Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Jacob Bille Lauth
|
Hold
|
2024 1 KeC dn (1 KeC dn)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
01 Kan det blandes
Beskrivelse:
Emnet "Kan det blandes" fortsætter elevernes arbejde med blandbarhed fra NV grundforløbet.
Indhold og materiale:
Mygind m.fl. Basis Kemi C: (Praxis, 3. udgave, 2023)
s. 56-57 Elektronparbinding (1 side)
s. 57-60 Eksempler på elektronparbindinger (2,5)
s. 67-70 Elektronegativitet (3 sider)
s. 71-74 Polære bindinger og polære molekyler (3 sider)
s. 74-75 Hydrofile og hydrofobe grupper (1,5 sider)
I alt 11 sider
Supplerende stof/noter/links:
KendKemien1 - Elektronegativitet s 78-80
Eksperimenter:
- Fedt i chips (elevforsøg/journal)
Fokuspunkter:
Eleven skal:
- kunne forklare tilstandsformerne fast, flydende og gas form.
- kunne forklare begreberne smelte og kogepunkt.
- skal kende til begrebet polære og upolære molekyler samt elektronegativitet.
- skal kende til blandbarhed.
- kunne forklare en elektronparbindinger.
- kunne tegne en elektronprikmodel.
- kende simple molekylers formler og navne
- kende til navngivning af molekyler.
- kende til formen af simple molekyler.
- kende til elektronegativitet og polære og upolære molekyler.
- kende hydrogenbindinger.
- kunne redegøre for forskellen i forskellige kemiske bindinger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
02 Atomer - Naturens lego
Indhold og materiale:
Mygind m.fl. Basis Kemi C: (Praxis, 3. udgave, 2023)
s. 11-15 Atomets opbygning (4 sider)
s. 18-22 Grundstoffernes periodesystem (5 sider)
s. 23-26 Atomernes elektronsystem (3 sider)
I alt 12 sider
Supplerende stof/noter/links:
Eksperimenter:
-Afbrænding af magnesium (demoforsøg/journal)
Fokuspunkter:
Eleven skal:
- kende til atomer, molekyler og kemiske forbindelser samt deres opbygning.
- kunne redegøre for opbygningen af et atom. Herunder elementarpartiklerne og elektronfordeling i skallerne.
- kende til isotoper.
- kende til skalmodellen.
- kunne aflæse det periodiske system, og kende metaller og ikke metaller.
- kende forskellen på atomer og ioner.
- kunne forklare tilstandsformerne fast, flydende og gas form.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
03 Den store bagedyst
Beskrivelse:
Emnet "Den store bagedyst" indeholder underemnerne "Kan det opløses" om ioner, og "Mændeberegning" om mængdeberegning.
Kan det opløses:
Mygind m.fl. Basis Kemi C: (Praxis, 3. udgave, 2023)
s. 31-33 Natriumchlorid (2,5 sider)
s. 34-36 Ionforbindelser med enatomige ioner (3 sider)
s. 37-38 Eksempler på ionforbindelser (1,5 sider)
s. 41-45 Ionforbindelsers egenskaber (3,5 sider)
s. 46-47 Fældningsreaktioner (2 sider)
12,5 sider
Mængdeberegning
Mygind m.fl. Basis Kemi C: (Praxis, 3. udgave, 2023)
s. 82 Formelmasse. Molekylmasse (1 side)
s. 83-88 Stofmængde (4 sider)
s. 89-93 Kemisk mængdeberegning (5 sider)
10 sider
I alt 22,5 sider
Supplerende stof/noter/links:
Hæfte med opgaver til kemiske mængdeberegninger.doc
KendKemien1 - vand s 127-130og153-154
Eksperimenter:
-Fældningsreaktioner (elevforsøg/journal)
-Kemiske hævemidler (elevforsøg/journal)
-Natron (elevforsøg/rapport)
Fokuspunkter:
- kende til ionbindinger.
- kende simple ioner, både enatomig og fleratomig samt deres navngivning.
- kende til krystalvand.
- kunne forklare en elektronparbindinger.
- kunne tegne en elektronprikmodel.
- kende simple molekylers formler og navne
- kende til navngivning af molekyler.
- kende til formen af simple molekyler.
- kende til elektronegativitet og polære og upolære molekyler.
- kende hydrogenbindinger.
- kunne redegøre for forskellen i forskellige kemiske bindinger.
-Jeg kan afstemme et reaktionsskema
-Jeg kan forklare, hvad produkter er
-Jeg kan forklare, hvad reaktanter er
-Jeg kan forklare, hvad koefficienter er
-Jeg kan forklare, hvad ladninger er
-Jeg kan forklare, hvad tilstandsformer er
-Jeg ved, hvordan man noterer tilstandsformer i reaktionsskemaer
-Jeg kan forklare, hvad en ion er
-Jeg kan forklare, hvordan simple ioner bliver dannet
-Jeg kan forudsige ladningen på ionerne dannet af atomerne fra hovedgruppe I, II, III, V, VI og VII
-Jeg kan opskrive korrekte kemiske formler for ionforbindelser
-Jeg kan navngive de mest almindelige sammensatte ioner
-Jeg kan navngive ionforbindelser
-Jeg ved, hvad m, n og M er symboler for
-Jeg ved, hvad enhederne på m, n og M er
-Jeg kan trekanten med m, n og M
-Jeg kan opskrive formlerne på baggrund af trekanten
-Jeg kan beregne molarmassen for et stof
-Jeg kan beregne den sidste af m, n eller M, hvis jeg kender to af dem
-Jeg kan lave et beregningsskema
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
04 Koncentrationer
Indhold:
Mygind m.fl. Basis Kemi C: (Praxis, 3. udgave, 2023)
s. 101 Homogene og heterogene blandinger (0,5 side)
s. 104-107 Stofmængdekoncentration (3,5 sider)
s. 108-109 Mættet opløsning (2 sider)
s. 109-111 Aktuel stofmængdekoncentration (2 sider)
s. 112-115 Titreringsanalyse (2,5 sider)
I alt 10,5 sider
Eksperimenter:
-Saltindhold i vandprøve
Fokuspunkter:
Eleven skal:
-kende stofmængdekoncentration, herunder formel og aktuel koncentration.
-kunne udføre og regne på titrering.
-kende til fortynding.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
05 Syrer og baser
Indhold:
Mygind m.fl. Basis Kemi C: (Praxis, 3. udgave, 2023)
s. 153-155 Et eksempel på en syre-basereaktion (2 sider)
s. 156-158 Syrer (2,5 sider)
s. 158-160 Baser (2 sider)
s. 160-161 Syrer og basers styrke (1 side)
s. 162-165 pH-begrebet (3,5 sider)
I alt 11 sider
Supplerende stof/noter/links:
Parbo m.fl. Kend Kemien1: side 159-177 (Gyldendal, 1. udgave, 2007)
Eksperimenter:
-Eddike (Elev/rapport)
Fokuspunkter:
Eleven skal have kendskab til
- syre og basers opbygning
- syre-basereaktioner
- Korresponderende syre-basepar
- pH
Eleven skal kunne udføre og regne på en syre-basetitrering
Eleven skal kunne regne på sammenhæng mellem pH, koncentration af oxoniumioner
og koncentrationen af hydroxid-ioner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
06 Carbonhydrider (Indblik i organisk kemi)
Indhold og materiale:
Mygind m.fl. Basis Kemi C: side 117-147 (Haase & Søns Forlag, 1. udgave, 2011)
I alt 30 sider
Eksperimenter:
-Reaktioner med carbonhydrider
Fokuspunkter/faglige mål:
Eleven skal:
- kunne gøre rede for alkaners molekylstruktur og navngive valgte eksempler, herunder isomere molekyler.
- kunne gøre rede for alkeners molekylstruktur.
- kunne opskrive en forbrændingsreaktion og kunne forklare forskellen på en fuldstændig og en ufuldstændig forbrænding.
- kunne beskrive følgende reaktionstyper med ord: substitution
- kunne give eksempler på cycliske carbonhydriders molekylstruktur.
- kunne gøre rede for carbonhydridernes fysiske egenskaber, f.eks. kogepunkter, smeltepunkter og opløselighed i vand.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521106",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521106",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521106"
}