Holdet 2024 bl 3 EnA/bs - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Lene Schøtt-Kristensen, William Bjarnø
Hold 2024 bl 3 EnA/bs (24 bl 3 EnA bs)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Modernism
Titel 2 The Great Gatsby
Titel 3 Non-fiction analysis and American Politics
Titel 4 Minimalism
Titel 5 Why We Fight
Titel 6 Shakespeare - Romeo & Juliet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Modernism

Gennem værklæsning forsøges at opnå en forståelse af litteraturens udvikling i den modernistiske periode, samt de konsekvenser dette har haft for vores samtids idehistoriske overvejelser, verdensopfattelse og livsanskuelse.

Tekster:

James Joyce: Eveline, 1914

F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby, Scribner UK, 2018

Film:

Baz Lurhman: The Great Gatsby, Village Roadshow, 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Non-fiction analysis and American Politics

Et løbende forløb om non-fiktionsanalyse kulminerende med et processkrivningsforløb om det amerikanske valg med udgangspunkt i selvvalgte tekster, peer-reviewing og delopgavemålsætninger.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Non-fiction analysis Kamala Harris 25-09-2024
Audiofile on minimalism 28-10-2024
Show and Tell - Hiba & Adib 15-11-2024
Show & Tell - Maja & Emil K 20-11-2024
American Politics - 1st draft 27-11-2024
Show & Tell - Adelina 29-11-2024
American Politics - final draft 04-12-2024
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Minimalism

Minimalismeforløb med fokus på Hemingways skrivestil og typiske temaer i hans forfatterskab

Vigtige begreber fra Hemingway

The iceberg technique
The reporter's style
Modernism

The Lost Generation and World War 1 (disillusionment, lost values, despair, alienation, hedonism)
Masculinity. Men and women. Men and men.
Nature and sports

Materialer:
Hemingway:
Hills Like White Elephants
Indian Camp
The Doctor and the Doctor's Wife
The End of Something
Soldier's Home
Cross-Country Snow

klip fra Woody Allens Midnight in Paris

Raymond Carver; They're not Your Husband
Tobias Wolff, Say Yes

Vigtige begreber:
dirty realism
postmodernism (kun overfladisk inddraget)


Arbejdsformer:

klasseundervisning
fremlæggelser
kreative skriveøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Why We Fight

Et forløb om amerikansk kulturimperialisme og årsagen til væbnet konflikt med amerikansk deltagelse i den moderne verden.

Med afsæt i især Vietnamkrigen skal vi dykke ned i samfundets behov for væbnet konflikt samt den kunst (litteratur, musik og film) de konstante udsendinger af kamptropper afføder.

Tekster:

Tim O'Brien: The Things They Carried, fra: The Things They Carried, 1990

Susan Farrell: The Literature of the Vietnam War  (uddrag), 2002

D.C. Berry: The Sun Goes Down, 1972

John Fogerty: Fortunate Son, Creedence Clearwater Revival, 1969

Film:

Stanley Kubrick: Full Metal Jacket, Warner Bros., 1986 (anslaget)

Oliver Stone: Platoon, Orion Pictures, 1986

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Show and Tell - András & Cindy 24-01-2025
Show and Tell - Saba & Vicktor 05-02-2025
Show and Tell - Malthe 07-02-2025
Show and Tell - Villiam 21-02-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 6 Shakespeare - Romeo & Juliet

Med udgangspunkt i Romeo og Julie indføres eleverne i Shakespeares værker og den fagterminologi, der er nødvendig for at behandle disse analytisk og perspektiverende. Dette krydres med afleveringsopgaver i form af websites, hvor eleverne formidler grundlæggende Elizabethanske overbevisninger, overtro og verdenssyn til hinanden.

Kernestof:

Romeo and Juliet - Prologue, fra No Fear Shakespeare - Romeo and Juliet, Spark Publishing 2003

Romeo and Juliet - Act 1 Scene 1, fra No Fear Shakespeare - Romeo and Juliet, Spark Publishing 2003

Romeo and Juliet - Act 2 Scene 2, fra https://shakespeare.mit.edu/romeo_juliet/romeo_juliet.2.2.html

Romeo and Juliet - Act 3 scene 1, fra
https://shakespeare.mit.edu/romeo_juliet/romeo_juliet.3.1.html

Romeo and Juliet - Act 5 scene 3 (i uddrag), fra
https://shakespeare.mit.edu/romeo_juliet/romeo_juliet.5.3.html

Sonnet 29 og 130, fra https://www.folger.edu/explore/shakespeares-works/shakespeares-sonnets/

Film

Romeo + Juliet, Baz Luhrman, 20th Century Fox 1996

Supplerende stof:

Richard III - Act 1, Scene 1 (kun Gloucester's indledende soliloquy), fra https://www.folger.edu/explore/shakespeares-works/richard-iii/read/1/1/#line-1.1.1

Shakespeares Language, Rex Gibson, Cambridge University Press 1998, (i uddrag)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
24 bl 3 EnA bs skr. prøve 24-02-2025
Show and Tell - Lara & Katharina 28-02-2025
Matrix-presentations Shakespeare 04-04-2025
Show and Tell 22-04-2025
Show and Tell - last run 14-05-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde