Holdet 2024 li 3 BiB/cs - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) John Holst
Hold 2024 li 3 BiB/cs (24 li 3 BiB cs)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Livsformer
Titel 2 2. Grundlæggende genetik
Titel 3 3. Det centrale dogme
Titel 4 4. Genteknologi
Titel 5 5. Blodet
Titel 6 7. Nervesystemet 1
Titel 7 6. Evolution
Titel 8 7. Nervesystemet 2
Titel 9 8. proteiner og enzymer
Titel 10 9. Sex-tema: Sundhed & prævention
Titel 11 10. Sø-økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Livsformer

Hvad er liv?

Forløbet omhandler de forskellige livsformer. Eleverne arbejder indledningsvis med mikroskopteknik, mikroskopiering af plante- og dyreceller. Herefter er der fokus på, at eleverne ved at arbejde dels med et bakterieforsøg og dels med teoretiske arbejdsspørgsmål selv skal finde svar ved at anvende YUBIO-bogen, artikel, video, internettet og i sidste ende konsultere læreren.

Der arbejdes desuden med applikationen iNaturalist i en eukaryot-øvelse

Den nu knap så aktuelle situation omkring håndhygiejne (Coronavirus) inddrages i bakterierapportens teori.

Der arbejdes med naturvidenskabelige fremgangsmåder i forbindelse med biologisk rapportskrivning.


Kernestof:
- Cellebiologi: eukaryote celletyper
- Cellebiologi: opbygning af pro- og eukaryote celler
- Virus: opbygning og formering
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens


Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin
- bioteknologi
- eksempler med relation til elevernes hverdag, den aktuelle debat og med lokale og globale perspektiver
- materiale på engelsk (video)


Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopiering
- Eukaryot-øvelse
- Mikroskopiering af dyre- og planteceller
- Bakterieforsøg
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave om livsformer 14-08-2024
Øvelse med mikroskop 19-08-2024
Øvelse - Jagt på eukaryoter 20-08-2024
Bakterier - videoopgaver 21-08-2024
Øvelse: plante- og dyreceller 31-08-2024
Bakterievækstopgave 02-09-2024
Prokaryot celledeling - opgave 03-09-2024
Livsformer - opgave 03-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 2. Grundlæggende genetik

Hvordan arver man træk fra sine forældre?

Forløbet omhandler Mendels genetik. Stoffet gennemgås ved hjælp af arbejdsopgaver, hvor spørgefigurer spiller en central rolle. Desuden anskueliggøres indavlsproblematikken med DR-dokumentaren "Dødelige gener", hvor den moderne genteknologi aktualiseres.

Forsøget, der omhandler Mendels 1. og 2. lov (to-gensforsøg med Majs), splittes op i 3 tempi for at give eleverne en bedre mulighed for at kunne overskue forsøget og rapportskrivningen.

Forsøget afsluttes inde i næste forløb d. 2. oktober, hvor majsplanterne høstes.


Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper og genteknologi
- Evolutionsbiologi: biologisk variation
- Biokemiske processer: fotosyntese


Supplerende stof:
- lokale og globale problemstillinger inden for bioteknologi og sundhed
- eksempel med globale og lokale perspektiver


Eksperimentelt arbejde:
- Majsforsøg (Mendels 1. og 2. lov)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. Grundlæggende genetik 04-09-2024
2. Grundlæggende genetik 04-09-2024
3. Grundlæggende genetik - opgave 09-09-2024
4. Grundlæggende genetik 09-09-2024
1. Majsforsøg - formål 16-09-2024
2. Majsforsøg - teori 16-09-2024
3. Majsforsøg - metode 16-09-2024
5. Dødelige gener 16-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 3. Det centrale dogme

Hvad er gener, mitose og meiose?
Hvordan hænger proteiner og DNA sammen?
Hvordan er molekyler opbygget?

Vi bygger videre på forrige tema, fordyber os i genetikkens verden og undres over, hvordan den genetiske koder bringes videre fra celle til celle, og hvad gener egentlig koder for.

Der er indlagt en eksamenstræningsøvelse med individuelle videopræsentationer i forløbet.

Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mitose og meiose
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nukleinsyrer
- Makromolekyler: opbygning af proteiner
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration
- Virus: opbygning og formering


Supplerende stof:
- Lokale og globale problemstillinger
- Materiale på engelsk (video)


Eksperimentelt arbejde:
- Molekylebygning
- Fremstilling af video om proteinsyntesen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NOTE 17/9a: Kromosomer og mitosen 17-09-2024
NOTE 17/9b: Meiosen 18-09-2024
NOTE 18/9: DNA og dens kopiering 18-09-2024
Bakterieforsøg 18-09-2024
4. Majsforsøg - resultater 02-10-2024
5. Majsforsøg - udregning 02-10-2024
6. Majsforsøg - analyse 02-10-2024
Proteinsyntesevideo 09-10-2024
MAJSFORSØG 13-10-2024
Virus-opgave 21-10-2024
Eksamensopgave: Basal genetik 30-10-2024
PROTEINSYNTESEN!!!! 02-11-2024
Molekylebygning 06-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 4. Genteknologi

Efter gruppearbejde om gensplejsning, GMO-organismer og kloning arbejdes der med bioetiske problemstillinger. Til slut er eleverne i mindre grupper gæster hos "Mads & Monopolet", hvor de bliver sat i en situation, hvor de individuelt skal tage stilling til et bioetisk dilemma og give et godt råd til den "lytter", der har dette dilemma.

Følgende kernestof berøres:
– mikrobiologi: vækst- og vækstfaktorer og resistens
– genetik og molekylærbiologi: genteknologi


Følgende supplerende stof berøres:
– biologisk produktion
– bioteknologi
– bæredygtighed og miljøbeskyttelse (GMO)
– bioetik

- Materiale på engelsk (video)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gensplejsningsopgave 12-11-2024
Kloning af dyr 18-11-2024
Gentek 20-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 5. Blodet

Hvad kan man finde i vores blod?

Blod-emnet introduceres med blodtypebestemmelse og med perspektivering til genetikemnet via blodtyper som et resultat af mutationer

Herefter har forløbet fokus på vigtigheden af blodkredsløbet som transportsystem for ilt, kuldioxid, glukose og hormonet insulin.

I forbindelse med nogle af gruppeopgaverne arbejdes der med chatGPT.
Ved opstarten af emnet arbejde eleverne gruppevis med A3 whiteboards til brainstorm for at ramme deres kreative evner

Kernestof:
- Fysiologi: åndedrætsystemet og blodkredsløbet og hormonel regulering
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
- Genetik og molekylærbiologi: mutationer


Supplerende stof:
- Lokale og globale problemstillinger inden for sundhed
- Eksempel med relation til elevernes hverdag


Eksperimentelt arbejde:
- Blodtypebestemmelse
- Blodsukkerforsøg

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtyper - figuropgave 1 27-11-2024
Blodtyper - figuropgave 2 09-12-2024
Blodtyper - mutationer 09-12-2024
Blodtyper - rhesusproblemer 10-12-2024
Blodtransport 1 18-12-2024
Blodtransport 2 18-12-2024
BLODTYPE-rapport 18-12-2024
Gasser i blodet 08-01-2025
Hormoner i blodet 08-01-2025
Blodsukkerregulering 20-01-2025
Blodsukkerkoncentration 21-01-2025
Nerveopgave 1 22-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 7. Nervesystemet 1

Hvordan fungerer nervesystemet?

Af hensyn til SRP-elever, der skrev inden for dette tema, tog vi første del af emnet inden SRP-vejledningen kom rigtig i gang. Forbløbet er derfor delt op i to dele.

Forsøget indeholder perspektiveringer til det forrige forløb om evolution.

Kernestof:
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer og nervesystemet
- Cellebiologi: Opbygning af eukaryote celler og membranprocesser
- Makromolekyler: biologisk opbygning og funktion af lipider
- Evolutionsbiologi: naturlig selektion (menneskets nervesystem)


Supplerende stof:
- Eksempel på relation til elevernes hverdag


Eksperimentelt arbejde:
- Nerve-sanseforsøg

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nerveopgave 1 22-01-2025
Nerveopgave 2 27-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 6. Evolution

Hvad er evolution, og hvordan kan det forklares, at alle organismer har en fælles stamform?


I dette forløb indgår en heldagsekskursion til Københavns Zoo, herunder et undervisningsforløb i Skoletjenesten

Der arbejdes med ChatGPT for at opøve elevernes kritiske sans, når dette AI-program bruges inden for biologiens område.


Kernestof:
- Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
- Genetik og molekylærbiologi: mutation


Supplerende stof:
- Materiale på engelsk (video)
- Eksempel på fagets professionsrettede aspekter (Skoletjenesten)

- Der anvendes materiale på engelsk (videoer)


Eksperimentelt arbejde:
- Rapport om naturlig selektion og adaptation (baseret på observationer i Københavns Zoo)
- Øvelsesforløb om evolution i ZOOs skoletjeneste
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Evolutionsopgave 1 04-02-2025
Evolutionsopgave 2 04-02-2025
Evolutionsopgave 3 04-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 7. Nervesystemet 2

Hvordan fungerer nervesystemet?

Af hensyn til SRP-elever, der skrev inden for dette tema, tog vi første del af emnet inden SRP-vejledningen kom rigtig i gang. Forbløbet er derfor delt op i to dele.

Forsøget indeholder perspektiveringer til det forrige forløb om evolution.

Kernestof:
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer og nervesystemet
- Cellebiologi: Opbygning af eukaryote celler og membranprocesser
- Makromolekyler: biologisk opbygning og funktion af lipider
- Evolutionsbiologi: naturlig selektion (menneskets nervesystem)


Supplerende stof:
- Eksempel på relation til elevernes hverdag


Eksperimentelt arbejde:
- Nerve-sanseforsøg

Dette forløb lapper lidt ind over forløbet om proteiner og enzymer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 9 8. proteiner og enzymer

I dette forløb er der fokus på proteiners opbygning og biologiske funktioner, samt på vigtigheden af enzymer i livets processer overalt på jordkloden.


Kernestof:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner og enzymer
- Enzymer: opbygning, funktion og faktorer der påvirker enzymaktiviteten


Supplerende stof:
- Problemstillinger inden for biologisk produktion


Eksperimentelt arbejde:
- Æblejuiceforsøg
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Enzymer 23-03-2025
Proteiner 23-03-2025
Uge sex 1 - sygdomme 31-03-2025
Uge sex 2 - prævention 31-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 10 9. Sex-tema: Sundhed & prævention

Hvad er forskellen på prævention og sikker sex?

Om menstruationscyklus og sædproduktion

Opgaverne i dette forløb har taget deres udgangspunkt i lærebøger, men har derudover indeholdt megen informationssøgning på internettet.


Kernestof:
- Fysiologi: hormonel regulering og forplantning

Supplerende stof:
- Lokale og globale problemstillinger inden for sundhed
- Eksempler der har relation til elevernes hverdag og den aktuelle debat

Eksperimentelt arbejde:
- Klamydiaøvelse (rollespil)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Uge sex 3 - menstruationscyklus 01-04-2025
Uge sex 4 - sædproduktion 01-04-2025
Fremstilling af æblejuice 06-04-2025
Klamydiaøvelse - opfølgning 09-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 11 10. Sø-økologi

Økologiemnet behandles med udgangspunkt i de danske søer økologi, hvor man bl.a. kommer ind på økologisk samspil mellem arter, græsnings- og nedbryderfødekæder, C- og P-kredsløb samt søtyper

Kernestof:
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb samt biodiversitet
– Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring


Supplerende stof:
- Eksempel på relation til elevernes hverdag
- Lokale og globale problemstillinger inden for miljø


Eksperimentelt arbejde:
- Makroindeksundersøgelse af Torkils Sø
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Makroindeks Torkils Sø - journal 23-04-2025
Klamydiarapport 27-04-2025
Sø-økologi 1 30-04-2025
Sø-økologi 2 01-05-2025
Sø-økologi 3 01-05-2025
Sø-økologi 4 05-05-2025
Sø-økologi 5 07-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning