Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Peter Pedersen
|
Hold
|
2024 bl MaB/ch (24 bl MaB ch)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstart, ligninger, reduktion & potensregler
Efter endt forløb skal eleverne kunne:
- Bruge brøkregneregler og potensregneregler (s. 6 + 7 i formelsamlingen).
- Løse 1. gradsligninger i hånden og i Nspire.
- Løse generelle ligninger i Nspire.
- Løse 2 ligninger med 2 ubekendte både grafisk og i hånden.
- Bruge kvadratsætningerne (s. 7 i formelsamlingen).
- Kunne reducere et givet udtryk i hånden, som ikke kræver andre regneregler end dem der fremgår i formelsamlingen.
Litteratur:
Plus B HF. Peder Dalby et al. Systime iBog. Kap 1.1 og 1.3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner
Efter endt forløb skal eleverne kunne:
- Forklare hvad en funktion er.
- Finde definitionsmængden og værdimængden af en simpel funktion.
- Vide hvad et interval og en mængde er.
- Redegøre for funktionstyperne: lineære, eksponentielle og potens.
o Herunder konstanternes betydning, grafens udseende og generelle egenskaber.
- Redegøre for stykvist defineret funktioner.
- Redegøre for sammensatte funktioner.
Litteratur:
Plus C HF. Peder Dalby et al. Systime iBog. Kap 1.1-1.5, Kap 2.1 og kap 3.1
Plus B HF. Peder Dalby et al. Systime iBog. Kap 3.6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Andengradspolynomier
Efter endt forløb bør eleverne kunne:
- Redegøre for 2. gradspolynomiet.
o Herunder funktionsforskriften, konstanternes betydning, grafens udseende og løsningsformlen til rødderne og toppunktet.
- Udføre andengradsregression.
- Bruge nulreglen.
- Redegøre for faktorisering af andengradspolynomiet.
- Redegøre for rødder i andengradspolynomiet.
Beviser:
Løsningsformel af andengradsligning
Plus B HF. Peder Dalby et al. Systime iBog. Kap 3.1-3.4 og 3.7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialregning
Efter endt forløb skal eleverne kunne:
-Forklare begreberne sekant, tangent, differenskvotient og differentialkvotient.
-Bestemme den afledte funktion af simple funktioner vha. regnereglerne i formelsamlingen.
-Regneregler for differentialkvotient er forklaret (sum, differens, gange med konstant, sammensat og produkt).
-Bestemme tangentens ligning.
-Bestemme væksthastigheden af en funktion og forklare dens betydning i et givet eksempel.
-Bestemme monotoniforholdene af en funktion vha. differentialregning.
-Vandret vendetangent er omtalt.
-Redegøre for tretrinsreglen
-Løse optimeringsopgaver vha. differentialregning.
-Bruge differentialregning til at udlede x-koordinaten for en parabels toppunkt og konstanten b’s betydning.
BEVISER/RÆSONNEMENT:
Differentialkvotient for k
Differentialkvotient for ax+b
Differentialkvotient for x^2
Formlen for tangentens ligning
Toppunkt i andengradspolynomium
Hældning i skæringen m. y-aksen i andengradspolynomium
Plus B HF. Peder Dalby et al. Systime iBog. Kap 6-6.6 uden kap 6.3.2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Trigonometriske funktioner
Trigonometriske funktioner
Eleverne skal kunne:
-Indstille Nspire til radianer i stedet for grader.
-Tegne de tre trigonometriske funktioner i Nspire.
-Overfladisk forståelse for enhedscirklen, herunder hvordan Cos, Sin og Tan aflæses.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forberedelsesmaterialet
Eleverne arbejder selvstændigt med forberedelsesmaterialet som er uddelt elektronisk og fysisk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Analytisk geometri
Efter endt forløb skal eleverne kunne:
- Tegne linjer og punkter i et koordinatsystem.
- Finde afstanden mellem to punkter og et punkt og en linje.
- Opstille og bruge forskellige ligninger for linjen.
- Afgøre om linjer er ortogonale.
- Finde hældningsvinklen for en linje.
- Finde hældningsvinklet mellem to linjer.
- Redegøre for hvordan en cirkel beskrives og cirklens ligning.
- Finde cirkeltangenter.
BEVISER/RÆSONNEMENT:
Afstand mellem 2 punkter
Ortogonale linjer
Udledning af cirklens ligning
Plus B HF. Peder Dalby et al. Systime iBog. Kap 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Efter endt forløb bør eleverne kunne:
- Redegøre for additionsprincippet, multiplikationsprincippet, permutationer og kombinationer.
- Bruge Pascals trekant til at udregne kombinationer
- Redegøre for begreberne sandsynlighedsfelt, udfald, hændelser, stokastisk variabel og symmetrisk sandsynlighedsfelt.
- Finde sandsynligheder af udfald og hændelser.
- Finde middelværdien og spredningen af en generel stokastisk variabel.
Plus B HF. Peder Dalby et al. Systime iBog. Kap 7.1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Binomialfordeling
Efter endt forløb bør eleverne kunne:
- Redegøre for binomialforsøg og binomialfordelte stokastiske variable.
- Argumentere for hvordan man finder sandsynligheder for en binomialfordelt stokastisk variabel.
- Finde middelværdi og spredning for binomialfordelte stokastiske variable.
- Redegøre for binomialtest (Kaldt hypotesetest i undervisningen).
- Finde konfidensintervaller for andel
- Bestemme om et udfald er normalt eller exceptionelt.
BEVISER/RÆSONNEMENT:
Gør rede for binomialforsøg, og opbygningen af formlen
Plus B HF. Peder Dalby et al. Systime iBog. Kap 7.2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
Vi repeterer beviser og forbereder til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521144",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521144",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521144"
}