Holdet 2024 li 3 PsB/cs - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Ida Rahn Johansen
Hold 2024 li 3 PsB/cs (24 li 3 PsB cs)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 KOMMUNIKATION og KONFLIKT
Titel 2 KULTUR
Titel 3 RETSPSYKOLOGI - gerningsmænd, vidner og løgn
Titel 4 LYKKE OG AFHÆNGIGHED
Titel 5 FAMILIE OG OPDRAGELSE
Titel 6 Repetition og metode

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 KOMMUNIKATION og KONFLIKT

Kernestof:
Kognition og læring
– psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, intelligens, motivation og hukommelse
– perceptionen og tænkningens betydning for menneskets forståelse af omverdenen.

Supplerende stof:
(Mediepsykologi) (Neuropsykologi)

Beskrivelse:
Vi starter B-niveauet op med dette forløb om kommunikation, konflikt og reklamer. Vi starter ud med den nonverbale kommunikation (ekstraverbale og nonverbale koder, kropssprog osv) førstehåndsindtryk og stereotyper fx i forbindelse med jobsamtaler og andre første møder.
Vi fortsætter derefter med samtalens mange lag og mulige analysemodeller; smalltalk, Von Thuns kommunikationskvadrat, Johari-vinduet og transaktionsanalyse.
Konflikt – herunder konflikttrappen, typer af konflikter og nedtrapning berøres også. Galtungs ABC-model for konflikter gennemgås.

Til sidst kigger vi på en masse psykologiske aspekter ved reklamer i et gruppe/projektarbejde, hvor eleverne skal dække emner som Opmærksomhed, Perception (Objektperception, socialperception, stereotyper), hukommelsen, Belønningssystem og spejlneuroner, neuro-marketing, Maslows behovspyramide,  Psykoanalysen, Overtalelsespsykologi, Product placement og moderne markedsføring (viral marketing, sociale medier osv.)
Kommunikations- og reklameforløbet afsluttes med at kigge på begrebet ”nudging”. Eleverne identificerer problemstillinger på skolen (kan være adfærd, oprydning, sundhed osv) og komme med en skitsering af et løsningsforslag med vægt på nudging og/eller gamification som kommunikationsform frem for løftede pegefingre. De forskellige forslag fremlægges for klassen.

Materiale/pensum:
Psykologiens Veje, kapitel 18: Kommunikation og konflikt (Ole Schultz-Larsen, Systime, 2006) Psykologiens Veje kapitel 11: Kognitiv psykologi (Ole Schultz-Larsen, Systime, 2006) (alle læser ikke alle sider i kapitlet)
”Pif, Paf, Puf”. Ud og Se, 2014 http://ipaper.ipapercms.dk/DSB/udogse/2014/06/?Page=36

Video og andet:
Klip fra Human ZOO, Zimbardo, afsnit 1
Derren Brown "Subliminal messaging" https://www.youtube.com/watch?v=YQXe1CokWqQ&ab_channel=DerrenBrown
"Taler du kropssprog" afsnit 1, DR: https://www.dr.dk/drtv/se/taler-du-kropssprog_47332
Diverse trykte reklamer til kropssprogs-analyse

OMFANG: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 KULTUR

Beskrivelse
Kulturmøder og kulturelle konflikter er omdrejningspunktet i dette forløb. Vi har særligt fokus på unges identitetsproblemer med to kulturer.

Begreber: Etnocentrisme, kulturelativisme. Majoritetskultur, minoritetskultur. Individualistisk kultur vs. kollektivistisk. Tilpasningsstrategier: Integration, assimilation, segregation. Stereotyper og fordomme, illusorisk korrelation. Stereotypitruslen. Sheriffs Robbers Cave-eksperiment. Tajfels minimalgruppe-eksperiment. Egengruppe og fremmedgrupper og konflikter. Konflikttyper: hjemkultur, værtskultur, tokulturel og lav konflikt. Allports kontaktteori. Symbolsk etnicitet.

Materiale/pensum:
Psykologiens Veje, kapitel 22: Kulturmøder og kulturforskelle (Ole Schultz-Larsen, Systime, 2006)

”Aldrig kan et folk forgå der ikke vil det selv” af Marie Krarup, politiko.dk
http://www.politiko.dk/nyheder/aldrig-kan-et-folk-forgaa-som-ikke-vil-det-selv
Grafik fra ”Danmark er en Tea Party-bevægelse”. Ugebladet A4. 21.06.2012 ”Jeg er ved at miste kulturbalancen”. Information, 2013:
https://www.information.dk/debat/2013/11/ved-miste-kulturbalancen
Dokumentar: Teenagepige mellem to kulturer https://vimeo.com/73623413


Supplerende materiale:
Video:
YouTube: Culture Shock Sudanese refugees coming to America
https://www.youtube.com/watch?v=-Giwujxh2No
En neuropsykologisk undersøgelse af hjerneaktiviteten i fordomme
Lasana Harris og Susan Fiske , i PsykB, Riisager mfl

Faglige mål der trænes:
– vurdere betydningen af historiske og kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd
– demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag

Sider i alt: ca 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 RETSPSYKOLOGI - gerningsmænd, vidner og løgn

Kernestof:
Kognitiv psykologi
– psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, intelligens, motivation og hukommelse
Socialpsykologi
– gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskriminering
Personlighed og identitet
– selv, identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping
Psykologisk metode

Supplerende stof:
Retspsykologi
Klinisk psykologi

Beskrivelse
Vi skal i dette forløb beskæftige os med forskellige aspekter af retspsykologien, herunder gerningsmænd (ond eller sindssyg? Social arv, skizofreni, psykopater) vidnepsykologi (opmærksomhed, perception og hukommelse, falske minder) og løgn.
En videoopgave om Anders Breivik, Amagermanden, Peter Madsen (eller valgfri gerningsmand) indgår i forløbet ligesom en video/lydopgave i forbindelse med karaktergivning omkring Genfundne minder.

Begreber:
Retspsykologens arbejde – 3 faser, Domme og strafegnethed, psykopati/dyssocial personlighedsforstyrrelse
kendetegn og risikofaktorer
Skizofreni, symptomer og forklaringer/årsager
Hukommelsens opbygning og hvad husker vi og hvad glemmer vi? Fortrængning. Kognitive skemaer
Falske erindringer (recovered memories), plantede falske erindringer - herunder Loftus’ forsøg “Lost in the Mall”
Objektperception og socialperception
Løgnens sprog – verbale tegn på løgn og subjektive og objektive tegn på løgn (Vrij-undersøgelsen)
Mikroudtryk

Materiale/pensum:

Tekstuddrag fra
1) Bente Egelund og Susan Mose: Psykologi i praksis, Systime, 2002
2) Preben Lund: Sindssyg i gerningsøjeblikket, Ny Nordisk, 2011
3) Svein Magnussen: Vidnepsykologi – pålidelighed og troværdighed i dagligliv og retssal. Klim, 2009
Alt i Retspsykologikompendium (Mette Morell)


Psykologiens Veje kapitel 11: Kognitiv psykologi (Ole Schultz-Larsen, Systime, 2006)
Uddrag (s. 437-446) af Psykologiens Veje kapitel 25: Psykiske lidelse (Ole Schultz-Larsen, Systime, 2006)
Psykologiens Veje, ibog (gammel udgave)- kapitel 28: Ondskabens psykologi ( alle læser ikke alle afsnit)

Artikler
Kun få mordere er sindssyge https://www.udeoghjemme.dk/skaebner/kun-faa-mordere-er-sindssyge-man-kan-vaere-normal-og-ond-og-farlig
Løgnens sprog – dit ordvalg afslører om du lyver, videnskab.dk
http://videnskab.dk/kultur-samfund/lognens-sprog-dit-ordvalg-afslorer-om-du-lyver

Karen Klarskov og Lise Bondesen: Så fik spøgelset et ansigt, Politiken. 5. februar 2009

Video:
TedTalk Elisabeth Loftus ”How reliable is your memory”: https://www.ted.com/talks/elizabeth_loftus_the_fiction_of_memory

Dokumentar: "Sindssygt Farlig", TV2: https://www.youtube.com/watch?v=fr7aFvjcpwQ&ab_channel=MonicaS%C3%B8ndergaard (Niels, skizofren og togkaprer)
Dokumentar "På Ubestemt Tid" afsnit 1 og 2 (1 på CFU, 2: https://www.youtube.com/watch?v=D8vvok4s90Y&ab_channel=FrederikLarsen
Dokumentar: ”Hjernevask: Kan du stole på din hukommelse?” (DR2. 2013) - set via CFU

Faglige mål, der trænes:
– udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
– vurdere betydningen af historiske og kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd
– formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden

Sider i alt: ca 75
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 LYKKE OG AFHÆNGIGHED

Kernestof:
Personlighed og identitet
– selv, identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping.
Kognition
– perceptionen og tænkningens betydning for menneskets forståelse af omverdenen.
Psykologisk metode
– undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse

Supplerende stof:
Neuropsykologi

Beskrivelse
Vi skal i dette forløb kigge på af begrebet ”lykke” og vi kobler det til slut sammen med et andet begreb; ”afhængighed”. Men hvordan definerer denne lunefulde størrelse, lykke, hvordan føles det at være lykkelig – og hvordan kan vi bedst opnå den? Eleverne starter ud med at tage en lykketest og vi taler om de forskellige individuelle definitioner vi hver især kan have.
Resten af forløbet vil anskue lykke koblet med forskellige emner. Heriblandt: lykke som kemi, danskere og lykke, lykke og forbrug, lykke og personlighed (Big Five)
Vi har særligt fokus på den forskning der er på området – hvordan måles et så forholdsvist diffust begreb; hvor pålidelige og generalisérbare er undersøgelserne?

Koblet på forløbet bliver emnet misbrug og afhængighed – med udgangspunkt i DR-dokumentaren ”100 dage uden stoffer” (hvor der netop er fokus på misbrug som symptom på bagvedliggende problemer og en løsningsmodel, der fokuserer på kunstig vs naturlig dopamin)  Hvem bliver misbrugere og hvorfor er det ikke alle?

Der udarbejdes et feltarbejde med tilhørende rapport i dette forløb - her fokuseres på udvælgelse af metode, databearbejdning og undersøgelsernes validitet og generaliserbarhed.

Begreber og undersøgelser:
Definition af lykke vs tilfredshed
Individuel lykke - lykke og personlighed (Big Five)
National lykke (DK vs USA fx, lykkeundersøgelser og DKs topplacering)
Tillid og mistillid
Sammenhængen mellem lykke og indkomst/rigdom
Belønningssystemet
Transmitterstoffer - dopamin og serotonin
Afhængighed
Rusmidler
Resistens og abstinenser
Dyreforsøg med kokain (aber og rotter)
Positiv psykologi - interventioner
Korrelation og kausalitet
Fejlkilder
Validitet og generaliserbarhed
Kvantitativ vs kvalitativ

Materiale/pensum:
Charlotte Koldbye: Lykke med efternavnet dopamin. Experimentarium.dk. 17.04. 2008. https://experimentarium.dk/forsiden/viden/nyt-fra-naturvidenskaben/artikel/lykke-med-efternavnet-dopamin/

Lykken er at være dansk. Kristeligt Dagblad. 2007. http://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/2007-05-25/lykken-er-v%C3%A6re-dansk
Psykologiens Forskningsnyt: Er rige mennesker lykkelige? http://infolink2003.elbo.dk/PsyNyt/Dokumenter/doc/13089.pdf
Penge gør os lykkelige: https://videnskab.dk/kultur-samfund/penge-gor-os-lykkelige
Lone Frank: Din egen lykkes smed (beskåret) Weekendavisen, 14 juli 2006

Video
100 dage uden stoffer. 2 afsnit. DR Dokumentar. 2011. https://www.dr.dk/skole/klassens-tid/100-dage-uden-stoffer
Tedtalk om forsøg med penge og lykke - https://www.youtube.com/watch?v=ZwGEQcFo9RE
60 Minutes - Pursuit of Happiness : https://www.youtube.com/watch?v=IBzDSq0KDLs&ab_channel=TruthIsLife7
Shawn Anchor: TedTalk: The Happy Secret to Better Work https://www.ted.com/talks/shawn_achor_the_happy_secret_to_better_work

Supplerende materiale:
Tests
Hvor lykkelig er du? http://illvid.dk/mennesket/hjernen/hvor-lykkelig-er-du
Personlighedstest (Big Five) https://www.idrlabs.com/dk/femfaktor-personlighedstest/test.php?retake=1
Feltarbejde - materialer

Faglige mål der trænes:
–udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
– vurdere betydningen af historiske og kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd
– redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– demonstrere kendskab til, hvordan viden genereres inden for psykologi, og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk begrebsapparat

Sider i alt: ca 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 FAMILIE OG OPDRAGELSE

Kernestof
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, og kultur
– omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens.
Personlighed og identitet
– selv, identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil

Supplerende stof
Familiepsykologi

Beskrivelse
Vi skal i dette forløb kigge på udviklingen i synet på børn og opdragelse. Opdragelsesidealer og opdragelsesstil (Baumrind). Tale om hvad opdragelse har af konsekvenser ind i voksenlivet. Hvilke slags personligheder der kommer ud af de forskellige opdragelsesstile.
Kinesiske ”tigermødre” og danske curlingbørn/projektbørn.

Det senmoderne samfunds indflydelse på opdragelse og familieliv. Denciks Familietyper. Institutioners indflydelse, dobbeltsocialisering.

(Vi anskuer også emnet køn fra forskellige vinkler – biologi (neuropsykologi og evolutionspsykologi) og kultur (postmoderne psykologi, behaviorisme og social indlæringsteori, kognitiv psykologi, socialpsykologi) )

Forløbet afsluttes med synopsistræning

Materiale/pensum
Psykologiens Veje kapitel 10 "Opdragelse, Familie og Daginstitution"
Psykologiens Veje kapitel 19 "Det senmoderne familieliv" (s. 323-334)
(Psykologiens Veje: kapitel 2. Køn og Kønsforskelle)

Artikler:
Tigermødre er bare bedre, Berlingske, 20/1 2011: https://www.berlingske.dk/internationalt/tigermoedre-er-bare-bedre
Undersøgelse kønsstereotyper - fra Psykologiens Veje iBog.

Artikler fra synopsistræning:
Bilag 1: Edith Rasmussen: Kinesiske børn leger ikke, Jyllands Posten, 17. jan. 2015: http://jyllands-posten.dk/livsstil/familiesundhed/familie/ECE7362458/Kinesiske-b%C3%B8rn-leger-ikke/
Bilag 2: Morten Mikkelsen: Danske børn er for uopdragne, Kristeligt Dagblad, 20. juli 2004
Bilag 3: John Aasted Halse: ”Stop med at dyrke jeres børn og presse dem i centrum”, Politiken, 15. maj 2015.
Bilag 4: Lars Henriksen & Morten Mikkelsen: ”Forældres opdragelse til omsorg slår fejl”, Kristeligt Dagblad, 1. juli 2014: http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/2014-07-01/for%C3%A6ldres-opdragelse-til-omsorg-sl%C3%A5r-fejl



Dokumentar: Den perfekte opdragelse? (afsnit 1) TV2, 2017 (Set via CFU)

Faglige mål der trænes
– udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger, herunder kunne placere psykologisk teori i en videnskabsteoretisk ramme
– vurdere betydningen af historiske og kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd
– formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Nøgleord/begreber
- Baumrinds fire opdragelsesstile: autoritativ, autoritær, eftergivende og uinvolveret
- Denciks fire familietyper: Team-familien, Patriarkalsk familie, Svingdørsfamilien, Det sociale akvarie
- Opdragelsesidealer (udvikling over tid og DKs "curlingforældre" vs Kinas "tigermødre")
- Udvikling i familiens historie (feudal, borgerlig og senmoderne)
- Senmoderne familielivs karakteristika (symmetrisk toforsørger, netværksfamilie, grænseløs, forhandlings og aftale-familie, børnecentreret)
Køn og kønsroller- biologisk køn (evolutionær psykologi og neuropsykologi) vs socialt / kulturelt køn (socialpsykologi, postmoderne psykologi, behaviorisme, social indlæring, kognitiv psykologi)
- kønsforskelle i barndom og ungdom

Omfang 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer