Holdet 2024 bl FyB/cs - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Brit Ringsmose, Jonas Buch Godt-Hansen
Hold 2024 bl FyB/cs (24 bl 3 FyB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mekanik
Titel 2 Atomfysik og kosmologi
Titel 3 Tryk og gasser.
Titel 4 Radioaktivitet og kernefysik
Titel 5 Lysets brydning og spejling.
Titel 6 Ellære
Titel 7 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mekanik

Kræfter, bevægelse og mekanisk energi.

Eleven kan:
- redegøre for kræfter, tyngdekraft, normalkraft, gnidningskraft, sammensætning af kræfter, kraftanalyse, skråplan.
- redegøre for mekanisk energi, arbejde og energibevarelse.
- redegøre for bevægelse i en dimension fx i tyngdefeltet, herunder sted, hastighed og acceleration.
- redegøre for newtons love og luftmodstand.

- løse problemer med de kendte begreber ved hjælp af beregninger.

- tilrettelægge og gennemføre forsøg, der undersøger gnidning og bevægelse.
- tilrettelægge og gennemføre forsøg, der undersøger sammenhænge mellem stens fald og deres kratere.
- tilrettelægge og gennemføre forsøg, der undersøger luftmodstanden med muffinforme.

Benoni & Elvekjær. 2017. FysikABbogen 1. Systime. 2. udg. 1. opl.
s.  65-73 + 75 + 79-82 + 84-85 + 88-91 + 94 + 137-142 + 145-147 + 153-156.

Benoni & Elvekjær. 2018. FysikABbogen 2. Systime. 5. udg. 1. opl.
s. 199-202 + 204-206 + 212-215 + 217-219 + 229-233 + 238-239 + 247-248.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Atomfysik og kosmologi

Bohrs atommodel og kosmologi.

Eleven kan:
- redegøre for atomers opbygning, fotoner, Bohrs atommodel, emission og absorption, kvantefysikkens verdensbillede.
- redegøre for rødforskydning, hubbles lov, det kosmologiske princip, afstandskvadratloven, kosmisk baggrundsstråling, universets udvikling.

- løse problemer med de kendte begreber ved hjælp af beregninger.

- tilrettelægge og gennemføre forsøg, der undersøger Balmerserien.

Benoni & Elvekjær. 2018. FysikABbogen 2. Systime. 5. udg. 1. opl.
s. 63-65 + 70-73 + 75-80 + 85-89 + 93-98 + 101-104 + 107-114 + 116-121 + 124-127 + 129-133 + 137-138.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tryk og gasser.

Tryk i væsker, Archimedes lov, gasser, lydens fart.

Eleven kan:
- redegøre for tryk, tryk i væsker, opdrift, temperatur.
- redegøre for Avogadros lov, ideale gasser, gaslovene
- redegøre for lyd, stående bølger og betydende cifre.

- løse problemer med de kendte begreber ved hjælp af beregninger.

- tilrettelægge og gennemføre forsøg, der undersøger trykket i en væske.
- tilrettelægge og gennemføre forsøg, der undersøger gaslove.

Benoni & Elvekjær. 2017. FysikABbogen 1. Systime. 2. udg. 1. opl.
s. 11-13 + 97-103 + 106-108 + 111-113 + 115-118 + 123-125 + 127-129 + 132-134 + 174-175 + 187-191 + 218-221 + 226-230
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Radioaktivitet og kernefysik

Indhold
Eleverne skal kunne
- redegøre for radioaktive henfald af typen alfa-henfald, beta-henfald, gamma-henfald og elektronindfangning, samt bevarelsessætningerne.
- kunne forklare hvordan man anvender et kernekort.
- kunne redegøre for henfaldsloven, aktivitet og henfaldskonstanten.
- kunne redegøre for absorption af stråling og afstandskvadratloven.
- kunne redegøre for strålingsdosis og ækvivalent strålingsdosis.
- have kenskab til strålings biologiske virkning og anvendelser, herunder kulstof 14 metoden.
kunne redegøre for begreberne fission og fusion.
- have kendskab den historiske betydning for atombombernes udvikling og effekterne af bomberne.
- kunne redegøre for ækvivalensen mellem energi og masse, herunder begreberne bindingsenergi, massedefekt og Q-værdi.
- kunne redegøre for grundstoffernes dannelse og stjerners udvikling.

Materialer
FysikABbogen 2, Finn Elvekjær og Torben Benoni, systime 2018, side 139-146, 149-153, 160-162, 165-169, 172-178, 180-184 og 187-191, 194-197. Ca. 36 sider.
Orbit 2, Tommy Gjøe et. al., Systime 1997, side 59-60 (Afstandskvadrat loven). Ca. 2 sider.

Kernekort.

Øvelser
Absorption og afstandskvadratloven.
Alfa, beta og gammastråling.
Halveringstiden for Ba-137.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Lysets brydning og spejling.

Eleven kan:
- redegøre for spejling, brydning, brydningsindeks og totalrefleksion. Herunder varierende brydningsindeks.

- tilrettelægge og gennemføre forsøg om brydning.


Benoni & Elvekjær. 2017. FysikABbogen 1. Systime. 2. udg. 1. opl.
s. 248-253 + 257-262

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ellære

Eleven kan:
- redegøre for elektrisk ladning, strømstyrke, spændingsfald, karakteristikker, kobling af resistorer, joules lov, energiomsætning i et kredsløb og spændingsdeleren.
- løse problemer med de kendte begreber ved hjælp af beregninger.

- tilrettelægge og gennemføre forsøg, der undersøger komponenters karakteristikker.
- tilrettelægge og gennemføre forskellige forsøg, der undersøger et eller flere af disse: Resistivitet, kobling af resistorer, joules lov, termoresistor.

Benoni & Elvekjær. 2018. FysikABbogen 2. Systime. 5. udg. 1. opl.
Kap 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer