Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Trine Bie-Olsen
|
Hold
|
2024 1 BkC nt (1 BkC nt)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Farver på hverdagen
I dette forløb har vi arbejdet med den nære og personlige hverdag som motiv – fra genremaleriet til elevernes egne hverdagserfaringer- og motiver. Udover hverdagsmotivet har vi arbejdet med farveteori samt rumskabende virkemidler.
Eleverne har arbejdet i en vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis.
Teori
Jonas Wolter ”Kunst og hverdagen” s.161-182
Jonas Wolter ”Farver og lys i kunsten” s. 11-34
Jonas Wolter ”Analysemetoder” s. 267-279
Power Point
Centrale nedslag:
• Farveteori: akromatiske farver, primærfarver, sekundærfarver og tertiære farver. De 3 komplementærfarvepar, kvantitetskontrasten, varm/kolde kontrasten, farveklang mv.
• Rumskabende virkemidler: forsvindingspunkt, horisontlinje, optiske gradienter, størrelsesgradienter, central- og forskudt perspektiv, 1- punktperspektiv, orthogonaler mv.
• Lys og skygge
Analyser
• Jan Vermeer van Delft:
• Anna Ancher
• Vilhelm Hammershøj
Praksis
• Ittens farvecirkel
• Akryl maleri, stor skala, realisme: motiv: hverdag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Realisme
I dette forløb har vi arbejdet med realismen som kunsthistorisk retning og udtryksform. Realismen opstod i midten af 1800-tallet, og fokuserede på at skildre virkeligheden nøgternt og troværdigt – særligt med interesse i det hverdagsnære. Men hvordan arbejder samtidskunstnerne med realisme i dag? Vi har særligt fokuseret på kunstneren Rose Ekens arbejde med at formgive genkendelige hverdagsobjekter.
Forløbet har særligt været funderet i arbejdet med skulptur som medie. Gennem analyser og praktisk arbejde har eleverne undersøgt, hvordan realistiske træk kommer til udtryk i særligt tredimensionelle værker.
Teori:
Jonas Wolter “Kunstens fortællinger”
Jonas Wolter ” Stillebenmaleriet og den materielle verden”
Power Point
Morgenthaler: Kunstnerens lærling: Rose Eken, DR
Analyser:
Rose Eken
Allan Otte
Praktisk:
Lerskulptur - at modellere og male
One-Minute Sculptures
Fotoøvelse: ”Gør” en skulptur med kroppen som redskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Installationer
Installationskunst vandt for alvor frem i 1990’erne, og har udviklet sig til en kunstform, som mange samtidskunstnere udtrykker sig igennem. I dette forløb har eleverne bl.a. beskæftiget sig med spørgsmålet om, hvordan installationskunst adskiller sig fra maleriet og skulpturen? Hvordan kan installationskunst have karakter af sociale eksperimenter? Hvad er beskuerens rolle, hensigten og målgruppen? Og hvad er årsagerne til, at installationskunst afføder forskellige oplevelser? Og ikke mindst har eleverne selv oplevet Albin Werles installation på Slagelse station.
Centrale opmærksomhedspunkter i forløbet:
Receptionsæstetik: diegese (hvordan inkluderes / ekskluderes beskueren), skærpelse af sanserne, beskuerens rolle, værkets samspil med dets omgivelser, analyse af værker på flere niveauer – udefra såvel som indefra.
Teori:
Jonas Wolter ”Installationskunst i et internationalt perspektiv” s. 145- 153
Artikel “Selfies and the History of Self Portraiture” posted on May 15, by admin
Power Point
Analyser:
Olafur Eliasson
Albin Werle
Marco Evaristti
Praktisk
Spejlinstallation på SG (Mirrosme)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Drømme
Problemstilling:
Drømme kan være både fantastiske og skræmmende. De giver os mulighed for at udforske det ubevidste. Hvordan kan du gennem dine egne kunstværker skabe et billede / en skulptur / fotos etc som udfordrer virkeligheden og åbner for nye muligheder?
Hvordan kan du visuelt udtrykke en drøm?
Hvad er drømme.
Hvilke materialer, farver, symboler kan du bruge for at skabe hvilke stemninger?
Hvad er dine inspirationskilder?
Hvilke kunstværker har inspireret dig? Underbyg med nærmere analyser af de kunstværker du udvælger.
Teori:
Wolder
Powerpoint
Surrealisme
Analyser:
Dalí
Magritte
Sonia Oppenheim
Julie Nord
Praktisk:
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521114",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521114",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521114"
}