Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
John Holst
|
Hold
|
2024 li 3 BiB/cs (24 li 3 BiB cs)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Livsformer
Hvad er liv?
Forløbet omhandler de forskellige livsformer. Eleverne arbejder indledningsvis med mikroskopteknik, mikroskopiering af plante- og dyreceller. Herefter er der fokus på, at eleverne ved at arbejde dels med et bakterieforsøg og dels med teoretiske arbejdsspørgsmål selv skal finde svar ved at anvende YUBIO-bogen, artikel, video, internettet og i sidste ende konsultere læreren.
Der arbejdes desuden med applikationen iNaturalist i en eukaryot-øvelse
Den nu knap så aktuelle situation omkring håndhygiejne (Coronavirus) inddrages i bakterierapportens teori.
Der arbejdes med naturvidenskabelige fremgangsmåder i forbindelse med biologisk rapportskrivning.
Kernestof:
- Cellebiologi: eukaryote celletyper
- Cellebiologi: opbygning af pro- og eukaryote celler
- Virus: opbygning og formering
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin
- bioteknologi
- eksempler med relation til elevernes hverdag, den aktuelle debat og med lokale og globale perspektiver
- materiale på engelsk (video)
Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopiering
- Eukaryot-øvelse
- Mikroskopiering af dyre- og planteceller
- Bakterieforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave om livsformer
|
14-08-2024
|
Øvelse med mikroskop
|
19-08-2024
|
Øvelse - Jagt på eukaryoter
|
20-08-2024
|
Bakterier - videoopgaver
|
21-08-2024
|
Øvelse: plante- og dyreceller
|
31-08-2024
|
Bakterievækstopgave
|
02-09-2024
|
Prokaryot celledeling - opgave
|
03-09-2024
|
Livsformer - opgave
|
03-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
2. Grundlæggende genetik
Hvordan arver man træk fra sine forældre?
Forløbet omhandler Mendels genetik. Stoffet gennemgås ved hjælp af arbejdsopgaver, hvor spørgefigurer spiller en central rolle. Desuden anskueliggøres indavlsproblematikken med DR-dokumentaren "Dødelige gener", hvor den moderne genteknologi aktualiseres.
Forsøget, der omhandler Mendels 1. og 2. lov (to-gensforsøg med Majs), splittes op i 3 tempi for at give eleverne en bedre mulighed for at kunne overskue forsøget og rapportskrivningen.
Forsøget afsluttes inde i næste forløb d. 2. oktober, hvor majsplanterne høstes.
Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper og genteknologi
- Evolutionsbiologi: biologisk variation
- Biokemiske processer: fotosyntese
Supplerende stof:
- lokale og globale problemstillinger inden for bioteknologi og sundhed
- eksempel med globale og lokale perspektiver
Eksperimentelt arbejde:
- Majsforsøg (Mendels 1. og 2. lov)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. Grundlæggende genetik
|
04-09-2024
|
2. Grundlæggende genetik
|
04-09-2024
|
3. Grundlæggende genetik - opgave
|
09-09-2024
|
4. Grundlæggende genetik
|
09-09-2024
|
1. Majsforsøg - formål
|
16-09-2024
|
2. Majsforsøg - teori
|
16-09-2024
|
3. Majsforsøg - metode
|
16-09-2024
|
5. Dødelige gener
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
3. Det centrale dogme
Hvad er gener, mitose og meiose?
Hvordan hænger proteiner og DNA sammen?
Hvordan er molekyler opbygget?
Vi bygger videre på forrige tema, fordyber os i genetikkens verden og undres over, hvordan den genetiske koder bringes videre fra celle til celle, og hvad gener egentlig koder for.
Der er indlagt en eksamenstræningsøvelse med individuelle videopræsentationer i forløbet.
Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mitose og meiose
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nukleinsyrer
- Makromolekyler: opbygning af proteiner
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration
- Virus: opbygning og formering
Supplerende stof:
- Lokale og globale problemstillinger
- Materiale på engelsk (video)
Eksperimentelt arbejde:
- Molekylebygning
- Fremstilling af video om proteinsyntesen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NOTE 17/9a: Kromosomer og mitosen
|
17-09-2024
|
NOTE 17/9b: Meiosen
|
18-09-2024
|
NOTE 18/9: DNA og dens kopiering
|
18-09-2024
|
Bakterieforsøg
|
18-09-2024
|
4. Majsforsøg - resultater
|
02-10-2024
|
5. Majsforsøg - udregning
|
02-10-2024
|
6. Majsforsøg - analyse
|
02-10-2024
|
Proteinsyntesevideo
|
09-10-2024
|
MAJSFORSØG
|
13-10-2024
|
Virus-opgave
|
21-10-2024
|
Eksamensopgave: Basal genetik
|
30-10-2024
|
PROTEINSYNTESEN!!!!
|
02-11-2024
|
Molekylebygning
|
06-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
4. Genteknologi
Efter gruppearbejde om gensplejsning, GMO-organismer og kloning arbejdes der med bioetiske problemstillinger. Til slut er eleverne i mindre grupper gæster hos "Mads & Monopolet", hvor de bliver sat i en situation, hvor de individuelt skal tage stilling til et bioetisk dilemma og give et godt råd til den "lytter", der har dette dilemma.
Følgende kernestof berøres:
– mikrobiologi: vækst- og vækstfaktorer og resistens
– genetik og molekylærbiologi: genteknologi
Følgende supplerende stof berøres:
– biologisk produktion
– bioteknologi
– bæredygtighed og miljøbeskyttelse (GMO)
– bioetik
- Materiale på engelsk (video)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gensplejsningsopgave
|
12-11-2024
|
Kloning af dyr
|
18-11-2024
|
Gentek
|
20-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
5. Blodet
Hvad kan man finde i vores blod?
Blod-emnet introduceres med blodtypebestemmelse og med perspektivering til genetikemnet via blodtyper som et resultat af mutationer
Herefter har forløbet fokus på vigtigheden af blodkredsløbet som transportsystem for ilt, kuldioxid, glukose og hormonet insulin.
I forbindelse med nogle af gruppeopgaverne arbejdes der med chatGPT.
Ved opstarten af emnet arbejde eleverne gruppevis med A3 whiteboards til brainstorm for at ramme deres kreative evner
Kernestof:
- Fysiologi: åndedrætsystemet og blodkredsløbet og hormonel regulering
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
- Genetik og molekylærbiologi: mutationer
Supplerende stof:
- Lokale og globale problemstillinger inden for sundhed
- Eksempel med relation til elevernes hverdag
Eksperimentelt arbejde:
- Blodtypebestemmelse
- Blodsukkerforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtyper - figuropgave 1
|
27-11-2024
|
Blodtyper - figuropgave 2
|
09-12-2024
|
Blodtyper - mutationer
|
09-12-2024
|
Blodtyper - rhesusproblemer
|
10-12-2024
|
Blodtransport 1
|
18-12-2024
|
Blodtransport 2
|
18-12-2024
|
BLODTYPE-rapport
|
18-12-2024
|
Gasser i blodet
|
08-01-2025
|
Hormoner i blodet
|
08-01-2025
|
Blodsukkerregulering
|
20-01-2025
|
Blodsukkerkoncentration
|
21-01-2025
|
Nerveopgave 1
|
22-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
7. Nervesystemet 1
Hvordan fungerer nervesystemet?
Af hensyn til SRP-elever, der skrev inden for dette tema, tog vi første del af emnet inden SRP-vejledningen kom rigtig i gang. Forbløbet er derfor delt op i to dele.
Forsøget indeholder perspektiveringer til det forrige forløb om evolution.
Kernestof:
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer og nervesystemet
- Cellebiologi: Opbygning af eukaryote celler og membranprocesser
- Makromolekyler: biologisk opbygning og funktion af lipider
- Evolutionsbiologi: naturlig selektion (menneskets nervesystem)
Supplerende stof:
- Eksempel på relation til elevernes hverdag
Eksperimentelt arbejde:
- Nerve-sanseforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nerveopgave 1
|
22-01-2025
|
Nerveopgave 2
|
27-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
6. Evolution
Hvad er evolution, og hvordan kan det forklares, at alle organismer har en fælles stamform?
I dette forløb indgår en heldagsekskursion til Københavns Zoo, herunder et undervisningsforløb i Skoletjenesten
Der arbejdes med ChatGPT for at opøve elevernes kritiske sans, når dette AI-program bruges inden for biologiens område.
Kernestof:
- Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
- Genetik og molekylærbiologi: mutation
Supplerende stof:
- Materiale på engelsk (video)
- Eksempel på fagets professionsrettede aspekter (Skoletjenesten)
- Der anvendes materiale på engelsk (videoer)
Eksperimentelt arbejde:
- Rapport om naturlig selektion og adaptation (baseret på observationer i Københavns Zoo)
- Øvelsesforløb om evolution i ZOOs skoletjeneste
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Evolutionsopgave 1
|
04-02-2025
|
Evolutionsopgave 2
|
04-02-2025
|
Evolutionsopgave 3
|
04-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
7. Nervesystemet 2
Hvordan fungerer nervesystemet?
Af hensyn til SRP-elever, der skrev inden for dette tema, tog vi første del af emnet inden SRP-vejledningen kom rigtig i gang. Forbløbet er derfor delt op i to dele.
Forsøget indeholder perspektiveringer til det forrige forløb om evolution.
Kernestof:
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer og nervesystemet
- Cellebiologi: Opbygning af eukaryote celler og membranprocesser
- Makromolekyler: biologisk opbygning og funktion af lipider
- Evolutionsbiologi: naturlig selektion (menneskets nervesystem)
Supplerende stof:
- Eksempel på relation til elevernes hverdag
Eksperimentelt arbejde:
- Nerve-sanseforsøg
Dette forløb lapper lidt ind over forløbet om proteiner og enzymer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
8. proteiner og enzymer
I dette forløb er der fokus på proteiners opbygning og biologiske funktioner, samt på vigtigheden af enzymer i livets processer overalt på jordkloden.
Kernestof:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner og enzymer
- Enzymer: opbygning, funktion og faktorer der påvirker enzymaktiviteten
Supplerende stof:
- Problemstillinger inden for biologisk produktion
Eksperimentelt arbejde:
- Æblejuiceforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymer
|
23-03-2025
|
Proteiner
|
23-03-2025
|
Uge sex 1 - sygdomme
|
31-03-2025
|
Uge sex 2 - prævention
|
31-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
9. Sex-tema: Sundhed & prævention
Hvad er forskellen på prævention og sikker sex?
Om menstruationscyklus og sædproduktion
Opgaverne i dette forløb har taget deres udgangspunkt i lærebøger, men har derudover indeholdt megen informationssøgning på internettet.
Kernestof:
- Fysiologi: hormonel regulering og forplantning
Supplerende stof:
- Lokale og globale problemstillinger inden for sundhed
- Eksempler der har relation til elevernes hverdag og den aktuelle debat
Eksperimentelt arbejde:
- Klamydiaøvelse (rollespil)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Uge sex 3 - menstruationscyklus
|
01-04-2025
|
Uge sex 4 - sædproduktion
|
01-04-2025
|
Fremstilling af æblejuice
|
06-04-2025
|
Klamydiaøvelse - opfølgning
|
09-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
10. Sø-økologi
Økologiemnet behandles med udgangspunkt i de danske søer økologi, hvor man bl.a. kommer ind på økologisk samspil mellem arter, græsnings- og nedbryderfødekæder, C- og P-kredsløb samt søtyper
Kernestof:
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb samt biodiversitet
– Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
Supplerende stof:
- Eksempel på relation til elevernes hverdag
- Lokale og globale problemstillinger inden for miljø
Eksperimentelt arbejde:
- Makroindeksundersøgelse af Torkils Sø
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Makroindeks Torkils Sø - journal
|
23-04-2025
|
Klamydiarapport
|
27-04-2025
|
Sø-økologi 1
|
30-04-2025
|
Sø-økologi 2
|
01-05-2025
|
Sø-økologi 3
|
01-05-2025
|
Sø-økologi 4
|
05-05-2025
|
Sø-økologi 5
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521155",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521155",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521155"
}