Titel
1
|
Psykologi på B
Vi starter med en repetition af, hvordan man arbejder med psykologiske problemstillinger, faglige mål, videnskabelige metoder i psykologi (observation, eksperiment, spørgeskema, interview, analyse) og hvordan man giver en kritisk vurdering af en undersøgelse.
Læringsmål - du skal kunne:
- huske, forstå og forklare psykologiske begreber
- identificere en psykologisk problemstilling
- identificere forskellige videnskabelige metoder
- udføre et simpelt feltarbejde (observation efter eget valg)
- give en kritisk vurdering af en undersøgelse
Kernestof (Magnus Riisager (red): "PsykB", Frydenlund, 2022):
Kapitel 1: Sådan arbejder man i psykologi på B-niveau":
"Psykologifagets identitet, formål og indhold" (s. 3-4)
"Hvordan man arbejder med aktuelt stof" (s, 5-5)
"Kompetencer i psykologi på B-niveau" (s. 6-12)
"Om at opstille en synopsis til eksamen i psykologi på B-niveau" (s. 12-14)
De vigtigste begreber i kap. 1: psykologisk problemstilling, aktuelt stof, psykologisk begreb/teori/model/teori, psykologiske perspektiver, empiri, kompetence A (redegørelse), kompetence B (problemstilling), kompetence C (analyse), kompetence D (kritisk vurdering), kompetence E (metoder) og progression.
Kapitel 2: "Psykologiens videnskabelige metoder":
"Begreber, modeller, teorier og undersøgelser" (s. 15-17)
"Om design, databehandling og typer af data" (s. 17-18)
"Observation" (s. 18-29)
"Eksperiment" (s. 20-23)
"Spørgeskema" (s. 24)
"Interview" (s. 25-26)
"Analyse" (s. 26-28)
"Om kritiske vurderinger af undersøgelser", herunder validitet, reliabilitet og forstyrrende faktorer (s. 31-35)
"Om brud på etiske retningslinjer" (s. 35-38)
De vigtigste begreber i kap. 2: kvalitativ/kvantitativ, uafhængig/afhængig variabel, korrelation/kausalitet, kvantificering, hypotese, længde-/tværsnitsundersøgelse, at opbygge rapport, en narrativ tilgang, repræsentativitet, generalisering, fejlkilder (selvrepræsentationseffekten, confirmation bias), validitet/reliabilitet, metodetriangulering.
Supplerende materiale:
Case: Lea Schmidt (s. 5-6)
Model til træning af de psykologifaglige kompetencer (s. 11-12)
Oversigt over de forskellige metoder (s. 28-30)
(32 normalsider)
Obs: Da skolen har valgt ikke at indkøbe bogen "PsykB", er sidetal taget fra word-versionen, venligst tilladt af Magnus Riisager.
|