Titel
2
|
Klimaforandringer
FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra
biologi, geografi og/eller kemi
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i
laboratoriet og i felten
- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge
mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers
lokale konsekvenser
- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
GEOGRAFI
Fagligt indhold i stikord (fra lærebogen)
Atmosfæren og dens opdeling; Atmosfærens sammensætning; Drivhusgasser og drivhuseffekten; Refleksion og absorption; Solens indstrålingsvinkel og Jordens forskellige temperaturer; Jordens hældning skaber årstider og Solens zenith flytter sig; Solens stråler og Jordens stråler har forskellig bølgelængde; Indstråling, udstråling og modstråling bestemmer Jordens strålingsbalance; Ultraviolet lys, synligt lys og infrarødt lys; Carbonkredsløbet og uligevægt mellem undergrund og atmosfære pga. afbrænding af fossil energi; Hvem har ansvaret for klimakrisen; Dybvandsdannelse (Grønlandspumpen) og golfstrømmens varmetransport mod nord.
KERNESTOF
- 'Global opvarmning'. Fra Nf i Hf, s. 126-127. Af Astrid L. Siegumfeldt m.fl. Gymnasieforlaget 2024 (2 s.)
- 'Klimaforandringer - stigende vandstand'. Fra Nf i Hf, s. 130-131 (2 s.)
- 'Atmosfæren', Fra Nf i Hf, s. 24-25 (2 s.)
- 'Drivhuseffekten', fra Nf i Hf, s. 26-27 (2 s.)
- 'Solens indstrålingsvinkel', fra Nf i Hf, s. 28-29 (2 s.)
- 'Jordens strålingsbalance', fra Nf i Hf, s. 30-31 (2 s.)
- 'Dannelse af fossile brændstoffer', fra Nf i Hf, s. 128-129 (2 s.)
- 'Carbonkredsløbet', fra Nf i Hf, s. 32-33 (2 s.).
I alt 16 s.
SUPPLERENDE MATERIALE
- 'Årlige CO2-udledninger', fra https://ourworldindata.org/grapher/annual-co2-emissions-per-country?tab=chart&country=~OWID_WRL (1 s.)
- 'Nye tal viser, at 'de meget rige har et særligt stort ansvar for klimakrisen', af Silas Bay Nielsen. Fra www.dr.dk/nyheder/viden/klima/nye-tal-viser-de-meget-rige-har-et-saerligt-stort-ansvar-klimakrisen d. 10/1 2025 (2 s.)
To figurer:
- 'Stråling og drivhuseffekten', fra Naturgeografi C, af Niels Vinther m.fl, s. 87 (1 s.)
- ''Et drivhusgasmolekyle og drivhuseffekten', fra https://virtuelgalathea3.dk/artikel/drivhuseffekt (1 s.)
- 'Grønlandspumpen', eget notat (2 s.)
- Figur over landenes årlige CO2-emissioner, fra https://ourworldindata.org/co2-emissions (1 s.)
- Figur over landenes årlige CO2-emissioner per indbygger, fra https://ourworldindata.org/co2-emissions (1 s.)
I alt 9 s.
Samlet 25 sider.
VIDEOER
- 'What Earth in 2050 would look like', fra www.youtube.com/watch?v=2njn71TqkjA
- 'Why does ice float in water?', fra www.youtube.com/watch?v=UukRgqzk-KE
- 'Drivhuseffekten'. På www.youtube.com/watch?v=NPXVKb-k2nU&ab_channel=energimuseet
- 'Det sker der, når Grønland smelter' fra www.dr.dk/nyheder/udland/video-det-sker-der-naar-groenland-smelter#!/
- 'Ozone Depletion', fra https://www.youtube.com/watch?v=aU6pxSNDPhs
- 'Why do we have different seasons?', fra https://www.youtube.com/watch?v=WgHmqv_-UbQ
- 'Who is responsible for climate change?', fra https://www.youtube.com/watch?v=ipVxxxqwBQw
- 'Global Temperature Anomalies from 1880 to 2023' fra https://svs.gsfc.nasa.gov/5207/
- 'The Greenhouse Effect Explained', fra https://www.youtube.com/watch?v=Xt1JuroQcmM
- 'Greta Thunberg to world leaders: 'How dare you? You have stolen my dreams and my childhood'', fra https://www.youtube.com/watch?v=TMrtLsQbaok
- 'How the Climate System Works: Ice Loss' på www.youtube.com/watch?v=z532A-1qnTc
- 'How the Climate System Works: Ocean Circulation' på www.youtube.com/watch?v=6Ii_OYUkMpk
- 'How the Climate System Works: Ice Albedo' på www.youtube.com/watch?v=ClHojDSgxBQ
EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Forsøg: Stiger havniveauet, når land- og hav smelter?
- Forsøg med albedo
- Undersøgelse af byklima i Berlin
- Forsøg med oliemigration.
- Forsøg med dybvandsdannelse, temperatur
- Forsøg med dybvandsdannelse, salinitet.
BIOLOGI
I biologi har vi arbejdet med DNAs opbygning og mutationer med henblik på at kunne forstå hvorfor levende organismers arvematerialer og mutationer har en afgørende betydning for den biologiske variation og dermed muligheden for at tilpasse sig et forandret miljø på baggrund af klimaforandringer. I forlængelse heraf har vi arbejdet med evolutionsbegreber og klimatilpasninger hos mennesket gennem tiden, herunder årsagen til at vi de fleste af os er laktosetolerant. Slutteligt har vi arbejdet med nedarvning herunder genetiske grundbegreber og beskæftiget os med krydsningsskemaer og stamtavler og lavet eksperimentelt arbejde hvor vi har undersøgt tre patienter for laktoseintolerant både via glukose Stick og vha. gel-elektroforese.
Begreber vi har arbejdet med:
DNAs opbygning
Gen mutationer i en forsimplet udgave
Genetiske grundbegreber: Fænotype, genotype, heterozygot, homozygot, allel, homologe, heterologe, Dominant og recessiv
Evolution: Naturlig selektion, Survival of the fittest.
Menneskets udvikling fra Chimpanse til oprejst gang (Kraniemålinger virtuel øvelse)
Gel-elektroforese
Eksperimentelt arbejde:
Isolering af DNA i jordbær
Opmåling af kranier
Laktoseintolerant
Virtuel gelelektroforese: https://learn.genetics.utah.edu/content/labs/gel/
Gel-elektroforese med genet for laktase (Laktoseintolerant?)
Materiale:
Den Perfekte løber på CFU
DNAa opbygning side 116
Mutationer side 116-117
Genetiske grundbegreber side 117 + 122-123
Krydsningsskemaer og stamtavler side 122-123
Evolution og klimatilpasning side 118-119
Fra biotech academy
Evolution - Charles Darwin | Biotech Academy: https://www.youtube.com/watch?v=N7l4er6ppvc
Evolution - Hvordan Opstod Mennesket? | Biotech Academy: https://www.youtube.com/watch?v=k5UbL_YCcw0
Video med variation og tilpasning: https://snm.dk/da/undervisningsmaterialer
Video fra undervisningslokalet:
Genetiske grundbegreber:https://www.youtube.com/watch?v=7X_zIn9HAz4
DNAs opbygning: https://www.youtube.com/watch?v=loyFaO8z6DA&t=23s
KEMI
Faglige mål:
- Kende til opbygning og navngivning af alkaner
- Kunne opskrive og aftstemme reaktionsskemaer for forbrændingsreaktioner, kunne argumentere for, samt forstå carbondioxidneutralistet
- Opnå kendskab til forskellen på og fordele og ulemper ved fremstilling og anvendelse af1. og 2. generations
bioethanol
- Kende til syrer, baser, sure og basiske opløsninger samt pH, samt til forsuring af havene
- Kende destillation som metode til opkoncentrering og til rensning.
|