Holdet 2024 Nf/1p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Hans Kilen, Laura Friis Christensen, Trine Louise Nordgaard Fotel
Hold 2024 Nf/1p (1p Nf-bi, 1p Nf-ke, 1p Nf-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad truer vores drikkevand og vandmiljø?
Titel 2 Hvad truer vores sundhed?
Titel 3 Kan klimaforandringerne stoppes?
Titel 4 Fællesfaglig eksamen og forberedelse fagfaglig
Titel 5 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad truer vores drikkevand og vandmiljø?

FÆLLES LÆRINGSMÅL FOR FORLØBET VAND:
1) Forstå vandets kredsløb kemisk, biologisk og geografisk.
2) Forstå hvordan forureningskilder fra fx landbruget påvirker livet i vand og ændrer
vandet kemisk set
3) Forstå hvordan vand renses på et rensningsanlæg, kemisk og biologisk og ledes
ud til at være en
del af vandets kredsløb igen
4) Forstå hvordan forurening kan mindskes i naturen og hvordan
grundvandsdannelse kan beskyttes

CENTRAL FÆLLESFAGLIG FIGUR: Vandets kredsløb

CENTRALE FÆLLESFAGLIGE BEGREBER:
Geo: Permabilitet og porøsitet, fordampning og fortætning
Kemi: Polaritet og vandmolekylet, vand som opløsningsmiddel, tilstandsformer
Bio:Cellers opbygning, (a)biotiske faktorer



FAGFAGLIGT MÅL OG INDHOLD:
GEOGRAFI:
*bemærk at geografis vandforløb strækker sig ind i næste fællesfaglige forløb*
Hvordan dannes grundvandet i Danmark? Hvilke trusler er der mod
vores drikkevand? Hvad sker der på et rensningsanlæg? Hvordan har landbruget
udviklet sig og hvorfor bruges NPK-gødning? Hvad betyder jordbundsforholdene og
det danske landskab for nedsivning og grundvandsdannelse? Hvordan har istiderne
præget det danske landskab? Hvad kan en model over vandets kredsløb fortælle
os? Og hvad viser vandbalanceligningen? Hvorfor smelter gletcherne? Spiller
albedo en rolle? Er albedo også med til at skabe 'den urbane varmeø'? Hvad
betyder strålingsbalancen og hvad er en 'tilbagekoblingsmekanisme'? Hvor meget
stiger havet?

FORSØG
1) Nedsivning
2) Vandets kredsløb
3) Albedo, havstigninger og urban varmeø

FILM OG EKSKURSION
1) Besøg på et renseanlæg
2) Film: Når landet skaber sig (om danske istidslandskaber)
3) Film: Vandets vej

KERNESTOF:
− vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
− Jordens og landskabernes processer

KOMPETENCER
beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved
anvendelse af viden,
modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
̶ gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ
karakter under
hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
̶ indsamle, vurdere og anvende

Kemi:
Det periodiske system
Atomets opbygning
Ioner og salte
Elektronparbindinger
Elektronegativitet, bindingstyper og blandbarhed
Vand som opløsningsmiddel
Fældningsreaktioner og afstemning
Mængdeberegning
Rapportskrivning

Øvelser:
Salt i havvand 2 titrering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvad truer vores sundhed?

FÆLLES LÆRINGSMÅL FOR FORLØBET
1) Forstå de forskellige faktorer der har indflydelse på befolkningens sundhed.
2) Forstå hvordan energi optages og omsættes i kroppen
3) Forstå hvilken befolkningsudvikling har vi i verden og om vores
fødevareproduktion sikrer nok mad til os alle

FÆLLES CENTRALE FIGURER:
Geo: Den demografiske transitionsmodel
Kemi: Ethanol, sæbe- og glukosemolekyler
Bio: Fordøjelseskanalen / madens nedbrydning

FÆLLES CENTRALE BEGREBER:
Geo: demografisk udvikling, KRAM, landbrug & NPK; fødevareforsyning
Bio: Kulhydrater, fedt, enzymer, energi
Kemi: polaritet,


Særfagligt

GEOGRAFI:
Læringsmål i geografi: Hvornår er man sund? Hvad betyder KRAM-faktorerne og hvordan har de betydning for danskernes sundhed? Hvor mange mennesker bliver vi på jorden og har vi mad nok? Hvorfor er befolkningstilvæksten forskellig fra land til land? Er der forskel på sult og fejlernæring? Hvordan kan den demografiske transitionsmodel hjælpe os til at forstå udviklingen i et lands dødsrate og fødselsrate? Hvordan har landbrugsproduktionen udviklet sig i DK? Er der nogle ulemper ved den måde fødevarer produceres på idag? Kan vi måle fordampning og forstå luftens indhold af vanddamp via dugpunktskurven?

Forsøg, Geografi:
1) Opgave om den demografiske transitionsmodel. Grupper med hver deres land: Indhentning af data, bearbejdning i excel og tolkning af transitionsmodellen samt befolkningspyramider fra globalis.
2) NPK forsøg og rapport om en køkkenhave
3) Forsøg med dugpunktskurven i klassen

FILM:
1) Hans Rosling 'Don't panic' om befolkningstilvæksten i verden
2) Jagten på det vilde vejr: Tørke

KERNESTOF
− naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
− befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.

KOMPETENCER
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
̶ sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene

Kemi:
Navngivning af alkaner, alkoholer og forgreninger
Struktur og stregformler
Opløselighed og kogepunkter for alkoholer
Gæring
Koncentrationsberegning
Formel og aktuel koncentration
Saccarider

Øvelser:
Fedt i chips
Krystalvand i MgSO4*xH2O
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kan klimaforandringerne stoppes?

FÆLLES LÆRINGSMÅL FOR FORLØBET
1) Hvilke forandringer sker der i kulstofkredsløbet og hvad betyder drivhuseffekten
for økosystemerne?
2) Hvordan danner en forbrændingsreaktion kuldioxid?
3) Hvordan kan anvendelsen af alternative energikilder begrænse klimaforandringer.

CENTRAL FÆLLESFAGLIG FIGUR: Kulstofkredsløbet

CENTRALE FÆLLESFAGLIGE BEGREBER:
Kemi: syre/base, drivhusgasser, forbrændingstyper, kulbrinter
Geo: drivhusgasser, strålingsbalance, oliedannelse, anerobe forhold
Bio: Fotosyntese, respirationen

Kemi:
Redox reaktioner med fokus på afbrænding
Drivhusgasser
Syrer og baser

GEOGRAFI:
Hvordan dannes kul, olie og naturgas? Hvor og hvordan finder man olie via seismiske metoder? Hvad er betingelserne for olies dannelse? Hvorfor vil man gerne væk fra fossile energikilder? Hvad fortæller kulstofkredsløbet os? Hvilke alternative energikilder findes der og hvad er fordele og ulemper ved dem? (geotermi, vand-, vind- og solenergi samt bioenergi). Hvad er klimaforandringernes effekt på grønlandspumpens funktion? Hvordan påvirker grønlandspumpen dansk klima? Hvordan er det danske klima nu - og hvordan bliver det i fremtiden? Hvordan aflæses klimaet via hydrotermfigurer og hvorfor er der egentlig forskel på kyst- og fastlandsklima? Hvorfor smelter gletcherne? Spiller albedo en rolle? Er albedo også med til at skabe 'den urbane varmeø'? Hvad betyder strålingsbalancen og hvad er en 'tilbagekoblingsmekanisme'? Hvor meget stiger havet?

KERNESTOF
− Jordens og landskabernes processer
− natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
− naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
- vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer

KOMPETENCER
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
̶ undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.

FORSØG:
1) Forsøg om olies migration
2) Arbejde med små film om alternative energikilder og læsning af statistik og figurer om energiforbrug.
4) Forsøg med Grønlandspumpen og Varmekapacitet for at forstå DK's klima
5) Forsøg med albedo for at forstå gletchernes afsmeltning.

FILM:
1) Film: Jagten på det vilde vejr: Tørke
2) Film: Den sidste olie
3) Film: Climate planet (om klimaforandringerne, Theilgaard)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer