Holdet 2022 IdC/z 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anne Dorthe Pedersen
Hold 2022 IdC/z 2 (3z IdC 2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Træningsprojekt
Titel 2 Ultimate
Titel 3 Jive og kommunikation
Titel 4 X-fit

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Træningsprojekt

Mål:
Opnå færdigheder i politiets fysiske test og arbejde frem mod en forbedringer i 2 af tests efter en 8-10 ugers periode med træning.
Opnå viden om aerob træning, anaerob træning, samt styrketræning.
Kende til og kunne anvende begreberne aerob og anaerob effekt og kapacitet.
Ydermere lære at opstille en målsætning og opnå viden, om hvilke motivationsformer, der spiller ind når man sætter sig en målsætning.


Materiale:
Yubio: side 131-134 (Motivation og målsætning), 67-84 (om træningsplanlægning og styrketræning)
Udleveret note om motivation og målsætning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ultimate

Vi skal arbejde med spillet Ultimate.

Formål:
Eleverne skal beherske de grundlæggende tekniske færdigheder: forhåndskast, baghåndskast, aflevering og modtagelse af disc.
De skal også lære det basale regler og forstå og anvende begrebet fair play, som er en grundlæggende del af spillet.
De skal desuden kende til taktiske elementer som: aflevering og bevægelse, bevægelse i det frie rum, cut-bevægelser i med og mod-løb, temposkift mm., og stacking.
Vi arbejder med spilfasemodellen, og eleverne skal kunne redegøre for begreberne erobrende forsvarsspil, forsvarende forsvarsspil, grundspil og gennembrudsspil.

Materiale:
Yubio 2023 s. 651-656(Ultimates historie og regler)
Halling, Anders et al, "De tre faser i kaosspil" fra bogen "Bolden i spil" side 72-76.

Film om  Baghåndskast:
https://www.youtube.com/watch?v=s240REmDXtY
https://www.youtube.com/watch?v=xKLCJQ6FoxA
Film om  forhåndsskast:
https://www.youtube.com/watch?v=QMPnhCHktug
Film om stacking:
https://www.youtube.com/watch?v=V9t0xLgDwWk




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jive og kommunikation

Formål:
At eleven tilegner sig færdigheder og  kompetencer indenfor  jive og kommunikation samt at eleven formår at skabe en jivekoreografi.

Overordnede faglige mål:
- At eleven tilegner sig viden om:
- Dans generelt og jive i særdeleshed
- Koreografi
- Kommunikation

-  At eleven kan anvende situativ viden og situative færdigheder til at skabelse og udførelse af en  jivekoreografi.
- At eleven tilegner sig refleksionskompetencer og evner at anvende disse til udvikling og evaluering af kompetencer i jive og kommunikation


Variationer, der er gennemgået i undervisningen:
(Grundtrin)
Dame under arm
Dame under arm bliv ude
Skift hånd bag om ryg (den lange)
American spin
Dame bag om ryg
Sliding doors


Bedømmelseskriterier for jivekoreografien.
Stil:
Dans på fodballer, knæ og fodled er fjedrende, små skridt, vertikal bevægelse (orienterer sig mod gulvet), vægtoverførsel (vægten er altid på det strakte ben), hofter fra side til side, overkrop holdes forholdsvist stille.
Føring
Sikkerhed i variationerne (udførelse >< sværhedsgrad)
Rytme- og taktforståelse (om I starter på 1'eren og om I danser i takt til musikken)
Anvendelse af koreografiske elementer samt kreativitet.

I forbindelse med jiveundervisningen arbejdes der med tydelig inddragelse af teori om kommunikation, samt “refleksion før, under og efter”. Her forventes det at I kan forstå og anvende følgende begreber:
Ydre og indre kommunikation,
Verbal og nonverbal kommunikation,
Indholds- og forholdskommunikation.
Refleksion - før-under- efter

Færdighedsområde: Dans
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 X-fit

Færdighedsområde: Nye og klassiske Idrætter

Formål:
Formålet med forløbet i CrossFit er, at I skal opnå kendskab til en hurtigt voksende styrketræningsform indenfor genren “Nye og klassiske idrætter”. I skal herunder have et kendskab til CrossFits historie, ide og kultur.
I skal have indgående kendskab til de forskellige former for intervaltrænignsprincipper i CrossFit, både i forhold til at kunne gennemføre de forskellige WOD’s, men også ved at kunne anvende disse i udviklingen af egen WOD. I skal  kunne anvende, dominanstyper og de 7 bevægeformer, samt de 10 kriterier som analyseredskab til at identificere diverse øvelsers evne til at træne forskellige muskelgrupper . I skal ved forløbets afslutning kunne planlægge og instruere resten af holdet i en selvudviklet WOD.

Metode:
De første 6 lektioner er lærerstyrede, hvor I introduceres for styrketræningsteori, de 7 bevægemønstre og de 10 kriterier for CrossFit. I disse moduler gennemgår og afprøver vi også en række forskellige øvelser samt intervaltræningsprincipper. Dernæst skal I udarbejde en WOD i grupper, som efterfølgende skal udføres med resten af holdet.

Materiale:
Yubio 2023 s. 976-982
Crossfit-kompendium
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer