X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 Nf/1p - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Hans Kilen, Laura Friis Christensen, Trine Louise Nordgaard Fotel
Hold
2024 Nf/1p (
1p Nf-bi
,
1p Nf-ke
,
1p Nf-ng
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hvad truer vores drikkevand og vandmiljø?
Titel 2
Hvad truer vores sundhed?
Titel 3
Kan klimaforandringerne stoppes?
Titel 4
Fællesfaglig eksamen og forberedelse fagfaglig
Titel 5
Forløb#4
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hvad truer vores drikkevand og vandmiljø?
FÆLLES LÆRINGSMÅL FOR FORLØBET VAND:
1) Forstå vandets kredsløb kemisk, biologisk og geografisk.
2) Forstå hvordan forureningskilder fra fx landbruget påvirker livet i vand og ændrer
vandet kemisk set
3) Forstå hvordan vand renses på et rensningsanlæg, kemisk og biologisk og ledes
ud til at være en
del af vandets kredsløb igen
4) Forstå hvordan forurening kan mindskes i naturen og hvordan
grundvandsdannelse kan beskyttes
CENTRAL FÆLLESFAGLIG FIGUR: Vandets kredsløb
CENTRALE FÆLLESFAGLIGE BEGREBER:
Geo: Permabilitet og porøsitet, fordampning og fortætning
Kemi: Polaritet og vandmolekylet, vand som opløsningsmiddel, tilstandsformer
Bio:Cellers opbygning, (a)biotiske faktorer
FAGFAGLIGT MÅL OG INDHOLD:
GEOGRAFI:
*bemærk at geografis vandforløb strækker sig ind i næste fællesfaglige forløb*
Hvordan dannes grundvandet i Danmark? Hvilke trusler er der mod
vores drikkevand? Hvad sker der på et rensningsanlæg? Hvordan har landbruget
udviklet sig og hvorfor bruges NPK-gødning? Hvad betyder jordbundsforholdene og
det danske landskab for nedsivning og grundvandsdannelse? Hvordan har istiderne
præget det danske landskab? Hvad kan en model over vandets kredsløb fortælle
os? Og hvad viser vandbalanceligningen? Hvorfor smelter gletcherne? Spiller
albedo en rolle? Er albedo også med til at skabe 'den urbane varmeø'? Hvad
betyder strålingsbalancen og hvad er en 'tilbagekoblingsmekanisme'? Hvor meget
stiger havet?
FORSØG
1) Nedsivning
2) Vandets kredsløb
3) Albedo, havstigninger og urban varmeø
FILM OG EKSKURSION
1) Besøg på et renseanlæg
2) Film: Når landet skaber sig (om danske istidslandskaber)
3) Film: Vandets vej
KERNESTOF:
− vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
− Jordens og landskabernes processer
KOMPETENCER
beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved
anvendelse af viden,
modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
̶ gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ
karakter under
hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
̶ indsamle, vurdere og anvende
Kemi:
Det periodiske system
Atomets opbygning
Ioner og salte
Elektronparbindinger
Elektronegativitet, bindingstyper og blandbarhed
Vand som opløsningsmiddel
Fældningsreaktioner og afstemning
Mængdeberegning
Rapportskrivning
Øvelser:
Salt i havvand 2 titrering
Indhold
Kernestof:
Velkommen til jeres første NF-modul
Husk NF i HF bogen
1p Pladser 53.pdf
Ionkort.pdf
Lektie:
Vandløbet som økosystem.pptx
Velkommen til NF-geografi! Jeg glæder mig til at lære Jer at kende. Vi taler idag om vandets kredsløb, og I får mapper. Linket bruges i timen, så det behøver du ikke se derhjemme.
www.youtube.com
Vandets kredsløb - Vand og naturen - Natur og teknologi på hovedet - NTPH
Medbring jeres bog NF i HF
Læs hjemmefra i din bog og tag bogen med. Når du læser, så ha' fokus på figurerne og de ord som er skrevet i kursiv. Forsøg med vandets kredsløb
NF i HF; sider: 54-59, 86-91
Journal_vandets kredsløb_1p.docx
Læs i din bog hjemmefra og tag den med. Fokus på hvad betyder begreberne om porøsitet og permabilitet? I timen ser vi en film om vandets vej.
Arb.sp_Vandets vej_film i timen_1p.2024_.docx
Læs s 8-9 og 36-37 i NF i HF bogen. Løs (kun) opg. 2 s 37
Afsnit
Læs om PFAS på linket. Hvad er PFAS? Hvor kom det fra? Vi ser resten af filmen (nået til 11 min) og vi begynder også på vores forsøg om nedsivning. Indsamling af jordprøve.
Jubel over PFAS-forsøg: - Jeg er mega glad og får gåsehud
Film om hele vandets vej
1p Øv1.txt
1p Øv2.txt
1 Let og tungt opløselige salte.pdf
Hvordan dannes grundvand i DK? Hvad kan vi kalde de forskellige forureningskilder?
Medbring høretelefoner
Medbring jeres bog - NF i HF
Fødekæder. side 20-21.pdf
Respiration og fotosyntese. side 18-19.pdf
Vandløbet som økosystem side 46-47.pdf
Hvordan dannes grundvand i DK? Hvad kalder vi de forskellige typer forurening? Hvordan har de formet det danske landskab?
Journal_Nedsivning_1p_2024.docx
RAPPORT SKRIVNING.docx
Medbring Jeres NF-kemi mappe, som I har fået af mig
Medbring resultaterne fra øvelsen "Let og tungt opløselige salte". I skal skrive rapport.
Faste pladser, fra 27august2 2024 1p.pdf
Vi mødes i klassen 12.40. TF krydser fravær. Husk tøj efter vejret. Dvs. gode gå-sko og måske en jakke. Vi går til renseanlægget og tilbage.
Reaktionsberegninger 1.docx Færdiggør opgaverne. I fik det på papir.
2 Fedt i chips.pdf
Hvad sker der de forskellige steder på et renseanlæg? Læs om det i din bog og tag bogen med.
Renseanlæg_figur.png
Læs på linket: Hvor meget af Danmark var dækket under Weichelistiden?
skabelsen7.htm
Landet skaber sig_Danske istidslandskab_arb sp_NF.docx
Reaktionsberegninger 2 - løsninger.docx
De elever, jeg har skrevet til: Husk at medbringe resultaterne til øvelsen "Fedt i chips". Vi skal lave efterbehandlingen i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hvad truer vores sundhed?
FÆLLES LÆRINGSMÅL FOR FORLØBET
1) Forstå de forskellige faktorer der har indflydelse på befolkningens sundhed.
2) Forstå hvordan energi optages og omsættes i kroppen
3) Forstå hvilken befolkningsudvikling har vi i verden og om vores
fødevareproduktion sikrer nok mad til os alle
FÆLLES CENTRALE FIGURER:
Geo: Den demografiske transitionsmodel
Kemi: Ethanol, sæbe- og glukosemolekyler
Bio: Fordøjelseskanalen / madens nedbrydning
FÆLLES CENTRALE BEGREBER:
Geo: demografisk udvikling, KRAM, landbrug & NPK; fødevareforsyning
Bio: Kulhydrater, fedt, enzymer, energi
Kemi: polaritet,
Særfagligt
GEOGRAFI:
Læringsmål i geografi: Hvornår er man sund? Hvad betyder KRAM-faktorerne og hvordan har de betydning for danskernes sundhed? Hvor mange mennesker bliver vi på jorden og har vi mad nok? Hvorfor er befolkningstilvæksten forskellig fra land til land? Er der forskel på sult og fejlernæring? Hvordan kan den demografiske transitionsmodel hjælpe os til at forstå udviklingen i et lands dødsrate og fødselsrate? Hvordan har landbrugsproduktionen udviklet sig i DK? Er der nogle ulemper ved den måde fødevarer produceres på idag? Kan vi måle fordampning og forstå luftens indhold af vanddamp via dugpunktskurven?
Forsøg, Geografi:
1) Opgave om den demografiske transitionsmodel. Grupper med hver deres land: Indhentning af data, bearbejdning i excel og tolkning af transitionsmodellen samt befolkningspyramider fra globalis.
2) NPK forsøg og rapport om en køkkenhave
3) Forsøg med dugpunktskurven i klassen
FILM:
1) Hans Rosling 'Don't panic' om befolkningstilvæksten i verden
2) Jagten på det vilde vejr: Tørke
KERNESTOF
− naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
− befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.
KOMPETENCER
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
̶ sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Kemi:
Navngivning af alkaner, alkoholer og forgreninger
Struktur og stregformler
Opløselighed og kogepunkter for alkoholer
Gæring
Koncentrationsberegning
Formel og aktuel koncentration
Saccarider
Øvelser:
Fedt i chips
Krystalvand i MgSO4*xH2O
Indhold
Kernestof:
Jeg håber I har haft en god ferie! Ingen lektier. Men tag bogen med.
NF i HF; sider: 0, 58, 92-93, 134, 150-151, 182-189
Læs de to sider i din bog og tag den med: Hvordan har dansk landbrug udviklet sig? Start med at kigge på de to figurer. Hvad viser de? Læs derefter teksten.
EKSEMPEL PÅ EKSAMENSSPØRGSMÅL Celler og cellemembranen.docx
Afsnit
3 Bagepulver.pdf
1p Øv1.txt
1p Øv2.txt
Dokumenter: Se 2. lektion
Læs om bæredygtighed i din bog s. 134 og tag bogen med. Hvad betyder bæredygtighed? Økologisk, socialt og økonomisk? I timen arbejder vi med figuren om Elmegården der også er vedhæftet her. /* Vi starter med arbejdsspørgsmålene i Jeres mapper fra den
1p_NPK.Landbrug og bæredygtighed_2024.docx
Elmegården_1950&2007.PNG
Vi laver et forsøg om dugpunktskurven. Kig gerne på s. 58 i din grundbog og tag bogen med. Du skal bruge den begge dine NF moduler idag :-)
Luftens fugtighed_TF_NF.docx
Kig på figuren af Fourastier, nederst på s. 188. Hvad er forskellen på de tre typer erhverv? Hvor hører landbrug henne?
Prøveeksamen forberedelse. Tag din bog med. Der er ingen lektier i den, men den er rigtig god at have når du skriver din rapport til prøveeksamen. Evt. yoga & god weekend.
Fællesfaglig Prøveeksamen_Vand_1p 2024_final.docx
Hele modulet bruges på at skrive prøveeksamensrapport. Tag din bog med.
Foto_Renseanlæg.docx
Husk bogen NF i HF
Læs iii s 14, Figur 43 s 40 og iv s 54.
medbring bøger!
Vigtigt: Medbring resultaterne fra øvelsen "3 Bagepulver". Vi skal bruge Jeres 3 vejninger.
Syrer og basers formler.pdf
Syrer og baser.pdf
Nyt forløb!
Madens makronæringsstoffer.udklip fra biologi i udvikling. til NF.docx
Lad din bog blive hjemme - og ingen lektier - idag! Vi går i yogalokalet og samler op på prøveeksamen: Hvordan gik det? Hvad tager du med dig til næste gang?
Ingen lektier. I timen ser vi filmen "Don't panic"
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Film_Rosling_Don't Panic_NF_2024.docx
Se youtubefilmen på linket hjemmefra hjemmefra: hvad er pointen i filmen?
honey I shrunk the population - Google-søgning
Tag bogen med. Læs hjemmefra om sundhed. Hvad viser de to figurer. Hvor lever man længst? Og kortets? Hvilke sygdomme dør folk mest af?
Medbring jeres bog
Tag bogen med. Læs om demografi. Hvad viser den demografiske transitionsmodel?
Demografiske Transition
Demografisk Transition_Danmark.PNG
Læs s. 186-187. Vi bruger hele modulet på at I bliver færdige med Jeres planche eller powerpoint. Tag din bog med.
Tjek at du har læst siderne. Vi repeterer og tager de sidste plancher/powerpoints.
Syrer og basers styrke tabel.pdf
Syrer og basers styrke.pdf
Læs s. 150-151. Hvad er KRAM? Vi arbejder med sundhed og julehygger med kage.
Danskernes sundhed_1p.docx
1p_NF_En syg forskel.docx
GOD JUL :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kan klimaforandringerne stoppes?
FÆLLES LÆRINGSMÅL FOR FORLØBET
1) Hvilke forandringer sker der i kulstofkredsløbet og hvad betyder drivhuseffekten
for økosystemerne?
2) Hvordan danner en forbrændingsreaktion kuldioxid?
3) Hvordan kan anvendelsen af alternative energikilder begrænse klimaforandringer.
CENTRAL FÆLLESFAGLIG FIGUR: Kulstofkredsløbet
CENTRALE FÆLLESFAGLIGE BEGREBER:
Kemi: syre/base, drivhusgasser, forbrændingstyper, kulbrinter
Geo: drivhusgasser, strålingsbalance, oliedannelse, anerobe forhold
Bio: Fotosyntese, respirationen
Kemi:
Redox reaktioner med fokus på afbrænding
Drivhusgasser
Syrer og baser
GEOGRAFI:
Hvordan dannes kul, olie og naturgas? Hvor og hvordan finder man olie via seismiske metoder? Hvad er betingelserne for olies dannelse? Hvorfor vil man gerne væk fra fossile energikilder? Hvad fortæller kulstofkredsløbet os? Hvilke alternative energikilder findes der og hvad er fordele og ulemper ved dem? (geotermi, vand-, vind- og solenergi samt bioenergi). Hvad er klimaforandringernes effekt på grønlandspumpens funktion? Hvordan påvirker grønlandspumpen dansk klima? Hvordan er det danske klima nu - og hvordan bliver det i fremtiden? Hvordan aflæses klimaet via hydrotermfigurer og hvorfor er der egentlig forskel på kyst- og fastlandsklima? Hvorfor smelter gletcherne? Spiller albedo en rolle? Er albedo også med til at skabe 'den urbane varmeø'? Hvad betyder strålingsbalancen og hvad er en 'tilbagekoblingsmekanisme'? Hvor meget stiger havet?
KERNESTOF
− Jordens og landskabernes processer
− natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
− naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
- vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
KOMPETENCER
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
̶ undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
FORSØG:
1) Forsøg om olies migration
2) Arbejde med små film om alternative energikilder og læsning af statistik og figurer om energiforbrug.
4) Forsøg med Grønlandspumpen og Varmekapacitet for at forstå DK's klima
5) Forsøg med albedo for at forstå gletchernes afsmeltning.
FILM:
1) Film: Jagten på det vilde vejr: Tørke
2) Film: Den sidste olie
3) Film: Climate planet (om klimaforandringerne, Theilgaard)
Indhold
Kernestof:
Dette link bruger vi i timen: Overblik:Her er COP29-aftalens hovedpunkter
https://nyheder.tv2.dk/video/2024-11-24-aftale-vil-ikke-faa-direkte-betydning-for-klimaet-siger-meteorolog-6365116901112
NF i HF; sider: 94-95, 126-140, 147
Kig på tabellen s. 127. Hvilke regioner udleder mest Co2?
Kulstoffets kredsløb
Olie og gas dannelse
Læs s 68-69 i NF-bogen
Medbring bogen
Læs teksten om global opvarmning. Hvad viser de to figurer på s. 126?
Hvordan dannes olie? Start med at kigge på de tre figurer! Derefter kan du læse teksten.
CFU_Arb.sp_Den sidste olie_NF_2025.docx
Læs s 110 samt det med hvid baggrund s 108-109
4 Eddikesyre i husholdningseddike.pdf
1p Øv1.txt
1p Øv2.txt
Siderne er gammel lektie - tjek at du har læst dem. Tag bogen med.
Rapport_Olie_1_NF.docx
Kort journal_Olies migration_2025.docx
Læs om bæredygtig energi. Er der fordele og ulemper ved sol- og vindenergi? Er biomasse Co2 neutralt?
El og Power 2 X.docx
I får hjælp til at færdiggøre olie-rapporten.
Medbring som altid jeres bog :)
Medbring Jeres resultater fra øvelsen
Læs om elbiler og transport i din bog. Vi har en test om olie og energi i timen.
Husk bogen
Medbring som altid jeres bøger :)
Hvordan påvirkes vores temperatur af vulkaner? Og af havstrømme?
Feedback til rapporterne om olie.docx
Spørgsmål til lektie 1p.docx
Hvordan skabes tørke? Hvad er et lavtryk?
Jagten på det vilde vejr_Tørke_NF_2025.docx
Igen husk bogen
Læs s. 147 i din bog: Hvad er grønlandspumpen?
Vahls model.pdf
Påvirkes DKs vejr og klima af kysterne_NF_2025.docx
Geografi - 7. Undervisningsuge - Søbrise og landbrise
NB: Siderne her er ikke lektie! De bruges i timen
5 Gæring af glucose og påvisning af ethanol.docx
Redox opgave.docx
Medbring vejningen af gærings kolben fra i onsdags samt øvelsesvejledningen.
Crashcourse i Grønlandspumpen / den termohaline cirkulation på 4 minutter
Afsnit
Se de to film hjemmefra.
Påvirkes DKs vejr og klima af kysterne_NF_2025 (1).docx
Kystklima og fastlandsklima.docx
Eksamenstræning_NF 2025_grønlandsp_og varmekap..docx
Titel
Olieraffinering 1.jpg
Olieraffinering 2.jpg
Ny spændingrækken.docx
Læs hjemmefra og tag din bog med. Fokus: 1) Hvad betyder Albedo? 2) kig på figurerne og forklar den positive feedbackmekanisme. 3) Hvor meget er vandstanden steget med fra 1870-2020?
Læs word-dokumentet hjemmefra. Hvad er en "urban varmeø"?
Teori om albedo og urban varmeø.docx
Medbring jeres bog :)
Rødkålsindikator.pdf
6 Øvelse pH måling.docx
Tag din bog med. Læs word-dokumentet hjemmefra. Hvad er en "urban varmeø"? Din rapport skal være næsten færdig: vi bruger den til at lave eksamenstræning i timen.
Albedo_Grønlands grå og beskidte indlandsis smelter hurtigere.pdf
Medbring resultaterne fra øvelsen
Vi ser en film "Climate Planet" af Jesper Theilgaard
Vær klar til at "pitche" din rapport om grønlandspumpen. Ligesom vi gjorde med albedorapporten.
Bestem salt i havvand ved titrering .docx
Se videoen hjemmefra og tegn din egen tegning til sø- og landbrise (sådan som vi har gjort i timerne til andre videoer).
Læs din rapport om grønlandspumpen igennem så du er klar til at "pitche" = fremlægge det eksempel på eksamensspørgsmål der er i din rapport.
Eksamenstræning_NF 2025_grønlandsp_og varmekap. (1).docx
Medbring jeres bog!
1q Eksamensopgaver NF-ke.docx
9 Krystalvand i MgSO4xH2O.pdf
Jeres 10 fagfaglige spørgsmål er vedhæftet. Vi arbejder videre med at repetere dem. Tag din bog med. NB: I får spørgsmålene på print i timen
1p NF_Geografi_eksamensspørgsmål UDEN bilag_2025.pdf
10 Jernvitriol.pdf
excel
Tag din bog med! Intro til Fællesfaglig rapport
Flerfaglig intern prøve_1p_2025_Klimaforandringer.docx
Alkaner kp og sp.PNG
Medbring vægten af filterpapiret fra sidst - og vejledningen
Lektie
Supplerende stof:
Kig på linket om vejr-begivenheder. Hvilke gør mest indtryk på dig?
Når isen går i sort.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 75
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Fællesfaglig eksamen og forberedelse fagfaglig
Indhold
Kernestof:
Medbring bog
Fokus på læsning af figurer! Find hjemmefra 1 figur du vil bruge til at fortælle om hver af disse emner: dannelse af grundvand; fossil energi; global opvarmning; jordbund i DK.
NF i HF; sider: 0
1) Tjek at du har dine tegninger af kulstofkredsløbet og olies dannelse. Hvis ikke, så tegn nogle nye. De er guld værd til den fællesfaglige eksamen! Brug links på modulet her.
1p NF_Geografi_eksamensspørgsmål UDEN bilag_2025.pdf
Olie og gas dannelse
Kulstoffets kredsløb
Wauw, hvor var I gode! Stort tillykke til alle med eksamen i sidste uge. Hvilke erfaringer fik du? Hvordan vil du gøre næste gang? Læs ALLE eksamensspørgsmålene (vedhæftet); Tjek at du har ALLE 8 forsøg (se side 2 i vedhæftede). Brug også de papirer
Demografiske Transition
Demografisk Transition.png
NF_eksamensspørgsmål UDEN bilag_2025.docx
1p kemi udkast Eksamensopgaver NF-ke.docx
Eksamensspørgsmål uden bilag.udkast..docx
Læs igennem din studieplan. Hvad er svært? Nogle forsøg du vil repetere? Nogle emner? Fortsæt dit arbejde med at tage noter til alle eksamensspørgsmål. Eksamen er 24 min. i alt. Du starter med et oplæg på 4 min. derefter samtale i 15 min.
Skema til rep. af forsøg .docx
Vejledninger, journaler og rapporter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#4
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521083", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521083", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521083" }