Titel
10
|
Eksponentielle funktioner- færdig
Indhold: potensregneregler, eksponentielle funktioner (forskrift, betydning af konstanter, grafens udseende, beregning af a og b ud fra formler, log(x) (sammenhæng med 10^x, grafens udseende, log(a^x) = x*log(a), fordoblingskonstant (aflæsning på graf, beregning ud fra forskrift, )), eksponentielle modeller, eksponentiel regression.
Materialer:
Fogh, Esper og Nielsen, Knud Erik Nielsen: Vejen til matematik C(Forlaget HAX, 2005): s 167-170, 4 sider
Knudsen, Jytte Uhre: Potensregneregler version hf , 1 side
Knudsen, Jytte Uhre: Indledende øvelse 1 i eksponentielle sammenhænge - hf c (tabel for f(x) = a^x), 4 sider
Knudsen, Jytte Uhre: Indledende øvelse 2 i eksponentielle sammenhænge(tabel for f(x) =b*a^x ), 5 sider
Knudsen, Jytte Uhre: Uddelingskopi for forskrift for en eksponentiel funktion ud fra 2 punkter,1 side
Knudsen, Jytte Uhre: Regneforskrift for en eksponentiel funktion ud fra 2 punkter på grafen (note), 2,5 sider.
Knudsen, Jytte Uhre: Arbejdsark i logaritmefunktionen, 3 sider
Knudsen, Jytte Uhre: Logaritmefunktionen -version hf C - 2025, 3 sider
Knudsen, Jytte Uhre: Arbejdsark 4 i eksponentielle sammenhænge- version hf C, (om løsning af eksponentielle ligninger med opgaver), 2 sider'
Knudsen, Jytte Uhre: Uddelingskopi - Fordoblingskonstant, 3 sider.
Knudsen, Jytte Uhre: Fordoblingskonstant/Halveringskonstant(note), 5 sider
Knudsen, Jytte Uhre: Arbejdsark 5 i eksponentielle sammenhænge (udledning af formel for fordoblingskonstant ), 2 sider.
Knudsen, Jytte Uhre: Eksponentiel regression hf c (fremgangsmåde + opgaver), 3 sider
Knudsen, Jytte Uhre: Oversigt over eksponentielle sammenhænge, 3 sider
I alt er læst ca. 40,5 sider i forbindelse med dette forløb.
Konkrete faglige mål:
1) at kende regneforskriften for en eksponentiel sammenhæng og at kunne se sammenhængen med renteformlen
2) at kende betydningen af a og b i regneforskriften (a er fremskrivningsfaktoren hørende til en x-tilvækst på 1, b er y-værdien, når x- værdien er 0)
3) at kende a's betydning for om sammenhængen er voksende eller aftagende
4) at kunne beregne regneforskriften ud fra 2 punkter på grafen
5) at kende grafens udseende i et koordinatsystem
6) at kunne løse ligninger ved hjælp af logaritmeregnereglen log(a^x) =x*log(a)
7) at kunne aflæse og beregne fordoblings-/halveringskonstanten
8) at kunne modellere eksponentielle sammenhænge
9)at kunne diskutere rækkevidden af en model
10) have kendskab til potens-regnereglerne
Progression:
Formler til beregning af a og b ud fra 2 punkter er udledt.
Formlen for fordoblingskonstanten er udledt.
|