Holdet 2024 bl SaB/csh - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Jesper Gerstrøm Kristiansen, Maria Holmslund Svane
Hold 2024 bl SaB/csh (24 bl SaB csh)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvem har magten i Danmark?
Titel 2 Det senmoderne samfund – fællesskab eller individ?
Titel 3 Økonomi
Titel 4 Bandekriminalitet i sociologisk lys
Titel 5 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvem har magten i Danmark?

Forløbet behandler følgende faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidle

Forløbet inkluderer følgende kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem
kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
-
Materiale i pdf. og på OneNote:
Morten Vestergaard, "Mange danskere begyndte pludseligt at stemme mod egne interesser", 10. maj 2021 Jyllands-Posten
Bolette Elsøe, "Danmark knækker over i et demokratisk A-og B-hold",
16. juni 2023 Jyllands-Posten
Isaksen, Bo m.fl., Basal økonomi, Columbus, 2022, s. 92-95


Materiale udover lektier:
Eastons model, https://www.youtube.com/watch?v=mXk6tWsJt5I
EMU podcast om demokrati, Mener du virkelig det?, https://emu.dk/sites/default/files/2018-12/Podcast.%20Mener%20du%20virkelig%20det_0%20%281%29.mp3
Folketinget, Dit Demokrati: Undervisningsfilm (nogle af dem) https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
Flertalsvalg i enkeltmandskredse, https://www.youtube.com/watch?v=-tbwwL2w6Ic
Det danske valgsystem, https://www.youtube.com/watch?v=UDAcVxMEPw0
DR1, "Prins Christian - En kongelig rejse",
https://www.dr.dk/drtv/se/prins-christian-_-en-kongelig-rejse_414212
DR1, Partier i brand - Det konservative folkeparti, https://www.dr.dk/drtv/se/partier-i-brand_-det-konservative-folkeparti_419160
Surveybanken - Vælgerundersøgelse, FV22 (lave pivottabeller)
Lønstrukturkommissionen, Hovedrapport, 2023, https://www.loenstrukturkomiteen.dk/media/m3klvrmg/loenstrukturkomite-ns-hovedrapport.pdf (udvalgte tabeller)
DR2,  "Debatten - Råd til velfærd?" (de første 40 min.)
DR, Meningsmåling efterår 2024, https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
Forlaget Columbus, Michiganmodellen, https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=220
Meningsmåling fra DR 17. maj 2024. Figur: 1b: Meningsmåling fra DR (tvivlere), https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger (Besøgt den 17/5-’24)
Kildegaard, Kasper, ”Professor har gransket de danske vælgere - nu taler han om totalt skelsættende tendens”, Berlingske 22/2-’24 Holm, Thue Ahrenkilde, ”Når vælgere bliver til fans”, Berlingske 22/7-’23
Plakat fra Danmarksdemokraterne med invitation til CO2 Rally, april ’24
EU oplysningen, Elevopgaver til tema om EU's institutioner, https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/institutioner/elevopgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det senmoderne samfund – fællesskab eller individ?

Forløbet behandler følgende faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Forløbet indeholder følgende kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Pdf.er i studieplanen:
Matthiesen, Tobias, m.fl. Fri eller fortabt, Columbus 2019, s. 152-157

Materiale udover lektier:
FedFront fortæller om kropsidealer - Luk samfundet op!, https://vimeo.com/222499759
Harmut Rosa, "Why are we stuck behind the social acceleration?", Ted Talk, https://www.youtube.com/watch?v=7uG9OFGId3A
Fætter BR reklamer fra 1996, https://www.youtube.com/watch?v=_AkMmqEMIrE
Barbie reklame, "Math Class is  Tough", https://www.youtube.com/watch?v=NO0cvqT1tAE&t=3s
TV2, Podcast: Kønskamp i Barbieland, https://nyheder.tv2.dk/2023-08-02-podcast-koenskamp-i-barbieland
AQ podcast, Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
https://podcast24.dk/episoder/det-traditionelle-moderne-og-senmoderne-samfund/det-traditionelle-moderne-og-senmoderne-samfund-SZf8OvO_I9
Judith Butler - Gender Performance, https://www.youtube.com/watch?v=fndkPPJBi1U&t=6s
DRTV, Hvilket køn er du?, https://www.dr.dk/drtv/serie/hvilket-koen-er-du_259811
Fagblandet Folkeskolen,  "Klogere på køn",  24.04.2023 https://www.folkeskolen.dk/folkeskolen-nr-07-2023-hillerod-kommune-kon/klogere-pa-kon/4711307
Hansen, Karoline Kjær, ”Det er ikke så mærkeligt, at unge mennesker i dag har det svært, når de har deres forældre som forbilleder”, Jyllands-Posten 19. juni 2022
Eskildsen, Elisabeth Lønkjær, ”Unges mistrivsel: Fællesskaber har en skyggeside”, Videnskab.dk 8/8-’23 https://videnskab.dk/kultur-samfund/faellesskaber-er-ikke-et-universalmiddel-mod-unges-mistrivsel-de-er-ogsaa-haardt-arbejde
Figur ”Elever på ungdomsuddannelser opdelt efter trivsel”, Samfundsstatstikken, 2024
Tabel ”Følelse af pres i gymnasiet 2023” Samfundsstatstikken, 2024


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Økonomi

Forløbet indeholder følgende kernestof:
- Markedsmekanismen
- De 6 økonomiske mål for en god økonomi
- Kortsigtet økonomisk politik - Finanspolitik og pengepolitik
- Langsigtet økonomisk politik - Strutkurpolitik - specielt fokus på arbejdsmarkedspolitik.
- Økonomiske skoler - Keynesianisme og Monetarisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Bandekriminalitet i sociologisk lys

Forløbet har et sociologisk fokus på banderelateret kriminalitet - altså hvorfor bliver individer madlemmer af en kriminel gruppering. Her kan der både være tale om en bande samt en rockergruppering.
Sociologiske teorier:
- Robert Merton
- Edward Sutherland
- Travis Hirschi
- Axel Honneth
- Pierre Bourdieu
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Opsamling

Opsamling på de fire forløb samt eksamensklargørelse eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer