Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Thomas Nilsson
|
Hold
|
2024 1 DrC/1 (1 DrC 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Realisme
Vi skal arbejde med den realistiske spillestil:
Inden vi når så langt bruger vi to moduler på intro.
Vi begynder med Stanislavskijs skuespilsteknik "Systemet". Efter gennemgangen arbejder vi med øvelser der relaterer sig til det realistiske teater. Dernæst skal I i mindre grupper iscenesætte uddrag af "Hjem kære hjem". Inden I når dertil skal I foretage en dramaturgisk tekstanalyse af "Hjem kære hjem". Yderligere skal I lave en Digital Præsentation, hvor I argumenterer for jeres beslutninger samt demonstrerer, at I er bevidste omkring hvad I har lavet.
Faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶ analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶ reflektere over den skabende proces og produktet
̶ ̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
̶ grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst
̶ grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
̶ mindst to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning ̶
Litteratur:
Dam, Birgitte. Teater live. Nye tendenser 1990-2011. Drama. 2012. s.61-65.
Garfield, Andreas. Hjem kære hjem. drama. 2008.
Thomassen, Arne Skov. Kommas Teaterbog. Komma og Clausen. 1987. s. 82-90 afsnittet om Stanislavskij
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Postdramatisk teater
Et kort forløb, hvor I vil blive præsenteret for den postdramatiske tradition. Formålet er, at I skal præsenteres for det nyeste teater. I skal lære om teorien bag, samtidigt skal I på gulv arbejde med teatrets virkemidler. I grupper skal i iscenesætte en til to scener (montager) fra Christian Lollikes stykke "Underværket".
Yderligere skal vi se to forestillinger. Vi skal se Kong Lear på Slagelse teater samt Antigone på SG
Litteratur:
Birgitte Dam. Scenekunst på kanten. Frydenlund. 2018. s. 21-31 (det postdramatiske teater)
Signa. Lied der Erde. 2015.
Christian Lollike. "Underværket". Drama. 2005.
Materiale til forestillingsanalyse. Birgitte Dam s. 85
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensprojekt
I skal nu selvstændigt eller i grupper arbejde med iscenesættelsen af jeres eksamensprojekt.
Eksamen:
Spil 4-6 min. pr. person
Digital præsentation
Træk af spørgsmål: Portforliomappe.
Faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶ analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶ reflektere over den skabende proces og produktet
̶ forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶Kernestof:
- grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
̶ grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst
̶ grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
̶ mindst to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning
- den levende teaterforestilling og andre performative udtryk set i en kulturel og global kontekst.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521119",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521119",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521119"
}