Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Magnus Riisager Hansen
|
Hold
|
2024 li PsC/s (24 li PsC s)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologiske perspektiver
Forløbet har introduceret til psykologifaget og de 5 psykologiske perspektiver:
a) evolutionspsykologi (herunder naturlig selektion, genetiske dispositioner)
b) det psykodynamiske perspektiv (herunder Sterns teori om spædbarnets udvikling)
c) kognitiv psykologi (herunder kognitive skemaer og viden om hukommelsessystemet)
d) eksperimentel socialpsykologi (herunder konformitet, gruppepolarisering og indgruppe versus udgruppe)
e) socialkonstruktivisme (herunder diskursbegrebet)
Derudover er de fire grundmetoder til empiriindsamling (eksperiment, observation, spørgeskema og interview) blevet introduceret.
Materialer:
- selvproduceret kompendium
- case om Lena
Antal læste sider: 27
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kærlighed, køn og parforhold
Centrale spørgsmål i forløbet:
1) Hvordan adskiller tiltrækning, forelskelse og kærlighed sig fra hinanden?
2) Hvilke biologiske faktorer spiller en rolle i tiltrækning ift. andre personer?
3) Hvilke former for kropssprog hænger sammen med at være tiltrukket af en anden?
4) Hvilken rolle spiller en persons barndom og personlighed ift. parforhold senere i livet?
5) Hvilke faktorer styrker eller svækker et parforhold?
Forløbet har indeholdt et mindre feltarbejde i grupper, hvor grupperne har lavet enten et spørgeskema eller interviews.
Materialer:
- Magnus Riisager (red.): PsykB. Temaer til psykologi på B-niveau (Frydenlund, 2022) – hovedsageligt kapitel 8 skrevet af Amina Lap (inkluderer stykker af aktuelt stof).
- National Geographic-dokumentaren Going Ape – afsnit 2, ”Hooking up” - https://www.youtube.com/watch?v=oIPspkmteQM
- Tv-serien Taler du kropssprog? (2017), afsnit 2.
- Reality-programmet Bør de gifte seg? (norsk), afsnit med Martin og Beatrice.
- Ditte Campion: Blik for køn (Dansklærerforeningens Forlag, 2019) – s. 18+19.
- Klip med det tredje køn fa’afafine fra Samoa - https://www.youtube.com/watch?v=EronVtKYr0c
- Kronikken ”Vi har behov for en ny seksualfilosofi”, Kristeligt Dagblad, 10. februar 2009.
- Klip om Gottmans ”4 ryttere fra apokalypsen” (om problematisk kommunikation i parforhold).
- Jesper Vestergaard Larsen: ”Teenage-forelskelsen endte i vold: Én af os skulle dø”, bt.dk, 15. oktober 2012.
- Pernille Kjeldgaard Kristensen: ”Knager dit parforhold? Du bliver ikke mere tilfreds med en ny kæreste”, dr.dk, 2. september 2019.
Indhold i forløbet (sidetal henviser til PsykB, hvis ikke andet er nævnt):
Undersøgelser:
- Undersøgelse om mænds øgede tiltrækning til en forskningsassistent med ægløsning - National Geographic-dokumentaren.
- Mizrahi og kollegers undersøgelse af, hvordan intimitet påvirker tilknytningsstilen i et parforhold - s. 259.
- Gottman og Carrères undersøgelse af nygifte pars skænderier - Videnskab.dk, 14. februar 2012.
Teorier:
- Teori om de evolutionspsykologiske træk ved tiltrækning mellem kvinder og mænd – National Geographic-dokumentaren.
- Bowlbys tilknytningsteori og Ainsworths tilknytningsstile - s. 249-252.
- Hazan og Shavers teori om betydningen af tilknytningsmønstre i voksne kærlighedsforhold - s. 254-257.
- Sternbergs model over kærlighedens tre komponenter og de syv slags forhold - s. 266-270.
- Sternbergs begreber om kærlighed set som fortælling - s. 276-280.
- Butlers teori om boying og girling og begreberne køn som performance og performativitet - sider fra bogen Blik for køn.
- Konflikttrappen - s. 87
Begreber:
- Gottmans ”4 ryttere fra Apokalypsen”-teori om, hvilken form for kommunikation der skader parforhold – videoklip.
- Begreber relateret til kropssprog ifm. tiltrækning - afsnit 2 af Taler du kropssprog.
Antal læste sider i forløbet: 22 + 104 minutters video (= 14 sider) = 36 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Teknologien i vores liv
Centrale spørgsmål i forløbet:
1) Hvad er vores opmærksomheds kapacitet, og hvordan påvirkes den af brug af digitale medier?
2) Hvordan kan vores tænkning blive påvirket af sociale medier og digitale miljøer?
3) Hvordan påvirker digitale medier og devices vores relationer til andre?
4) Hvordan kan digitale medier understøtte biases og stereotyper?
Materialer:
- Magnus Riisager: PsykC. Grundbog til psykologi på C-niveau (Frydenlund, 2021).
- ”Er de to sammen lige nu?”, videnskab.dk, 15. september 2024.
- Cecilie Schjoldager Guldbrandsen: ”Vi skylder vores børn at tage ansvar for deres skærmforbrug”, Politiken, 8. maj 2024.
- Bo Kousgaard: ”Mindre skærmtid i børnefamilier kædes sammen med forbedret mental sundhed hos børn og unge”, Nyheder fra SDU, 13. juli 2024.
Indhold (sidetal henviser til PsykC, hvis ikke andet er nævnt):
Undersøgelser:
- Hembrooke og Gays undersøgelse af internettet brugt i en undervisningstime - s. 106-107.
- Gingerich og Lineweavers undersøgelse af sms-skrivning i en undervisningstime - s. 107.
- Harris og Fiskes hjerneskanningsundersøgelse ift. fordomme om marginaliserede personer – s. 195
- Princeton-trilogien om stereotyper – s. 198-199.
Teorier:
- Om opmærksomheden som kognitiv evne: delt og fokuseret opmærksomhed, switchtasking – s. 102-104.
- Daniel Kahnemans dobbeltaspektteori om System 1 og System 2-tænkning samt udvalgte kognitive biases – s. 133-136.
- Selvbestemmelsesteorien – s. 124-125.
- Social identitetsteori – s. 74-76.
Begreber:
- Relationspostyr (ift. Snap Chat) - artiklen ”Er de to sammen lige nu”.
- Begreberne stereotyper, fordomme og diskrimination – s. 193-196 + 198-199.
- Begreberne ekkokamre, polarisering, konformitet og social legitimering – s. 136-139.
Antal læste sider i forløbet: 31
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unges udfordringer
Centrale spørgsmål i forløbet:
1) Hvad består identiteten egentlig i?
2) Hvilken rolle spiller de sociale medier i identitetsprocesser, og hvilke problematikker er der ved dette?
3) Hvad karakteriserer ’ungdomshjernen’, og hvorfor ser man en højere grad af risikovillighed hos unge mennesker?
4) Hvad er afhængighed, og hvorfor er det svært at bryde ud af afhængighed?
5) Hvilke former for stress er der, og hvilke konsekvenser har stress ift. ens helbred?
Materialer:
- Magnus Riisager: PsykC. Grundbog til psykologi på C-niveau (Frydenlund, 2021) – hovedsageligt kapitel 5 (inkluderer stykker af aktuelt stof).
- Sarah-Jayne Blakemore: TED-talk om ungdomshjernen - https://www.youtube.com/watch?v=6zVS8HIPUng
- Dokumentaren Fældet af stress (tv2), afsnit 1
- Dokumentaren Fanget i afhængighed (DR), afsnit 1 og 2
Indhold i forløbet (sidetal henviser til PsykC):
Undersøgelser:
a) Prentice og Millers undersøgelse af flertalsmisforståelser ifm. indtagelse af alkohol – s. 157-158
b) Tefft, Williams og Grabowskis undersøgelse af færdselsuheld blandt unge – s. 163
c) Wiborg og kollegers rotteforsøg omkring de skadelige virkninger af stress (2008) – s. 167-168
d) Werner og Smiths Kauai-undersøgelse af resiliensfaktorer i den første del af livet – s. 96-97
Teorier:
a) Anthony Giddens’ syn på selvet som et refleksivt projekt – s. 146-148
b) Kenneth Gergens syn på identitet som en relationel størrelse – s. 150-153
c) Femfaktor-personlighedsteorien – s. 51-54
d) Teorien om hjernens modningsmæssige ubalance ifm. ungdommens risikoadfærd – s. 160-162
e) Krav-kontrol-modellen ift. stress – s. 168
f) Anstrengelse-belønning-ubalance-modellen ift. stress – s. 168-169
g) Årsager til kronisk stress (høje idealer, neuroticisme, social kapital, oplevelse af sammenhæng (OAS)) – s. 169-170
h) Teori om mestring (coping) af stress – s. 172-173
i) Individuelle og sociale faktorer i at udvikle en afhængighed – s. 180-181
j) Om resiliens på individ-, socialt og kulturelt plan – s. 94-98
Begreber:
a) Ansigtsløs kommunikation – s. 156
b) Flertalsmisforståelse – s. 157
c) Dopamin (neurotransmitter) og hjernens belønningsnetværk – s. 162 + s. 176
d) Akut og kronisk stress – s. 165-166
e) Kortisol (hormon) – s. 167 + faktaarket ”Om stresshormoner”
f) Konformitet – s. 181
Antal læste sider i forløbet: 57 + 150 minutters video (= 21 sider) = 78 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521253",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521253",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521253"
}