Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst B
|
Lærer(e)
|
Trine Bie-Olsen
|
Hold
|
2024 bl BkB/csh (24 bl BkB csh)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
MØNSTRE
Forkus: form, farve og rytme
Paul Klee: former, farver, linier, geometri
David Hockney: Bigger splash - realisme og abstraktion
Klimt: realisme og abstraktion
Wolder: kap 1 farver
powerpoint mønstre
Mønster-generering udfra teoriark
Praktisk arbejde:
-materialeundersøgelser akvarel, posca tusser, blæk
-farver, lys og skitser
-trykketeknik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
KONTRASTER I ARKITEKTUR
KONTRASTER
Teori:
IKON arkitektur
Hverdagsarkitektur
Former og farver
abstrakt - realistisk
Materialer
Arkitektur-Tur til København:
- Dansk Arkitektur Center: sanser og rum - Arkitektur-tur til DAC www.dac.dk
- Thorvaldsens Museum
https://www.dr.dk/drtv/episode/store-danske-kunstnere_-bertel-thorvaldsen_419742
https://kunsten.nu/journal/elmgreen-dragset-klaeder-thorvaldsens-skulpturer-paa/
Analyse:
Stilhistorie - tidslinie
Nyklacissisme
Modernisme
Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind: http://tilbygningen.dk/skulpturstudier
Elmgreen & Dragset parafraser over Thorvaldsens skulpturer
Praktisk
- Skitser
- Maleri
- Fotos af arkitektur: beskæring, former, farver, lys og skygge
- Parafrase, collage inspireret af Elmgreen & Dragset over Thorvaldsens skulpturer
- Sort/hvid collage plus/minus mønster. Fokus kompositionen, linier, former, rytme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Al magt til farverne
Teori:
Wolder: kapitel 7 - kunstens fortællinger
Kontraster
Akromatiske farver
Powerpoint
Analyse:
- Caravaggio: Middagen i Emmaus, 1601
- Warhol: 16 Jackies, 1964
- Gericault: Medusas flåde, 1819
- Damien Hirst: Mermaid, 2014
Praktisk:
- Akrylmaling: Eget værk
- Stemninger og fortællinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kunst I 3D
Teori:
- Terminologi: Wolder side 280 - 286
- dr.dk program Kunst til tiden - https://www.dr.dk › drtv › serie › kunst-til-tiden_484181:
-Renaissance
-Rokoko
-Minimalisme
-Surrealisme
Realisme: Morgenthaler: Kunstnerens lærling: Sæson 2 – Rose Eken | DRTV
Klassisk og moderne kunst:
-skulptur, installation
-malerier
-Performance
-Andre materialer: Stof, tråd tallerkner
-Breath with me - BREATHE WITH ME – Breathe with Me worldwide
-Benspænd: MARTA MINUJIN -Intensify life udstillingen CC - https://copenhagencontemporary.org/marta-minujin/
Praktisk
- udvikle installation til rum på gymnasiet "Akvariet"
- Installation og performance: BREATHE WITH ME – Breathe with Me worldwide
- Ler: realisme inspireret af Rose Eken og torso inspireret af de klassiske græske skulpturer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kalligrafi
Fokus: Asiens æstetik
Teori: SOPHIA PRESENTATION.
Praktisk: INTRODUCE US TO CALLIGRAPHY ;)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kalligrafi
Asiatisk æstetik
Teori: Sofia instrukser om KALLIGRAFI
Praktisk:
-Kalligrafi
-Sy
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Endless forms
Endless forms - workshop tekstilkunstner Laura Barúel
Materialekendksab
Naturens materialer: blomster, græsser, rødder
Teksturer
Stoftryk
kompositioner
Positiv og negativ form
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
STOF
Eksamensprojektets emne STOF
Teori:
- Kørner Kunst Konkurrence: powerpoint
- Brodøsen: korssting
- dr.dk kunstnerkolonien sæson 4, afsnit 5
Analyser:
-Grayson Perry, "Expulsion from Number 8 Eden Close, 2012
-Pia Arke værker og materialer / stoflighed: https://kunsten.dk/da/udstilling/pia-arke-droem-og-fortraengning-13626
-Evaristti og de sultne grise - undersøg værket nærmere - hvad er meningen?
Praktisk:
Eget eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kuratering
Teori
-Wolder: Om kuratering
-Fortællinger
Analyse:
White Cube udstillingrum sammenholdt med Johan Zoffany: Tribuna of the Uffizi, 1772
Praktisk:
præsentation af eget portfolio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kunst og politik
Teori:
Kunstens symbolske rolle i vores hverdag
Analyse
Picasso: Guernica
Sir Peter Cook: It can be built
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521148",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521148",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521148"
}