Holdet 2024 1 BiC kb - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) John Holst
Hold 2024 1 BiC kb (1 BiC kb)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 En rig natur i Danmark 1
Titel 2 Celler og livsformer 1
Titel 3 En rig natur i Danmark 2
Titel 4 Celler og livsformer 2
Titel 5 En rig natur i Danmark 3
Titel 6 Hvorfor ligner vi vores forældre?
Titel 7 Biologiens makromolekyler
Titel 8 Menneskets organsystemer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 En rig natur i Danmark 1

Hvad er en rig natur?

(Dette forløb er opdelt i tre dele, som er afbrudt af nogle dage med celleøvelser og opfølgning på disse)

Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer


Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse
- Aktuelle eksempler med lokale og globale perspektiver

Eksperimentelt arbejde:
- Makroindeksøvelse
- Gæringsforsøg (udført under NV)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. En rig natur i Danmark 11-11-2024
2. En rig natur i Danmark 11-11-2024
3. En rig natur i Danmark 12-11-2024
4. En rig natur i Danmark 12-11-2024
5. En rig natur i Danmark 12-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Celler og livsformer 1

Er celler ens hos dyr, planter og bakterier?
Hvor kan man finde bakterier, og hvilke faktorer påvirker deres vækst?


Dette forløb er opdelt i to dele, hvor del 1 er mikroskopieringsforsøg med celler, mens del 2 beskæftiger sig med forskellige livsformer, vækstfaktorer (bakterier) og cellers opbygning.


Kernestof:
- Cellebiologi: Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler
- Mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer


Supplerende stof:
- Aktuelle eksempler med relation til elevernes hverdag


Eksperimentelt arbejde:
- Bakterieforsøg
- Dyre- og planteceller
- Mikroskopiering
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
JOURNAL: Dyre- og planteceller 18-11-2024
JOURNAL: Mikroskop-øvelse 18-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 En rig natur i Danmark 2

Hvad er en rig natur?

(Dette forløb er opdelt i tre dele, som er afbrudt af nogle dage med celleøvelser og opfølgning på disse)

Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer


Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse
- Aktuelle eksempler med lokale og globale perspektiver

Eksperimentelt arbejde:
- Makroindeksøvelse
- Gæringsforsøg (udført under NV)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
6. En rig natur i Danmark 02-12-2024
7. En rig natur i Danmark 02-12-2024
8. En rig natur i Danmark 02-12-2024
RAPPORT - Dyre- og planteceller 08-12-2024
9. En rig natur i Danmark 16-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Celler og livsformer 2

Er celler ens hos dyr, planter og bakterier?
Hvor kan man finde bakterier, og hvilke faktorer påvirker deres vækst?


Dette forløb er opdelt i to dele, hvor del 1 er mikroskopieringsforsøg med celler, mens del 2 beskæftiger sig med forskellige livsformer, vækstfaktorer (bakterier) og cellers opbygning.


Kernestof:
- Cellebiologi: Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler
- Mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer


Supplerende stof:
- Aktuelle eksempler med relation til elevernes hverdag


Eksperimentelt arbejde:
- Bakterieforsøg
- Dyre- og planteceller
- Mikroskopiering
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Celletyper og livsformer 1 06-01-2025
Rapport: Makroindeks for Torkils Sø 17-01-2025
Bakterievækst-opgave 20-01-2025
Bakterie-videoopgave 21-01-2025
Præ-rapport (noter) 03-02-2025
Bakterierapport 25-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 En rig natur i Danmark 3

Hvad er en rig natur?

(Dette forløb er opdelt i tre dele, som er afbrudt af nogle dage med celleøvelser og opfølgning på disse)

Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer


Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse
- Aktuelle eksempler med lokale og globale perspektiver

Eksperimentelt arbejde:
- Makroindeksøvelse
- Gæringsforsøg (udført under NV)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Makroindeks for Torkils Sø 17-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hvorfor ligner vi vores forældre?

Hvordan får man børn?
Hvorfor ligner man sin far og mor?
Hvad er prævention og sikker sex? Og er der forskel?
Hvad er menstruation?

Kernestof:
- Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
- Fysiologi: Hormonel regulering og forplantning, kvindens forplantningssystem
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme (mitosen og meiosen) og mutation

Supplerende stof:
- Aktuelle eksempler med relation til elevernes hverdag og den aktuelle debat
- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioteknologi

Eksperimentelt arbejde:
- Designerbarnøvelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Absalon-respons 03-03-2025
Menstruationscyklus 04-03-2025
Nedarvning 17-03-2025
Mitose 18-03-2025
Genetik 1 25-03-2025
Genetik 2 25-03-2025
Foropgave 1: Beskriv meiosen 31-03-2025
Foropgave 2: Find en far! 31-03-2025
Designerbarn-øvelse - 1. aflevering 08-04-2025
Designerbørn & Meiose rapport 22-04-2025
Mutations-opgave 29-04-2025
Molekylebygning 1 29-04-2025
Molekylebygning 2 29-04-2025
DNA-molekyle-opgave 29-04-2025
Mine NV-opgaver 29-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 Biologiens makromolekyler

Dette forløb samler op på meget af det, vi har lært om biologi det sidste halve år. Det, der binder det hele sammen, er de organiske makromolekyler.


Kernestof:
- Overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- Enzymer: Overordnet opbygning og funktion af enzymer
- Cellebiologi: Membranprocesser
- Genetik og molekylærbiologi: Det centrale dogme (proteinsyntesen)
- Biokemiske processer: Fotosyntese, respiration og gæring
- Fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion (fordøjelsessystemet)

Øvelser:
- Spytamylaseforsøg
- Osmoseøvelse
- Molekylebygningsøvelse

Supplerende stof:
- Miljøbeskyttelse
- Eksempel med relation til elevernes hverdag
- Eksempel med relation til lokale perspektiver
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Designerbørn & Meiose rapport 22-04-2025
Mutations-opgave 29-04-2025
Molekylebygning 1 29-04-2025
Molekylebygning 2 29-04-2025
DNA-molekyle-opgave 29-04-2025
Mine NV-opgaver 29-04-2025
Proteinsynteseopgave 04-05-2025
Makromolekyleopgave 06-05-2025
Amylase-forsøg 06-05-2025
Gæring - opgave 12-05-2025
Menneskets organsystemer 13-05-2025
Osmose-forsøg 13-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Menneskets organsystemer

Dette korte forløb er bygget over en øvelse, hvor eleverne gruppevis arbejder med forskellige organsystemer ved hjælp af biologiske modeller. Afsluttes med gruppevis præsentation for resten af klassen.

Kernestof:
- Oversigt over kroppens organsystemer

Supplerende stof:
- Eksempler med relation til elevernes hverdag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning