Titel
3
|
Identitetsdannelse i det senmoderne
Forløbet centrerer sig omkring at undersøge, hvad der kendetegner det senmoderne samfund, samt hvad der kan forklare mistvivl blandt børn og unge i Danmark i dag. Slutteligt diskuteres fordele og ulemper ved at være ung i det senmoderne samfund.
MATERIALER
Grundbog:
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave, Columbus, 2021, s. 29-43 og s. 61--78.
Øvrige materialer:
Brøns Vilkår: ”Børn, unge og trivsel. Hvorfor mistrives børn og unge som aldrig før” (https://bornsvilkar.dk/100born/), udgivet af VIVE 2018.
Nielsen, Silas Bay: Amalie på 24 mistede sig selv i jagten på det perfekte: Nu styrer Instagram ikke længere hendes liv, dr.dk d. 8. juni 2020 (uddrag)
Sørensen, Mille: Gymnasieelev: Det, vores forældre tænker som en sød gestus, kan sende os ud i mistrivsel, Politiken d. 25. februar 2025.
Zand, Nilo: Internettet skaber de unges identitet, Berlingske (uddrag)
Tv-udsendelser:
Uddrag af Årgang 0, sæson 16, Årgang 0 ( 4 ) børnene fra "Årgang 0" er nu blevet 15 år., CFU.
Uddrag af Matador, afsnit 1, dr.dk.
Forskelligt billedmateriale
Forløbet ideholder bl.a. følgende teori og begreber:
Socialisering, normer, værdier, grupper, sociale roller, identitet, familietyper
Anthony Giddens: Aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid to rum, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer, ansigtsløse relationer, øget refleksivitet, ontologisk sikkerhed, eksistentiel angst
Thomas Ziehe: Kulturel frisættelse, formbarhed, ontologisering, potensering, subjektivisering
Ulrich Beck: Risikosamfund, valgbiografi, institutionaliseret individualisme
|