Holdet 2024 bl PsB/ch - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Cathrina Krogsgaard Houlind
Hold 2024 bl PsB/ch (24 bl PsB ch)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den mangfoldige psykologi
Titel 2 Socialpsykologi
Titel 3 Barnets udvikling
Titel 4 Kærlighed
Titel 5 Retspsykologi
Titel 6 Læring i den moderne digitaliserede verden
Titel 7 Livsbelastninger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den mangfoldige psykologi

Indhold:
Eleverne præsenteres for forskellige psykologiske grene. Der arbejdes gennemgående med emnet rygning og med hvordan de forskellige teorier anskuer dette. Derefter arbejdes der med kønsforskelle ud fra de introducerede teorier.
Afslutningsvis introduceres eleverne til psykologiske metoder og relevante fejlkilder.

Kernestof:
• Hvorfor ryger Nille? Kræftens Bekæmpelse, 2000 (diverse artikler fra https://op-i-roeg.dk/fileadmin/user_upload/Editor/Hvorfor_ryger_Nille.pdf) (ca. 15 normalsider). Der er undervejs arbejdet med adfærdspsykologien, den kognitive psykologi og den postmoderne psykologi.
• Case: Hvorfor ryger Nille? (https://op-i-roeg.dk/fileadmin/user_upload/Editor/Hvorfor_ryger_Nille.pdf) (ca. 3 normalsider).
• "Jeg indser det, da jeg er 18 år. For helvede, jeg er trans" af Sofie Hviid, 4/2 2016, https://www.alt.dk/artikler/jeg-indser-det-da-jeg-er-18-ar.-for-helvede-jeg-er-trans (ca. 4 normalsider).
• "Født i forkert krop", afsnit 1, TV2, 2016 (ca. 5 normalsider).
• "PsykC" af Magnus Riisager, side 14-39 (I PDF-versionen). (ca. 25 sider).
• Dokumentar: "Mindfield: The Stanford Prison Experiment", kilde: https://www.youtube.com/watch?v=KND_bBDE8RQ&t=939s (ca. 5 normalsider).

Youtube-klip om adfærdspsykologi:
• Albert-eksperimentet: http://www.youtube.com/watch?v=9hBfnXACsOI (ca. 2 normalsider).
• Skinner og operant betingning: http://www.youtube.com/watch?v=I_ctJqjlrHA (ca. 2 normalsider).
• Klip fra The Big Bang Theory: http://www.youtube.com/watch?v=qy_mIEnnlF4 (ca. 1 normalside).

Omfang:
Ca. 62 normalsider.

Særlige fokuspunkter:
• Introduktion til faget.
• Introduktion til forskellige psykologiske retninger (psykoanalyse, adfærdspsykologi, eksistenspsykologi, kognitiv psykologi samt postmoderne psykologi) og deres måder at anskue den samme problemstilling på.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Socialpsykologi

Indhold:
Eleverne introduceres til forskellige socialpsykologiske problemstillinger og undersøgelser (der arbejdes særligt ud fra Rissagers bog ”PsykC”, men der gives derudover en mundtlig gennemgang af Stanley Milgrams lydighedsforsøg samt Solomon Aschs snoreforsøg. Der tages undervejs udgangspunkt i diverse cases. Undervejs belyses begreber som fordomme, konformitet, autoritet, lydighed og bystander-effekten.

Eleverne arbejder undervejs med at designe en spørgeskema-undersøgelse med særligt fokus på fordomme.

Kernestof:
• "PsykC", Magnus Riisager, hele kapitel 6: "Fordomme, diskrimination og ekstremisme". (28,7 normalsider)
• Artikel: ”Vi gør hvad vi kan for at slå dem ihjel”, Information.dk, 12.12.2009 (2 normalsider)
• Artikel: ””Det er en del af hverdagen overalt”: Sexisme og kvindeforagt slår alle rekorder i Frankrig” skrevet af Michael Seidelin, Politiken.dk, d. 25. januar, 2023. (1 normalside)
• Dokumentar: ”Andrew Tate – et farligt forbillede?”, Vice Special Report, 2023 (ca. 5 normalsider).
• Dokumentar: "Den Menneskelige Zoo" (2000) afsnit 1, 2 og 3. (ca. 15 normalsider)
• Youtube-klip: Milgrams forsøg udført af Derren Brown: http://www.youtube.com/watch?v=y6GxIuljT3w (ca. 3 normalsider)
• Youtube-klip: Elevator-forsøget, https://www.youtube.com/watch?v=7Y0KT0ajZBw (ca. 1 normalside)

Emnets omfang: Ca. 55,7

Særlige fokusområder:
Fordomme og stereotyper, forskellige forklaringer på fordomme, diverse eksperimenter, autoritet og lydighed, konformitet, bystander-effekten, kontaktteorien, ind- og udgrupper, strukturel diskrimination.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Barnets udvikling

Indhold:
Eleverne præsenteres for kernestofemnet Udviklingspsykologi. Der arbejdes undervejs med forskellige teoretikere inden for området barnets udvikling f.eks. Ainsworth og tilknytning samt Sterns teori om barnets interpersonelle univers. Eleverne ser ydermere på emnet omsorgssvigt samt konsekvenser heraf.

Kernestof:
• ”PsykC” af Magnus Riisager 42-47, 56-68, 93-98 (tilsvarende i PDF-bogen, der er udleveret til eleverne: Side 39-44, 53-65, 90-95) (ca. 22 normalsider)
• Lene Hauge, Mogens Brørup og Ulrik Lyager Thomsen (red.): Den Nye Psykologi Håndbog, side 62-70 om Else Christensens kategorier for omsorgssvigt (ca. 8 normalsider).
• Dokumentar: ”Er du mors lille dreng?”, TV2 dok, 1998 (ca. 5 normalsider).
• Dokumentar: ”Er du mors lille dreng? – 10 år senere”, Tv2 dok, 2008 (ca. 5 normalsider).
• Youtubeklip: Mary Ainsworths eksperiment “Fremmedsituationstesten”, https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU (ca. 2 normalsider).
• Youtubeklip: Edward Tronicks ekperiment “Det udtryksløse ansigt”, https://www.youtube.com/watch?v=IeHcsFqK7So (ca. 2 normalsider).
• Hjemmeside: https://www.attachmentproject.com

Emnets omfang: ca. 44 sider.

Særlige fokuspunkter:
Forskellige tilknytningstyper, diverse begreber fra Daniel Sterns teori om barnets udvikling, sårbarhed og resiliens, forskellige former for omsorgssvigt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kærlighed

Indhold:
Eleverne præsenteres forskellige teorier om kærlighed og forelskelse. Vi bekæfter os særligt med en evolutionær tilgang til emnet og fokuserer undervejs på forældreinvesteringsteorien, jalousi og homoseksualitet. Vi arbejder yderligere med Ainsworths tilknytningstyper og ser på, hvordan de forskellige tilknytningstyper fungerer i parforhold.
Herefter beskæftiger eleverne sig med metoden spørgeskema, og skal selv udfærdige og afprøve et spørgeskema omhandlende partnervalg. Der er undervejs fokus på spørgeteknik og fejlkilder.

Kernestof:
• ”PsykB” af Magnus Riisager, side 255-272 og 287-308  (tilsvarende i elevernes PDF: 238-254, 269-290), ca. 39 normalsider.
• Lene Hauge, Mogens Brørup og Ulrik Lyager Thomsen (red.): Den Nye Psykologi Håndbog, side 218-228 (ca. 10 normalsider)
• ”Tilknytningen til partneren styrer jalousien”, Forskningsnyt fra Psykologi (1997, 6(6)), ca. 2 normalsider.
• "David er det største menneske jeg kender", Alt for Damerne, 20.05.2009. (ca. 4 normalsider).
• Film: “Closer”, instrueret af Mike Nichols, 2004, Columbia Pictures, ca. 10 normalsider.
• Dokumentar: Kærlighedens Laboratorium, 6 afsnit, ca. 20 normalsider.
• Klip: Jesper Bergstrøm: ”Hvorfor lavet kvinder trutmund på billeder?”, ca. 1 normalside
• Hjemmeside: 36questionstofallinlove.com, ca. 3 normalsider.

Emnet omfang: Ca. 89 normalsider.

Særlige fokuspunkter: Forskellige tilknytningstyper, kønspræferencer, forskellige teorier om homoseksualitet herunder slægtselektionshypotesen, forældreinvesteringsteorien, jalousi samt undersøgelsen ”36 questions to fall in love”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Retspsykologi

Indhold:
Eleverne arbejder med retspsykologi og ser på hvordan vi i Danmark dømmer psykisk belastede mennesker. Eleverne arbejder i denne forbindelse med forskellige psykiske lidelser (dyssocial personlighedsforstyrrelse, narcissistisk personlighedsforstyrrelse og skizofreni), og ser på forskellige symptomer for disse og hvorledes mennesker med disse lidelser skal dømmes ift. det danske retssystem.

Kernestof:
• Magnus Riisager: ”PsykB”, kapitel 9 (”Retspsykologi”), 46,4 normalsider.
• Artikel: ”Flere skizofrene kriminelle” af Line Vaaben Vennekilde, Politiken d. 15. august 2004, kilde: http://politiken.dk/indland/ECE92375/flere-skizofrene- kriminelle/, ca. 1 normalside.
• Artikel: "De uforklarligt onde" af Line Holm Nielsen, B.T. d. 18. december 2011, ca. 4 normalsider.
• Artikel: ”Breivik: Jeg mistede også min familie 22. juli” af Line Prasz, politiken.dk d. 23. april, 2012, ca. 2 normalsider.
• Dokumentar: ”En morder vender hjem”, TV2, 2000, ca. 10 normalsider.
• Dokumentar: ”Min datter er sindssygt farlig”, TV2 2020, ca. 10 normalsider.

Emnets omfang: ca. 73,4 normalsider.

Særlige fokuspunkter:
Forskellige psykiske lidelser (særligt skizofreni og dyssocial personlighedsforstyrrelse) herunder symptomer og forskellige forklaringer på psykopati (de fire skoler), straffelovens paragraffer, psykologisk evaluering, Hares psykopattjekliste, køn og kriminalitet,  kobling til emnet Kærlighed.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Læring i den moderne digitaliserede verden

Indhold:
Eleverne introduceres til læring, og vi ser på hvordan læringsmiljøet påvirkes af teknologien, som præger klasseværelset i dag. Vi arbejder undervejs med bl.a. multi-/switchtasking, hukommelsens opdeling, motivation og forskellige syn på læring.
I forløbet læses forskellige cases og undersøgelser, som knytter sig til emnet (disse kan findes i "PsykC" af Magnus Riisager).

Kernestof:
• "PsykC", Magnus Riisager, hele kapitel 4: "Læring i den moderne digitaliserede verden". (27,7 normalsider)
• Dokumentar: "Farlige Forklaringer", DR1, 2003. (ca. 10 normalsider)

Omfang: 37,7 normalsider.

Særlige fokuspunkter:
• Multi- og switchtasking.
• Hukommelsen og dens opdeling.
• Motivation, self-efficacy og tillært hjælpeløshed.
• Forskellige syn på læring (herunder Piaget og Vygotsky)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 Livsbelastninger

Indhold:
Eleverne arbejder med forskellige livsbelastninger som mennesker kan opleve i voksenlivet, her fokuseres på akutte kriser (ifølge Johan Cullbergs teori), sorg, PTSD og stress. Eleverne læser i denne forbindelse forskellige cases og finder symptomer på de forskellige livsbelastninger. Vi laver også forskellige afstressende øvelser og snakker om stressorer og resiliens.

Kernestof:
• ”Psykologiens Veje” side 399-425 (Schultz Larsen, 2008, Systime), ca. 26 normalsider.
• Artikel: ”En stor del af mig forsvandt med hende” af Christian Nørr, Berlingske Tidende, d. 9. august 2008, ca. 4 normalsider.
• Artikel: ”Arbejdsløse er langt mere stressede end folk med job”, TV2 Nyheder, d. 21. marts, 2018, https://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-03-21-arbejdsloese-er-langt-mere-stressede-end-folk-med-job, ca. 2 normalsider.
• Dokumentar: ”Jeg blev voldtaget”, DR dokumentar, 2015, ca. 10 normalsider.
• Film: ”Brødre”, Susanne Bier, 2004, ca. 10 normalsider.

Emnets omfang: ca. 52 normalsider.

Særlige fokuspunkter:
Kriser, PTSD og sorg samt symptomer herpå og behandling. Krisens fire faser. Stress og forskellige stress-faktorer, krav-kontrolmodellen, den forsigtige og den risikovillige type, OAS, OSN, forskellige former for sorg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer