Holdet 2024 li FyB/cs bf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Rune Nygaard Lassen
Hold 2024 li FyB/cs bf (24 li FyB bf)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bevægelse og kræfter
Titel 2 Elektricitet
Titel 3 Bohrs atommodel
Titel 4 Radioaktivitet.
Titel 5 Tryk, temperatur og gasser
Titel 6 Længerevarende eksperimentielt forløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bevægelse og kræfter

Eleven skal kunne:
- redegøre for position, hastighed, acceleration og Newtons love.
- løse problemer med konstant hastighed eller konstant acceleration.
- forklare om sammenhængen mellem funktioner for sted, hastighed og acceleration.
- redegøre for hvad luftmodstanden afhænger af.
- simulere bevægelse med luftmodstand.
Forsøg:
-Bevægelse på skråplan
-Bevægelse med luftmodstand

Kræfter:
Newtons love, kræftbegrebet, gnidningskraft, normalkraft.
Eleverne har arbejdet med gnidningskraften gennem et eksperiment.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Elektricitet

Eleven skal kunne:
- redegøre for ladning, strømstyrke, spænding og modstand.
- tilrettelægge og gennemføre forsøg, der afdækker karakteristikker af udvalgte komponenter.
- bruge formler for erstatningsresistans i parallel- og serie-kobling.
- udlede et udtryk for effekten i en resistor.
- tilrettelægge og gennemføre et forsøg, der efterviser Joules lov.
- redegøre for elektriske sensorer og perspektivere til deres anvendelse.

Forsøg:
-Forsøg med karakteristikker
-Bestemmelse af resistivitet
-Forsøg med Joules lov
-Små opsætninger af forskellige kredsløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bohrs atommodel

Eleven skal kunne:
- redegøre for atomers opbygning. Herunder nukleoner, kvarker, elektroner, samt egenskaberne ved disse atomare byggesten.
- redegøre for den fotoelektriske effekt, samt beregne fotonenergier.
- redegøre for Bohrs postulater og uddybe Bohrs atommodel for atomet hydrogen.
- diskutere det kvantemekaniske verdensbillede.


Elvekjær & Benoni. 2007. FysikABbogen 2. Systime. 1. udg. 2. opl. s. 53-90.

Forsøg:
Observere linjespektre i gasudladningslamper.
Bestemmelse af Balmserserien. (Bohrs atommodel).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Radioaktivitet.

Eleven skal kunne:
- Redegøre for og bruge bevarelsessætningerne tilhørende opskrivningen af henfaldsskemaer.
- Anvende henfaldsloven og formler for aktivitet.
- Argumentere for at henfaldsloven er eksponentiel.
- Forklare hvordan radioaktivitet kan måles.
- Anvende begreberne masseenergi, bindingsenergi massedefekt og Q-værdi.
- Forklare fission og fusion, samt perspektivere til anvendelsen af disse.
- Analysere absorption af radioaktiv stråling og kende relevant teori hertil.
- Kende til den biologiske virkning af ioniserende stråling.

Forsøg:
Alfa- beta- og gammastråling.
Henfaldsloven.
Halveringstykkelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Længerevarende eksperimentielt forløb

Eleven skal kunne:
- redegøre for en selvvalgt problemstilling med udgangspunkt i det eksperimentelle arbejde.
Eleverne har i små grupper arbejdet med et selvvalgt forsøg, hvor produktkravene har været en fremlæggelse samt en lidt længere rapport over eksperimentet.

Grundet valgfriheden, så er der ikke nødvendigvis arbejdet med kernestof.


Efter det, opsamling på Fysik C emner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer