Holdet 2024 Nf/1o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) John Holst, Laurits Zambach, Peter Alexander Sørensen
Hold 2024 Nf/1o (1o Nf-bi, 1o Nf-ke, 1o Nf-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vandressourcer (NG)
Titel 2 Vand (kemi)
Titel 3 Vand (Fællesfagligt)
Titel 4 Elementær økologi (BIO)
Titel 5 Vandets økologi (BIO)
Titel 6 KRAM (BIO) - 1
Titel 7 KRAM (Kemi)
Titel 8 Befolkning og sundhed (NG)
Titel 9 KRAM (Fællesfagligt)
Titel 10 Klima og energi (NG)
Titel 11 Klima (kemi)
Titel 12 Klima (Fællesfagligt)
Titel 13 Klima (BIO)
Titel 14 Hvorfor ligner jeg mine forældre? (BIO)
Titel 15 Enkeltfagligt (kemi)
Titel 16 KRAM (BIO) - 2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vandressourcer (NG)

I forløbet ser på vandets kredsløbet, og vand som en ressource. Vi arbejder med vandets tilstandsformer og bevægelser i jord og luft, herunder grundvandsdannelse og fordampning. Desuden ser vi på med vandforbrug og problematikkerne i denne forbindelse, herunder forureningskilder, klimapåvirkning.

Faglige mål (lærerplan):
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden

Kernestof (lærerplan):
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Fagord:
Vandets kredsløb, fordampning, permeabilitet og porøsitet, vand i jorden, overjordisk afstrømning, vandbalanceligningen, vandressourcer - trusler og muligheder, forureningstyper, klimaændringer, overforbrug, administration af vandressourcer, grundvandsopbygning, kunstvanding og økosystemer, kilder til drikkevand, adgang til drikkevand
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. Økologi-øvelse 22-08-2024
2. Naturens elementer 22-08-2024
3. Økologi - samspil og modspil i naturen 22-08-2024
Forsøg: Permeabilitet og jordbund i DK 28-08-2024
Filmproduktion 18-09-2024
Fotosyntese, respiration og vækst 19-09-2024
Vanddyr og ilt 19-09-2024
Forurenende stoffer og vand 23-09-2024
Tude Å - rekognoscering 26-09-2024
Vandkvalitet-opgave 03-10-2024
Tude Å rapport 06-10-2024
Økologi - videoopgave 10-10-2024
Tude Å rapport 12-10-2024
Vandøko-opgave 24-10-2024
PRÆeksamensopgave 31-10-2024
Saltindhold i vand 06-11-2024
NF evalueringsopgave - prøveeksamen 19-11-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vand (kemi)

Forløbet vand tager os i kemiundervisningen forbi:

Grundstoffer/atomer
- protoner, neutroner og elektroner
- perioder, hovedgrupper
- metaller og ikke-metaller
- ædelgasser

Vand
- tilstandsformer
- polaritet

Ioner
- iondannelse
- ionforbindelser
- navngivning af ioner og ionforbindelser
- afstemning af reaktionsskemaer
- fældningsreaktioner

Molekyler:
- Kovalente bindinger
- Elektronprikformler
- Elektronegativitet
- Navngivning

Forsøg:
- Saltes opløselighed
- Saltindholdet i vand
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vand (Fællesfagligt)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Elementær økologi (BIO)

I dette forløb introduceres eleverne til den danske natur og de basale processer i naturen.

Forløbet indledes med en aktivitet i naturen, hvor begreber som økosystem, biodiversitet, rewilding, biotisk/abiotisk, konkurrence, prædation og græsning konkretiseres. Dette følges op et afsnit af "1 døgn, 2 hold, 3 dyr", hvor begreberne kommer i spil igen.

Kernestof:
- Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres miljø samt biodiversitet.
- Biologiske makromolekyler og deres betydning.
- Cellens opbygning, celleorganellernes funktion og cellulære processer

Øvelser:
- Økologi-øvelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. Økologi-øvelse 22-08-2024
2. Naturens elementer 22-08-2024
3. Økologi - samspil og modspil i naturen 22-08-2024
Filmproduktion 18-09-2024
Fotosyntese, respiration og vækst 19-09-2024
Vanddyr og ilt 19-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Vandets økologi (BIO)

Dette forløb hører under det fælles NF-tema: VAND, som er valgt inden for området:
- miljø og bæredygtighed

Et meget vanskeligt vejrlig på ekskursiondagen gjorde, at makroindeks-øvelsen blev foretaget i Torkils Sø i stedet for i Tude Å, som det var planlagt.

Udover at lave en rapport om makroindeksundersøgelsen, fik elevernes også en opgave, hvor de individuelt skulle lave en videoraport om undersøgelsen.

Forløbet blev afsluttet med en prøveeksamen som stilladsering frem mod den interne eksamen.

De tre NF-lærer havde et SAMUN-projekt kørende med dette NF-hold, hvor formålet var at finde pædagogiske og didaktiske veje til at gøre eleverne mere fortrolige med øvelser og eksperimenter, så alle elever fik et større fagligt udbytte med sig.

Kernestof:
- Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres miljø samt biodiversitet.


Øvelse:
- Makroindeksundersøgelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 KRAM (BIO) - 1

Dette forløb hører under det fælles NF-tema: KRAM, som er valgt inden for området:
- sundhed og levevilkår.


Kernestof:
- Organsystemers opbygning og funktion: Blodkredsløbet, åndedrætssystemet og fordøjelsessystemet
- Biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
- Enzymer (spytamylase)


Øvelser:
- Eksperiment med åndedrætsfrekvens, puls og blodtryk
- Næringsstoffer og sundhed
- Spytamylaseforsøg (udført d. 14/5)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1: KRAM 27-11-2024
Demografi i selvvalgt land 03-12-2024
Slettes 03-12-2024
Danskernes Sundhed 1.o 20-12-2024
Opgave udgår 24-12-2024
Puls m.m.-eksperiment JOURNAL 20-01-2025
2: KRAM 27-01-2025
Video gennemgang af strålingsbalance 27-01-2025
Kemiske mængdeberegninger startopgave 28-01-2025
Hvad er lightergas? 28-01-2025
3: KRAM 05-02-2025
Forsøg: Smagen af syre 05-02-2025
Opvarmning af natron 07-02-2025
4: KRAM 19-02-2025
5: KRAM 24-02-2025
Varmekapacitet og klimazoner 28-02-2025
KRAM: Næring og sundhed - journal 02-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 KRAM (Kemi)

I KRAM-forløbet kommer vi omkring

Stofmængdeberegninger
- Molarmasse, stofmængde og masse
- Kemiske stofmængdeberegninger

Organisk kemi
- Carbonhydrider
- Navngivning af alkaner
- Navngivning af alkoholer
- Kulhydrater
- Triglycerider

Syrer/baser
- Definition af syre, base og hydron
- syre/base-reaktioner
- stærk og svage syrer/baser
- amfolyt
- korresponderende syre/base-par

Forsøg:
- Hvad er lightergas
- Opvarmning af natron
- Muffinbagning
- Saltindhold i havvand
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 KRAM (Fællesfagligt)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Klima og energi (NG)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
4: KRAM 19-02-2025
Albedoforsøg 21-02-2025
5: KRAM 24-02-2025
Varmekapacitet og klimazoner 28-02-2025
KRAM: Næring og sundhed - journal 02-03-2025
C-kredsløb - planter 10-03-2025
Muffinbagning 11-03-2025
Journal: Indgreb i en ligevægt 12-03-2025
Journal: Muffin og natron 13-03-2025
Journal: Saltindhold i havvand Titrering 13-03-2025
Forsuring af verdenshavne+ kulstofkredsløbet 14-03-2025
C-kredsløb - biosfæren 19-03-2025
C-kredsløb - alle sfærer 19-03-2025
C-kredsløb - tusch & A3! 19-03-2025
Fotosynteseforsøg - spinatblade 24-03-2025
Evalueringsopgave - OPSTART 25-03-2025
Olies migration 28-03-2025
Evalueringsopgaven TRIN 2 07-04-2025
Journal: Alkoholgæring 11-04-2025
Journal: Hvor meget carbondioxid er der i sodavand 11-04-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Klima (kemi)

I klima-forløbet kommer vi omkring:

- forbrændingsreaktioner (fuldstændig og ufuldstændig)
- vise at bioethanol er CO2-neutralt
- alkoholgæring
- destillation
- olieraffinaderi
- ligevægte
- Le Chateliers princips


Forsøg:
- Alkoholgæring
- Indgreb i en ligevægt
- Hvor meget kulsyre er der i en sodavand
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Klima (Fællesfagligt)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Klima (BIO)

Dette forløb hører under det fælles NF-tema: KLIMA, som er valgt inden for området:
- ressourceudnyttelse, produktion og teknologi.

I biologi har der været fokus på C-kredsløbet.

Fremstilling af bioethanol blev inddraget i dette emne, og eleverne fremstillede ethanol i kemi.

Der blev udarbejdet evaluringsopgave som forberedelse til den interne NF-eksamen.

Forløbet blev afsluttet med den interne NF-eksamen.


Kernestof:
- Biologiske makromolekyler og deres bilogiske betydning
- Cellulære processer
- Bioteknologiske metoder og deres anvendelse
- Økologi, samspil mellem arter og deres omgivelser

Øvelser:
- Fotosynteseforsøg med spinatblade


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
C-kredsløb - planter 10-03-2025
Muffinbagning 11-03-2025
Journal: Indgreb i en ligevægt 12-03-2025
Journal: Muffin og natron 13-03-2025
Journal: Saltindhold i havvand Titrering 13-03-2025
Forsuring af verdenshavne+ kulstofkredsløbet 14-03-2025
C-kredsløb - biosfæren 19-03-2025
C-kredsløb - alle sfærer 19-03-2025
C-kredsløb - tusch & A3! 19-03-2025
Fotosynteseforsøg - spinatblade 24-03-2025
Evalueringsopgave - OPSTART 25-03-2025
Olies migration 28-03-2025
Evalueringsopgaven TRIN 2 07-04-2025
Journal: Alkoholgæring 11-04-2025
Journal: Hvor meget carbondioxid er der i sodavand 11-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Hvorfor ligner jeg mine forældre? (BIO)

En kort forløb der handler om nedarvning og DNA's rolle.

Kernestof:
- Genetik og DNA's rolle


Øvelse:
- Ønskebarnet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grundlæggende genetik 05-05-2025
Nedarvning 05-05-2025
Genetikøvelse: Ønskebarnet 08-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 15 Enkeltfagligt (kemi)

I den enkeltfaglige undervisning i kemi efter den interne NF-eksamen kom vi igennem:

Syre/baser
- Koncentrationer og volumen
- pH-værdier og -skala
- beregne pH for stærke syrer
- titrering

Forsøg:
- Eddikesyreindholdet i husholdningseddike
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 KRAM (BIO) - 2

Dette er et øvelses-tillæg til KRAM-temaet.


Øvelse:
- Spytamylaseforsøg
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Amylase-forsøg 14-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning