Holdet 2024 1 MeC/ae - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Tine Annette Koefoed
Hold 2024 1 MeC/ae (1 MeC ae)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ungdom dokumentar
Titel 2 Pilotproduktion
Titel 3 Ungdom fiktion 2025
Titel 4 Ungdom Webserie
Titel 5 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ungdom dokumentar

Dokumentardelen har fortrinsvist ligget i grundforløbet, men værkerne kan ses her.

Yderligere har eleverne fået en genopfriskning samt undervisning i den deltagende dokumentarform som en del af forberedelsen frem mod en eksamen.

Værker
Mordet på Jannick: DR, 2015 (https://www.dr.dk/drtv/se/mordet-paa-jannick_211304)
Skjold og Isabel. Afsnit 1, 4, 7 DR, 2019 (https://www.dr.dk/drtv/serie/skjold-og-isabel-_-det-foerste-break_up_115545)
Anders Agger: Indefra - syg ungdom: Afsnit 1: Skyggefolket. DR 2024

Klip fra:

Jonas Poher Rasmussen, 2021, 89 min "Flugt": 00:12:50.57 - 00:17:46.46

Waltz with bashir-Waltz scene(With English Subtitle).mp4

EFTERSKOLEN
Afsnit 1, DR, 2021 - 00:00-03:40

HIGH SCHOOL
Frederick Wiseman, 1968 - 00:00-02:45:
https://www.youtube.com/watch?v=_SEcCxKLwkA


Litteratur:
DOX - Forløb i medier af Dorte Granild og Mette Wolfhagen side 16-22+33-43

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pilotproduktion

Pilotproduktion  - placeret i grundforløbet og afsluttet d. 11/11.
Årets pilotproduktion var en samarbejde mellem SG og Den kriminalpræventive enhed i Slagelse. Forløbet var et innovativt projekt med en ekstern partner, som eleverne skulle producere film for. Efterfølgende var der screening af de bedste film (udvalgt af KPE) og præmieoverrækkelse for de 5 bedste film.

Følgende rammer var fastsat:
Gruppeantal: 4-5 personer

OPGAVEN:
I skal med jeres pilotproduktion lave en opgave for KPE.

Krav: Max 5 minutters dokumentar med KLAR hovedgenre
Jeres film skal have en primær genre
Faktakontrakten SKAL overholdes
(ingen opdigtede historier)
Produktionen skal omhandle KPE’s arbejde/indsatsområder


Udstyr: Eleverne anvendte egne mobiltelefoner og fik stillet et lille håndholdt stativ til rådighed. De redigerede efterfølgende på enten Imovie eller Cut Cap.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ungdom fiktion 2025

Årets overordnende emne har været Ungdom og det er blevet belyst igennem 3 del emner. Det første var dokumentar (undervisningen foregik i grundforløbet), Det andet var fiktion:

Værker:
Lady Bird 2017, Greta Gerwig
Svans 2016 ‧ Martin Reinhard ‧ 18 min Ekko shortlist (https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/svans/)
Hunger Games, 2012, Gary Ross


Litteratur:
Ungdom. Forløb i medier. Af Anders Lysne og Neel Schucany: Side 12-19+ 20-25,

FILMGENRER / 8.-10. KLASSE / GYMNASIET / HF / VUC / SKOLETJENESTEN FILM-X / DET DANSKE FILMINSTITUT 2006

Dramaturgi og fortælleforhold: Levende billeder – grundbog i mediefag, Systime (Online udgave), 2020

Videoessay om FEMO: https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2017/06/22/femo-genvej-til-filmiske-frames/


Øvelser:
Praktisk øvelse med Suspense
Praktisk øvelse med Sympati.
Praktisk øvelse med FEMO
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ungdom Webserie

Værker:
SKAM episode 1,2,8 fra sæson 1
Derudover har de i grupper arbejdet med: afsnit 11, sæson 1, afsnit 11, sæson 2, samt afsnit 10, sæson 3 med fokus på SKAM som tema.

Litteratur:
"De korte medieformater". Maria Rebekka Holm Andersen og Henning Bøtner Hansen. Digital systime bog: https://dekortemedieformater.systime.dk

Seriedramaturgi: Peter Harms Larsen: De levende billeders dramaturgi, bind 2. DR, 2003. s. 356.

Tværmedialitet, Mediefaglig kontekst, Distributionskanaler er gennemgået i dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensproduktion

Eksamensproduktion:
Omfang: 10-11 moduler af 70 min varighed.
3 preproduktion
1-2 optagemoduler
5 redigeringsmoduler
1 Screeningsmodul med feedback fra de andre grupper.

Udstyr:
Primært egne mobiltelefoner og egen computerredigering, men til rådighed var også:

Redigering: Final Cut Pro (licens på skolen bærbare og kun til rådighed på skolen)
Kamera: JVC 4K kamera inkl. stativ.

Abonnement på Findthetunes (hjemmeside med underlægningsmusik)
Masterclass af Jonas Risvig er vist for klassen samt eksamensproduktioner fra tidligere år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer