Holdet 2024 1 MeC/12 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Tara Regina Arendal Meyland Clausen
Hold 2024 1 MeC/12 (1 MeC 12)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Ungdom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Faglige mål
Vi har arbejdet os hen mod følgende faglige mål:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion samt blandingsformer/hybrider
- redegøre for centrale træk ved tværmedialitet og distributionsformer samt målgrupper
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- planlægning og udførsel af pilotproduktion

Planen for grundforløbet er udarbejdet, i samarbejde med de andre mediefagslærere på skolen, med udgangspunkt i og henblik på årets KPE-samarbejde (se nedenunder). Således er eleverne blevet introduceret for de genrer og formater, som de kan vælge at arbejde inden for i forbindelse med pilotproduktionen. I grundforløbet har vi også arbejdet med en introduktion til de filmiske virkemidler.

I arbejdet med fakta- og dokumentargenren har vi fokuseret på forholdet mellem fiktion og fakta med inddragelse af faktakontrakten, forskellige definitioner af dokumentarfilmen, autenticitetsmarkører, fiktive virkemidler, iscenesættelse samt forskellige dramaturgiske greb.

Fokuspunkter

- Faktakontrakt
- Dokumentarens relation til virkeligheden
- Dokumentaren som 'en kreativ bearbejdning af virkeligheden'
- Den autoritative dokumentar
- Den observerende dokumentar
- Den deltagende dokumentar
- Autenticitetsmarkører
- Autenticitet over for iscenesættelse/fiktive virkemidler
- Hybridbegrebet

Tekster
● DOX - forløb i medier, Dorte Granild & Mette Wolfhagen, 2016
- s. 16-22 (definition af dokumentargenren, faktakontrakt, autenticitetsmarkører)
- 33-37 (den observerende dokumentar)
- 37-40 (den autoritative dokumentar)
- 53-55 (den poetiske dokumentar)
● Levende billeder - Grundbog i mediefag, 2024 (ibog)
Afsnit
- Analyse af levende billeder: filmiske virkemidler

Værker
● Mordet på Jannick, DR, 2015 (den autoritative dokumentar)
● Skjold og Isabel, Emil Næsby Hansen, 2018 (den observerende dokumentar)

Primære arbejdsformer
- Gruppearbejde
- Klasseundervisning
- Fremlæggelser
- Praktiske øvelser sideløbende med det teoretiske arbejde, hvor eleverne træner de filmiske og dramaturgiske virkemidler
- Produktion



Beskrivelse af KPE-samarbejdet og pilotproduktionen
Pilotproduktion
Årets pilotproduktion var et samarbejde mellem Slagelse Gymnasium og Den kriminalpræventive enhed i Slagelse. Forløbet var et innovativt projekt med en ekstern partner, som eleverne skulle producere film for. Efterfølgende var der screening af de bedste film (udvalgt af KPE) og præmieoverrækkelse for de 5 bedste film.

Følgende rammer var fastsat:
Gruppeantal: 4-5 personer

OPGAVEN:
I skal med jeres pilotproduktion lave en opgave for KPE.

Krav:
- Max 5 minutters dokumentar med KLAR hovedgenre
- Faktakontrakten SKAL overholdes
(ingen opdigtede historier)
- Produktionen skal omhandle KPE’s arbejde/indsatsområder

Udstyr: Eleverne anvendte egne mobiltelefoner og fik stillet et lille håndholdt stativ til rådighed. De redigerede efterfølgende på enten Imovie eller Cut Cap.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ungdom

Faglige mål
Vi har arbejdet os hen mod følgende faglige mål:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- redegøre for centrale træk ved tværmedialitet og distributionsformer samt målgrupper
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- planlægning, udarbejdning og redigering af eksamensproduktion

Indhold
Det overordnede tema i løbet af hele året har været 'Ungdom,' belyst fra forskellige perspektiver og i forskellige genrer: Både i fiktion og i dokumentar/fakta.
Yderligere har vi set på samspillet mellem forskellige medier og medieplatforme i forbindelse med distribution med fokus på målgrupper, tværmedialitet og forskellige distributionsformer.

Fokuspunkter:
- Opvækstfilm vs. Ungdomsfilm (genretræk)
- Passagemodellen
- Alignment og allegiance (sympatistruktur)

Tekster
● DOX - forløb i medier, Dorte Granild & Mette Wolfhagen, 2016
- s. 40-43 (den deltagende dokumentar)
● Levende billeder - Grundbog i mediefag, 2024 (ibog)
Afsnit
- Analyse af levende billeder: filmiske virkemidler
- Dramaturgi og fortællerforhold (herunder aktantmodellen, fremdriftskomponenter, vidensniveau - suspense og surprise, set up - pay off, tre-akter-modellen, berettermodellen)
- Tværmedialitet og valg af distibutionsformer
● UNGDOM - Forløb i medier, Anders Lysne & Neel Schucany, 2017: Kap. 2, Kap. 4.1 og Kap. 4.2
● Om målgrupper ved Malene Moesgaasrd Ludvigsen, EMU, opdateret 2. nov. 2022: https://emu.dk/stx/mediefag/fra-fagkonsulenten/maalgrupper

Øvrigt

Værker
● PEAK, 1. episode, Jonas Risvig, 2025 (premiere/kan ses på Risvigs YouTube-kanal: https://www.youtube.com/@JonasRisvig
● Euphoria, 1. episode, Sam Levinson, 2019
● HOT TEEN COUPLE, Cecilie Solvei Holmfjord Jonassen, 2023 (premiere på Ekko Shortlist, vandt publikumsprisen) - https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/hot-teen-couple/
● Lady Bird, Greta Gerwig, 2017
● Pakkeleg, Mikkel Hougaard, 2021 (kortfilm), Ekko Shortlist: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/pakkeleg/ (premiere her: 27. feb, 2023)
● PEAK, 1. episode, Jonas Risvig, premiere på Risvigs Youtube-kanal den 11. maj 2025: https://www.youtube.com/@JonasRisvig
● Indefra med Anders Agger - Syg Ungdom: Skyggefolket, 1. episode (2024) (den deltagende dokumentar)
● Your Honor, sæson 1, episode 1, 2020, creator Peter Moffat for HBO (tv-serie, brugt primært til introduktion af dramaturgiske begreber samt ungdom/relation mellem far og søn)

Klip brugt i undervisningen
● Drive, Nicolas Winding Refn, 2011 (klip brugt til næranalyseøvelse)
● "FEMO: Fire veje til filmiske frames", Granild, Dorte Schmidt, Videoessay på 16:9. 1. maj 2016: http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
● Full Metal Jacket, Stanley Kubrick, 1987 – Forskellige klip med ydmygelsen af Private Pyle  (brugt til alignment og allegiance)
● Jeg er levende, Jørgen Leth, 1999), eksempel på poetisk dokumentar
● Jonas Risvig - Masterclass: guide til produktion/filmiske værktøjer (dramaturgi) (videoer er lavet til mediefag) (er ikke gennemgået så nøje, eleverne har fået det til inspiration)
● Jonas Risvigs tværmediale kredsløb: YouTube, Instagram og Tiktok (brugt til tværmedialitet)
● Jonas Risvig - Kritik heraf. Vi har kigget på uddrag fra artikler og snakket om den kritik, som Risvig har fået: "Han bliver kaldt ungdommens talerør. Men flere unge kan ikke genkende sig selv i Jonas Risvigs film" (Berlingske. 3. okt. 2024), "Jonas Risvig ramt af shitstorm: Kun smukke unge piger" (Ekstra Bladet, 26. sep. 2024) samt en række skærmbilleder af instagramprofilen 'Kraenkelseskulturellememes' stories omhandlende netop en markant kritik af Risvig. Dette har vi perspektiveret til DOX' begreb 'Dobbeltsyn' (voksne laver film/serier til unge).
● Saving Private Ryan, Steven Spielberg, 1998 – Start (brugt til alignment og allegiance)
● Se7en, David Fincher, 1995 – Sloth (brugt til suspense/surprise)
● Silence of the Lambs, Jonathan Demme, 1991 – Slutningen (brugt til suspense)

Primære arbejdsformer
- Gruppearbejde
- Klasseundervisning
- Fremlæggelser
- Praktiske øvelser sideløbende med det teoretiske arbejde, hvor eleverne træner de filmiske og dramaturgiske virkemidler
- Produktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer