X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 li FyB/cs bf - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
Fysik B
Lærer(e)
Rune Nygaard Lassen
Hold
2024 li FyB/cs bf (
24 li FyB bf
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Bevægelse og kræfter
Titel 2
Elektricitet
Titel 3
Bohrs atommodel
Titel 4
Radioaktivitet.
Titel 5
Tryk, temperatur og gasser
Titel 6
Længerevarende eksperimentielt forløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Bevægelse og kræfter
Eleven skal kunne:
- redegøre for position, hastighed, acceleration og Newtons love.
- løse problemer med konstant hastighed eller konstant acceleration.
- forklare om sammenhængen mellem funktioner for sted, hastighed og acceleration.
- redegøre for hvad luftmodstanden afhænger af.
- simulere bevægelse med luftmodstand.
Forsøg:
-Bevægelse på skråplan
-Bevægelse med luftmodstand
Kræfter:
Newtons love, kræftbegrebet, gnidningskraft, normalkraft.
Eleverne har arbejdet med gnidningskraften gennem et eksperiment.
Indhold
Kernestof:
Godmorgen 3b og 3f, vi starter stille og roligt ud med både at kigge frem mod årets indhold, men tager også en snak om hvad I var igennem sidste år.
Bevægelse i en dimension.
Link til Onenote
Bevægelse i en dimension.docx
Et lille forsøg om bevægelse?
Forsøg med skråplan.docx
Mere om bevægelse og så henter vi bøger - 3 stk, så vær klar på at slæbe lidt med hjem. Emne: Hastighed.
Hastighedsopgaver.docx
Acceleration.
Accelerationsopgaver.docx
Bevægelse med konstant hastighed.
Bevægelse med konstant hastighed.docx
Bevægelse med konstant acceleration.
Bevægelse med konstant acceleration.docx
Bremseformlen og Demonstrationsforsøg med frit fald og øvelse med "flagermus".
Opgaver til bremseformel.docx
Afrunding af bevægelse og opstart af kræfter. Hvem er ham der Newton og hvad sagde han?
Kræfter.docx
Tegning af kræfter, typer af kræfter og tyngdekraften.
Kræfter 2.docx
Kort intro til gnidningskraft/friktion, derefter forsøg.
Forsøg med gnidningskraft.docx
Tyngdekraft og masse.
Tyngdekraft og masse.docx
Normalkraft og gnidningskraft.
Normal og gnid.docx
De 4 naturkræfter - en vigtigt lektion om hvordan universet hænger sammen.
De 4 naturkræfter.docx
Luftmodstand, hvad er det for noget?
Luftmodstand med forsøg.docx
PASCO Capstone Download
Simulering med luftmodstand.
Fald_luftmodstand.tns
Afrunding af bevægelse og kræfter.
Opsamling bevægelse og kræfter.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Elektricitet
Eleven skal kunne:
- redegøre for ladning, strømstyrke, spænding og modstand.
- tilrettelægge og gennemføre forsøg, der afdækker karakteristikker af udvalgte komponenter.
- bruge formler for erstatningsresistans i parallel- og serie-kobling.
- udlede et udtryk for effekten i en resistor.
- tilrettelægge og gennemføre et forsøg, der efterviser Joules lov.
- redegøre for elektriske sensorer og perspektivere til deres anvendelse.
Forsøg:
-Forsøg med karakteristikker
-Bestemmelse af resistivitet
-Forsøg med Joules lov
-Små opsætninger af forskellige kredsløb
Indhold
Kernestof:
Elektrisk ladning.
Opgaver til elektrisk ladning.docx
Arbejd-selv modul, beskrivelse følger i løbet af 4. modul. Fokus bliver på at læse afsnittet om elektrisk strøm i fysikABbog 2.
Hvordan ser formlen ud der kan bruges til at regne elektrisk strøm? Hvilke ting skal man kende?
Opsamling på arbejds-selv modul og derefter Kirchhoffs første lov.
Elektrisk strøm.docx
Det bliver et "spændende" modul når vi skal i gang med den elektriske spænding.
Elektrisk spænding.docx
Elektriske komponenter i et kredsløb.
Elektrisk modstand.docx
Vi laver rapportforsøg med karakteristikker.
karakteristikker øvelse kort vejledning.docx
Kobling af resistorer.
Kobling af resistorer.docx
Hvad sker der inde i en ledning og i en strømforsyning.
Spændingskilde.docx
Elektrisk energi og effekt.
Elektrisk energi og effekt.docx
Bestemmelse af resistiviteten af en leder (eksperiment).
Resistivitet i konstantan-2.docx
Modul 1 om sensorer og opsamling på resistivitet.
Kapitel om kredsløb.pdf
Blandt andet opsamling på resistivitetsforsøg (det glemte jeg i sidste uge). Vi begynder noget gruppearbejde om sensorer.
Proces for innovativt arbejde med sensorer.docx
Forsøg med Joules lov! Rapportforsøg
Forsøgsvejledning til Joules lov.docx
Afrunding af elektricitet - Vi får lavet fremlæggelser om sensorer færdigt. Lidt snak om rapporter og hvad de skal bruges til.
Fremlæggelser af jeres innovative arbejde med sensorer. Vi begynder nok så småt at arbejde med sensorer.
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Bohrs atommodel
Eleven skal kunne:
- redegøre for atomers opbygning. Herunder nukleoner, kvarker, elektroner, samt egenskaberne ved disse atomare byggesten.
- redegøre for den fotoelektriske effekt, samt beregne fotonenergier.
- redegøre for Bohrs postulater og uddybe Bohrs atommodel for atomet hydrogen.
- diskutere det kvantemekaniske verdensbillede.
Elvekjær & Benoni. 2007. FysikABbogen 2. Systime. 1. udg. 2. opl. s. 53-90.
Forsøg:
Observere linjespektre i gasudladningslamper.
Bestemmelse af Balmserserien. (Bohrs atommodel).
Indhold
Kernestof:
Fremlæggelser af jeres innovative arbejde med sensorer. Vi begynder nok så småt at arbejde med sensorer.
Opstart på emnet atomer.
Atomers opbygning.docx
Fotonenergier og den fotoelektriske effekt - Og nok lidt tid til karaktersamtaler.
Opgaver til fotonenergier.docx
Flere detaljer om Bohrs atommodel.
Bohrs atommodel.docx
Forsøg med hydrogenspektre.
Forsøg med Bohrs atommodel.docx
3 typer af spektre. (husk at vise enheds-side).
Spektre.docx
Kvantefysikkens verdensbillede (Hvor fancy?)
Kvantefysikkens verdensbillede.docx
Undervisningsevaluering og opsamling på atomemnet.
Google Forms
Opgaver opsamling'.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Radioaktivitet.
Eleven skal kunne:
- Redegøre for og bruge bevarelsessætningerne tilhørende opskrivningen af henfaldsskemaer.
- Anvende henfaldsloven og formler for aktivitet.
- Argumentere for at henfaldsloven er eksponentiel.
- Forklare hvordan radioaktivitet kan måles.
- Anvende begreberne masseenergi, bindingsenergi massedefekt og Q-værdi.
- Forklare fission og fusion, samt perspektivere til anvendelsen af disse.
- Analysere absorption af radioaktiv stråling og kende relevant teori hertil.
- Kende til den biologiske virkning af ioniserende stråling.
Forsøg:
Alfa- beta- og gammastråling.
Henfaldsloven.
Halveringstykkelse
Indhold
Kernestof:
Starter op på radioaktivitet, vi må få styr på strålingen!
Radioaktivitet 1.docx
Vi kobler kernekortet på.
Kernekortet eller henfaldsloven.
Et forsøg med radioaktivitet
Kernekort og bevarelseslove.
Kernekortopgaver.docx
Eneste fysikmodul i denne uge - vi arbejder med henfaldsloven. Husk deadline for SRP-fagvalg er i løbet af dette modul (kl. 09:00).
Henfaldsloven.docx
Måling på radioaktive kilder - Hvordan virker et GM-rør?
Kulstof 14.docx
Det bliver en rigtig forsøgsmorgen, først modul går på at undersøge hvad afstand og forskellige materialer betyder for strålingen vi måler og i andet modul bestemmer vi halveringstiden for en bestemt isotop (rapportforsøg).
Forsøg med henfaldsloven.
Henfaldsloven_vejledning.docx
Opsamling på både forsøg og evaluering.
Hvad betyder Einsteins berømte ligning egentligt? Masseenergi
Masseenergi del 1.docx
Rubens Flammerør.
Masseenergi (igen) og Q-værdi.
Masseenergi og q.docx
Fusion og fission
Fusion og fission.docx
Forsøg med radioaktivitet - halveringstykkelse?
Strålingsdosis og betydning af stråling på væv.
Opgaver til biologisk virkning af stråling.docx
Afslutning på radioaktivitet.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Tryk, temperatur og gasser
Eleven skal kunne redegøre for følgende begreber:
Tryk, temperatur, tryk i en væskesøjle, Archimedes lov, grundlæggende gasegenskaber, idealgasloven, de 3 særlove.
Forsøg:
Boyle-mariottes og Gay-Lussacs første lov.
Demonstrationsforsøg:
Gay-Lussacs anden lov.
Indhold
Kernestof:
Tryk og tryk i en væskesøjle - nyt forløb.
Arkimedes lov.
Archimedes lov.docx
Forsøg med Archimedes lov.
Prøve, med bøger som hjælpemidler, medbring fysikABbogen 1+2
Luftens tryk - herunder en masse forskellige næsten ens enheder, og Bernoullis princip
Luftens tryk og Bernoullis princip.docx
Temperatur og temperaturskalaer
Temperatur og temperaturskalaer.
Temperatur.docx
Forsøg med en gaslov?
Forsøg med 2 gaslove.docx
Hvad er en gas, og hvad er egenskaberne?
Forsøger at lave forsøg - Forsøg med nyttevirkning.
Forsøg med nyttevirkning.docx
Intro til de 3 gaslove.
De 3 gaslove.docx
Indhold afhænger af dagens første modul.
Idealgasloven.
Demoforsøg med Gay-Lussacs 2. lov og derefter databehandling på de 3 gaslove.
Idealgasligningen.docx
Forsøg med bestemmelse af det absolutte nulpunkt.
Hvad ved vi om gasser, tryk og temperatur?
Afrunding af gasser, tryk og temperatur.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Længerevarende eksperimentielt forløb
Eleven skal kunne:
- redegøre for en selvvalgt problemstilling med udgangspunkt i det eksperimentelle arbejde.
Eleverne har i små grupper arbejdet med et selvvalgt forsøg, hvor produktkravene har været en fremlæggelse samt en lidt længere rapport over eksperimentet.
Grundet valgfriheden, så er der ikke nødvendigvis arbejdet med kernestof.
Efter det, opsamling på Fysik C emner
Indhold
Kernestof:
Opsamling på gamle emner - så starter vi nyt forløb efter SRP-periode.
Samling af opgaver til c.docx
Retur fra SRP-skriveperiode.
Opstart af længerevarende eksperimentielt arbejde.
Længerevarende eksperimentielt forløb 2 - materialelister og teori færdiglavet.
Klar til at udføre første runde forsøg - forhåbenligt.
Alle bliver færdige med at udføre forsøg af første omgang og kommer forhåbentligt langt med databehandlingen.
Alle er færdige med databehandling og ideer til runde 2 af forsøget. Hvis der er nye materialer der skal skaffes så aftales det med Rune.
Udførelse af forsøg runde 2
Mere udførelse af forsøg.
Måske færdige med databehandling?
Arbejde med fremlæggelser af projekt.
Færdiggøre fremlæggelser, og arbejde med rapporten.
Fremlæggelse af de selvvalgte forsøg for hele holdet. (Vi må se om vi når alle grupper).
Vi starter modulet med at de sidste 2 grupper fremlægger.Derefter arbejder vi med brydning og spejling af lys.
Opgaver til spejling og brydning.docx
Forsøg med brydning.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521162", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521162", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521162" }