Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Slagelse Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 SaC/1d (1d SaC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik og Ideologier
Forløbet handler om dansk politik, og skal give et grundlæggende billede af hvordan det politiske landskab fungerer. Eleverne bliver introduceret til de forskellige ideologier, og deres forgreninger. De lærer derudover hvordan de politiske partiers handlemåder kan analyseres, og hvordan den parlamentariske styringskæde kan bruges til at forstå det danske politiske system. De lærer om hvordan de kan deltage i demokratiet, og hvordan de kan påvirke beslutningerne der bliver taget i det politiske system. De lærer også om forskellige politiske styreformer, og hvordan vi kan definere et demokrati.
• Hvad handler politik om?
• Hvad er en politisk ideologi?
• Hvad er et politisk parti?
• Hvilke politiske partier er der i Danmark?
• Hvilke holdninger og værdier er repræsenteret hos de politiske partier, og hvorfra stammer disse holdninger og værdier?
• Hvordan placerer de politiske partier sig i forhold til hinanden og hvad kæmper de om?
• Hvordan fungerer det politiske og demokratiske system i Danmark
• Hvilken rolle spiller medierne i demokratiet
Faglige mål i forløbet:
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i forløbet:
• Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Undervisningsmateriale som benyttes i dette forløb:
"Luk Samfundet Op!" af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, 4. udgave, Forlaget Columbus 2021, s.100-157
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Eleverne har i dette forløb haft om identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Hvad handler forløbet om?:
Faglige mål:
Kernestof:
Litteratur: Luk Samfundet op kapitel 2-3 (Sæt sidetal ind)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi og velfærdsstaten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521351",
"T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521351",
"H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74024521351"
}