Holdet 2024 1 NgC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Per Vollmond
Hold 2024 1 NgC (1 NgC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Er rent drikkevand en knap og truet ressource?
Titel 2 Hvorfor opstår jordskælv og vulkaner?
Titel 3 Hvorfor ændrer Jordens klima sig?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Er rent drikkevand en knap og truet ressource?

FAGLIGE MÅL
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- dentificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden

FAGLIGT INDHOLD (i stikord)
Den hydrologiske cyklus; Vandbalancen; Afstrømning og infiltration; Fordampning; Jordvandet; Grundvandet; Regionale og globale forskelle i vandbalancen; Saltvandsintrusion; Vandforvaltning i Danmark; Grundvandsindvinding; Forurening af grundvandet; Grundvandsressourcen; Global vandforsyning; Områder med vandmangel; Teknologi og Konflikter på grund af vand.

KERNESTOF
- 'Hydrologi', fra Naturgeografi C, s. 119-135. Af Tomas W. Nørrekjær m.fl. Praxis 2021 (17 s.)

Samlet 17 sider.

SUPPLERENDE MATERIALE
- 'Vandløb, nogle karakteristika (2 s.).
- ' Danskerne har aldrig brugt så lidt vand som i 2023' (1 s.).
- 'De seks største trusler mod vandkredsløbet', af Kenneth Dürr. Fra Danskvand d. 2/4 2023 (2 s.).
- 'Virtuelt vandfodaftryk', fra www.waterfootprint.org/resources/schoolresources/WFN_presentation_schools.pdf (4 s.).
- 'Grundvandets forureningskilder – hvilke forureningstyper repræsenterer de?'. Egen figur (1 s.).

Samlet 10 sider

I alt 27 sider.

VIDEO
- 'The River Severn From Source to Mouth' på www.youtube.com/watch?v=_M48ANM3hAQ
- 'Vandløbenes dynamik' på https://www.youtube.com/watch?v=n-e3gLX9DHc
- 'De danske vandløb er pressede', på https://www.youtube.com/watch?v=6FQAAaZaV5I
- 'Grundvandet i Danmark', på https://www.youtube.com/watch?v=9T4PeoGHJ_o
- 'Are Future Water Wars Inevitable?' , på https://www.youtube.com/watch?v=cSxUqCQnKTk
- Verdensmål 6: Rent vand og sanitet på https://www.youtube.com/watch?v=ln_XaxNJ764

EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Vandbalance for to vandoplande.
- Feltrapport for ekskursion til Tude Å.
- Besøgsrapport for Slagelse Spildevandsanlæg.
- Forsøg med jordbunds permeabilitet og markkapacitet.
- Øvelse: En flods tre stadier.
- Øvelse: Grundvandets forureningskilder.
- Demonstrationsforsøg: Vandets kredsløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvorfor opstår jordskælv og vulkaner?

FAGLIGE MÅL
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- Identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden

FAGLIGE FOKUSPUNKTER (ud fra overskrifter i lærebøger)
Jordens danne!se og sporene af det første liv; Hvad er geologisk tid?; Relativ og absoaut datering; Interne og eksterne geologiske processer; Bjergarter og mineraler; Magmatiske bjergarter; sedimentære bjergarter; Metamorfe bjergarter; Den geologiske cyklus; Jordens opbygning; Den pladetektoniske model; Forklaringer før Wegener: Alfred Wegeners hypotese, kontinentaldrift; Udviklingen efter Wegener;
Ændret magnetisme på Jorden; Den pladetektoniske model; Konstruktive-, destruktive- og bevarende pladegrænser; Konsekvenser af pladetektonisk aktivitet; Bjergkædedannelse; Isostasiprincippet; Vulkanisme; Vulkantyperne; Skjoldvulkaner og plateaubasalt; Keglevulkaner; Eksplosionsvulkaner; Hotspot-vulkanisme; Jordskælv; Jordskælvets faser og bølgebevægelser; Jordskælvsdata afslørerJordens opbygning; Forebyggelse og FN's verdensrnål nr. 1; Udbredelsen af de forskellige fænomener.

PENSUM - KERNESTOF
- 'Geologi og pladetektonik', fra Naturgeografi C, s. 53-79. Af Tomas W. Nørrekjær m.fl. Praxis 2021 (27 s.)

Samlet 27 sider.

PENSUM - SUPPLERENDE MATERIALE
- 'Jordskælv kan ikke undgås, men det kan følgerne', af Ulla Poulsen. Fra Kristeligt Dagblad d. 30/5 2006 (2 s.)
- 'Sådan forebygger Folkekirkens Nødhjælp jordskælv', Folkekirkens Nødhjælp d. 9/1 2015. Fra www.noedhjaelp.dk/artikler/saadan-forebygger-folkekirkens-noedhjaelp-jordskaelv (1 s.)
- 'Japan er beredt på jordskælv, af Asger Røjle d. 11/3 2011. Fra www.dr.dk/nyheder/udland/japan-er-beredt-paa-jordskaelv (1 s.)
- 'Forberedelse reddede liv i jordskælvet i Nepal', af Ditte Nørgaard Goor. Fra www.rodekors.dk/naturkatastrofer/jordskaelv/nepal/forberedelse-redder-liv (1 s.)
- 'How often do earth quake occur', fra Fra www.mgs.md.gov/seismic/education/no3.html (1 s.)
- 'Hvordan jordskælvssikre bygninger er designet', fra www.bigrentz.com/blog/earthquake-proof-buildings d. 6/2 2019 (4 s.)
- 'Vulkaner To figurer', fra www.bbc.co.uk/scotland/education/int/geog/envhaz/volcanoes/prediction/index.shtml (2 s.)

Samlet 12 sider.

I alt 39 sider.

VIDEOER
- 'The history of earth, how our planet formet' på www.youtube.com/watch?v=RQm6N60bneo
- 'A Day in Pompeii' på www.youtube.com/watch?v=dY_3ggKg0Bc
- '5 Monster Volcano Eruptions Caught On Camera' på www.youtube.com/watch?v=N2Pvr22gTo4
- 'Dome collapse and pyroclastic flow at Unzen Volcano' på www.youtube.com/watch?v=Cvjwt9nnwXY&ab_channel=DrChristopherGomez
- 'Turkey-Syria earthquake ripped huge chasm in what was once an olive field near Antakya', på www.youtube.com/watch?v=IiDvo-xTinY&ab_channel=ITVNews
- 'How Do We Know Plate Tectonics Is Real?' på www.youtube.com/watch?v=KB7HzF2O3Kg
-  Footage of the 1980 Mount St. Helens Eruption ' på https://www.youtube.com/watch?v=AYla6q3is6w
- 'How Did Hawaii Form?' på https://www.youtube.com/watch?v=LdlEufZop-Y
- 'Seismogram Analysis ' på https://www.youtube.com/watch?v=ta_f321InnM
- ' Gold - How is Formed On Earth? ' på https://www.youtube.com/watch?v=PWx8twycMbI
- 'Sådan bliver vulkaner skabt' på https://www.youtube.com/watch?v=IBDyV67pkeA
- 'Pladerandene' på https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=204
- ' Verdensmål 1: Afskaf fattigdom - verdensmålene.dk ' på https://www.youtube.com/watch?v=97WCzjyY_u0
- '5 ting du skal vide om: Vulkaner' på https://www.youtube.com/watch?v=M6JlYlSnWII
- 'Seismic waves earthquake' på www.youtube.com/watch?v=H9Ifk0Bde4Q
- 'Forskellige vulkantyper' på https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=302#c400
- '3 Types of Rocks and the Rock Cycle: Igneous, Sedimentary, Metamorphic' på www.youtube.com/watch?v=EGK1KkLjdQY
- '3 Types of Rocks and the Rock Cycle: Igneous, Sedimentary, Metamorphic' på www.youtube.com/watch?v=EGK1KkLjdQY
- 'Understanding Minerals' på www.youtube.com/watch?v=8a7p1NFn64s&ab_channel=MikeSammartano
- 'Why Earthquakes Are So Hard To Predict' på www.youtube.com/watch?v=J6d0UqY6IsA
- 'Earth Layers & Isostasy' på https://www.youtube.com/watch?v=ybd17tx4Tz4
- 'Inge Lehmann opdagede jordens indre kerne' på www.dr.dk/nyheder/indland/inge-lehmann-opdagede-jordens-indre-kerne
- 'Magmatiske, sedimentære og metamorfe bjergarter' på https://www.youtube.com/watch?v=IdjucV6m1n8
- 'Metamorfe bjergarter' på https://www.youtube.com/watch?v=K4Y6mXFcHaY
- 'Geologi: bjergarter og den geologiske cyklus' på https://www.youtube.com/watch?v=IdjucV6m1n8

EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Øvelse i bestemmelse af et jordskælvs epicenter og styrke
- Præsentationer af nylige jordskælv ud fra https://earthquake.usgs.gov/earthquakes/map/?extent=-3.16246,-178.06641&extent=65.07213,-11.95313
- Beskrivelse og bestemmelse af bjergarter.
- Øvelse: Hvad har formet landskabet?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvorfor ændrer Jordens klima sig?

FAGLIGE MÅL
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer.

FAGLIGE FOKUSPUNKTER (ud fra overskrifter i lærebog)
Atmosfæren, Atmosfærens vertikale sammensætning, Ozonlag og ozonhul, Solstråling, Årstidsvariationer, Elektromagnetisk stråling, Strålings- og energibalancen, Albedo; Temperatur, Aktuel og relativ luftfugtighed, Nedbørsdannelse, Nedbørstyper: konvektionsregn, stigningsregn, frontregn, konvergensregn; Vind; Lokale vinde: Føhnvind, Sø- og landbrise; Energitransport i Jordens klimasystem; Lufttryk: Termisk lavtryk, termisk højtryk; Coriolis-effekten;  Den atmosfæriske cirkulation; Det globale tryk- og vindsystem: Det ækvatoriale lavtryksbælte, De subtropiske højtryksceller og passaterne, Vestenvindene, De polare højtryk og polarfronterne, Den Intertropiske Konvergenszone (ITK) og monsunerne; Havstrømme; Jordens klimazoner og plantebælter; Vahls klimainddeling:Tropisk klima, subtropisk klima, tempereret kjlima og polarklima; Klimaændringer; Global opvarmning; IPCC's forudsigelser; Naturlige variationer; Milankovich-effekten; Vulkansk aktivitet; Parisaftalen: Tiltrædelsesbetingelser, kvoteordning.

KERNESTOF
- 'Klimatologi', fra Naturgeografi C, s. 81-101, af Tomas W. Nørrekjær m.fl. Praxis, 2021 (21 s.)
- 'Klimatologi', fra Naturgeografi C, s. 104-117, af Tomas W. Nørrekjær m.fl. Praxis, 2021 (14 s.)
- 'Parisaftalen', fra Naturgeografi C, s. 188-189, af Tomas W. Nørrekjær m.fl. Praxis, 2021 (2 s.)

Samlet 37 sider.

SUPPLERENDE MATERIALE
- 'Mål 13: Klimaindsats - Handle hurtigt for at bekæmpe klimaforandringer og deres konsekvenser' på https://www.verdensmaalene.dk/maal/13 (2 s.)
- 'Diana er en del af stor gruppe danskere, der ikke har grund til klimaskam ', af Agnete Finnemann Scheel m.fl. Fra www.dr.dk/nyheder/viden/klima/diana-er-en-del-af-stor-gruppe-danskere-der-ikke-har-grund-til-klimaskam (3 s.)
- 'Grønlandspumpen', eget notat (1 s.)
- Diverse figurer om global opvarmning: Stråling og drivhuseffekten; Globale temperaturændringer; Landes udledning af drivhusgasser; Kulstofkredsløbet; Klimaændringernes 'drivere'; Danmarks forbrugsudledninger; Udledning af CO2 - fordelt på kilder; Atmosfærisk CO2-koncentration, 1958-2022; Sne-is-feedback; Danske klimamål; Per capita CO2-udledning (7 s.)
- Pia og Peters livsstil og deres CO2-udledning (1 s.)
- 'Verdens mest kendte klimaforsker taler med store bogstaver: 'Sovende kæmpe' er vores største trussel'. Af Agnete Finnemann Scheel. Fra dr.dk d. 6/2 2025 på www.dr.dk/nyheder/viden/klima/verdens-mest-kendte-klimaforsker-taler-med-store-bogstaver-sovende-kaempe-er (2 s.)
- 'Notat om nedbør' (eget notat) (1 s.).

Samlet 17 sider

I alt 54 sider.

VIDEO
- ' Så meget værre kan stormfloderne blive ' på https://www.youtube.com/watch?v=rlwz_lPNX8A
- 'Anger in Spain: How a town was blindsided by a wall of water' på https://www.youtube.com/watch?v=CGj0WVY7EcM
- 'How Ice Ages Happen: The Milankovitch Cycles' på https://www.youtube.com/watch?v=iA788usYNWA
- 'Derfor bliver vejret mere ekstremt' på www.dr.dk/nyheder/udland/video-derfor-bliver-vejret-mere-ekstremt
- 'Verdensmål 13: Klimaindsats' på https://www.youtube.com/watch?v=p4L_yIKhN9I&t=15s
- 'Hvem er ansvarlig for klimaforandringer? - Hvem skal fikse det?' på https://www.youtube.com/watch?v=ipVxxxqwBQw
- 'Global Temperature Anomalies from 1880 to 2023' på https://svs.gsfc.nasa.gov/5207/
- 'High vs. Low-Pressure Weather Systems: What’s the Difference?' på https://www.youtube.com/watch?v=5YfxvISIQas
- 'Derfor må klodens temperatur kun stige med to grader' på https://www.dr.dk/nyheder/udland/video-derfor-maa-klodens-temperatur-kun-stige-med-grader
- 'What is a monsoon?' på https://www.youtube.com/watch?v=lpeVqICLTig&t=6s
- 'Global Temperature Anomalies from 1880 to 2023' på https://svs.gsfc.nasa.gov/5207/
- 'The Gulf Stream Explained' på www.youtube.com/watch?v=UuGrBhK2c7U
- 'Derfor er Golfstrømmen så vigtig for klimaet i Danmark' på https://www.dr.dk/nyheder/udland/video-derfor-er-golfstroemmen-saa-vigtig-klimaet-i-danmark#!/
- 'What is global circulation? | Part Two | The three cells' på www.youtube.com/watch?v=xqM83_og1Fc
- 'What is global circulation? | Part Three | The Coriolis effect & winds' på www.youtube.com/watch?v=PDEcAxfSYaI&t=13s
- 'Why Does It Rain?' på www.youtube.com/watch?v=QRThy0dsyYQ&ab_channel=TheInfographicsShow.

EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Forsøg: Når land- og havis smelter
- Forsøg over solindstrålingsvinkel, breddegrader og energiintensitet
- Øvelse: Fortolkning af hydrotermfigurer
- Forsøg med dybvandsdannelse - temperatur.
- Forsøg med dybvandsdannelse - salinitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer