Titel
1
|
Psykologi og de videnskabelige metoder
Vi starter med en introduktion til, hvordan man arbejder i psykologi, herunder psykologiske problemstillinger, faglige mål, de videnskabelige metoder (observation, eksperiment, spørgeskema, interview, analyse), fejlkilder og hvordan man giver en kritisk vurdering af en undersøgelse.
Læringsmål - du skal kunne:
- huske, forstå og forklare psykologiske begreber
- identificere en psykologisk problemstilling
- identificere forskellige videnskabelige metoder
- udføre et simpelt feltarbejde (observation efter eget valg)
- give en kritisk vurdering af en undersøgelse
Kernestof er fra Magnus Riisager: "PsykC" (Frydenlund, 2021)
Kapitel 1: Sådan arbejder man i psykologi på C-niveau":
"Psykologifagets identitet, formål og indhold" (s. 9-10)
"Arbejdet med psykologisk viden i forhold til aktuelt stof" (s. 11-13)
"Kompleksitetsniveauer i arbejdet med problemstillinger" (s. 13-17)
De vigtigste begreber om at arbejde i psykologi: aktuelt stof, problemstillinger, psykologiske perspektiver, teorier, empiriske undersøgelser, kritisk refleksion, kompetence A (redegørelse), kompetence B (problemstilling), kompetence C (analyse), kompetence D (kritisk vurdering), kompetence E (metoder) og progression.
Kapitel 2: "Psykologiens videnskabelige metoder":
"Psykologifagets indhold: begreber, modeller, teorier og undersøgelser" (s. 18-21)
"De grundlæggende videnskabelige metoder" (s. 21-22)
"Eksperiment" (s. 23-26)
"Spørgeskema" (s. 27-28)
"Interview" (s. 28-29)
"Analyse" og "Forskellige måder at bruge metoderne på" (s. 30-33)
"Om kritiske vurderinger af undersøgelser - validitet, reliabilitet og forstyrrende faktorer (s. 34-38)
"Om brud på etiske retningslinjer i psykologisk forskning" (s. 38-41)
De vigtigste begreber om videnskabelige metoder i psykologi:
kvantitative/kvalitative data, korrelation/kausalitet, hypotese, uafhængig/afhængig variabel, eksperiment-/kontrolgruppe, kvantificering, generalisering, tværsnit-/længdesnitsundersøgelse, validitet (intern/ekstern), repræsentativitet, fejlkilder (selvrepræsentationseffekten, selvrapportering), etik og informeret samtykke.
Supplerende materiale:
Case: Lea Schmidt (s. 12)
Model til træning af de psykologifaglige kompetencer (s. 17)
Oversigt over de forskellige metoder (s. 32)
Sidetal: 32
|