Holdet 2024 MaC/1r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Christina Lissette Nielsen, Morten Lind Kristensen
Hold 2024 MaC/1r (1r MaC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ligninger
Titel 2 Lineære sammenhænge
Titel 3 Procent- og rentesregning
Titel 4 deskriptiv statistik
Titel 5 Trekanter
Titel 6 Eksponentielle sammenhænge
Titel 7 sandsynlighedsregning og kombinatorik
Titel 8 opsparing og lån
Titel 9 argumentation/ eksamens træning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ligninger

Når forløbet er overstået skal eleverne kunne
-forstå hvad en ligning er
-kunne regnearternes hierarki
-kunne løse en simpel ligning, ved beregning
-kunne gøre prøve
-opstille en simpel ligning ud fra en tekst
-kunne løse en ligning hvor x er rod i en potens
-kunne løse en ligning grafisk, ved aflæsning
-kunne løse en ligning i TI-nspire med solve
-ophæve parenteser(plus,minus, gange)
-gange ind i parenteser

kunne isolere r og n i kapitalformlen
materiale Mat C hf systime side 10-side 25 dog ikke 0 reglen og ligninger med flere ubendte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lineære sammenhænge

Indhold:
Eleverne skal
-have en grundlæggende forståelse for hvad en sammenhæng er
-aflæse og afsætte koordinater
-kunne den generelle regneforskrift for en lineær sammenhæng
- kunne aflæse og afsætte a og b hvis de får givet en graf
-fortolke på tallene a og b i forhold til deres betydning i den virkelige verden
-kunne læse en tekst og opstille en lineær sammenhæng
- kunne redegøre for hvordan man bestemmer a og b når to punkter er givet
-bestemme skæringen mellem to grafer
-kunne bruge modellen til at udregne værdier i den virkelige verden
-bestemme om en graf går gennem et punkt
-tegne en graf i TI-Nspire
-kunne finde regneforskriften ved hjælp af lineær regression i TI-nspire
-kunne kommentere på om modellen er god eller dårlig givet data fra den virkelige verden(med procentvis afvigelse)

kunne bevise 2 punkts formlen for a

Materialer:
videoer
Mat C hf systime side 32-45
mat C hf systime side 50 -55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Procent- og rentesregning

Formål: Forståelse for procent - og rentesregning. Forståelse for renteformlen. Kendskab til annuitetsopsparing.

efter endt forløb skal eleven kunne
-regne simple procenter
-kunne ligge procenter til/trække procenter fra tal
-kunne bruge kapital formlen
-opstille procent udregninger ud fra tekst
-omregne procenter fra en periode til en anden

-kunne bevise argumentere formlen for at finde procent af et tal
-kunne bevise formlen for at lægge procent til et tal
-kunne bevise kapitalformlen er rigtig,

Materialer:
videoer
Mat C hf systime side 92-95
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 deskriptiv statistik

Efter endt forløb skal eleverne kunne
-skelne mellem grupperede og ugrupperede data
-have en basal forståelse for formålet med deskriptiv statistik
- kunne tegne prik diagram, sumkurve og boksplot
-kunne finde  kvartilsæt på et boksplot
-kunne tegne et boksplot
-kunne tegne og aflæse  en sumkurve
-kunne finde kvartilsættet på en sumkurve
-kunne udregne middeltal ud fra en hyppighedstabel
-kunne tegn boksplot i TI-nspire
-kende til outliers
- kunne bevise  formlen for middelværdi, når vi har en hyppighedstabel

materiale
deskriptiv statistik af Brit Ringmose (findes på lectio)
videoer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Trekanter

Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for navngivning og begreber i trekanter herunder sider, vinkler, midtnormal, højde, median og vinklehalveringslinje.
- kunne redegøre for beregninger af sider i ensvinklede trekanter og bestemmelse af forstørrelsesfaktoren (skalafaktoren).
- kunne redegøre for beregninger af sider og vinkler  i en retvinklet trekant
-kunne konstruere en trekant i TI-Nspire og lave en konstruktionsvejledning
- kunne finde vinkel, sidelængde og areal af en konstrueret trekant

-kunne bruge Pythagoras sætning samt vise om en trekant er retvinklet.
- kunne  definitionen af cosinus og sinus.
- kunne  formlerne for arealet af en trekant

-kunne bevise  pytagoras sætning er rigtig

Materialer:
videoer.
Mat C hf systime side 118-134
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksponentielle sammenhænge

Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for hvad en model er
- kunne regneforskriften for en eksponentiel sammenhæng
- kunne finde a og b når de har en graf eller et sildeben
- kunne finde x når de kender y og omvendt
- kunne aflæse a's fortegn og værdien af b på en graf
- kunne opstille en eksponentiel model ud fra en tekst
- kunne vurdere om en model er god ud fra data fra virkeligheden
- kende sammenhængen mellem a og den procentvise vækst
- kunne aflæse fordoblings/halverings konstant på en graf
- kunne finde fordoblings/ halverings konstant ud fra en regne forskrift
- kunne lave eksponentiel regression

- kunne bevise  to punkts formlen for at finde a

Materialer:
videoer
Mat C hf systime side 95-113
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 sandsynlighedsregning og kombinatorik

Indhold:
Eleverne skal
- kunne redegøre for antal muligheder ved hjælp af tælletræer
- kunne redegøre for  "både og" og "enten eller" principperne i  kombinatorik
- kunne redegøre for kombinatorik med og uden tilbagelægning og med og uden rækkefølge
- kunne redegøre for simple eksempler fra en tekst til sandsynlighedsfunktioner
- kunne redegøre for de tre regler omkring sandsynligheds tabeller (sandsynligheds funktioner)
- kunne redegøre "både og" og "enten eller" principperne i sandsynligheds regning
-kunne bevise  formlen for tilbagelægning og rækkefølge
-kunne beviset formlen for rækkefølge men ingen tilbagelægning


Materialer:
Videoer
mat C hf systime side 170-178
Noter fra vejen til matematik side 124-134 (findes på lectio)
noter fra sejersgårds musikefter skole side 1-11 (findes på lectio)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 opsparing og lån

Efter endt forløb skal eleverne
kunne skelne mellem almindelig opsparing og annuitets opsparing
-kunne forstå begreberne rente, afdrag og ydelse og hovedstol og hvordan de hænger sammen
-kunne skelne mellem annuitets lån, serie lån og stående lån
-kunne regne med annuitetslån
-kunne lave en amortiserings tabel for annuitetslån
-kunne lave en amortiserings tabel for serie lån
-kunne lave en amortiserings tabel for ståenden lån

materiale
Grundbog om finansiering og privatøkonomi kapitel 2.1-2.3 (6 sider) kan findes på lectio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 argumentation/ eksamens træning

formålet med dette forløb er at træne til mundlig individuel eksamen og præsentere eksamens spørgsmålene
en del af træningen er at få trænet hvad forståes ved et bevis

materiale noter som ligger på lectio
eleverne skal efter dette forløb
-kunne forstå simpel argumentations teknik
-kunne eftervise forskellige sætninger
-formel for at finde a når man kender to punkter i en lineær sammenhæng
-formel for at finde a når man kender to punkter i en eksponentiel sammenhæng
-kapital formlen
- pytagoras sætning
-formlen for middeltal når man har hyppigheder og observations værdier
- formlen for antallet af muligheder når man har gentagelser og rækkefølgen betyder noget
-formlen for antallet af muligheder når man ikke har gentagelser og rækkefølgen betyder noget
isolerer r og n i kapitalformlen
-bevise reglen for log
-bevise potensregnereglen for gange
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer