Holdet 2024 bl 3 PsB/cs - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Birgitte Engelin Bæk
Hold 2024 bl 3 PsB/cs (24 bl 3 PsB cs)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Psykologi på B
Titel 2 Det kommunikerende menneske
Titel 3 Retspsykologi
Titel 4 Tilknytning og kærlighed
Titel 5 Præstationernes psykologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Psykologi på B

Vi starter med en repetition af, hvordan man arbejder med psykologiske problemstillinger, faglige mål, videnskabelige metoder i psykologi (observation, eksperiment, spørgeskema, interview, analyse) og hvordan man giver en kritisk vurdering af en undersøgelse.

Læringsmål - du skal kunne:
- huske, forstå og forklare psykologiske begreber
- identificere en psykologisk problemstilling
- identificere forskellige videnskabelige metoder
- udføre et simpelt feltarbejde (observation efter eget valg)
- give en kritisk vurdering af en undersøgelse

Kernestof (Magnus Riisager (red): "PsykB", Frydenlund, 2022):
Kapitel 1: Sådan arbejder man i psykologi på B-niveau":
"Psykologifagets identitet, formål og indhold" (s. 3-4)
"Hvordan man arbejder med aktuelt stof" (s, 5-5)
"Kompetencer i psykologi på B-niveau" (s. 6-12)
"Om at opstille en synopsis til eksamen i psykologi på B-niveau" (s. 12-14)

De vigtigste begreber i kap. 1: psykologisk problemstilling, aktuelt stof, psykologisk begreb/teori/model/teori, psykologiske perspektiver, empiri, kompetence A (redegørelse), kompetence B (problemstilling), kompetence C (analyse), kompetence D (kritisk vurdering), kompetence E (metoder) og progression.

Kapitel 2: "Psykologiens videnskabelige metoder":
"Begreber, modeller, teorier og undersøgelser" (s. 15-17)
"Om design, databehandling og typer af data" (s. 17-18)
"Observation" (s. 18-29)
"Eksperiment" (s. 20-23)
"Spørgeskema" (s. 24)
"Interview" (s. 25-26)
"Analyse" (s. 26-28)
"Om kritiske vurderinger af undersøgelser", herunder validitet, reliabilitet og forstyrrende faktorer (s. 31-35)
"Om brud på etiske retningslinjer" (s. 35-38)

De vigtigste begreber i kap. 2: kvalitativ/kvantitativ, uafhængig/afhængig variabel, korrelation/kausalitet, kvantificering, hypotese, længde-/tværsnitsundersøgelse, at opbygge rapport, en narrativ tilgang, repræsentativitet, generalisering, fejlkilder (selvrepræsentationseffekten, confirmation bias), validitet/reliabilitet, metodetriangulering.

Supplerende materiale:
Case: Lea Schmidt (s. 5-6)
Model til træning af de psykologifaglige kompetencer (s. 11-12)
Oversigt over de forskellige metoder (s. 28-30)

(32 normalsider)

Obs: Da skolen har valgt ikke at indkøbe bogen "PsykB", er sidetal taget fra word-versionen, venligst tilladt af Magnus Riisager.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Det kommunikerende menneske

Hvordan kan vi blive bedre til at kommunikere og håndtere konflikter i forhold til seksuelle krænkelser og digital mobning?

Vi får besøg af Levende Menneskerettigheder, laver feltarbejde (eksperiment) om at aflæse budskaber gennem kropssprog, og emnet afsluttes med en blokdag på på Absalon (en del af karrierelæring).

Læringsmål - du skal kunne:
- huske, forstå og forklare psykologiske begreber
- identificere og besvare en psykologisk problemstilling
- identificere og redegøre for forskellige videnskabelige metoder
- udføre et simpelt feltarbejde (eksperiment)
- give en kritisk vurdering af en undersøgelse

Kernestof (Magnus Riisager (red): "PsykB", Frydenlund, 2022), kapitel 4:
"Det kommunikerende menneske og vores behov for gensidighed" og "Om kommunikationssituationer" (s. 57-63)
"Psykoanalyse og transaktionsanalyse" (s. 63-65)
"En lineær kommunikationsmodel" og "Forstyrrelser i kommunikationen" (s. 65-67)
"En dynamisk kommunikationsmodel" (67-70)
"Kommunikationens udtryksformer" (s. 70-72)
"Konfliktfyldt kommunikation" (s. 81- 84)
"Konflikttrappen" og "Konfliktsprog" (s. 84-85)
"Kan vi forebygge eller løse konflikter?" (91-93)
"Er digital kommunikation en særlig kommunikationsform?" (s. 93-98)
"Digitale konflikter og mobning blandt børn og unge" (s. 98-99)
"Alex Honneths teori om anerkendelse" (s. 99-100)
"Den digitale mobnings særtræk" (s. 101-103)
"Kønsforskelle i den digitale mobning" og "Kan digital mobning forebygges blandt børn og unge?" (s. 103-105)

Teorier og modeller om kommunikation:
Behaviorismen (stimulus-respons), kognitionspsykologien (tolkning ud fra kognitive skemaer), transaktionsanalyse (barn/voksen(forældre), kanylemodellen (støjkilder), von Thuns kommunikationskvadrat (tale/lytte på 4 niveauer), Mehrabians model (verbal/ekstraverbal/nonverbal kommunikation), Goffmans teori (facework, response cries), neuropsykologien (spejlneuroner),  konflikttrappen, digitalisering og skriftlig kommunikation (emojis, udtryksløst ansigt, normer, mobning), Honneths teori om anerkendelse.  

Empiri om kommunikation:
Marcel Mauss´ undersøgelse om gavegivning, Martin Pedersens feltarbejde på en byggeplads, Tronicsks Still Face-eksperiment, Tværkulturel undersøgelse om kropsbevægelser, Case om pædagogens konflkithåndtering, case om Naya og online racisme, Case om anerkendelse på SoMe, Undersøgelse om børns syn på digital mobning.

Supplerende materiale:
Rasmus Bo Sørensen: "Lad os tale mere om sex - og grænser" (Information, 12.02.2019)
"P3 Essensen: Hvordan siger man ja eller nej til sex?" (DR, 27.01.2023)
"Nabokrig" (dokumentar, DR1, 2007)
"Et ja uden ord" (podcast, DR1)

Antal sider: 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Retspsykologi

Vi starter med at relatere nogle af de vigtigste begreber fra forrige emne om kommunikation til retspsykologi (med fokus på psykopatens manglende evne til gensidighed).
Derefter arbejder vi med, hvad en personlighedsforstyrrelse er (med særligt fokus på den dyssociale og histrioniske), metoder i en mentalundersøgelse, årsagsforklaringer (arv og miljø) og behandling.
Emnet afsluttes med repetition og eksamenstræning, hvor eleverne laver en 5 minutters præsentation ud fra en case eller undersøgelse.

Obs: Da skolen har valgt ikke at indkøbe bogen "PsykB", er sidetal taget fra word-versionen, venligst tilladt af Magnus Riisager.

Læringsmål - du skal kunne:
- huske, forstå og forklare psykologiske begreber, modeller, teorier og undersøgelser
- anvende begreber og forskellige teorier på en case og undersøgelse
- Identificere og besvare en psykologisk problemstilling
- vurdere styrker og svagheder ved din viden om teori/empiri/metode

Kernestof (Magnus Riisager (red.): "PsykB", Frydenlund, 2022):
"Introduktion til retspsykologi", herunder mentalobservation og lovparagraffer (s. 291-297)
"Dyssocial personlighedsforstyrrelse" (s. 297-298)
"Hares psykopatitjekliste" (s. 298-302)
"Hvorfor bliver man psykopat?"(genernes betydning, s. 302-306)
"Miljøets betydning" (s. 310-312)
"Hjernens udvikling og fejludvikling", herunder plasticitet, udvikling af empati og hvordan psykopater tænker (s. 322-332)
"Kan man behandle psykopati?" (s. 332-333)

Relevante teorier og modeller om retspsykologi:
OCEAN (femfaktormodellen), TIDE (om personlighedsforstyrrelser), tilknytningsteorien, epigenetikken (tænde og slukke for genudtryk), neuropsykologi (MAOA´s betydning for regulering af transmitterstoffer), Banduras social-kognitive læringsteori (rollemodeller).

Empiri om retspsykologi:
Case om Peter Madsen, Kollas hjerneskanningsundersøgelse af biomarkører for psykopati, Miers hjerneskanningsundersøgelse af psykopaters emotionelle reaktioner, Case om James Fallon, Undersøgelse af sammensætningen af danske fængselspopulation, Case om Peter Lundin, Banduras Bobo Doll-eksperimentet, case om Elisabeth Wæver og case om Thomas Gotthard.

Supplerende materiale:
Sammenklip af originalt interview med Ed Kemper og "Mindhunter", der viser FBIs arbejde med profilering af seriemordere (fra youtube)
"Into the Deep" (netflix, 2020)
"Præsten fra helvede" (TV3, 2023)
"Min indre kode" (DR, 2014)
"En morder vender hjem" (dokumentar om Peter Lundin, TV2, 2000)

(40 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tilknytning og kærlighed

Hvilke udfordringer har kærlighedslivet i det senmoderne samfund, og hvordan kan vi blive bedre til at håndtere konflikter i parforholdet?

Vi arbejder med barndommens betydning for vores parforhold, og hvordan vi kan forklare vores forventninger til vores partner (faktorer som personlighedstræk, nedarvede adfærdssystemer og kulturelle fortællinger). Emnet afsluttes med repetition og eksamenstræning.

Læringsmål - du skal kunne:
- huske, forstå og forklare psykologiske begreber, modeller, teorier og undersøgelser
-  Formulere og besvare en psykologisk problemstilling med brug af din viden fra psykologi på aktuelt stof (case og undersøgelser)
- vurdere styrker og svagheder ved din viden (teori/empiri/metode)

Magnus Riisager: "PsykB", kapitel 8: "Tilknytning og kærlighed":
"Kærlighed som tilknytning" (s. 238-250)
"Tilknytningsstil og problemer i parforhold" (s. 250-254)
"Mange slags kærlighed", herunder Sternbergs trekomponentsmodel (s. 254-257)
"Syv slags forhold", herunder de 8 udfordringer (s. 257-264)
"Kærlighed som fortælling" (s. 264-268)
"Kollusionstypeteorien" (kopi fra "Psykologihåndbogen")

Supplerende materiale:
"Et farligt match" (DR)

Teorier og modeller om tilknytning og kærlighed:
Tilknytningsteorien, Sternbergs trekomponentmodel, evolutionspsykologien, Giddens

Empiri om tilknytning og kærlighed:
Lorenz´ gæslinge-eksperiment
Bowlbys observation af børn på børnehjem
Ainsworths Strange Situation-test og feltstudier i Uganda og USA
Undersøgelse af sammenhængen mellem tilknytningsstil og faktorer i barndom og voksenliv
To minicases om barnlig adfærd
Hazan og Shavers feltstudier i lifthavne
Undersøgelse af hvordan tiltrækning og intimitet i et forhold påvirker tilknytningsstilen
Undersøgelse af ændringer i tilknytningsstil over tid
Case om Lisbeth Zornig og hendes mand
Case 1: Forelsket i gift mand og Case 2: Kun børnene til fælles (s. 259-260)
Undersøgelse af den triangulære kærlighedsskala på tværs af 25 lande
Case: For lækker til love" (s. 268-269)

Antal sider: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Præstationernes psykologi

Hvordan kan psykologiske, biologiske og sociologiske faktorer påvirke vores præstation, motivation og identitet?

Læringsmål - du skal kunne:
- huske, forstå og forklare psykologiske begreber, teorier og undersøgelser
- identificere, formulere og besvare en psykologisk problemstilling
- identificere forskellige videnskabelige metoder

Kernestof (Magnus Riisager (red): "PsykB", Frydenlund, 2022), kapitel 6:
"Definition af præstation" og "Præstationers betydning for identitetsdannelse og selvforståelse" (s. 148-153)
"Et eksistenspsykologisk blik på sammenhængen mellem præstationer og identitet" (s. 153-155)
"Motivationens betydning for præstationer" og "Betydningens af forklaringsstile" (s. 155-160)
"Ryan og Decis selvbestemmelsesteori" (s. 160-163)
"Biologiske faktorers indflydelse på præstation" (s. 175-181)
"Om at håndtere presset - spændingsregulering" (s. 181-199)

Teorier og modeller om præstation: Ziehes teori om præstationssamfundet og psykologisk resonans, Giddens´ teori om identitet som et refleksivt projekt, eksistenspsykologien om valg, ansvar og essens, Seligmans teori om optimistisk og pessimistisk forklaringsstil, Ryan og Decis selvbestemmelsesteori, Lazarus´ teori om akut stress, modellen om Yerkes-Dodson-loven, teorien om kognitiv bias og modellen den kognitive diamant.

Empiri om præstation: Cathrine Katzmanns Facebook-opslag om perfektionisme, 16-årigs brev til BørneTelefonen, 13-årig pige med præstationsangst, Eksperiment om selvaffirmationer, Case om Linns præstationsnervøsitet, Eksperiment om visualisering og Meta-analyse om mindfulness.

Antal sider: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer