Holdet 2024 li AsC/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Astronomi C
Lærer(e) Brit Ringsmose
Hold 2024 li AsC/s (24 li AsC s)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Den nære astronomi
Titel 3 Teleskopet FUT 1
Titel 4 Solsystemet
Titel 5 Exoplaneter
Titel 6 Stjerneudvikling
Titel 7 Galakser
Titel 8 Afstandsbestemmelse og Universets udvidelse
Titel 9 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Indhold
Kort introduktion til faget.
Eleverne skal:
- have kendskab til og kunne anvende forskellige måleenheder som lysår, Parsec og Astronomisk enhed.

Materialer
Det levende univers, Helle og Henrik Stub, PRAXIS-Nyt teknisk forlag, 3. Udgave 2017 side 7-9 Ca. 3 sider.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Den nære astronomi

Indhold
Forløbet omhandler Jorden, Solen og Månen.

Eleverne skal:
- kunne redegøre for årets gang set fra Jorden, herunder, dag, nat og årstider.
- have kendskab til himmelkuglen og himlens koordinater.
- kunne redegøre for solindstråling.
- kunne redegøre for solens opbygning, atmosfære og energiproduktion.
- have kendskab til fænomener som solens skiftende aktivitet, herunder Solpletter, Soludbrud og Nordlys
- kunne redegøre for Månen, herunder dens dannelse, månens faser, Sidirisk og synodisk omløbstid og Tidevand.
- kunne redegøre for måneformørkelse og solformørkelse.

Under forløbet har vi desuden arbejdet med hvordan man kan finde planeter og stjernebilleder på himlen med en planetkalender, et stjernekort og med programmet Stellarium.

Materialer
Det levende univers, Helle og Henrik Stub, PRAXIS-Nyt teknisk forlag, 3. Udgave 2017 side 17-25 og 57-60, 63-74 Ca. 20 sider.


Øvelser
Stellarium Kom godt i gang.
Stellarium øvelse Himlen set fra Jorden.
Stellarium øvelse Månen.
Billeder af Solen fra SDO satellitten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Teleskopet FUT 1

Indhold
Eleverne skal
- kunne redegøre for teleskopet FUT's opbygning og virkemåde, herunder hvordan man laver farvebilleder ved sammensætning af filtre.
- kunne anvende det Fjernstyrede undervisningsteleskop FUT.

Desværre var der tekniske problemer med teleskopet den dag vi havde observationstid. Derfor nåede vi kun at sætte os ind i hvordan teleskopet virker, men nåede ikke at anvende det. Men vi forsøger igen senere på skoleåret.


Materialer
Noten: Det Fjernstyrede undervisningsteleskop FUT, Uddrag fra I-bogen Astronomi af  Hans Kjeldsen, Ole Eggers Bjælde, Torben Arentoft, Systime A/S. Første udgivelsesår 2018. ca. 4 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Solsystemet

Indhold
Eleverne skal:
- kunne redegøre for solsystemets dannelse og opbygning, herunder placeringen af områderne asteroidebæltet, Kuiperbæltet og Oortskyen.
- kunne redegøre for forskellige objekter i solsystemet samt deres placeringer,  herunder planeter, måner Asteroider, dværgplaneter og kometer.
- have kendskab til forskellige planeter og måner der er særligt interessante i forhold til muligheden for at finde liv i solsystemet og herunder kunne redegøre for forskellige typer energikilder.
- kunne redegøre for planeternes banebevægelser og Keplers love, herunder ellipsebaner og tyngdeloven.
- kunne redegøre for begreberne undvigelseshastighed, Hohmann-banen og gravity assist.

Under forløbet har eleverne i grupper fået ansvar for hver deres planet som de skulle notere fakta om, ud fra et uddrag af Anja C Andersens bog En lille bog om universet. Dette skulle bruges til at kunne besvare en krydsord om solsystemet. Eleverne har således ikke alle sammen læst alle siderne fra bogen.

Under forløbet har eleverne i forbindelse med Naturvidenskabsfestivallen, deltaget i et foredrag af Henning Haack om Solsystemet og jagten på liv i rummet.

Desuden har vi spillet spil om opbygning af solsystemet og eleverne har individuelt lavet videoer om forskellige emner.

Materialer
Det levende univers, Helle og Henrik Stub, PRAXIS-Nyt teknisk forlag, 3. udgave 2017 side 77-87, 100-104, 124-129, 140-141, 286-289 og 302-303. ca. 18 sider.

Solsystemets dannelse, Uddrag af ibogen Astronomi, af Ole Eggers Bjælde, Torben Arentoft og Hans Kjeldsen, Systime 2017, kapitel 3.2 og 3.3. ca. 5 sider.

Note: Astrobiologi: Er der liv derude. Uddrag af afsnittet Astrobiologi: Er der liv derude? fra I-bogen Astronomi af Ole Eggers Bjælde, Torben Arentoft og Hans Kjeldsen. Systime 2022, kapitel 6.5. ca. 5 sider

Note: Planeterne. Uddrag fra bogen En lille bog om Universet af Anja C. Andersen, Lindhardt og Ringhof, 2016, side 19-35, 44-49,  71-90.

Note: De mest lovende lokaliteter. Uddrag fra bogen Fra stjernestøv til Liv af Henry Nørgaard, Gyldendal, 2017, side 214-222.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Exoplaneter

Indhold
Eleverne skal
- kunne have fornemmelse for hvordan man bruger lys/elektromagnetisk stråling til at indsamle informationer fra rummet.
- kunne fortælle om dannelsesteorier for planetsystemer, herunder begreberne snegrænsen, migration og scattering.
- kunne redegøre for de fem metoder til at bestemme exoplaneter: Formørkelsesmetoden (passagemetoden), radialhastighedsmetoden, astrometriske målinger, gravitationslinser og direkte observationer.
- kunne redegøre for nogle af de beregninger man kan lave på baggrund af Keplers 3 lov, med data indhentet med formørkelsesmetoden og radialhastighedsmetoden.
- kunne redegøre for den beboelige zone.
- have fornemmelse for hvordan man leder efter og forsøger at få kontakt med intelligent liv i rummet.
- kunne fortælle om Fermis paradoks og Drake-ligningen

Under forløbet har eleverne lavet små oplæg i grupper om forskellige exoplaneter.
Vi har desuden afrundet forløbet med at spille exoplanet spil.

Materialer
Det levende univers, Helle og Henrik Stub, PRAXIS-Nyt teknisk forlag, 3. udgave 2017 side 29-30, 33-35, 37-38 og 143-153. Ca. 12 sider.
Note: NASA's Keplermission. Uddrag fra kapitel 2.4 fra I-bogen ”Exoplaneter” af Torben Arentoft og Hans Kjeldsen, Systime 2018. Ca. 3 sider.

Projekter og øvelser
Projekt om Exoplaneter.
Øvelse: Formørkelsesmetoden.
Øvelse: Radialhastighedsmetoden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Stjerneudvikling

Indhold
Eleverne skal
- kunne redegøre for energiproduktionen i  stjerner, herunder pp-processen. de skal dog kun have kendskab til CNO-cyklen
- kunne redegøre for forskellige faser i en stjernes udvikling, herunder stjernedannelse, hovedseriefasen, kæmpestjernefasen,
- kunne redegøre for stjernedød og grundstofdannelse herunder løgmodellen, supernova, hvid dværg, neutronstjerner og sorte huller.
- kunne redegøre for stjerners spektralklasser og opbygningen af HR-diagrammet samt fortolkning og anvendelse af HR-diagrammet.

Materialer
Det levende univers, Helle og Henrik Stub, PRAXIS-Nyt teknisk forlag, 3. udgave 2017 side169-179 og 189-197. Ca. 15 sider.

Projeter
Projekt om HR-diagram

Øvelser
Undersøgelse af grundstoffer i en stjerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Galakser

Indhold
Eleverne skal
- kunne redegøre for Mælkevejens opbygning.
- kunne redegøre for inddelingen i forskellige typer galakser og herunder forskellige stjernepopulationer.
- kunne redegøre for universets opbygning i galakser og galaksehobe.
- have kendskab til stjerners rotationskurver og mørkt stof.

Materialer
Det levende univers, Helle og Henrik Stub, PRAXIS-Nyt teknisk forlag, 3. udgave 2017 side 201-212, 215-217, 221-227. Ca. 17 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Afstandsbestemmelse og Universets udvidelse

Indhold
Eleverne skal
- kunne redegøre for begreberne tilsyneladende størrelsesklasse, absolut størrelsesklasse og afstandsmodulet.
- kunne redegøre for forskellige metoder til at bestemme afstande i universet, herunder radarmåling, Keplers 3. lov, parallaksemetoden, Cepheidemetoden, spektroskopisk afstandsbestemmelse, hovedserietilpasning,standardlys via kuglehobe og supernovaer og Hubbles lov

- kunne redegøre for rødforskydning og Hubbles lov.
- kunne beskrive forskellige perioder i universets udvikling ifølge Big Bang teorien, herunder baggrundstrålingen, stofsammensætningen i universet, partikeldannelse og Inflation.
- kunne redegøre for forskellige størrelser til at beskrive universets udvikling, herunder skalafaktoren, den kosmiske tæthedsparameter og universets alder.
- have kendskab til mørk energi.

Materialer
Det levende univers, Helle og Henrik Stub, PRAXIS-Nyt teknisk forlag, 3. udgave 2017 side 14-15, 41-42, 227-228, 232-235 og 243-247 og 257-274. Ca. 27 sider.

Øvelser
Bestemmelse af afstanden til en fjern galakse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Eksamensforberedelse

Indhold:
Forløbet er gået med eksamensforberedelse.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer