Holdet 2o Ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Jacob Harrekilde Klausen, Søren Christoffer Sørensen
Hold 2024 Ks/1o (1o Ks-hi, 1o Ks-re, 1o Ks-sa, 2o Ks-hi, 2o Ks-re, 2o Ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Magt i Danmark år 400-1915
Titel 2 Danmark og Holocaust
Titel 3 Politik i Danmark (SaC)
Titel 4 Introduktion til religionsfaget
Titel 5 Islam
Titel 6 Identitetsdannelse, Familie og kønsroller (SaC)
Titel 7 Fællesfagligt forløb: Indentitetdannelse (ks-hi)
Titel 8 Identitetsdannelse og kristendom
Titel 9 Det gode samfund - Danmark og USA
Titel 10 Det Gode Samfund: Er det gode samfund religiøst?
Titel 11 Det gode samfund (Samfundsfag C)
Titel 12 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Magt i Danmark år 400-1915

Velkommen til jeres KS studieplan.

Vi skal igang! I skal lære, hvad historie er, og hvordan man arbejder med faget. Kort fortalt, så skal I lære, hvordan man studerer, så i kan blive studerende.

MAGTENS HISTORIE I DANMARK CA. 400-1915
Vi foretager nogle nedslag (lange linjer) i Magtens historie i Danmark.

Vikingetid
Middelalder
Enevælde og Reformation
Demokrati

Følgende læringsmål/fagligemål fokuseres der på:


I skal have opnået en viden om magtens udvikling i Danmark fra Vikingetiden til i dag.
I skal kunne anvende historisk metode
I skal have opnået viden om historiske sammenhænge i Danmark
I skal kunne forklare og undersøge historiske problemstillinger ved anvendelse af historiefaglige begreber
I skal kunne forklare på hvilken måde historie kan bidrage til at øge forståelsen af nutidige problemstillinger.
I skal kunne redegøre for forskellige magtstrukturer samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng.
I skal kunne diskutere egne kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
I skal kunne anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer i Danmarks historie til at opnå forståelse af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen

Metoder I skal beherske efter forløbet:
I skal kunne være kritiske og analysere og anvende forskelligartede materialetyper
I skal kunne gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
I skal kunne formidle historiske sammenhænge mundtligt på et redegørende, analyserende og vurderende niveau ved anvendelse af historiefaglige begreber/termer
I skal kunne argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
I skal kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Gennem kernestoffet skal I opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet i Magtens udvikling i Danmark er:
I skal have en viden om dansk historie og identitet
I skal have en viden om styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
I skal være på vej til at beherske historiefaglige metoder
I skal vide hvad historiebrug er samt kunne anvende teorien.
I skal vide hvordan forholdet mellem aktør og struktur har været i et historisk og nutidigt perspektiv


Anvendt litteratur (kompendium til forløbet):
-Fokus 1 s. 64-70 (vikingetiden)
-Danmarkshistorien i korte træk s.31-35, 39-41, 37-39 (middelalder)
-Grundbog til Danmarkshistorien s. 73-77, 101-104, 114-117 (enevælde og reformation)
-Danmarkshistorien i korte træk, s.80-84 (demokrati)
- Romerriget og Danmark: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/romerriget-og-danmark

Artikel om håndfæstninger: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/haandfaestning/
Artikel om valgkongedømmer på https://www.danmarksborgcenter.dk/da/valgkongedoemmet

Anvendte film til forløbet:

Film: Historien om Danmark om ”tidlig middelalder”, "Enevælde og oplysningstid" samt "Grundloven, Folket og Magten"
Film: om reformationen:  https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc (5 min)
Film: Nationalmuseets film om kilder: https://www.youtube.com/watch?v=Sp_DkxBqEcA
Film: Runer og alfabetet (nationalmuseet)  https://www.youtube.com/watchtime_continue=52&v=vGZhHzDwNj8
Film: Svenskekrigene:  https://www.youtube.com/watch?v=gF-N2p113hs
Film: Sådan fik vi grundloven
https://www.youtube.com/watch?v=_6hHNTWMslY
Film Danmarkshistorien.dk om de 7 F'er:
:http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/1915-demokrati-og-valgret-historien-om-de-syv-fer/

Kilder der er anvendt i undervisningen:
-Widukind og Adam af Bremen om danskernes overgang til kristendommen
-Saxo's Gestae Danorum
-Gud indstifter standssamfundet fra viborgbispen Frans Rosenbergs stambog fra begyndelsen af 1600-tallet: http://denstoredanske.dk/@api/deki/files/85115/=bd-07-268.jpg
-Frederik d. 3.'s håndfæstning
-Kongeloven 1665
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Politik i Danmark (SaC)

Eleverne skal i forløbet opnå forståelse for de klassiske ideologier socialisme, liberalisme og konservatisme samt have kendskab til de ideologiske forgreninger.
Eleverne skal have forståelse for partiernes placering på den fordelings- og værdipolitiske højre/venstre-skala samt kunne argumentere for partiernes placering.
Eleverne skal opnå viden om partiadfærd og kunne anvende Molins model til at forklare specifik politisk adfærd.
Eleverne skal opnå forståelse for tredelingen af magten, lovgivningsprocessen i Danmark samt politisk deltagelse og medborgerskab.

Litteratur:
Bundgaard, Maria Bruun, mfl: SamfC. Systime. 1. udg. 1. opl. 2017: side 80-97, 104-115 og 121-131.


Supplerende materiale:
-SF vil have gratis skolemad på finansloven: https://sf.dk/sf-vil-have-gratis-skolemad-paa-finansloven/
Regeringen indgår bred aftale om skattereform: https://fm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2023/december/regeringen-indgaar-bred-aftale-om-skattereform/

- Undervisningsfilm fra folketingets hjemmeside: https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
- Statsministerens nytårstale 2025
- Medborgerskabstest


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Introduktion til religionsfaget

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Islam

FORMÅL:
På baggrund af en introduktion til religionsfaglige metoder skal kursisterne dokumentere kendskab til grundlæggende elementer i muslimernes religion – herunder de seks islamiske trosartikler, de fem rituelle søjler, islams formative periode samt sharia-begrebet.
Udover at analysere klassiske tekster skal eleverne kunne analysere moderne tekster, der afspejler forskellige fortolkninger af islam i dens europæiske og danske fremtrædelsesformer.

KERNESTOF:
- Religionsfaglige metoder.
- Islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
- Religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid

INDHOLD:
Hvad er religion?
Ninian Smarts model
Religionsfaglige begreber: Indhold og funktion, synsvinkel  og repræsentativitet, myte og ritual.
Muhammed og Islams tilblivelse.
Troens hovedpunkter: Én gud, engle, Guds bøger, profeter, dommedag og forudbestemmelse.
Islams rituelle søjler: Trosbekendelse, tidebønner, almisse, faste og valfart.
Sharia.

MATERIALE:
-Dorte Thelander Motzfeldt (m.fl.): Grundbogen til Religion C, 2. udg.
Systime, 2016, side 11-19, 92-105, 108-118, 251-258, 262-263, 265-268.
-Koranen sura 13,2-5; 17,1; 23,12-18.
-Jens Forman: Muslimernes religion, Systime 2006, side 118-119.
-Film: 5 skarpe om Islam, DR-K 2014
Film om hajj fra VICE magazine: "We Snuck a Camera into Mecca" https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
-Waseem Hussain: "Hvilke grunde er der til at man skal faste": http://islamsvar.dk/fasten/ramadanen-og-andre-typer-af-faste/hvilke-grunde-er-der-til-at-man-skal-faste/
-Hansen m.fl. "Religioner Lever".  L&R 2017. s.100-104, 112-116
-Jesper Petersen: "Sharia er ikke en lovtekst fra middelalderen". Berlingske, torsdag d. 14. marts 2019
- Danmarks Radio, Hos Clement 3. DEC 2017: "Knuth fastholder kritik af Khankan: Hun vil ikke tage afstand fra sharia". https://www.dr.dk/nyheder/indland/knuth-fastholder-kritik-af-khankan-hun-vil-ikke-tage-afstand-fra-sharia
-Tønnsen, Aminah. "Hvad er en fatwa?" uddrag fra: ”Tror muslimer at jorden er flad? 100 spørgsmål om islam i det 21. århundrede”. Gyldendal 2006

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Identitetsdannelse, Familie og kønsroller (SaC)

Fællesfagligt forløb: Identitetsdannelse, familie og kønsroller

Forløbet afsluttes med en fællesfaglig årsprøve, med afsæt i elevernes synopsis.

Samfundsfag:

Kernestof
- Identitetsdannelse og socialisering
̶ Sociale og kulturelle forskelle

Formålet med samfundsfagsdelen:
- At eleverne opnår forståelse af samspillet mellem individ og samfund set fra det enkelte individ (identitetsdannelsen) og samfundet (socialisering). Herunder kunne redegøre for den påvirkning samfundsudviklingen (det traditionelle-, det moderne- og senmoderne samfund) har haft for socialiseringen. Dette med henblik på, hvilke faktorer der påvirker identitetsdannelsen: Familien, institutioner, uddannelse, og medier. Derudover har vi arbejdet med kønsroller og ligestilling i samfundet.

Sociologiske begreber: Normer, værdier, roller, dobbeltsocialisering og multisocialisering.
Eleverne har fået kendskab til sociologerne:
- Giddens (Adskilles af tid og rum, Øget refleksivitet og Udlejring af de sociale relationer)
- Goffman (Backstage og frontstage)
- Bourdieus (Habitus og Kapitalformer)



Litteratur:
Bundgaard, Maria Bruun. m.fl: “Samf C”. 1. udg. 1. opl. 2017: 16-31, 42-46, 67-73
Kürer og Frederiksen: Samfundsfag C, side 177-185
Madsen, Maria m.fl: “KS-bogen”. 1.udg. 3. opl. 2018.: 8-12
DR3: Teenagedyret - Identiteten , 2016, (28 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fællesfagligt forløb: Indentitetdannelse (ks-hi)

De faglige mål for forløbet:
anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier

Indhold.

- Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv

  -Det traditionelle samfund:
     1. Kønsroller, ægteskab, familieliv og børneopdragelse i bondefamilien, adelsfamilie, borgerfamilien.
     2. Samfundets politiske og sociale struktur.
    
- Det moderne samfund
     1. Kønsroller, ægteskab, familieliv og børneopdragelse hos arbejderfamilien i det moderne samfund.
     2. Industrialisering og urbaniseringens betydning for arbejderklassens leve- og arbejdesvilkår
     3. Samfundets politiske og sociale struktur
     4. Ændrede forhold efter 1945. Kernefamilien bliver normen, Kvinder på arbejdsmarkedet, opbrud i kønsroller
         og bedre levevilkår.

  - Det senmoderne samfund
    1. Kønsroller, ægteskab, familieliv og børneopdragelse hos arbejderfamilien i det moderne samfund.
    2. De nye familieformer og arbejdslivet i den accelererende tidsalder.
    3. Induvidualiseringens og globalliseringens betydning  


Materiale:  
Madsen, Maria, m.fl., KS-bogen, Columbus 2015, s.13-29
Madsen, Egon, m.fl., Dansk historie og litteratur, Systime 2010,s.36-37, 40 og 84-86
Løkke, Annette, m.fl., Familieliv i Danmark, 1550-2000, s. 22-49, 109-118,192-193, 207-210, 218-219 og 239

"Fru jensen tegneserie fra kvinde kend din krop 1975 "http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/fru-jensen-tegneserie-fra-kvinde-kend-din-krop-1975/?no_cache=1&cHash=46b95808edb9c9905f04bdcbe27765b8

"Der er 37 versioner af familien Danmark" https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/2014-09-05/s%C3%A5dan-ser-familien-danmark-ud

"Herregården Bidstrup i slutningen af 1700-tallet: Børnene"https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/herregaarden-bidstrup-i-slutningen-af-1700-tallet-boernene/

"Familien lever 1950" https://forlagetcolumbus.dk/boeger/kulturfagfag-paa-tvaers/ks-bogen/tema-1/identitetsdannelser-foer-og-nu-historie/lektion-3-4/

"Scooterpigen - artikel i Billed-Bladet 1962" https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/scooterpigen-artikel-i-billed-bladet-1962/

Emil fra Lønneberg afsnit 4, markedsdagen  (CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Identitetsdannelse og kristendom

Forløb:Kristendom og identitetsdannelse i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.

Forløbet indindgår med fagene ks-hi og ks-sa i et fællesfagligt fokus på identitetsdannelse i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.  Specifikt for ks-re, fokuseres der på:
-kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og
klassiske tekster
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- Etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger

De faglige mål for forløbet:
anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier

Materiale:

Bodil Junker Pedersen m.fl: Begrebsnøglen til religion. Systime 2016 Hentet fra: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=155
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=141

De unge præster, DR, 2016. Afsnit 1 af 4.

"Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie - Tidens tanker - Fra reformation til enevælde 1500-1660" https://danmark.systime.dk/index.php?id=455

Katrine Haaning m.fl Kristendom Tro og praksis, s.213-219, s.233, s.245 nederst, s.250 øverst (tekst)

Poul Storgaard Mikkelsen og Lise Ludvigsen: Religion i det senmoderne samfund. Systime, 2007 s. 16, 30-31

Lene Madsen m.fl.: Grundbog til religion c, Systime, 2012. s.52, 53-55, 56-57, 58, 61-62

5 skarpe om Jesus URL: https://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe

Jens Andre Herbener m.fl: http://luther-2017.dk/martin-luther/

Markusevangeliet kapitel 1,  vers 14 - kapitel 3, vers 6
Matthæusevangeliet kapitel 5, vers 1-2  & kapitel 5 vers 17-48
Markusevangeliet kapitel 7, vers 1-23
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Det gode samfund - Danmark og USA

Det Gode Samfund - Danmark og USA

Faglige mål.

Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande


- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof


-  redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng


- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur


- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier

  - anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen


- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.  


Formål med det fællesfaglige forløb:
Eleverne skal kunne anvende og kombinere viden og metoder fra Ks-fagrækken til at belyse historiske, religions og samfundsfaglige udviklingslinjer, problemstillinger og kulturelle sammenhænge. I forløbet fokuseres der på de forskellige velfærdssystemer, og deres fremtrædelseformer i hhv. DK og USA. Dertil fokuseres der på kristendommens historie og fremtrædelformer i de to lande, samt hvilket indflydelse kirkerne har i samfundet i nutiden.

Specifikt for det historiefaglige indhold fokuseres der komparativt, på den historiske baggrund, for Danmarks- og USAs velfærdssystemers nutidige fremtrædelsesformer.

HISTORIE

Indhold:

Danmark:
Fattigvæsenet og livet på fattiggården fra 1849-1933
Arbejderbevægelsen og arbejderklassens politisering.
Velfærdsstaten historiske ophav i Danmark, med fokus på reformerne i 1930´erne  (Kanslergadeforliget og reformerne efter 1936)
Den universelle velfærdsstats etablering i Danmark i 1945-1970'erne
Velfærdsstaten i nutiden.

USA:
USA's grundlæggelse, uafhængighedserklæringen og den amerikanske drøm
Industrialisering og arbejderklasse
Wall Street-krakket og depressionen
New Deal
Socialpolitik efter anden verdenskrig, med fokus på Fair Deal og Great Society
Reaganomics og den stigende ullighed i 1980'erne


Materialer:

"Danmark, Historie, Samfund": Kühle. s.125-127.
"Flere sider af KS - Velfærdsstaten": Gudbjerg-Hansen o.a. 2017: s. 6-12,41-46
"Kampen for det gode samfund - Områdestudier": Sindberg, Andreas Bonne m.fl. Systime 2019:
"Fokus 3 - KERNESTOF I HISTORIE": s. 48-49
"KS-bogen" Maria Madsen o.a., Columbus. s.179-183,183-186
"Kultur og samfund - en grundbog til Kultur- og samfundsfaggruppen på HF". Reimick (o.a). Systime 2010: s.142-145, 149-152
"USA – historie, samfund, religion". Hansen og Sindberg, Systime 2015: s. 43-45,46-48,49-51,52-60

Elektroniske resourcer:

”5.1.2 Reaganomics – uligheden vokser” Hentet fra: https://detmoderneusa.systime.dk/index.php?id=151


Thomas Piketty m.fl. Diagram over ulighedens historiske udvikling i USA. Fra: World Inequality Report. https://wir2018.wid.world/files/download/wir2018-summary-english.pdf

"Fremtidens Danmark". Socialdemokratiets valgprogram fra 1946.https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/fremtidens-danmark-socialdemokratiets-valgprogram-1945/


http://museernepaakanten.dk/huse/fattiggarden/fattiggardenes-historie/
http://museernepaakanten.dk/huse/fattiggarden/hverdag-og-regler/

FILM:

Afsnit 2 af DR-dokumentarserien "Ludere, lommetyve og lirekassemænd -  Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Det Gode Samfund: Er det gode samfund religiøst?

Formål.

Formål i religion:

Eleverne skal kunne forholde sig til og diskutere religionens rolle i det senmoderne danske og amerikanske samfund med fokus på forholdet mellem stat og kirke, marked og kirke, samt civilsamfund og kirke. Forløbet har et komparativt udgangspunkt, hvor den den danske folkekirke sammenlignes med evangelisk kristendom i USA.

Forløbet tager udgangspunkt i religionssociogiske teorier, som Starks deprivationsteori, Norris og Ingleharts Tryghedsteori og Karel Doppellares sekulariseringsteori. Eleverne skal kunne anvende teorierne på konkret case-materiale, med henblik på at forklare hvordan den hhv. danske og amerikanske velfærdsmodel, påvirker befolkningens religiøsitet.  

Faglige mål:

kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske
tekster


etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger

religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid

religionsfaglige metoder.

Materiale:

-Sindberg, Andreas Bonne m.fl.: "Kampen for det gode samfund". Systime 2019
-Andreasen m.fl. "Religion og kultur - en grundbog". Systime 2006
- Hansen og Sindberg: ""USA – historie, samfund, religion". Systime 2015.
- Stjernholm, Anders m.fl.: "Derfor kan vi sagtens klare os uden folkekirken". Politiken 02.06.2016
- Krarup, Marie: "Den syriske flygtning er ikke min næste"
- Folkekirken: https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/kirke-og-stat/folkekirken-og-grundloven
- Herbener, Jens André: "Kristen etik kan være alt fra næstekærlighed til folkedrab"
- Kristendom.dk: "Hvad er velstandsteologi?" https://www.kristendom.dk/hvad-er-velstandsteologi
- Danmarks Radio: "Rig på Religion - afsnit 2" https://www.dr.dk/drtv/se/rig-paa-religion_52693
- Danskernes Akademi 2014: "Religionens betydning i USA og Danmark v/ Phil Zuckerman": https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE&t=1060s&ab_channel=ChristianAmdiJensen
- Phil Zuckerman: Samfund uden Gud, Forlaget Univers 2008, s. 188-193 i uddrag
- Danmarks Radio DR2: ""So fucking special i USA - afsnit 3" Kan tilgås på CFU




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Det gode samfund (Samfundsfag C)

Kernestof:
• Politiske ideologier.
• Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Forløbet overordnet:
I forløbet kigger vi på velfærdsstaten og den udvikling. Vi ser på velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund og sammenligner og diskuterer de tre velfærdsmodeller (universel, selektiv og residual) og hvordan de løser velfærdsopgaverne forskelligt. I forlængelse heraf ser vi på  de politiske ideologier særligt liberalisme, konservatisme og Socialisme.  Vi ser ligeledes på de nogle af de interne udfordringer/problemer som vi står over for i Danmark, her særligt forsørgerbyrden og mindskelse af arbejdsstyrken, samt mulige løsninger på disse (Hæve pensionsalderen, Brugerbetaling, privatisering, udlicitering). Dette bruger vi som afsæt til at se på det økonomiske kredsløb og de gensidige påvirkninger mellem de forskellige sektorer. Eleverne lærer om de økonomiske mål(lav arbejdsløshed, Høj økonomisk vækst, Ligevægt på betalingsbalancen og Lav inflation) og konjunkturer (høj og lav), samt om de økonomiske styringsinstrumenter i form af finanspolitik og pengepolitik.

Materiale:
• Bundgaard, Maria Bruun, mf: SamfC, systime. 1. udgave 1.opl 2017 siderne : 80-91 135-147 152-164

(PDF velfærdsstaten): Brøndum P og Hansen T.B (2014): ”Luk samfundet op”. Columbus, 2.udgave, 2. oplag siderne 176-180
-- Luk samfundet op 4.udg. Peter Brøndum og Thor Banke Hansen) kap 9.3 (velfærdsstatens udfordringer)

Marie Madsen m.fl.: "KS-bogen", Columbus 2015 siderne: 250-253

Artikler:
“De har  verdens dyreste sundhedssystem: 'Det er det rene vilde vest'”: DR 2020 https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/de-har-verdens-dyreste-sundhedssystem-det-er-det-rene-vilde-vest
“For den nye regering handler alt om konkurrence”: Qf Aida T, M og Asta E K  17. december 2022, Politiken

Supplerende
Dokumentar "Far´velfærd -folketinget møder virkeligheden" (2014) Dr2.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Buddhisme

Kort beskrivelse af forløbet:
Forløb om buddhisme. Vi skal både arbejde med buddhisme i et historisk perspektiv (opståen og udvikling) og i et nutidigt perspektiv (især den tibetanske buddhisme i en senmoderne dansk kontekst).

Indhold, fokus i forløbet:
1) Buddhismens opståen og udvikling (fx)
- Centrale årstal og steder, lidt om buddhismens ophav
- Buddha, Siddharta Gautama
- Udbredelse, retninger

2) Religiøs praksis i buddhismen (fx)
- De 3 praksisformer
- Meditation og andre ritualer

3) Buddhistiske forestillinger (fx)
- Den buddhistiske 'trosbekendelse'/Tilflugten (de tre juveler)
- Buddhalegenden, Benaresprædikenen
- Karma og Samsara
- De 4 ædle sandheder om lidelsen, den otteledede vej
- De 5 skandhaer
- Det buddhistiske livshjul, de 3 sindsgifte, reinkarnation
- Boddhisattava-idealet, upaya
- Visdom (prajna) og medfølelse (karuna)

4) Tibetansk buddisme & det senmoderne Danmark (fx)
- Diamantvejsbuddhisme/vajrayana
- Forholdet til Kina
- Dalai Lama, guruens (lamaens) rolle, tulku-systemet, "Den fjerde juvel"
- Upaya, mantra, ritualer, bedeflag, bedehjul mm.
- Konvertitbuddhisme i Danmark, individualisering, genfortryllelse, synkretisme, mm.

Sekundærmateriale: (Grundbogsstof, teori, viden)
- Grundbogen til Religion C (Systime, 2. udgave) s. 143-163 + 167-171 (kap. 6)
(Inklusiv tekster som er i grundbogen. Vi arbejder med udvalgte øvelser/tekster i modulerne).
- 5 skarpe om buddhismen (cfu)
- Artikler: Blandede artikler læst i forbindelse med fremlæggelser/gruppearbejde om den buddhistiske lære (Hvad er... fra kristeligt-dagblad.dk)
- Artikel: "Buddhismens 3 hovedretninger (religion.dk, sept. 2013)

Primærtekster: (Tekster vi har analyseret, undersøgt)
- Udvalgte øvelser/tekster fra grundbogen (1-2 + 3-5 + 6-8, 10)
- Tegnefilm: "Story of the Buddha" (youtube)
- Tekst 4: "Den klare lyd af juveler" (kopi fra 'Buddhisme', Anders Nielsen, Systime)
- "Boddhisattva-løftet" og "De 10 forskrifter" (T. 32 og 34 fra 'Buddhismen, Esben Andreasen, Gyldendal)
- Artikel: "Buddha boomer i velstanden" (Berlingske, maj 2002)

- Dokumentar: Buddha og milliardæren (Om Christian Stadil, cfu)
- Dokumentar: Det udvalgte barn (Om jagten på en reinkarneret, cfu)

Bemærkninger til forløbet:
Vægtet omfang af fagligt stof: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer