Holdet 2024 MaC/1q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Jytte Uhre Knudsen, Kristoffer Werming Pedersen
Hold 2024 MaC/1q (1q MaC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Talforståelse - færdig
Titel 2 Reduktion og ligningsløsning- færdig
Titel 3 Lineære funktioner -  færdig
Titel 4 Procent- og rentesregning- færdig
Titel 5 Statistik - ugrupperede observationer - færdig
Titel 6 Statistik: Grupperede data - færdig.
Titel 7 Ensvinklede og retvinklede trekanter
Titel 8 Trekantskonstruktioner i Nspire - færdig
Titel 9 Kombinatorik- færdig
Titel 10 Eksponentielle funktioner- færdig
Titel 11 Sandsynlighedsregning- -færdig
Titel 12 Annuitetsopsparing(supplerende stof) -færdig.
Titel 13 Afbetalingslån(supplerende stof) - færdig

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Talforståelse - færdig

Indhold: regningsarter, brug af multiplikationstabel til gange og dividere, fortegnsregler for gange og division,  brug af tallinjen til addition og subtraktion, definition af potenser(kun hele positive eksponenter) og kvadratrødder, regningsarternes hierarki

Materialer:

Jytte Uhre Knudsen:  Multiplikationstabel, 1 side

Jytte Uhre Knudsen: Tallinje, 0,5 side

Jytte Uhre Knudsen: Fortegnsregneregler for multiplikation og division, 2 sider

Jytte Uhre Knudsen: Regningsarternes hierarki -oversigt, 1 side.


I alt er læst ca. 5,5 side i dette forløb.

Konkrete faglige mål:

1) At kunne gange og dividere ved hjælp af multiplikationsskemaet

2) at forstå betydningen af notationen af potenser

3) at kunne udregne kvadratrødder ved hjælp af multiplikationstabellen.

4) at kunne fortegnsreglerne for gange og division

4) at kunne bruge tallinjen til at lægge sammen og trække fra

5) at kunne regningsarternes hierarki
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Reduktion og ligningsløsning- færdig

Indhold: Reduktion (simpel reduktion, fjernelse af plus- og minus-parenteser, at gange ind  i en parentes, at gange 2 parenteser sammen), ligningsløsning(1. gradsligninger uden parenteser,  ligninger med parenteser, simple ligninger med brøker, ligninger med potens (x^a =k), eksponentielle ligninger(løsning med logaritmer), løsning af ligninger ved hjælp af Nspires faciliteter.

Materialer:

Fogh, Esper og Nielsen, Knud Erik: Vejen til matematik C(Forlaget HAX, 2005):
s 22-23 (om parentes-regneregler), s 30 - 31 (om ligningsløsning), 4 sider

Matematisk formelsamling hfC: side 23 (Ligningsregler og parentes-regneregler) (1 side)

Knudsen, Jytte Uhre: Hæve plus og minusparenteser (film), 4.1 min.

Knudsen, Jytte Uhre: At gange ind i en parentes med led (film), 4,05 min.

Knudsen, Jytte Uhre: At løse en ligning ved hjælp af solve (film), varighed: 1,27 min

Knudsen, Jytte Uhre: Løsning af ligninger med potens (note), 2 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Arbejdsark 4 i eksponentielle sammenhænge- version hf C, (om løsning af eksponentielle ligninger med opgaver), 2 sider'

I alt er læst 8 sider i forbindelse med dette forløb.


Overordnet mål: at kunne reducere og løse ligninger.

Konkrete faglige mål

1)  at kunne reducere simple udtryk (hæve parenteser, at gange ind i parenteser, at gange parenteser sammen, at sætte fælles faktorer uden for parentes)

2) at kunne løse førstegradsligninger ved beregning


3) At kunne løse simple ligninger med brøker


4) At kunne løse ligninger ved hjælp af Nspires værktøj solve


Progression: Arbejdet med at løse ligninger er foregået under næsten alle emner, således er potensligninger og eksponentielle ligninger introduceret unde  forløbene omkring procent-og rentes regning og omkring eksponentielle funktioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Lineære funktioner - færdig

Indhold: Funktioner (uafhængig variabel, afhængig variabel, regneforskrift, graf), lineære sammenhænge (regneforskrift, betydning af konstanter, formler for a og b, sammenhæng mellem regneforskrift og graf, modelbegrebet, lineær regression..), grafer i Nspire (tegning af grafer, skæring mellem grafer, lineær regression)

Materialer:

Brit Ringsmose: Lineære funktioner: s 3-13,  17-20 (midt på),  s25 (midt på)- 32, s 35-36,

Knudsen, Jytte Uhre, Tegning af grafer ved hjælp af TI-NSpire -software (note), 4 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Bestemmelse af skæringspunkter mellem 2 funktioners grafer ved hjælp af Nspire (note),  3,5 sider

Knudsen, Jytte Uhre:  Lineær regression - taste-vejledning til Nspire(note), 5 sider.

                                                                                                                                                             
I alt er læst  ca.  36 sider i forbindelse med dette forløb.

Konkrete faglige mål:

1) forståelse af begrebet funktion som en sammenhæng mellem to variable(uafhængig variabel og afhængig variabel

2) at forstå, hvad det vil sige, at en funktioner er voksende, aftagende eller konstant

3) at kunne afgøre ved beregning om et givet punkt ligger på grafen.

4) at kende regneforskriften for en lineær funktion(f(x) = ax +b )

5)at kende betydningen af a og b, herunder a's betydning for om den lineære funktion er voksende, aftagende eller konstant

6) at kunne tegne grafen for en lineær sammenhæng ud fra regneforskriften

7) at kunne aflæse regneforskriften for en lineær sammenhæng ud fra grafen

8)at kunne beregne regneforskriften for en lineær sammenhæng ud fra 2 punkter på grafen

9)at kunne modellere lineære funktioner ud fra en sproglig beskrivelse.

10) at kunne anvende matematik til beskrivelse af sammenhænge inden for andre fagområder

11) at kunne forstå beviserne for formlerne for a og b.

12)  at kunne tegne grafer i Nspire og bestemme skæringspunkt mellem 2 grafer.

13)  at kunne bestemme en forskrift ved lineær regression i Nspire.


Progression: To-punkts-formlerne for a og b er bevist.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • IT - graftegning, regression
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Procent- og rentesregning- færdig

Indhold: Forløbet er en introduktion til procent- og rentesregning ved hjælp af fremskrivningsfaktor( procent, rentefod/vækstrate, fremskrivningsfaktor, a i procent af b, at tage procent at noget, formlen S = B*F,  renteformlen/kapitalformlen, omregning af rentefødder mellem forskellige tidsrum, absolut og relativ ændring, (For at kunne isolere r i rentefoden, så er der også i dette forløb arbejdet med løsning af ligninger af typen k = x^a)

Materiale:

Dorte Fristrup : Mat C HF: (Systime, 2007) side 78-84, 6 sider

Knudsen, Jytte Uhre:  Omskrivninger i forbindelse med renteformlen, (note) , 2 sider

Knudsen, Jytte Uhre:  Trin-for-trin-beregninger i gentagen procentvis ændring(argumentation for renteformlens udseende), arbejdsark: 1 side

Knudsen, Jytte Uhre: Omregning mellem procenttal og fremskrivningsfaktor, 1 side


Fogh, Esper og Nielsen, Knud Erik: Vejen til matematik  C(Forlaget HAX, 2006), s 153-156

I alt er læst  ca. 14 sider i forbindelse med dette emne.


Mål: at beherske procent- og rentesregning ved hjælp af fremskrivningsfaktor


Konkrete faglige mål:

1) at kunne beregne a i procent af b

2) at kende begreberne, procent,  rentefod/vækstrate og fremskrivningsfaktor

3) at kunne regne simpel procentregning ved hjælp af formlen S = B*F  

4) at kende og kunne anvende renteformlen(herunder isolere r, Ko og n)

5) at kunne omregne procenter mellem forskellige tidsrum

6) at kende begreberne absolut ændring og relativ ændring og kunne regne absolut og relativ afvigelse.

Progression: Der er argumenteret for renteformlen gennem trin-for-trin-beregninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Statistik - ugrupperede observationer - færdig

Indhold:
Introduktion til deskriptiv statistik omkring ugrupperede observationer): observationer, hyppighed, frekvens, kumuleret hyppighed, kumuleret frekvens, typetal, middeltal, stolpediagram, boksplot, kvartilsæt, outlier,

Supplerende stof: Tabel med hyppigheder, frekvens og kumulerede hyppigheder, kumulerede frekvenser i regneark, dvs. arbejde med  at skrive formler i regneark og bruge kommandoerne sum og  cumulativesum-kommandoen) , tegning af boksplot ud fra hyppighedstabel (ca. 2 timer)

Materialer:

Knudsen, Jytte Uhre: Deskriptiv statistik - Ugruppede observationer (1) (note), 3 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Deskriptiv statistik - Ugrupperede observationer(2) (note), 2 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Handout til indledende statistik, 2 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Handout til kvartilsæt, 1 side

Knudsen, Jytte Uhre: Handout til boksplot i hånden, 3 sider.

Knudsen, Jytte Uhre: Handout til outlier, 1 side

Knudsen, Jytte: Tegning af boksplots i Nspire, (note: ud fra det udvidede kvartilsæt, ud fra alle data, ud fra en hyppighedstabel (supplerende stof)), 3 sider

I alt er læst ca. 12 sider om dette emne.

Konkrete faglige mål:

1) at kunne give en statistisk behandling af et ugrupperet observationssæt(største værdi, mindsteværdi, variationsbredde, typetal, hyppighed, kumuleret hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, middeltal, kvartilsæt, kvartilbreddeog outlier)

2) at kunne tegne boksplots både i hånden og i Nspire

3) at kunne sammenligne boksplots

4) at kunne fortolke og formidle konklusioner i dagligdagssprog

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • IT - tegning af boksplots
  • Regneark - tabeller og formler i regneark.
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Statistik: Grupperede data - færdig.

Indhold: Introduktion til deskriptiv statistik omkring grupperede observationer (observationer, opdeling af observationer i intervaller, intervalhyppighed, intervalfrekvens, kumuleret intervalhyppighed, kumuleret intervalfrekvens, typeinterval, middeltal/middelværdi, histogram, sumkurve, kvartilsæt)

Materialer:

Knudsen, Jytte Uhre: Deskriptiv statistik - Grupperede observationer mat C hf (note),  11 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Uddelingskopi til grupperede observationer - højder, 3 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Sumkurve - uddelingskopi - højde, 2 sider



I alt er læst  16 sider i dette forbindelse med dette forløb.


Konkrete faglige mål:

1) at kunne give en statistisk behandling af grupperede observationssæt (intervalhyppighed, kumuleret intervalhyppighed, frekvens, kumuleret intervalfrekvens, middeltal, histogram, sumkurve og kvartilsæt )

2) at kunne histogram og sumkurve i hånden.

3) at kunne fortolke og formidle konklusionerne i hverdagssprog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 Ensvinklede og retvinklede trekanter

Indhold:  ensvinklede trekanter,  aflæsning på enhedscirkel(cosinus, sinus, tangens), beregninger i retvinklede trekanter

Supplerende stof: Bevis for at tan(v) er hældningen af linjen gennem (0,0) og retningspunktet.

Materialer:

Nielsen, Knud Erik og Fogh, Esper: Vejen til matematik C(Forlager HAX, 2005),  s 219- 220,  SKAL SCANNES

Knudsen, Jytte Uhre: Enhedscirklen (note), 3 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Beregninger i retvinklede trekanter (note), 5 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Tangens til en vinkel hf c(note), 5 sider

I alt er læst .... sider i dette forløb.

Mål:

1) at kunne foretage beregninger i  ensvinklede og retvinklede trekanter

2) at kunne forstå beviser inden for geometri og trigonometri

Konkrete faglige mål:

1) ) at kunne udføre beregninger i ensvinklede trekanter ved hjælp af forstørrelsesfaktoren

2) at kende definitionen af cos(v) og sin(v) som længden af siderne i en retvinklet trekant, hvor hypotenusen har længden 1.

3) at  kende definitionen af tan(v) som sin(v)/cos(v)

4) at kunne udføre beregninger af sider og vinkler i retvinklede trekanter ved hjælp af formlerne med cosinus, sinus, tangens og Pythagoras' sætning

5)at kunne gennemføre modellering i simple tilfælde

Progression: cos(v) og sin(v) er indført som længder i en retvinklet trekant med hypotenuselængde 1. Formlerne med cosinus, sinus og tangens til beregning af sider og vinkler i retvinklede trekanter er udledt. Pythagoras' sætning er udledt. Det er bevist, at vinkelsummen i en trekant altid er 180 grader
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • IT - konstruktioner i Nspire
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Trekantskonstruktioner i Nspire - færdig

Indhold: Konstruktion af trekanter i Nspire, indtegning af midtnormal, median, højde og vinkelhalveringslinje, målinger på konstruerede trekanter:

Knudsen, Jytte Uhre: Måle på vinkler og trekanter, som er tegnet i Nspire (note) 2 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Konstruktioner i Nspire (note) - 9 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Specielle linjer i forbindelse med trekanter (note), 5 sider

I alt er læst 16 sider i forbindelse med dette forløb.

Fagligt mål:

1)At kunne konstruere trekanter og cirkler i Nspire

2)At kunne måle på trekanter i Nspire

3) at kunne tegne midtnormal, median, højde og vinkelhalveringslinjer i Nspire

Progression:  Eleverne har selvstændigt gennemarbejdet noten om konstruktioner i Nspire.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kombinatorik- færdig

Indhold: multiplikationsprincippet(både-og) , additionsprincippet (enten-eller), fakultet, kombinationer (beregninger ved hjælp af formel og Pascals trekant)

Knudsen, Jytte Uhre: Note om kombinatorik version hf C. (note med opgaver), 9 sider.



Konkrete faglige mål:

1) at kunne løse enkle kombinatoriske problemer ved hjælp af kombinationsformlen eller ved hjælp af additionsprincippet eller multiplikationsprincippet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 10 Eksponentielle funktioner- færdig

Indhold:  potensregneregler,  eksponentielle funktioner (forskrift, betydning af konstanter, grafens udseende, beregning af a og b ud fra formler,  log(x) (sammenhæng med 10^x, grafens udseende, log(a^x) = x*log(a),  fordoblingskonstant (aflæsning på graf, beregning ud fra forskrift, )), eksponentielle modeller, eksponentiel regression.

Materialer:

Fogh, Esper og Nielsen, Knud Erik Nielsen: Vejen til matematik C(Forlaget HAX, 2005): s 167-170, 4 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Potensregneregler version hf , 1 side

Knudsen, Jytte Uhre:  Indledende øvelse 1 i eksponentielle sammenhænge - hf c (tabel for f(x) = a^x), 4 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Indledende øvelse  2 i eksponentielle sammenhænge(tabel for f(x) =b*a^x ), 5 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Uddelingskopi for forskrift for en eksponentiel funktion ud fra 2 punkter,1 side

Knudsen, Jytte Uhre: Regneforskrift for en eksponentiel funktion ud fra 2 punkter på grafen (note), 2,5 sider.

Knudsen, Jytte Uhre: Arbejdsark i logaritmefunktionen, 3 sider

Knudsen, Jytte Uhre:  Logaritmefunktionen -version hf C - 2025, 3 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Arbejdsark 4 i eksponentielle sammenhænge- version hf C, (om løsning af eksponentielle ligninger med opgaver), 2 sider'

Knudsen, Jytte Uhre: Uddelingskopi - Fordoblingskonstant, 3 sider.

Knudsen, Jytte Uhre: Fordoblingskonstant/Halveringskonstant(note), 5 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Arbejdsark 5 i eksponentielle sammenhænge (udledning af formel for fordoblingskonstant ), 2 sider.

Knudsen, Jytte Uhre: Eksponentiel regression hf c (fremgangsmåde + opgaver), 3 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Oversigt over eksponentielle sammenhænge, 3 sider


I alt er læst  ca. 40,5 sider i forbindelse med dette forløb.


Konkrete faglige mål:

1) at kende regneforskriften for en eksponentiel sammenhæng og at kunne se sammenhængen med renteformlen

2) at kende betydningen af a og b i regneforskriften (a er fremskrivningsfaktoren hørende til en x-tilvækst på 1, b er y-værdien, når x- værdien er 0)

3) at kende a's betydning for om sammenhængen er voksende eller aftagende

4) at kunne beregne regneforskriften ud fra 2 punkter på grafen

5) at kende grafens udseende i et koordinatsystem

6) at kunne løse ligninger ved hjælp af logaritmeregnereglen log(a^x) =x*log(a)

7) at kunne aflæse og beregne fordoblings-/halveringskonstanten

8) at kunne modellere eksponentielle sammenhænge

9)at kunne diskutere rækkevidden af en model

10) have kendskab til potens-regnereglerne

Progression:

Formler til beregning af a og b ud fra 2 punkter er udledt.

Formlen for fordoblingskonstanten er udledt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • IT - eksponentiel regression
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 11 Sandsynlighedsregning- -færdig

Indhold: Introduktion til sandsynlighedsregning: Sandsynlighedsfelt (udfaldsrum, sandsynlighedsfordeling, betingelser på sandsynligheder), hændelser, symmetrisk sandsynlighedsfelt, brugen af additionsprincippet (enten- eller) og multiplikationsprincippet (både-og) i sandsynlighedsregning.

Materialer

Carsten, Jens med flere: Mat C hf (Systime,2017), side 170- 173 ( 4 sider)

Knudsen, Jytte Uhre: Endeligt sandsynlighedsfelt (definition + opgave), 2 sider

Knudsen, Jytte Uhre: Brug af additionsprincippet og multiplikationsprincippet i sandsynlighedsregning, 2 sider

I alt er der læst 8 sider i forbindelse med dette emne.

Overordnet faglige mål:

1) at kunne regne med sandsynligheder i forbindelse med simple stokastiske eksperimenter.


Konkrete faglige mål:

1) at kunne opskrive udfaldsrummet og sandsynlighedsfordeling for simple stokastiske eksperimenter

2) at kunne beregne sandsynligheder for hændelser i symmetriske sandsynlighedsfelter samt  beregne sandsynligheder ved brug af additionsprincippet og multiplikationsprincippet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning

Titel 12 Annuitetsopsparing(supplerende stof) -færdig.

Indhold: opsparing(repetition af renteformlen, annuitetsopsparing),
Forløbet er supplerende stof. Tidsforbrug: 5,5 timer.

Materialer:

Knudsen, Jytte Uhre: Almindelig opsparing i Nspire, note, 1 side

Knudsen, Jytte Uhre:  Annuitetsopsparing - trin-for- trin i Nspire, (note), 3 sider

Knudsen, Jytte Uhre:  Annuitetsopsparing ved hjælp af formel (præsentation af formel + opgaver), 2 sider.


I alt er læst 6  sider i forbindelse med dette forløb.

Konkrete faglige mål:

1) at kende definitionen på annuitetsopsparing  og alm. opsparing og kunne beregne udviklingen i indestående trin for trin i Nspire samt ved hjælp af formler

Forløbet har indeholdt træning af mundtlighed og træning til den mundtlige eksamen. gennem en video-aflevering .
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling - mundtlig fremlæggelse
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 13 Afbetalingslån(supplerende stof) - færdig

Indhold: Serielån og annuitetslån (hovedstol, løbetid, afdrag, ydelse og restgæld, amortisationstabel i hånden og i  Nspire)
Forløbet er supplerende stof (tidsforbrug: 3 timer)

Knudsen, Jytte Uhre: 1.q - Serielån (begreber, amortisationstabel, opgaver)

Knudsen, Jytte Uhre: 1.q -Annuitetslån (begreber, amortisationstabel, opgaver i gældsformlen)

konkrete faglig mål:

1) at forstå begreberne hovedstol, løbetid, afdrag, ydelse og restgæld

2) at forstå, hvorledes hhv. et serielån og et annuitetslån afvikles

3) at kunne lave en amortisationstabel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning