Holdet 2024 SaC/1u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Marie Gro Rygård Brandstrup
Hold 2024 SaC/1u (1u SaC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb samfundsfag: Ulighed i sundhed
Titel 2 Politik i Danmark efter FV 2022
Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne
Titel 4 Velfærd og økonomi
Titel 5 Politik i Danmark_II

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb samfundsfag: Ulighed i sundhed

Formål med forløbet
Forløbets formål er at opfylde kravene til grundforløb for Samfundsfag C, opsat i læreplanen. Herunder er der et ligeligt fordelt fokus på introduktion af de tre samfundsfaglige hovedområder - sociologi, politologi samt økonomi. Desuden er der introduktion til kvalitativ og kvantitativ metode samt statistik i form af lineær regression.

Indhold
Ved forløbets afslutning skal eleverne kunne:
- Redegøre for overordnet indhold i henholdsvis kvalitativ og kvantitativ metode.

- Redegøre for, samt på et overfladisk niveau undersøge samt diskutere henholdsvis teori af henholdsvis Pierre Bourdieu samt Anthony Giddens - samt perspektivere disse til sundhed.

- Redegøre for, undersøge samt diskutere teori om socialisation og sætte det i relation til sundhed.

- Redegøre for det økonomiske kredsløb, markedsmekanismen samt priselasticitet.

- Redegøre for samt fortolkning af Lineære regressioner

- Redegøre for de klassiske ideologiers indhold, samt på et overfladisk niveau kunne anvende disse til at undersøge samt diskutere de politiske partiers syn på rygning samt generel sundhed.

- Redegøre for de politiske partiers placering i den nye og gamle højre-venstreskala, Molins model samt Anthony Downs model, samt på et overfladisk niveau kunne anvende disse til at undersøge samt diskutere de politiske partiers syn på rygning og sundhedsfremmende tiltag.

Materialer

Kernelitteratur

Brøndum, Peter & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!, 4. udgave, 2021, forlaget Columbus, Side 25-40, 65-71, 83-89, 171-178, 115-116, 127-138
Økonomibogen, side 42-47

Supplerende litteratur

Metode: https://youtu.be/xFow8X91wcE
Den videnskalige basismodel: https://youtu.be/mO_J-zwqIsQ
Dr.dk - “Blok på bistand”: Historien om Jimmy
Fortolkning af lineær regression. Slagelse Gymnasium. PDF.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Politik i Danmark efter FV 2022

Forløbet centrerer sig omkring et gruppearbejde, hvor eleverne arbejder med to partier pr gruppe og laver en mundtlig præsentation for klassen med brug af Power Point. Eleverne redegør for de klassiske ideologier samt forgreningerne. Derudover har de skullet forklare partienes kendetegn herunder deres placering på den fordelingspolitiske og den værdipolitiske akse. Eleverne har desuden på baggrund af aktuelle meningsmålinger skullet undersøge udviklingen i opbakningen til partierne siden valget i 2022 og forsøge at forklare denne udvikling. Eleverne har også selv skullet finde empiriske materialer

MATERIALER:

Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave, Columbus, 2021, s. 100-117.

Øvrige materialer:

Statsministerens nytårstale

Eksamenslignende øvelse:
Bilag 1: Tabel – De vigtigste emner i valgkampen
Kilde: Disse emner er de vigtigste for danskerne under valgkampen, vurderer eksperter | www.tv2.dk | 05.10.2022

Bilag 2: Artikel: Magnus Heunicke sejrer stort: - Jeg er så taknemmelig
Kilde: TV2 Øst | 02.11.2022

Bilag 3: Nørrevang, Emil, retsordfører hos Venstres Ungdom: ”Ingen indrømmelse kan retfærdiggøre Venstres vælgerbedrag,” Berlingske, bragt d. 16/12-2022.



Indhold:

De tre klassiske ideologier: Liberalisme, konservatisme, socialisme
Samt forgreninger og nyere ideologier:
Socialliberalisme
Socialkonservatisme og nationalkonservatisme
Socialdemokratisme
Revolutionær socialisme
Neoliberalisme og nationalisme
Grønne ideologier
Populisme
Identitetspolitik

Marginal- og kernevælgere
Værdi- og fordelingspolitik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne

Forløbet centrerer sig omkring at undersøge, hvad der kendetegner det senmoderne samfund, samt hvad der kan forklare mistvivl blandt børn og unge i Danmark i dag. Slutteligt diskuteres fordele og ulemper ved at være ung i det senmoderne samfund.

MATERIALER

Grundbog:
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave, Columbus, 2021, s. 29-43 og s. 61--78.

Øvrige materialer:
Brøns Vilkår: ”Børn, unge og trivsel. Hvorfor mistrives børn og unge som aldrig før” (https://bornsvilkar.dk/100born/), udgivet af VIVE 2018.

Nielsen, Silas Bay: Amalie på 24 mistede sig selv i jagten på det perfekte: Nu styrer Instagram ikke længere hendes liv,  dr.dk d. 8. juni 2020 (uddrag)

Sørensen, Mille: Gymnasieelev: Det, vores forældre tænker som en sød gestus, kan sende os ud i mistrivsel, Politiken d. 25. februar 2025.

Zand, Nilo: Internettet skaber de unges identitet, Berlingske (uddrag)


Tv-udsendelser:
Uddrag af Årgang 0, sæson 16, Årgang 0 ( 4 ) børnene fra "Årgang 0" er nu blevet 15 år., CFU.

Uddrag af Matador, afsnit 1, dr.dk.

Forskelligt billedmateriale  


Forløbet ideholder bl.a. følgende teori og begreber:

Socialisering, normer, værdier, grupper, sociale roller, identitet, familietyper

Anthony Giddens: Aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid to rum, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer, ansigtsløse relationer, øget refleksivitet, ontologisk sikkerhed, eksistentiel angst

Thomas Ziehe: Kulturel frisættelse, formbarhed, ontologisering, potensering, subjektivisering

Ulrich Beck: Risikosamfund, valgbiografi, institutionaliseret individualisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Velfærd og økonomi

Indhold
I dette forløb får elever kendskab til teori og begreber, der knytter sig til økonomi og velfærd i Danmark. Vi undersøger, hvad der kendetegner dansk økonomi lige nu, og konsekvenserne af forskellige økonomiske tiltag. Eleverne kan redegøre for velfærdsstaternes kendetegn og undersøger, hvordan velfærdsstaten er under pres, og hvordan velfærdsstatens udfordringer kan løses.


Materialer anvendt

Grundbog:

Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave, Columbus, 2021, s.167-220.


Øvrige materialer:

Andersen, Kirsten Normann: Debat, Private omsorgsforsikringer er en glidebane, der udsulter den offentlige ældrepleje, Altinget. 1. juni 2021.

Jørgensen, Monica: Trods usikre tider er dansk økonomi i balance, dr.dk, 19. marts 2025, https://www.dr.dk/nyheder/penge/trods-usikre-tider-er-dansk-oekonomi-i-balance

Raundahl, Louise og Anders Heissel: Er livskvaliteten bedst på landet eller i byen? Nyt kort giver måske svaret, dr.dk, 20. marts 2025, https://www.dr.dk/nyheder/indland/er-livskvaliteten-bedst-paa-landet-eller-i-byen-nyt-kort-giver-maaske-svaret

Ritzau: Pårørende til syge er under hårdt pres, 5. marts 2025, TV2 Østjylland.


Statistik:
Konjunkturer
Udviklingen i BNP 2015-2025, https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2023/12/di-prognose-okonomien-har-slaet-bak-og-arbejdsmarkedet-styrer-mod-en-blod-landing/

Udviklingen i ledighed 2007-2025, https://www.nationalbanken.dk/da/viden-og-nyheder/publikationer-og-taler/analyse/2024/inflationen-er-paa-rette-kurs-men-der-er-fortsat-et-vist-inflationspres

Udviklingen i inflation, 2018- 2026, prognose, https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/beskaeftigelse-og-arbejdsloeshed/arbejdsloese

Begreber og modeller vi har arbejdet med i forløbet, herunder bl.a.:
Stat, marked, civilsamfund
De tre velfærdsmodeller
Konkurrencestaten
Velfærdsstatens interne og eksterne udfordringer

Udbud og efterspørgsel
Markedsmekanismen og prisdannelsen
Planøkonomi, markedsøkonomi og planøkonomi
BNP
De økonomiske mål
Det økonomiske kredsløb
Konjunkturbølger
Økonomisk politik, herunder finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik
Repetition af Pierre Bourdieus begreber: Habitus og kapital (s. 86-89 i Luk Samfundet op, 4. udg.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Politik i Danmark_II

Forløbet centrerer sig omkring, hvordan demokratiet i Danmark fungerer, og hvilke muligheder vælgerne har for at søge indflydelse.

Grundbog:
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op, 4. udgave, Columbus, 2021, s. 118-166.

Øvrige materialer:
Axø, Simon: Kronik: Politisk indflydelse er kun for de rutinerede unge (Uddrag), Information,  27.11.2012

Jensen, Emil Vincent Sarrouw & Emil Gjerding Nielson: Minister overlever historisk afstemning, 24. april 2025, tv2.dk

Vinther-Jensen, Eske: Sådan gør vi Men In Black til en styrke for demokratiet, Altinget, 15. marts 2021. https://www.altinget.dk/digital/artikel/saadan-goer-vi-men-in-black-til-en-styrke-for-demokratiet
Desuden:

Ryd forsiden, dr.dk, dokumentar, 2019. Uddrag.

Undersøgelse af afstemninger i folketingssalen på ft.dk.


Forløbet dækker blandt andet følgende modeller og teori/ begreber:

Molins model
Konkurrence og deltagelsesdemokrati
Eastons model
Magtens tredeling
Parlamentarisk styringskæde
Valgmåde
Lovgivningsproces
Med- og modborgerskab
Sociale, politiske og civile rettigheder og pligter
Medier, medialisering og spin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer