Holdet 2024 li 2 PsC/s 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Birgitte Engelin Bæk
Hold 2024 li 2 PsC/s 1 (24 li 2 PsC/s 1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Psykologi og de videnskabelige metoder
Titel 2 Udvikling og livsforløb
Titel 3 Læring i den moderne digitaliserede verden
Titel 4 Unges udfordringer
Titel 5 Fordomme, diskrimination og ekstremisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Psykologi og de videnskabelige metoder

Vi starter med en introduktion til, hvordan man arbejder i psykologi, herunder psykologiske problemstillinger, faglige mål, de videnskabelige metoder (observation, eksperiment, spørgeskema, interview, analyse), fejlkilder og hvordan man giver en kritisk vurdering af en undersøgelse.

Læringsmål - du skal kunne:
- huske, forstå og forklare psykologiske begreber
- identificere en psykologisk problemstilling
- identificere forskellige videnskabelige metoder
- udføre et simpelt feltarbejde (observation efter eget valg)
- give en kritisk vurdering af en undersøgelse

Kernestof  er fra Magnus Riisager: "PsykC" (Frydenlund, 2021)

Kapitel 1: Sådan arbejder man i psykologi på C-niveau":
"Psykologifagets identitet, formål og indhold" (s. 9-10)
"Arbejdet med psykologisk viden i forhold til aktuelt stof" (s. 11-13)
"Kompleksitetsniveauer i arbejdet med problemstillinger" (s. 13-17)

De vigtigste begreber om at arbejde i psykologi: aktuelt stof, problemstillinger, psykologiske perspektiver, teorier, empiriske undersøgelser, kritisk refleksion, kompetence A (redegørelse), kompetence B (problemstilling), kompetence C (analyse), kompetence D (kritisk vurdering), kompetence E (metoder) og progression.

Kapitel 2: "Psykologiens videnskabelige metoder":
"Psykologifagets indhold: begreber, modeller, teorier og undersøgelser" (s. 18-21)
"De grundlæggende videnskabelige metoder" (s. 21-22)
"Eksperiment" (s. 23-26)
"Spørgeskema" (s. 27-28)
"Interview" (s. 28-29)
"Analyse" og "Forskellige måder at bruge metoderne på" (s. 30-33)
"Om kritiske vurderinger af undersøgelser - validitet, reliabilitet og forstyrrende faktorer (s. 34-38)
"Om brud på etiske retningslinjer i psykologisk forskning" (s. 38-41)

De vigtigste begreber om videnskabelige metoder i psykologi:
kvantitative/kvalitative data, korrelation/kausalitet, hypotese, uafhængig/afhængig variabel, eksperiment-/kontrolgruppe, kvantificering, generalisering, tværsnit-/længdesnitsundersøgelse, validitet (intern/ekstern), repræsentativitet, fejlkilder (selvrepræsentationseffekten, selvrapportering), etik og informeret samtykke.

Supplerende materiale:
Case: Lea Schmidt (s. 12)
Model til træning af de psykologifaglige kompetencer (s. 17)
Oversigt over de forskellige metoder (s. 32)

Sidetal: 32
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Udvikling og livsforløb

Hvilke faktorer påvirker vores udvikling (arv og miljø), og hvordan kan man blive bedre til at håndtere udfordringer og få et godt liv?

Læringsmål - du skal kunne:
- Identificere og formulere psykologiske problemstillinger, der er relevante i forhold til det aktuelle stof og det gennemgåede tema
- anvende forskellige teorier og undersøgelser til at belyse problemstillingen ud fra mindst to forskellige perspektiver (arv - miljø)
- vurdere styrker og svagheder ved din viden om teori/empiri/metode

Kernestof:
Dion Sommer: Dynamisk systemteori (Magnus Riisager: "PsykC", s. 42-47)
Evolutionspsykologi (s. 48-51)
Femfaktormodellen (s. 51-53)
Epigenetik (s. 55)
Tilknytningsteorien (s. 56-59)
Sterns teori om forældre-barn-interaktioner (s. 60-66)
Social identitetsteori (s. 74-76)
Social-kognitiv læringsteori (s. 91-93)

Empiri:
Case om Camilla - mobning (s. 47)
T-shirt eksperimentet (s. 50)
"Tvillingestudier" (s. 53-54)
"Undersøgelse af genetikkens betydning for vores personlighedstræk" (s. 54)
Case: Anne, et år" (s. 59)
Edward Tronicks forsøg: "Still face experiment" (fra youtube)
"Interviewundersøgelse om social identitetsskabelse blandt unge i Brixton, London" (s. 76-77)
"Vi er ligesom søstre, ikk" (s. 78)
"Undersøgelse om effekten af jævnaldrende rollemodeller på brug af prævention" (s. 92-93)
2 videoer fra Harvard Universitet om resiliens: https://www.youtube.com/watch?v=xSf7pRpOgu8 og https://www.youtube.com/watch?v=xSf7pRpOgu8

Antal sider: 33
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Læring i den moderne digitaliserede verden

Hvordan fungerer vores opmærksomhed og hukommelse, og hvilke faktorer understøtter læring og motivation i den moderne digitaliserede verden?
Emnet afsluttes med repetition og eksamenstræning, hvor eleverne laver en 5 minutters præsentation ud fra en case eller undersøgelse.

Faglige mål - du skal kunne:
- formulere psykologiske problemstillinger i aktuelt stof
- huske, forstå og forklare psykologisk viden
- anvende psykologiske begreber fra forskellige perspektiver på cases og undersøgelser

Kernestof:
Kognitive processer og opmærksomhed (s. 101-105 i "PsykC")
Hukommelsen (s. 108-114)
Langtidshukommelsen og Hukommelsen i en digitaliseret verden (s. 118-121)
Motivation og læring, herunder selvbestemmelsesteorien og teorien om mestringsfornemmelse (s. 124-127)

Supplerende materiale:
”Eksperiment om betydningen af brug af internettet til søgning i en undervisningssituation” (s. 106)
Arbejdshukommelsens kapacitet (s. 111 i "PsykC")
Feltarbejde: dataindsamling, hvor forsøgspersoner skal huske ord eller ord koblet med billeder (s. 117 i "PsykC")
Case: "Lærere glemmer at arbejde med elevers hukommelse" (s. 115 i "PsykC")
"Hvad hjerneskader kan lære os om hukommelsessystemet" (s. 120 i "PsykC")
"Interviewundersøgelse relateret til autonomiaspektet af selvbestemmelsesteorien" (s. 127-128)
Carol Dwecks eksperiment om ros og mindset (youtube)
Case: "Gladere og klogere børn: Udeskole er et stort hit" (s. 129-130)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Unges udfordringer

Hvilke udfordringer kan der opstå ved unges identitetsarbejde, hvorfor udvikler nogle stress og hvordan kan man blive bedre til at cope med kronisk stress?
Emnet afsluttes med repetition og eksamenstræning, hvor eleverne laver en 5 minutters præsentation ud fra en case eller undersøgelse.

Læringsmål - du skal kunne:
- huske, forstå og gøre rede for psykologiske begreber
- analysere (sætte begreber på) en case og en undersøgelse
- identificere og besvare en psykologisk problemstilling
- forholde dig kritisk til teori og empiri

Kernestof:
Ungdommen som livsperiode og Identitet, herunder Giddens og Gergen (s. 145-155 i "PsykC")
Identitetsskabelse og sociale medier (s. 155-157)
Kønsidentitet og kønsroller (s. 158-160)
Ungdomshjernen og risikovillighed (s. 160-162)
Stress og coping (s. 164-174)

Teorier og modeller om unges udfordringer: Giddens´ teori om identitet som narrativ projekt, Gergens teori om identitet som relationelt fænomen, eksistenspsykologi om valg og ansvar, femfaktormodellen om personlighedstræk, ansigtsløs kommunikation og flertalsmisforståelser på SoMe, kønsidentitet og kønsroller ud fra evolutionspsykologien og kulturpsykologi, teorien om den modningsmæssige ubalance i ungdomshjernen, akut og kronisk stress ud fra kognitionspsykologien, krav-kontrol-modellen, anstrengelse-belønning-ubalance-modellen, realjeg og idealjeg, optimistisk og pessimistisk forklaringsstil, kapitel (økonomisk, social, kulturel), OAS (oplevelse af sammenhæng), copingstrategier.

Empiri om unges udfordringer:
Case: "Jeg har fundet ud af, at jeg overhovedet ikke er karrieremenneske" (s. 148-149)
Case: "Lægen sagde, jeg havde en svær depression, men jeg havde bare en dårlig dag" (s. 154)
"Undersøgelse om flertalsmisforståelse vedrørende lysten til at indtage alkohol" (s. 157-158)
"Meget mere Milo" (Genstart, DR, 17.03.22)
"Undersøgelse om færdselsuheld blandt unge bilister" (s. 163)
"Stressfri på fire dage - findes løsningen i naturen" (youtube)
"Undersøgelse af sammenhængen mellem stressniveau og OAS" (s. 171-172)
"Jeg gik ned med stress som 22-årig" (s. 174-175)

Antal normalsider: 22
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fordomme, diskrimination og ekstremisme

Hvorfor opstår der fordomme, diskrimination og ekstremisme, og hvordan kan det forebygges?

Læringsmål - du skal kunne:
- Identificere og vurdere den psykologiske problemstilling, der er mest relevant i forhold til et bilag og det gennemgåede stof
- anvende forskellige teorier og undersøgelser til at belyse problemstillingen ud fra mindst to forskellige perspektiver (arv - miljø)
- vurdere styrker og svagheder ved din viden om teori/empiri/metode

Kernestof (i Magnus Riisager: "PsykC"):
Menneskets skyggesider (s. 192-194)
Den evolutionspsykologiske forklaring på fordomme (s. 195)
Den social-kognitive forklaring på fordomme (s. 196)
Den mediemæssige forklaring på fordomme (s. 198)
Kulturers holdningers udvikling over tid (s. 198-199)
Ekstremisme og radikalisering (s. 210-217)
Vejene ud af ekstremisme (s. 217-221)

Relevante teorier og begreber om fordomme, diskrimination og ekstremisme:
evolutionspsykologien (instinkter, gener og overlevelse), den social-kognitive læringsteori (observation og imitation af rollemodeller), den mediemæssige forklaring (diskurs, stereotyper og strukturel diskrimination), social identitetsteori (ind- og udgrupper, status og arousal), omdømmeopbyggelsesteorien (gruppepolarisering pga. intern konkurrence om anerkendelse, dopaminudskillelse), gruppepolarisering, Banduras teori om moralsk frakobling, dehumanisering, ansvarsforskydning og moralsk retfærdiggørelse, kognitive skemaer og akkomodation og Aarhus-modellen (exitstrategier og mentorstøtte).

Empiri (undersøgelser):
En neuropsykologisk undersøgelse af hjerneaktiviteten i fordomme (s. 195)
Undersøgelse om sammenhængen mellem forældre og deres børns fordomme om etniske grupper (s. 197)
"Forsker kritiserer "sindsyge" halloween-udklædninger" (s. 199-200)
"Undersøgelse om konsekvenser af at være udsat for dehumanisering" (s. 215)
"Til sidst havde vi kun volden til fælles" (s. 216-217)
"Interviewundersøgelse (casestudie) om vejen ind i og ud af ekstremisme" (s. 218-219)
"Den sommer Ahmed blev radikaliseret" (s. 220-221)

Supplerende materiale:
"Min datter er sindsygt farlig" (dokumentar, TV2, 2020)

Antal normalsider: 21
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer