Holdet 2024 bl EøC/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Rasmus Hovedskov Hansen
Hold 2024 bl EøC/s (24 bl EøC s)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomhed & iværksætteri
Titel 2 Organisation & ledelse
Titel 3 Regnskab
Titel 4 Virksomhedens eksterne forhold
Titel 5 Strategi & marketing
Titel 6 Projektforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Virksomhed & iværksætteri

I forløbet får eleverne:
- viden om fagets identitet og metoder
- evnen til at redegøre for en virksomheds forretningsmodel
- værktøjer til at undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed

Kernestof:
- Forretningsmodeller (Business Model Canvas & værdikæden)
- Branding
- Kundesegmentering

Eleverne arbejder med modeller, teorier og cases fra Virksomhedens Verden (ibog), som suppleres med virkelige og aktuelle cases og problemstillinger.

Materialer:
- Virksomhedens Verden (ibog) kapitel 1 og 2: 2.1, 2.2, 2.3 (undtagen Jobs-to-be-done & Maslows behovsteori), 2.4 & 2.5
- Luk Virksomheden Op, 3. udgave (ibog), kapitel 1.7 (kun afsnittet om værdikædens primære aktiviteter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Organisation & ledelse

Organisation & ledelse

Faglige mål:
- anvende viden om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

Eleverne kan efter forløbet afdække og forholde sig til
problemstillinger omkring virksomhedens organisation og ledelse. De har opnået teoretisk viden om mekanistiske og organiske organisationsstrukturer samt ledelse.

Desuden har eleverne opnået teoretisk viden om virksomhedens ledelse og organisation i samspil med omverdenen. Vi har i forløbet lagt stor vægt på virksomhedskultur, som blev behandlet med hjælp fra cases fra restaurationsbranchen, hvor den enkelte virksomheds kultur er dannet i et samspil mellem ledelse, brancheforhold, og nationale rammebetingelser.

Kernestof:
- Organisationsstrukturer
- Ledelse

Materialer:
Virksomhedens Verden kapitel 3:
- Kapitel 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6
- Kapitel 7.2 Hotels Guldsmeden

Luk Virksomheden Op, 3. udgave
- Grundfos, case, kapitel 5

Case-materiale om Joe & the Juice (3 n.s.)

Henrik Nordskilde: Rasmus Munk giver dårlig ledelse kniven
(https://www.lederstof.dk/rasmus-munk-giver-daarlig-ledelse-kniven, i uddrag, i alt 3 n.s.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Regnskab

Eleverne skal efter forløbet kunne:
- afgøre hvilke problemstillinger, der vedrører regnskabsmæssige forhold
- anvende viden om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
- udlede sammenhænge mellem forretningsmodeller, en virksomheds økonomi og dens organisation
- anvende viden en startup virksomheds finansiering og økonomi
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt

Kernestof:
Årsrapporten:
- Resultatopgørelse
- Balance.
- Årsrapportens formål.
- Årsrapportens enkelte elementer.
Regnskabsanalyse:
- Regnskabsanalysens formål og indhold.
- Rentabilitet.
- Indtjeningsevne.
- Soliditet.
- Likviditet.

Materiale:
- Virksomhedens Verden, kapitel 4 (4.1-4.6), ibog.
- Elgigantens og Novo Nordisks regnskabs- og nøgletal (fra proff.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Virksomhedens eksterne forhold

Formål
Eleverne kan efter forløbet:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

Indhold:
Eleverne opnår faglig fordybelse, viden og kundskaber gennem arbejde med:
- rammevilkår
- efterspørgselsforhold
- konkurrenceforhold

Eleverne arbejder til dels deduktivt ud fra:
- PEST-modellen
- Markedsformer
- positionering
- Konkurrencetragtmodellen
- Porters Five Forces

Eleverne arbejder også induktivt med egen startup-virksomhed og cases til at:
- Undersøge branchespecifikke rammevilkår
- Identificere og anvende kritiske succesfaktorer
- Identificere konkurrencekræfter
- Optegne positioneringskort

Materiale:
- Virksomhedens verden, kapitel 5. Virksomhedens eksterne forhold
- https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-putins-foretrukne-oel-11802350475
- https://nyheder.tv2.dk/business/2023-02-07-carlsberg-streger-otte-milliarder-i-nyt-regnskab
- https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=40252
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Strategi & marketing

Eleverne opnår øgede kompetencer til at:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder, især problemstillinger og metode vedrørende strategisk evaluering og valg af strategi for konkurrence, vækst og marketing.
- anvende viden (fra det forudgående omverdensforløb) om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder: her med fokus på de 4 P’er, konkurrencestrategi, samt vækststrategi
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed: i dette forløb med fokus på konkurrencestrategi og marketingmix.
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale mundtligt

Kernestof:
- Porters Five Forces, SWOT-analysen & Porters tre konkurrencestrategier
- Positioneringskortet, Unique Selling Points.
- Ansoffs vækstmatrice
- De fire P’er

Materiale:
- Lerche, Sebastian Hauge. Virksomhedens Verden, kapitel 6 (6.1-6.4), & kapitel 7.3. Systime, ibog, opdateret 2024.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Projektforløb

Projektforløb om den bæredygtige virksomhed.

Eleverne har i grupper arbejdet med den bæredygtige virksomhed ud fra et af følgende dimensioner:
- Miljømæssig bæredygtighed
- Strategisk bæredygtighed
- Økonomisk bæredygtighed

Eleverne har selv udvalgt viden fra hele kernestoffet til at opstille, undersøge og diskutere en erhvervsøkonomisk problemstilling. Følgende elementer har været obligatorisk:
- redegørelse for virksomhedens forretningsmodel
- strategisk evaluering med udgangspunkt i SWOT

Eleverne har selv valgt følgende virksomheder, som alle har indgået som case i et forudgående forløb:
- Shaping New Tomorrow
- Planet Nusa
- Elgiganten
- H&M
- Joe & the Juice
- Carlsberg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer