i TI-nspire
-kende til outliers
- kunne argumentere for at formlen for middelværdi, når vi har en hyppighedstabel, er rigtig, ud fra et tal eksempel
materiale
Note: Deskriptiv statistik af Brit Ringmose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Trekanter
Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for navngivning og begreber i trekanter herunder sider, vinkler, midtnormal, højde,median og vinkelhalveringslinje.
- kunne redegøre for beregninger af sider i ensvinklede trekanter og bestemmelse af forstørrelsesfaktoren (skalafaktoren).
-kunne konstruere en trekant i TI-nspire og lave en konstruktionsvejledning
- kunne finde vinkel, sidelængde og areal af en konstrueret trekant
- kunne redegøre for hvordan man bestemmer sider og vinkler i retvinklede trekanter, herunder formlerne for cosinus, sinus og tangens
-kunne bruge Pythagoras sætning samt vise om en trekant er retvinklet.
- kunne definitionen af cosinus og sinus.
-kunne argumentere for Pythagoras sætning er rigtig, ud fra et taleksempel
Materialer:
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Mat C hf, systime 2017, 4. udgave 1. oplag
s. 118-128
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksponentielle sammenhænge
Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for hvad en model er
- kunne regneforskriften for en eksponentiel sammenhæng
- kunne finde a og b når de har en graf eller et sildeben
- kunne finde x når de kender y og omvendt
- kunne aflæse a's fortegn og værdien af b på en graf
- kunne opstille en eksponentiel model ud fra en tekst
- kunne vurdere om en model er god ud fra data fra virkeligheden
- kende sammenhængen mellem a og den procentvise vækst
- kunne aflæse fordoblings/halverings konstant på en graf
- kunne finde fordoblings/ halverings konstant ud fra en regne forskrift
- kunne lave eksponentiel regression
- kunne argumentere for formlen for at finde a og b ud fra to punkter er rigtig, ud fra et taleksempel
Materialer:
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Mat C hf, systime 2017, 4. udgave 1. oplag
s. 96-101, s. 103-109
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for antal muligheder ved hjælp af tælletræer
- kunne redegøre for "både og" og "enten eller" principperne i kombinatorik
- kunne redegøre for kombinatorik uden tilbagelægning
- kunne redegøre for simple eksempler fra en tekst til sandsynlighedsfunktioner
- kunne redegøre for de tre regler omkring sandsynlighedstabeller (sandsynlighedsfunktioner)
- kunne redegøre "både og" og "enten eller" principperne i sandsynlighedsregning
Materialer:
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Mat C hf, systime 2017, 4. udgave 1. oplag
s. 170-178
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Renter, kapitalformel og annuitet
Eleven skal
- kunne redegøre for begreberne, ydelse, afdrag og rente.
- kunne forklare annuitetsopsparing ud fra et taleksempel
- kunne redegøre for forskellen mellem et annuitetslån, serielån og et afdragsfrit lån
- kunne udfylde en amortisationstabel for et annuitetslån og et serielån, samt forklare trinnene.
Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen, Mat C hf, systime 2017, 4. udgave 1. oplag
s. 160-167
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetion og eksamensforberedelse
Titlen siger det hele
bevis for topunktsformlen for lineære funktioner, algebraisk og geometrisk.
bevis for topunktsformlen for eksponentielle funktioner, algebraisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521075",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521075",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521075"
}