Holdet 2024 1 BkC nt - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Trine Bie-Olsen
Hold 2024 1 BkC nt (1 BkC nt)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Farver på hverdagen
Titel 2 Realisme
Titel 3 Installationer
Titel 4 Drømme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Farver på hverdagen

I dette forløb har vi arbejdet med den nære og personlige hverdag som motiv – fra genremaleriet til elevernes egne hverdagserfaringer- og motiver. Udover hverdagsmotivet har vi arbejdet med farveteori samt rumskabende virkemidler.
Eleverne har arbejdet i en vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis.


Teori

Jonas Wolter ”Kunst og hverdagen” s.161-182
Jonas Wolter ”Farver og lys i kunsten” s. 11-34
Jonas Wolter ”Analysemetoder” s. 267-279
Power Point

Centrale nedslag:

• Farveteori: akromatiske farver, primærfarver, sekundærfarver og tertiære farver. De 3 komplementærfarvepar, kvantitetskontrasten, varm/kolde kontrasten, farveklang mv.
• Rumskabende virkemidler: forsvindingspunkt, horisontlinje, optiske gradienter, størrelsesgradienter, central- og forskudt perspektiv, 1- punktperspektiv, orthogonaler mv.
• Lys og skygge

Analyser  
• Jan Vermeer van Delft:
• Anna Ancher
• Vilhelm Hammershøj

Praksis
• Ittens farvecirkel
• Akryl maleri, stor skala, realisme: motiv: hverdag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Realisme

I dette forløb har vi arbejdet med realismen som kunsthistorisk retning og udtryksform. Realismen opstod i midten af 1800-tallet, og fokuserede på at skildre virkeligheden nøgternt og troværdigt – særligt med interesse i det hverdagsnære. Men hvordan arbejder samtidskunstnerne med realisme i dag? Vi har særligt fokuseret på kunstneren Rose Ekens arbejde med at formgive genkendelige hverdagsobjekter.
Forløbet har særligt været funderet i arbejdet med skulptur som medie. Gennem analyser og praktisk arbejde har eleverne undersøgt, hvordan realistiske træk kommer til udtryk i særligt tredimensionelle værker.

Teori:
Jonas Wolter “Kunstens fortællinger”
Jonas Wolter ” Stillebenmaleriet og den materielle verden”
Power Point
Morgenthaler: Kunstnerens lærling: Rose Eken, DR

Analyser:
Rose Eken
Allan Otte

Praktisk:
Lerskulptur - at modellere og male
One-Minute Sculptures
Fotoøvelse: ”Gør” en skulptur med kroppen som redskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Installationer

Installationskunst vandt for alvor frem i 1990’erne, og har udviklet sig til en kunstform, som mange samtidskunstnere udtrykker sig igennem. I dette forløb har eleverne bl.a. beskæftiget sig med spørgsmålet om, hvordan installationskunst adskiller sig fra maleriet og skulpturen? Hvordan kan installationskunst have karakter af sociale eksperimenter? Hvad er beskuerens rolle, hensigten og målgruppen? Og hvad er årsagerne til, at installationskunst afføder forskellige oplevelser? Og ikke mindst har eleverne selv oplevet Albin Werles installation på Slagelse station.

Centrale opmærksomhedspunkter i forløbet:
Receptionsæstetik: diegese (hvordan inkluderes / ekskluderes beskueren), skærpelse af sanserne, beskuerens rolle, værkets samspil med dets omgivelser, analyse af værker på flere niveauer – udefra såvel som indefra.

Teori:
Jonas Wolter ”Installationskunst i et internationalt perspektiv” s. 145- 153
Artikel “Selfies and the History of Self Portraiture” posted on May 15, by admin
Power Point

Analyser:
Olafur Eliasson
Albin Werle
Marco Evaristti

Praktisk
Spejlinstallation på SG (Mirrosme)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Drømme

Problemstilling:

Drømme kan være både fantastiske og skræmmende. De giver os mulighed for at udforske det ubevidste. Hvordan kan du gennem dine egne kunstværker skabe et billede / en skulptur / fotos etc som udfordrer virkeligheden og åbner for nye muligheder?

Hvordan kan du visuelt udtrykke en drøm?
Hvad er drømme.
Hvilke materialer, farver, symboler kan du bruge for at skabe hvilke stemninger?
Hvad er dine inspirationskilder?
Hvilke kunstværker har inspireret dig? Underbyg med nærmere analyser af de kunstværker du udvælger.

Teori:
Wolder
Powerpoint
Surrealisme

Analyser:
Dalí
Magritte
Sonia Oppenheim
Julie Nord

Praktisk:
Eksamensprojekt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer