Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
John Holst, Laurits Zambach, Peter Alexander Sørensen
|
Hold
|
2024 Nf/1o (1o Nf-bi, 1o Nf-ke, 1o Nf-ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vandressourcer (NG)
I forløbet ser på vandets kredsløbet, og vand som en ressource. Vi arbejder med vandets tilstandsformer og bevægelser i jord og luft, herunder grundvandsdannelse og fordampning. Desuden ser vi på med vandforbrug og problematikkerne i denne forbindelse, herunder forureningskilder, klimapåvirkning.
Faglige mål (lærerplan):
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
Kernestof (lærerplan):
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Fagord:
Vandets kredsløb, fordampning, permeabilitet og porøsitet, vand i jorden, overjordisk afstrømning, vandbalanceligningen, vandressourcer - trusler og muligheder, forureningstyper, klimaændringer, overforbrug, administration af vandressourcer, grundvandsopbygning, kunstvanding og økosystemer, kilder til drikkevand, adgang til drikkevand
|
Indhold
|
Kernestof:
-
NF i HF; sider: 54-57, 86-87, 90-91, 102-103, 184-187
-
Vand - arbejdsspørgsmål 3.12 Grundvandsdannelse.docx
-
NF i HF, s. 88.pdf
-
NF i HF, s. 89.pdf
-
NF-NG - Rapport i nedsivning i jordarter.docx
-
Biologi Til Tiden; sider: 117-123, 128-135
-
1-3 Makroøkologiske forhold - INTENDERET.docx
-
Øvelse til nedbørsdannelse.docx
-
Nf i HF, s. 58-59 Nedbørsdannelse.pdf
-
Arb.sp_Vandets vej_1o 2024_.docx
-
Arbejdsspørgsmål til 3.14.docx
-
Far begyndte med fire køer
-
Læs s. 92-93 og svar på mindst 5 af spørgsmålene i dokumentet.
-
Afsnit
-
Vandløb - øko-opgave OKT 2024.docx
-
Øvelse Tude Å 2024 1.5.docx
-
Vi arbejder med NF i HF, s. 60-63 i modulet.
-
NF i HF, s. 62-63.pdf
-
Ekstra arbejde med vandløb.docx
-
NF i HF, s. 54-55 Rensningsanlæget.pdf
-
Vand - arbejdsspørgsmål 2.10 Renseanlægget.docx
-
Arbejdsspørgsmål til den demografiske transitionsmodel.docx
-
NF i HF, s. 183-184 Den demografiske transitionsmodel.pdf
-
Arbejdsark til opsamling på rensningsanlæg.docx
-
NF i HF, s. 184-185 Den demografiske transitionsmodel.pdf
-
BTT s. 130-135.docx
-
MitCFU - Ingen Panik - befolkningseksplosionen er aflyst
-
NF prøveeksamen 1o NOV 2024 - INTRO.docx
-
NF prøveeksamen 1o NOV 2024 - PRÆfokus.docx
-
NF prøveeksamen 1o NOV 2024 - OPGAVEN.docx
-
Arbejdsark til befolkningspyramider - Naturgeografiportalen.docx
-
Befolkningspyramider systime.pdf
-
NF prøveeksamen 1o NOV 2024 - INTRO v2.docx
-
NF prøveeksamen 1o NOV 2024 - OPGAVEN v2.docx
-
Grupper til NF prøveeksamen.docx
-
Kortfilm - Grundvandet i Danmark
-
OPSAML åen og forureningskilder NOV 24.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. Økologi-øvelse
|
22-08-2024
|
2. Naturens elementer
|
22-08-2024
|
3. Økologi - samspil og modspil i naturen
|
22-08-2024
|
Forsøg: Permeabilitet og jordbund i DK
|
28-08-2024
|
Filmproduktion
|
18-09-2024
|
Fotosyntese, respiration og vækst
|
19-09-2024
|
Vanddyr og ilt
|
19-09-2024
|
Forurenende stoffer og vand
|
23-09-2024
|
Tude Å - rekognoscering
|
26-09-2024
|
Vandkvalitet-opgave
|
03-10-2024
|
Tude Å rapport
|
06-10-2024
|
Økologi - videoopgave
|
10-10-2024
|
Tude Å rapport
|
12-10-2024
|
Vandøko-opgave
|
24-10-2024
|
PRÆeksamensopgave
|
31-10-2024
|
Saltindhold i vand
|
06-11-2024
|
NF evalueringsopgave - prøveeksamen
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
51 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vand (kemi)
Forløbet vand tager os i kemiundervisningen forbi:
Grundstoffer/atomer
- protoner, neutroner og elektroner
- perioder, hovedgrupper
- metaller og ikke-metaller
- ædelgasser
Vand
- tilstandsformer
- polaritet
Ioner
- iondannelse
- ionforbindelser
- navngivning af ioner og ionforbindelser
- afstemning af reaktionsskemaer
- fældningsreaktioner
Molekyler:
- Kovalente bindinger
- Elektronprikformler
- Elektronegativitet
- Navngivning
Forsøg:
- Saltes opløselighed
- Saltindholdet i vand
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vand (Fællesfagligt)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
NF i HF; sider: 8-15, 36-41, 54-57, 86-87, 90-91, 102-103, 184-187
-
2 periodesystemets opbygning.html
-
Vand - arbejdsspørgsmål 3.12 Grundvandsdannelse.docx
-
NF i HF, s. 88.pdf
-
NF i HF, s. 89.pdf
-
NF-NG - Rapport i nedsivning i jordarter.docx
-
Biologi Til Tiden; sider: 117-123, 128-135
-
1-3 Makroøkologiske forhold - INTENDERET.docx
-
Øvelse til nedbørsdannelse.docx
-
Nf i HF, s. 58-59 Nedbørsdannelse.pdf
-
Arb.sp_Vandets vej_1o 2024_.docx
-
Arbejdsspørgsmål til 3.14.docx
-
Far begyndte med fire køer
-
Læs s. 92-93 og svar på mindst 5 af spørgsmålene i dokumentet.
-
Afsnit
-
Vandløb - øko-opgave OKT 2024.docx
-
Øvelse Tude Å 2024 1.5.docx
-
Vi arbejder med NF i HF, s. 60-63 i modulet.
-
NF i HF, s. 62-63.pdf
-
Ekstra arbejde med vandløb.docx
-
NF i HF, s. 54-55 Rensningsanlæget.pdf
-
Vand - arbejdsspørgsmål 2.10 Renseanlægget.docx
-
Arbejdsspørgsmål til den demografiske transitionsmodel.docx
-
NF i HF, s. 183-184 Den demografiske transitionsmodel.pdf
-
Arbejdsark til opsamling på rensningsanlæg.docx
-
NF i HF, s. 184-185 Den demografiske transitionsmodel.pdf
-
BTT s. 130-135.docx
-
MitCFU - Ingen Panik - befolkningseksplosionen er aflyst
-
NF prøveeksamen 1o NOV 2024 - INTRO.docx
-
NF prøveeksamen 1o NOV 2024 - PRÆfokus.docx
-
NF prøveeksamen 1o NOV 2024 - OPGAVEN.docx
-
Arbejdsark til befolkningspyramider - Naturgeografiportalen.docx
-
Befolkningspyramider systime.pdf
-
NF prøveeksamen 1o NOV 2024 - INTRO v2.docx
-
NF prøveeksamen 1o NOV 2024 - OPGAVEN v2.docx
-
Grupper til NF prøveeksamen.docx
-
Kortfilm - Grundvandet i Danmark
-
OPSAML åen og forureningskilder NOV 24.pptx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Elementær økologi (BIO)
I dette forløb introduceres eleverne til den danske natur og de basale processer i naturen.
Forløbet indledes med en aktivitet i naturen, hvor begreber som økosystem, biodiversitet, rewilding, biotisk/abiotisk, konkurrence, prædation og græsning konkretiseres. Dette følges op et afsnit af "1 døgn, 2 hold, 3 dyr", hvor begreberne kommer i spil igen.
Kernestof:
- Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres miljø samt biodiversitet.
- Biologiske makromolekyler og deres betydning.
- Cellens opbygning, celleorganellernes funktion og cellulære processer
Øvelser:
- Økologi-øvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. Økologi-øvelse
|
22-08-2024
|
2. Naturens elementer
|
22-08-2024
|
3. Økologi - samspil og modspil i naturen
|
22-08-2024
|
Filmproduktion
|
18-09-2024
|
Fotosyntese, respiration og vækst
|
19-09-2024
|
Vanddyr og ilt
|
19-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Vandets økologi (BIO)
Dette forløb hører under det fælles NF-tema: VAND, som er valgt inden for området:
- miljø og bæredygtighed
Et meget vanskeligt vejrlig på ekskursiondagen gjorde, at makroindeks-øvelsen blev foretaget i Torkils Sø i stedet for i Tude Å, som det var planlagt.
Udover at lave en rapport om makroindeksundersøgelsen, fik elevernes også en opgave, hvor de individuelt skulle lave en videoraport om undersøgelsen.
Forløbet blev afsluttet med en prøveeksamen som stilladsering frem mod den interne eksamen.
De tre NF-lærer havde et SAMUN-projekt kørende med dette NF-hold, hvor formålet var at finde pædagogiske og didaktiske veje til at gøre eleverne mere fortrolige med øvelser og eksperimenter, så alle elever fik et større fagligt udbytte med sig.
Kernestof:
- Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres miljø samt biodiversitet.
Øvelse:
- Makroindeksundersøgelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
KRAM (BIO) - 1
Dette forløb hører under det fælles NF-tema: KRAM, som er valgt inden for området:
- sundhed og levevilkår.
Kernestof:
- Organsystemers opbygning og funktion: Blodkredsløbet, åndedrætssystemet og fordøjelsessystemet
- Biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
- Enzymer (spytamylase)
Øvelser:
- Eksperiment med åndedrætsfrekvens, puls og blodtryk
- Næringsstoffer og sundhed
- Spytamylaseforsøg (udført d. 14/5)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
OPSAML åen og forureningskilder NOV 24.pptx
-
Data til opgave om demografisk vækst - vers2.xlsx
-
Aflevering - befolkningsudvikling i et selvvalgt land.doc
-
Afsnit
-
BTT s. 36-37.docx
-
Medbring "NF i HF"
-
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
-
Biologi Til Tiden; sider: 22-28, 36-37, 40-44, 150
-
NF i HF; sider: 24-29, 72-73, 108-109, 178-179
-
Arbejdsspørgsmål til den erhvervsfordeling.docx
-
NF i HF, s. 188-189 Udvikling i økonomi og erhvervsfordeling.pdf
-
Danskernes sundhed - hf 2024-25.docx
-
Danskernes sundhed 2021 - Sundhedstyrrelsen.pdf
-
NF i HF, s. 182-183 Global Sundhed.pdf
-
Åndedrætexp. - RESULTATER - DEC 2024.xlsx
-
Jordens strålingsbalance 1.13 - arbejdsspørgmsål + figurgennemgang.docx
-
Vi arbejder med s. 30-31 i modulet.
-
Plan for modulet:
-
BTT s. 40-41.docx
-
BTT s. 42-44.docx
-
Journal - Stråling og albedo aflevering 2024.docx
-
NF i HF, s. 24-33 - klimatologi.pdf
-
BTT s. 22-24.docx
-
BIT 25-28, 150.docx
-
Vi arbejder med s. 28-29 i modulet.
-
Genetikbogen figurer.pdf
-
Næringsberegner
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1: KRAM
|
27-11-2024
|
Demografi i selvvalgt land
|
03-12-2024
|
Slettes
|
03-12-2024
|
Danskernes Sundhed 1.o
|
20-12-2024
|
Opgave udgår
|
24-12-2024
|
Puls m.m.-eksperiment JOURNAL
|
20-01-2025
|
2: KRAM
|
27-01-2025
|
Video gennemgang af strålingsbalance
|
27-01-2025
|
Kemiske mængdeberegninger startopgave
|
28-01-2025
|
Hvad er lightergas?
|
28-01-2025
|
3: KRAM
|
05-02-2025
|
Forsøg: Smagen af syre
|
05-02-2025
|
Opvarmning af natron
|
07-02-2025
|
4: KRAM
|
19-02-2025
|
5: KRAM
|
24-02-2025
|
Varmekapacitet og klimazoner
|
28-02-2025
|
KRAM: Næring og sundhed - journal
|
02-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
KRAM (Kemi)
I KRAM-forløbet kommer vi omkring
Stofmængdeberegninger
- Molarmasse, stofmængde og masse
- Kemiske stofmængdeberegninger
Organisk kemi
- Carbonhydrider
- Navngivning af alkaner
- Navngivning af alkoholer
- Kulhydrater
- Triglycerider
Syrer/baser
- Definition af syre, base og hydron
- syre/base-reaktioner
- stærk og svage syrer/baser
- amfolyt
- korresponderende syre/base-par
Forsøg:
- Hvad er lightergas
- Opvarmning af natron
- Muffinbagning
- Saltindhold i havvand
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Befolkning og sundhed (NG)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1: KRAM
|
27-11-2024
|
Demografi i selvvalgt land
|
03-12-2024
|
Slettes
|
03-12-2024
|
Danskernes Sundhed 1.o
|
20-12-2024
|
Opgave udgår
|
24-12-2024
|
Puls m.m.-eksperiment JOURNAL
|
20-01-2025
|
2: KRAM
|
27-01-2025
|
Video gennemgang af strålingsbalance
|
27-01-2025
|
Kemiske mængdeberegninger startopgave
|
28-01-2025
|
Hvad er lightergas?
|
28-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
KRAM (Fællesfagligt)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
NF i HF; sider: 24-29, 68-73, 76-77, 98, 108-113, 152-153, 156-159, 162-163, 178-179
-
Data til opgave om demografisk vækst - vers2.xlsx
-
Aflevering - befolkningsudvikling i et selvvalgt land.doc
-
Afsnit
-
BTT s. 36-37.docx
-
Medbring "NF i HF"
-
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
-
Biologi Til Tiden; sider: 22-28, 36-37, 40-44, 150
-
Arbejdsspørgsmål til den erhvervsfordeling.docx
-
NF i HF, s. 188-189 Udvikling i økonomi og erhvervsfordeling.pdf
-
Danskernes sundhed - hf 2024-25.docx
-
Danskernes sundhed 2021 - Sundhedstyrrelsen.pdf
-
NF i HF, s. 182-183 Global Sundhed.pdf
-
Åndedrætexp. - RESULTATER - DEC 2024.xlsx
-
Jordens strålingsbalance 1.13 - arbejdsspørgmsål + figurgennemgang.docx
-
Vi arbejder med s. 30-31 i modulet.
-
Plan for modulet:
-
BTT s. 40-41.docx
-
BTT s. 42-44.docx
-
Journal - Stråling og albedo aflevering 2024.docx
-
NF i HF, s. 24-33 - klimatologi.pdf
-
Hvordan regner man på en kemisk reaktion?
-
BTT s. 22-24.docx
-
BIT 25-28, 150.docx
-
Vi arbejder med s. 28-29 i modulet.
-
Genetikbogen figurer.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Klima og energi (NG)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
4: KRAM
|
19-02-2025
|
Albedoforsøg
|
21-02-2025
|
5: KRAM
|
24-02-2025
|
Varmekapacitet og klimazoner
|
28-02-2025
|
KRAM: Næring og sundhed - journal
|
02-03-2025
|
C-kredsløb - planter
|
10-03-2025
|
Muffinbagning
|
11-03-2025
|
Journal: Indgreb i en ligevægt
|
12-03-2025
|
Journal: Muffin og natron
|
13-03-2025
|
Journal: Saltindhold i havvand Titrering
|
13-03-2025
|
Forsuring af verdenshavne+ kulstofkredsløbet
|
14-03-2025
|
C-kredsløb - biosfæren
|
19-03-2025
|
C-kredsløb - alle sfærer
|
19-03-2025
|
C-kredsløb - tusch & A3!
|
19-03-2025
|
Fotosynteseforsøg - spinatblade
|
24-03-2025
|
Evalueringsopgave - OPSTART
|
25-03-2025
|
Olies migration
|
28-03-2025
|
Evalueringsopgaven TRIN 2
|
07-04-2025
|
Journal: Alkoholgæring
|
11-04-2025
|
Journal: Hvor meget carbondioxid er der i sodavand
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Klima (kemi)
I klima-forløbet kommer vi omkring:
- forbrændingsreaktioner (fuldstændig og ufuldstændig)
- vise at bioethanol er CO2-neutralt
- alkoholgæring
- destillation
- olieraffinaderi
- ligevægte
- Le Chateliers princips
Forsøg:
- Alkoholgæring
- Indgreb i en ligevægt
- Hvor meget kulsyre er der i en sodavand
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Klima (Fællesfagligt)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
49 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Klima (BIO)
Dette forløb hører under det fælles NF-tema: KLIMA, som er valgt inden for området:
- ressourceudnyttelse, produktion og teknologi.
I biologi har der været fokus på C-kredsløbet.
Fremstilling af bioethanol blev inddraget i dette emne, og eleverne fremstillede ethanol i kemi.
Der blev udarbejdet evaluringsopgave som forberedelse til den interne NF-eksamen.
Forløbet blev afsluttet med den interne NF-eksamen.
Kernestof:
- Biologiske makromolekyler og deres bilogiske betydning
- Cellulære processer
- Bioteknologiske metoder og deres anvendelse
- Økologi, samspil mellem arter og deres omgivelser
Øvelser:
- Fotosynteseforsøg med spinatblade
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
C-kredsløb - planter
|
10-03-2025
|
Muffinbagning
|
11-03-2025
|
Journal: Indgreb i en ligevægt
|
12-03-2025
|
Journal: Muffin og natron
|
13-03-2025
|
Journal: Saltindhold i havvand Titrering
|
13-03-2025
|
Forsuring af verdenshavne+ kulstofkredsløbet
|
14-03-2025
|
C-kredsløb - biosfæren
|
19-03-2025
|
C-kredsløb - alle sfærer
|
19-03-2025
|
C-kredsløb - tusch & A3!
|
19-03-2025
|
Fotosynteseforsøg - spinatblade
|
24-03-2025
|
Evalueringsopgave - OPSTART
|
25-03-2025
|
Olies migration
|
28-03-2025
|
Evalueringsopgaven TRIN 2
|
07-04-2025
|
Journal: Alkoholgæring
|
11-04-2025
|
Journal: Hvor meget carbondioxid er der i sodavand
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Hvorfor ligner jeg mine forældre? (BIO)
En kort forløb der handler om nedarvning og DNA's rolle.
Kernestof:
- Genetik og DNA's rolle
Øvelse:
- Ønskebarnet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grundlæggende genetik
|
05-05-2025
|
Nedarvning
|
05-05-2025
|
Genetikøvelse: Ønskebarnet
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
15
|
Enkeltfagligt (kemi)
I den enkeltfaglige undervisning i kemi efter den interne NF-eksamen kom vi igennem:
Syre/baser
- Koncentrationer og volumen
- pH-værdier og -skala
- beregne pH for stærke syrer
- titrering
Forsøg:
- Eddikesyreindholdet i husholdningseddike
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
KRAM (BIO) - 2
Dette er et øvelses-tillæg til KRAM-temaet.
Øvelse:
- Spytamylaseforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Amylase-forsøg
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521082",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521082",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521082"
}