Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Tine Annette Koefoed
|
Hold
|
2024 1 MeC/ae (1 MeC ae)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ungdom dokumentar
Dokumentardelen har fortrinsvist ligget i grundforløbet, men værkerne kan ses her.
Yderligere har eleverne fået en genopfriskning samt undervisning i den deltagende dokumentarform som en del af forberedelsen frem mod en eksamen.
Værker
Mordet på Jannick: DR, 2015 (https://www.dr.dk/drtv/se/mordet-paa-jannick_211304)
Skjold og Isabel. Afsnit 1, 4, 7 DR, 2019 (https://www.dr.dk/drtv/serie/skjold-og-isabel-_-det-foerste-break_up_115545)
Anders Agger: Indefra - syg ungdom: Afsnit 1: Skyggefolket. DR 2024
Klip fra:
Jonas Poher Rasmussen, 2021, 89 min "Flugt": 00:12:50.57 - 00:17:46.46
Waltz with bashir-Waltz scene(With English Subtitle).mp4
EFTERSKOLEN
Afsnit 1, DR, 2021 - 00:00-03:40
HIGH SCHOOL
Frederick Wiseman, 1968 - 00:00-02:45:
https://www.youtube.com/watch?v=_SEcCxKLwkA
Litteratur:
DOX - Forløb i medier af Dorte Granild og Mette Wolfhagen side 16-22+33-43
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pilotproduktion
Pilotproduktion - placeret i grundforløbet og afsluttet d. 11/11.
Årets pilotproduktion var en samarbejde mellem SG og Den kriminalpræventive enhed i Slagelse. Forløbet var et innovativt projekt med en ekstern partner, som eleverne skulle producere film for. Efterfølgende var der screening af de bedste film (udvalgt af KPE) og præmieoverrækkelse for de 5 bedste film.
Følgende rammer var fastsat:
Gruppeantal: 4-5 personer
OPGAVEN:
I skal med jeres pilotproduktion lave en opgave for KPE.
Krav: Max 5 minutters dokumentar med KLAR hovedgenre
Jeres film skal have en primær genre
Faktakontrakten SKAL overholdes
(ingen opdigtede historier)
Produktionen skal omhandle KPE’s arbejde/indsatsområder
Udstyr: Eleverne anvendte egne mobiltelefoner og fik stillet et lille håndholdt stativ til rådighed. De redigerede efterfølgende på enten Imovie eller Cut Cap.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ungdom fiktion 2025
Årets overordnende emne har været Ungdom og det er blevet belyst igennem 3 del emner. Det første var dokumentar (undervisningen foregik i grundforløbet), Det andet var fiktion:
Værker:
Lady Bird 2017, Greta Gerwig
Svans 2016 ‧ Martin Reinhard ‧ 18 min Ekko shortlist (https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/svans/)
Hunger Games, 2012, Gary Ross
Litteratur:
Ungdom. Forløb i medier. Af Anders Lysne og Neel Schucany: Side 12-19+ 20-25,
FILMGENRER / 8.-10. KLASSE / GYMNASIET / HF / VUC / SKOLETJENESTEN FILM-X / DET DANSKE FILMINSTITUT 2006
Dramaturgi og fortælleforhold: Levende billeder – grundbog i mediefag, Systime (Online udgave), 2020
Videoessay om FEMO: https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2017/06/22/femo-genvej-til-filmiske-frames/
Øvelser:
Praktisk øvelse med Suspense
Praktisk øvelse med Sympati.
Praktisk øvelse med FEMO
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ungdom Webserie
Værker:
SKAM episode 1,2,8 fra sæson 1
Derudover har de i grupper arbejdet med: afsnit 11, sæson 1, afsnit 11, sæson 2, samt afsnit 10, sæson 3 med fokus på SKAM som tema.
Litteratur:
"De korte medieformater". Maria Rebekka Holm Andersen og Henning Bøtner Hansen. Digital systime bog: https://dekortemedieformater.systime.dk
Seriedramaturgi: Peter Harms Larsen: De levende billeders dramaturgi, bind 2. DR, 2003. s. 356.
Tværmedialitet, Mediefaglig kontekst, Distributionskanaler er gennemgået i dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensproduktion
Eksamensproduktion:
Omfang: 10-11 moduler af 70 min varighed.
3 preproduktion
1-2 optagemoduler
5 redigeringsmoduler
1 Screeningsmodul med feedback fra de andre grupper.
Udstyr:
Primært egne mobiltelefoner og egen computerredigering, men til rådighed var også:
Redigering: Final Cut Pro (licens på skolen bærbare og kun til rådighed på skolen)
Kamera: JVC 4K kamera inkl. stativ.
Abonnement på Findthetunes (hjemmeside med underlægningsmusik)
Masterclass af Jonas Risvig er vist for klassen samt eksamensproduktioner fra tidligere år.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521131",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521131",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521131"
}