Holdet 2024 1 KeC dn - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Jacob Bille Lauth
Hold 2024 1 KeC dn (1 KeC dn)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01 Kan det blandes
Titel 2 02 Atomer - Naturens lego
Titel 3 03 Den store bagedyst
Titel 4 04 Koncentrationer
Titel 5 05 Syrer og baser
Titel 6 06 Carbonhydrider (Indblik  i organisk kemi)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01 Kan det blandes

Beskrivelse:
Emnet "Kan det blandes" fortsætter elevernes arbejde med blandbarhed fra NV grundforløbet.

Indhold og materiale:
Mygind m.fl. Basis Kemi C:  (Praxis, 3. udgave, 2023)
s. 56-57 Elektronparbinding (1 side)
s. 57-60 Eksempler på elektronparbindinger (2,5)
s. 67-70 Elektronegativitet (3 sider)
s. 71-74 Polære bindinger og polære molekyler (3 sider)
s. 74-75 Hydrofile og hydrofobe grupper (1,5 sider)
I alt 11 sider


Supplerende stof/noter/links:
KendKemien1 - Elektronegativitet s 78-80

Eksperimenter:
- Fedt i chips (elevforsøg/journal)


Fokuspunkter:
Eleven skal:
- kunne forklare tilstandsformerne fast, flydende og gas form.
- kunne forklare begreberne smelte og kogepunkt.
- skal kende til begrebet polære og upolære molekyler samt elektronegativitet.
- skal kende til blandbarhed.
- kunne forklare en elektronparbindinger.
- kunne tegne en elektronprikmodel.
- kende simple molekylers formler og navne
- kende til navngivning af molekyler.
- kende til formen af simple molekyler.
- kende til elektronegativitet og polære og upolære molekyler.
- kende hydrogenbindinger.
- kunne redegøre for forskellen i forskellige kemiske bindinger.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 02 Atomer - Naturens lego

Indhold og materiale:
Mygind m.fl. Basis Kemi C:  (Praxis, 3. udgave, 2023)
s. 11-15 Atomets opbygning (4 sider)
s. 18-22 Grundstoffernes periodesystem (5 sider)
s. 23-26 Atomernes elektronsystem (3 sider)
I alt 12 sider

Supplerende stof/noter/links:


Eksperimenter:
-Afbrænding af magnesium (demoforsøg/journal)



Fokuspunkter:
Eleven skal:
- kende til atomer, molekyler og kemiske forbindelser samt deres opbygning.
- kunne redegøre for opbygningen af et atom. Herunder elementarpartiklerne og elektronfordeling i skallerne.
- kende til isotoper.
- kende til skalmodellen.
- kunne aflæse det periodiske system, og kende metaller og ikke metaller.
- kende forskellen på atomer og ioner.
- kunne forklare tilstandsformerne fast, flydende og gas form.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 03 Den store bagedyst

Beskrivelse:
Emnet "Den store bagedyst" indeholder underemnerne "Kan det opløses" om ioner, og "Mændeberegning" om mængdeberegning.

Kan det opløses:
Mygind m.fl. Basis Kemi C:  (Praxis, 3. udgave, 2023)
s. 31-33 Natriumchlorid (2,5 sider)
s. 34-36 Ionforbindelser med enatomige ioner (3 sider)
s. 37-38 Eksempler på ionforbindelser (1,5 sider)
s. 41-45 Ionforbindelsers egenskaber (3,5 sider)
s. 46-47 Fældningsreaktioner (2 sider)
12,5 sider

Mængdeberegning
Mygind m.fl. Basis Kemi C:  (Praxis, 3. udgave, 2023)
s. 82 Formelmasse. Molekylmasse (1 side)
s. 83-88 Stofmængde (4 sider)
s. 89-93 Kemisk mængdeberegning (5 sider)
10 sider

I alt 22,5 sider


Supplerende stof/noter/links:
Hæfte med opgaver til kemiske mængdeberegninger.doc
KendKemien1 - vand s 127-130og153-154

Eksperimenter:
-Fældningsreaktioner (elevforsøg/journal)
-Kemiske hævemidler (elevforsøg/journal)
-Natron (elevforsøg/rapport)

Fokuspunkter:
- kende til ionbindinger.
- kende simple ioner, både enatomig og fleratomig samt deres navngivning.
- kende til krystalvand.
- kunne forklare en elektronparbindinger.
- kunne tegne en elektronprikmodel.
- kende simple molekylers formler og navne
- kende til navngivning af molekyler.
- kende til formen af simple molekyler.
- kende til elektronegativitet og polære og upolære molekyler.
- kende hydrogenbindinger.
- kunne redegøre for forskellen i forskellige kemiske bindinger.


-Jeg kan afstemme et reaktionsskema
-Jeg kan forklare, hvad produkter er
-Jeg kan forklare, hvad reaktanter er
-Jeg kan forklare, hvad koefficienter er
-Jeg kan forklare, hvad ladninger er
-Jeg kan forklare, hvad tilstandsformer er
-Jeg ved, hvordan man noterer tilstandsformer i reaktionsskemaer
-Jeg kan forklare, hvad en ion er
-Jeg kan forklare, hvordan simple ioner bliver dannet
-Jeg kan forudsige ladningen på ionerne dannet af atomerne fra hovedgruppe I, II, III, V, VI og VII
-Jeg kan opskrive korrekte kemiske formler for ionforbindelser
-Jeg kan navngive de mest almindelige sammensatte ioner
-Jeg kan navngive ionforbindelser
-Jeg ved, hvad m, n og M er symboler for
-Jeg ved, hvad enhederne på m, n og M er
-Jeg kan trekanten med m, n og M
-Jeg kan opskrive formlerne på baggrund af trekanten
-Jeg kan beregne molarmassen for et stof
-Jeg kan beregne den sidste af m, n eller M, hvis jeg kender to af dem
-Jeg kan lave et beregningsskema
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 04 Koncentrationer

Indhold:
Mygind m.fl. Basis Kemi C:  (Praxis, 3. udgave, 2023)
s. 101 Homogene og heterogene blandinger (0,5 side)
s. 104-107 Stofmængdekoncentration (3,5 sider)
s. 108-109 Mættet opløsning (2 sider)
s. 109-111 Aktuel stofmængdekoncentration (2 sider)
s. 112-115 Titreringsanalyse (2,5 sider)
I alt 10,5 sider


Eksperimenter:
-Saltindhold i vandprøve


Fokuspunkter:
Eleven skal:
-kende stofmængdekoncentration, herunder formel og aktuel koncentration.
-kunne udføre og regne på titrering.
-kende til fortynding.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 05 Syrer og baser

Indhold:
Mygind m.fl. Basis Kemi C:  (Praxis, 3. udgave, 2023)
s. 153-155 Et eksempel på en syre-basereaktion (2 sider)
s. 156-158 Syrer (2,5 sider)
s. 158-160 Baser (2 sider)
s. 160-161 Syrer og basers styrke (1 side)
s. 162-165 pH-begrebet (3,5 sider)
I alt 11 sider


Supplerende stof/noter/links:
Parbo m.fl. Kend Kemien1: side 159-177 (Gyldendal, 1. udgave, 2007)


Eksperimenter:
-Eddike (Elev/rapport)


Fokuspunkter:
Eleven skal have kendskab til
- syre og basers opbygning
- syre-basereaktioner
- Korresponderende syre-basepar
- pH
Eleven skal kunne udføre og regne på en syre-basetitrering
Eleven skal kunne regne på sammenhæng mellem pH, koncentration af oxoniumioner
og koncentrationen af hydroxid-ioner
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 06 Carbonhydrider (Indblik i organisk kemi)

Indhold og materiale:
Mygind m.fl. Basis Kemi C: side 117-147 (Haase & Søns Forlag, 1. udgave, 2011)
I alt 30 sider

Eksperimenter:
-Reaktioner med carbonhydrider

Fokuspunkter/faglige mål:
Eleven skal:

- kunne gøre rede for alkaners molekylstruktur og navngive valgte eksempler, herunder isomere molekyler.
- kunne gøre rede for alkeners molekylstruktur.
- kunne opskrive en forbrændingsreaktion og kunne forklare forskellen på en fuldstændig og en ufuldstændig forbrænding.
- kunne beskrive følgende reaktionstyper med ord: substitution
- kunne give eksempler på cycliske carbonhydriders molekylstruktur.
- kunne gøre rede for carbonhydridernes fysiske egenskaber, f.eks. kogepunkter, smeltepunkter og opløselighed i vand.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer