Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
John Holst
|
Hold
|
2024 1 BiC kb (1 BiC kb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
En rig natur i Danmark 1
Hvad er en rig natur?
(Dette forløb er opdelt i tre dele, som er afbrudt af nogle dage med celleøvelser og opfølgning på disse)
Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse
- Aktuelle eksempler med lokale og globale perspektiver
Eksperimentelt arbejde:
- Makroindeksøvelse
- Gæringsforsøg (udført under NV)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. En rig natur i Danmark
|
11-11-2024
|
2. En rig natur i Danmark
|
11-11-2024
|
3. En rig natur i Danmark
|
12-11-2024
|
4. En rig natur i Danmark
|
12-11-2024
|
5. En rig natur i Danmark
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Celler og livsformer 1
Er celler ens hos dyr, planter og bakterier?
Hvor kan man finde bakterier, og hvilke faktorer påvirker deres vækst?
Dette forløb er opdelt i to dele, hvor del 1 er mikroskopieringsforsøg med celler, mens del 2 beskæftiger sig med forskellige livsformer, vækstfaktorer (bakterier) og cellers opbygning.
Kernestof:
- Cellebiologi: Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler
- Mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer
Supplerende stof:
- Aktuelle eksempler med relation til elevernes hverdag
Eksperimentelt arbejde:
- Bakterieforsøg
- Dyre- og planteceller
- Mikroskopiering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
JOURNAL: Dyre- og planteceller
|
18-11-2024
|
JOURNAL: Mikroskop-øvelse
|
18-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
En rig natur i Danmark 2
Hvad er en rig natur?
(Dette forløb er opdelt i tre dele, som er afbrudt af nogle dage med celleøvelser og opfølgning på disse)
Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse
- Aktuelle eksempler med lokale og globale perspektiver
Eksperimentelt arbejde:
- Makroindeksøvelse
- Gæringsforsøg (udført under NV)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
6. En rig natur i Danmark
|
02-12-2024
|
7. En rig natur i Danmark
|
02-12-2024
|
8. En rig natur i Danmark
|
02-12-2024
|
RAPPORT - Dyre- og planteceller
|
08-12-2024
|
9. En rig natur i Danmark
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Celler og livsformer 2
Er celler ens hos dyr, planter og bakterier?
Hvor kan man finde bakterier, og hvilke faktorer påvirker deres vækst?
Dette forløb er opdelt i to dele, hvor del 1 er mikroskopieringsforsøg med celler, mens del 2 beskæftiger sig med forskellige livsformer, vækstfaktorer (bakterier) og cellers opbygning.
Kernestof:
- Cellebiologi: Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler
- Mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer
Supplerende stof:
- Aktuelle eksempler med relation til elevernes hverdag
Eksperimentelt arbejde:
- Bakterieforsøg
- Dyre- og planteceller
- Mikroskopiering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Celletyper og livsformer 1
|
06-01-2025
|
Rapport: Makroindeks for Torkils Sø
|
17-01-2025
|
Bakterievækst-opgave
|
20-01-2025
|
Bakterie-videoopgave
|
21-01-2025
|
Præ-rapport (noter)
|
03-02-2025
|
Bakterierapport
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
En rig natur i Danmark 3
Hvad er en rig natur?
(Dette forløb er opdelt i tre dele, som er afbrudt af nogle dage med celleøvelser og opfølgning på disse)
Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse
- Aktuelle eksempler med lokale og globale perspektiver
Eksperimentelt arbejde:
- Makroindeksøvelse
- Gæringsforsøg (udført under NV)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Makroindeks for Torkils Sø
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hvorfor ligner vi vores forældre?
Hvordan får man børn?
Hvorfor ligner man sin far og mor?
Hvad er prævention og sikker sex? Og er der forskel?
Hvad er menstruation?
Kernestof:
- Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
- Fysiologi: Hormonel regulering og forplantning, kvindens forplantningssystem
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme (mitosen og meiosen) og mutation
Supplerende stof:
- Aktuelle eksempler med relation til elevernes hverdag og den aktuelle debat
- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioteknologi
Eksperimentelt arbejde:
- Designerbarnøvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Absalon-respons
|
03-03-2025
|
Menstruationscyklus
|
04-03-2025
|
Nedarvning
|
17-03-2025
|
Mitose
|
18-03-2025
|
Genetik 1
|
25-03-2025
|
Genetik 2
|
25-03-2025
|
Foropgave 1: Beskriv meiosen
|
31-03-2025
|
Foropgave 2: Find en far!
|
31-03-2025
|
Designerbarn-øvelse - 1. aflevering
|
08-04-2025
|
Designerbørn & Meiose rapport
|
22-04-2025
|
Mutations-opgave
|
29-04-2025
|
Molekylebygning 1
|
29-04-2025
|
Molekylebygning 2
|
29-04-2025
|
DNA-molekyle-opgave
|
29-04-2025
|
Mine NV-opgaver
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Biologiens makromolekyler
Dette forløb samler op på meget af det, vi har lært om biologi det sidste halve år. Det, der binder det hele sammen, er de organiske makromolekyler.
Kernestof:
- Overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- Enzymer: Overordnet opbygning og funktion af enzymer
- Cellebiologi: Membranprocesser
- Genetik og molekylærbiologi: Det centrale dogme (proteinsyntesen)
- Biokemiske processer: Fotosyntese, respiration og gæring
- Fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion (fordøjelsessystemet)
Øvelser:
- Spytamylaseforsøg
- Osmoseøvelse
- Molekylebygningsøvelse
Supplerende stof:
- Miljøbeskyttelse
- Eksempel med relation til elevernes hverdag
- Eksempel med relation til lokale perspektiver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Designerbørn & Meiose rapport
|
22-04-2025
|
Mutations-opgave
|
29-04-2025
|
Molekylebygning 1
|
29-04-2025
|
Molekylebygning 2
|
29-04-2025
|
DNA-molekyle-opgave
|
29-04-2025
|
Mine NV-opgaver
|
29-04-2025
|
Proteinsynteseopgave
|
04-05-2025
|
Makromolekyleopgave
|
06-05-2025
|
Amylase-forsøg
|
06-05-2025
|
Gæring - opgave
|
12-05-2025
|
Menneskets organsystemer
|
13-05-2025
|
Osmose-forsøg
|
13-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Menneskets organsystemer
Dette korte forløb er bygget over en øvelse, hvor eleverne gruppevis arbejder med forskellige organsystemer ved hjælp af biologiske modeller. Afsluttes med gruppevis præsentation for resten af klassen.
Kernestof:
- Oversigt over kroppens organsystemer
Supplerende stof:
- Eksempler med relation til elevernes hverdag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521107",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521107",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521107"
}