Holdet 2024 gu 3 BiC/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Dennis Kuntz
Hold 2024 gu 3 BiC/s (24 gu 3 BiC s)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mikrobiologi - Hvad er multiresistente bakterier?
Titel 2 Genetik - Hvorfor ligner vi vores forældre?
Titel 3 Forplantning - Hvordan bliver et barn til?
Titel 4 Fordøjelsen - Hvad er sund kost?
Titel 5 Økologi - Vandløb som økosystem
Titel 6 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mikrobiologi - Hvad er multiresistente bakterier?

Kernestof:
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Biokemiske processer: respiration og gæring
- Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Eksperimentelt arbejde:
- Journalforsøg Mikroskopi af dyre- og planteceller
- Rapportforsøg Gærcellers aktivitet
- Journalforsøg Bakterier og håndhygiejne
- Ur-dyret (demo)
- Journalforsøg Survival of the fittest

Mundtlig/skriftlig formidling:
- Ur-dyret (mundtligt)

Fagligt stof:
- Biologi i udvikling C-niveau 2. udgave: 9-21, 33-41, 195-198, 203-208
- https://videnskab.dk/krop-sundhed/en-fremtid-uden-antibiotika-hvad-goer-vi/

Kernebegreber:
Pro- og eukaryot cellers opbygning og funktion. Dyre-, plante- og bakterieceller. Mikroskopi. Mikroorganismer. Enzymers opbygning og funktion. Reaktionshastighed. Optimum og denaturering. Mikroorganismers vækst og vækstkurven. Vækstfaktorer (temperatur og pH). Respiration og gæring. Evolution og evolutionsteori. Naturlig selektion og eksempler (Darwins finker og birkemåleren). Multiresistente bakterier. Antibiotika. Antibiotikaresistens. Plasmidoverførsel.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biologirapport: Gærcellers aktivitet 30-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Genetik - Hvorfor ligner vi vores forældre?

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

Kernestof:
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation

Supplerende stof:
- Sygdom

Eksperimentelt arbejde:
- Journalforsøg Isolering af DNA fra jordbær
- Journalforsøg Lactoseintolerans
- Byg din egen DNA-model (demo)
- Øvelse Tag kroppen i brug Gelelektroforese

Mundtlig/skriftlig formidling:
- Proteinsyntese skærmoptagelse (mundtligt)
- Lav din egen lærebog Lactoseintolerans (skriftligt)
- Det grønne bord (mundtligt)
- Bjarne og genetikken C (skriftligt)

Fagligt stof:
- Biologi i udvikling C 1. udgave: s. 93-95
- Biologi i udvikling C-niveau 2. udgave: s. 117-133, 136-146
- Genetik og molekylærbiologi - Det Centrale Dogme | Biotech Academy:
https://www.youtube.com/watch?v=f3pZbMEkR5U
- Genetik og molekylærbiologi - Transskription | Biotech Academy:
https://www.youtube.com/watch?v=LDJrdwR8emM
- Genetik og molekylærbiologi - Translation | Biotech Academy:
https://www.youtube.com/watch?v=bfXepz-YUt8
- Exact Instructions Challenge PB&J Classroom Friendly | Josh Darnit:
https://www.youtube.com/watch?v=FN2RM-CHkuI
- DNA i kriminalsaker - 1 - DNA-analyser:
https://www.viten.no/filarkiv/dnakrim/#/id/5c139b3fa6928b2c09edbacc

Kernebegreber:
DNA og gener. DNA's opbygning og funktion. Baseparringsprincippet. Gener og kromosomer. Replikation. Proteinsyntesen (transskription og translation). Mutationer (genmutationer og kromosomafvigelser). Autosomer og kønskromosomer. Heterolog og homolog. Allele gener. Genetiske grundbegreber (dominant, recessiv, genotype, fænotype, homozygot, heterozygot). Nedarvning af autosomale og kønsbundne monogene egenskaber og sygdomme. Krydsningsskemaer. Nedarvningsmønstre og stamtavler. Lactoseintolerans. PCR. Gelelektroforese.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd selv 23/9 25-09-2024
Skærmoptagelse: Proteinsyntesen 31-10-2024
Journal: Lactase - hvem er lactoseintolerant? 04-11-2024
Bjarne og genetikken 11-11-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Forplantning - Hvordan bliver et barn til?

Kernestof:
- Fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering

Eksperimentelt arbejde:
- Journalforsøg Mikroskopi af testikler og æggestokke

Mundtlig/skriftlig formidling:
- Whiteboards om hormonregulering (mundtligt)
- "Lav din egen lærebog" om kønshormoner (skriftligt)
- Skærmoptagelse hormonregulering (mundtligt)
- Fremlæggelser af prævention og kønssygdomme (mundtligt)
- Whiteboards om årsager til ufrivillig barnløshed (mundtligt)
- Whiteboards om kunstig befrugtning (mundtligt)
- Informationsfolder om metoder til prænatal diagnostik (skriftligt)

Fagligt stof:
- Biologi i udvikling C-niveau 2. udgave: 153-186

Kernebegreber:
Kønsorganernes funktion hos mænd og kvinder. Mikroskopi. Kønshormonernes (GnRH, FSH, LH, testosteron, østrogen og progesteron) funktion hos mænd og kvinder. Negativ og positiv feedback. Sædcelleproduktion. Menstruationscyklus. Prævention. Kønssygdomme. Fødsels- og aborttal. Graviditet. Fosterudvikling. Ufrivillig barnløshed. Behandling af barnløshed. Prænatal diagnostik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skærmoptagelse: Hormonregulering 19-12-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Fordøjelsen - Hvad er sund kost?

Kernestof:
- Cellebiologi: membranprocesser
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, og hormonel regulering

Supplerende stof:
- Sundhed

Eksperimentelt arbejde:
- SWH-journalforsøg Blodsukkermåling Jul
- Journalforsøg Spytamylases nedbrydning af stivelse
- Rapportforsøg Osmose i kartofler
- En tur på Den Gyldne Måge (demo)

Mundtlig/skriftlig formidling:
- ChatGPT-opgave om kroppens organsystemer (skriftligt)
- Leksikonopslag og whiteboards om makro- og mikronæringsstoffer (mundtligt/skriftligt)
- Whiteboards om fordøjelsessystemet (mundtligt)
- Figurtegninger om cellemembranen, diffusion og faciliteret diffusion (skriftligt)
- Figurtegning om næringsstoffernes optagelse (skriftligt)
- Fremlæggelser og whiteboards om type 1-diabetes, type 2-diabetes, respiration, kroppens energibalance og BMI og THR (mundtligt)

Fagligt stof:
- Biologi i udvikling C-niveau 2. udgave: 20-32, 55-84, 88-91
- Biologibogen C s. 25-26
- Kroppen i fokus s. 26-27
- Kulhydrat glukose i kosten:
https://www.youtube.com/watch?v=2BmoXR5y7W0
- Protein i vores kost:
https://www.youtube.com/watch?v=dkNJSv6JpQg
- Fedt i kosten. Mættet Umættet fedtsyrer triglycerider:
https://www.youtube.com/watch?v=ovln_dNOlBU
- Hvad er sundt, og hvad er usundt?:
https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/vil-du-vide-mere/myter-om-mad-oversigt/-myter-om-mad-uddybning#Hvad-er-sundt-hvad-er-usundt-video
- Hvad er op og ned på kulhydrater?:
https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/vil-du-vide-mere/myter-om-mad-oversigt/-myter-om-mad-uddybning#Hvad-er-op-og-ned-paa-kulhydrater

Kernebegreber:
Kroppens organsystemer. Kostens energiindhold. Kostvaner og kostråd. Fordøjelsen. Kulhydrater. Proteiner. Fedtstoffer. Kostens energifordeling. Enzymers opbygning og funktion. Reaktionshastighed. Optimum og denaturering. Cellemembranens opbygning og funktion. Passive og aktive transportprocesser. Diffusion. Faciliteret diffusion. Osmose. Næringsstoffernes optagelse. Blodsukkerregulering. Insulin og glukagon. Type 1- og type 2-diabetes. Glykæmisk indeks. Motion og sundhed. Kroppens energibalance.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Blodsukkermåling 19-12-2024
Biologirapport: Osmose i kartofler 03-03-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Økologi - Vandløb som økosystem

Formål:
Økologi - Vandløb som økosystem
Forløbet har til formål at give eleverne en forståelse for hvordan økosystemer er bygget op og hvorledes levende organismer påvirkes af hinanden og det omkringliggende miljø. Først gennemgås grundbegreberne og de generelle grundtræk og faktorer for alle økosystemer, hvorefter der dykkes ned i vandløb som økosystem.
I forløbet indgår en ekskursion til Tude Å, hvor eleverne undersøger de abiotiske forhold og artsdiversiteten for at vurdere vandkvaliteten, samt efterfølgende afrapportering.

Gennem forløbet skal eleverne opnå forståelse for følgende kernebegreber:
Økosystemers opbygning. Fotosyntese. Fødekæder og fødenet (græsnings- og nedbryderfødekæde). Respiration. Primærproduktion (BPP=NPP+R). Respirationstab og fødepyramide. Abiotiske og biotiske faktorer. Næringssalte (nitrat og fosfat). Minimumsloven. Konkurrence (inter- og intraspecifik). Kulstofkredsløb (biologisk, geokemisk og globalt). Drivhuseffekt. Vandets kredsløb. Vanddyr og iltoptagelse. Vandløbet som økosystem. Vandforurening. Makroindeks. Biodiversitet.

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

Kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet

Eksperimentelt arbejde:
- Journalforsøg Makroindeks
- Rapportforsøg Makroindeks Ekskursion Tude Å
- Journalforsøg Fotosyntese og respiration i vandplanter

Mundtlig/skriftlig formidling:
- Fremlæggelser om vandløb som økosystem, abiotiske faktorer, liv i vandløbene, iltoptagelse og bestemmelse af vandløbskvalitet (mundtligt)
- Whiteboards om carbons kredsløb (mundtligt/skiftligt)
- Tegninger af vandløb som økosystem (mundtligt/skriftligt)

Materiale:
- Biologi i udvikling C-niveau 2. udgave: 215-232, 228-235, 237-250
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biologirapport: Makroindeks Tude Å 10-04-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 6 Eksamensforberedelse

Mundtlig/skriftlig formidling:
- Prøveeksamenspræsentation af udtrukket eksamensopgave (mundtligt)
- Udarbejdelse af dispositioner til eksamensopgaver (skriftligt)
Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøveeksamen 06-05-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer