X - Slagelse Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Slagelse Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p Ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - Slagelse Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Jens Risbjerg, Niels Henrik Jessen, Thomas Nilsson
Hold
2024 Ks/1p (
1p Ks-hi
,
1p Ks-re
,
1p Ks-sa
,
2p Ks-hi
,
2p Ks-re
,
2p Ks-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Magten i Danmark ca. 500 til 2020
Titel 2
Globalisering og kulturmøder
Titel 3
Islam - særfagligt
Titel 4
Folkedrab med fokus på Holocaust
Titel 5
Politik og magt i Danmark (SAMF)
Titel 6
Identitetsdannelse Historie
Titel 7
Identitetsdannelse i traditionelle - Religion
Titel 8
Identitetsdanellse i det senmoderne (fællesfagligt
Titel 9
Det gode samfund (Hist.)
Titel 10
Det gode samfund (SAMF)
Titel 11
Det gode samfund - Religion fællesfagligt
Titel 12
Dansk økonomi (særfagligt)
Titel 13
Særfagligt: Jødedom
Titel 14
Ideologiernes kamp
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Magten i Danmark ca. 500 til 2020
Velkommen til jeres KS studieplan.
Vi skal igang! I skal lære, hvad historie er, og hvordan man arbejder med faget. Kort fortalt, så skal I lære, hvordan man studerer, så i kan blive studerende.
MAGTENS HISTORIE I DANMARK CA. 500-2020
Vi foretager nogle nedslag (lange linjer) i Magtens historie i Danmark.
Vikingetid
Middelalder
Enevælde og Reformation
Demokrati
Følgende læringsmål/fagligemål fokuseres der på:
I skal have opnået en viden om magtens udvikling i Danmark fra Vikingetiden til i dag.
I skal kunne anvende historisk metode
I skal have opnået viden om historiske sammenhænge i Danmark
I skal kunne forklare og undersøge historiske problemstillinger ved anvendelse af historiefaglige begreber
I skal kunne forklare på hvilken måde historie kan bidrage til at øge forståelsen af nutidige problemstillinger.
I skal kunne redegøre for forskellige magtstrukturer samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng.
I skal kunne diskutere egne kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
I skal kunne anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer i Danmarks historie til at opnå forståelse af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
Metoder I skal beherske efter forløbet:
I skal kunne være kritiske og analysere og anvende forskelligartede materialetyper
I skal kunne gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
I skal kunne formidle historiske sammenhænge mundtligt på et redegørende, analyserende og vurderende niveau ved anvendelse af historiefaglige begreber/termer
I skal kunne argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
I skal kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.
Gennem kernestoffet skal I opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet i Magtens udvikling i Danmark er:
I skal have en viden om dansk historie og identitet
I skal have en viden om styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
I skal være på vej til at beherske historiefaglige metoder
I skal vide hvad historiebrug er samt kunne anvende teorien.
I skal vide hvordan forholdet mellem aktør og struktur har været i et historisk og nutidigt perspektiv
Anvendt litteratur (kompendium til forløbet):
Andersen, Lars. Gyldendal. 2010.
-Fokus 1 s. 64-70 (vikingetiden)
-Danmarkshistorien i korte træk s.31-35, 39-41, 37-39 (middelalder)
-Grundbog til Danmarkshistorien s. 73-77, 101-104, 114-117 (enevælde og reformation)
-Danmarkshistorien i korte træk, s.80-84 (demokrati)
Grubb, Ulrik. Overblik. Antikken. Grækenland. s. 21-32.
Kildekritik:
-Grundbog til Danmarkshistorien. s. 297.
Historiebrug:
Halberg og Coley. Dansk vestindien. Frydenlund 2016. s. 137-140
Kilder:
Widukind og Adam af Bremen om danskernes overgang til kristendommen
-Saxo's Gestae Danorum
-Gud indstifter standssamfundet fra viborgbispen Frans Rosenbergs stambog fra begyndelsen af 1600-tallet:
http://denstoredanske.dk/
@api/deki/files/85115/=bd-07-268.jpg
-Frederik d. 3.'s håndfæstning
-Kongeloven 1665
Indhold
Kernestof:
Påbegynd læsning: s. 2- s. 5 (handel, ekspansion og krig)
Handel, ekspansion og krig (s. 5-7)
V.docx
Alle skal have besvaret til og med bønderne
Klar til gennemgang af sidste moduls spørgsmål
Den store magten i Danmark test.docx
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Globalisering og kulturmøder
Vi skal arbejde med den europæiske kolonisering af store dele af verden, samt med imperialismen i det 19. og 20 århundred. Fokus vil være på globalisering og kulturmøder.
Litteratur:
Adriansen, Inge (red.). Fra oplysningstid til imperialisme. Fokus 2. Gyldendal. s. 9.23 (kolonisering), s. 170-187 (imperialisme).
Kilder:
Jules Ferry: Forsvar for den franske imperialisme (1879).
R. Kipling: Hvid mands byrde (1899)
Christian den 7’. kongelig forordning om slavehandel (1791)
Gasolin. Kap Farvel Til Ümanarssuaq (1974)
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Mellemøsten.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Islam - særfagligt
Islam med intro til Religionsfaget
Religionshistoriske grundbegreber + religionsfaglige begreber
Indefra/ udefra, myte, ritual, overgangsritual, gudsbegreber
Lene Madsen mmfl : Grundbogen til Religion C - afsnit om "Islam" pp. 89-118 Inklusive tekster til Islam, Sura 1.1-7 (Tekst 3, Grundbogen til rel C side 109)
Sura 9.5 (side 118)
Webside: De vigtigste ting at vide om islam (www.religion.dk)
Relevant for Islam:
Sofie Reimick mmfl: Kultur og Samfund pp. 14 midt -15 + billeder p. 39
og tekster p 15 og 45 3 sider
(OBS: Desuden dette afsnit indgår også i det næste område om "Identitetsdannelse i traditionelle, moderne og sen-moderne samfund)
Kilder fra Koranen mm
Sv. Aage Bay: Fremmed religioner i nutiden pp. 210-217 6 sider
GT: Første Mosebg kap 17 og kap 21 Om Ismael 2 sider
I alt læst 52 sider
Heraf suppl. tekster 3 sider
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til billeder af 4 forskellige kvinder_opg (5).docx
Intro.docx
I dag - læs linket "De vigtigste.."
I dag
Lektielib.docx
Arbejdsplan.docx
Afsnit
Venstre har bestemt sig: Sikrer flertal for et burkaforbud. Politiken, 6. Okt, 2017
Vi benytter: Grundbogen til Religion C pp. 89-90, 92-94 (også fil)
GRP
Video_sociallib_og lib.docx
OpgaverNE_10.docx
Opgavekons_soc.docx
Konservative partiprogram.docx
Vi benytter: Grundbogen til Religion C pp. 94-98
OPgavernE.docx
Lektien (1).docx
SamfC_95_97.docx
Vi bruger i dag: Grundbogen til Religion C pp. 99-103 + nedenstående tekst "Den hellige krig"
Vi bruger: Grundbogen til Religion C pp. 104-111midt
Alle skal have løst opgave 1 samt 2
molin.docx
indsæt ord_ideologihf.docx
5 hurtige.pptx
Kk.docx
partiprogrammer.docx
Alternativet vil have udearealer til alle danske grise
Thomas Larsen: Mette Frederiksen er ved at vende tilbage til sin gamle masterplan - Altinget.dk
I skal have lavet sidste moduls arbejde færdigt
Vi bruger: Grundbogen til Religion C pp. 111 - 116 top
Dit Demokrati: Undervisningsfilm
SamfC_spm_104FF.docx
SamfC103ff.pdf
samfC110ff.pdf
spørgsmål til samfC 110ff.docx
SF.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Folkedrab med fokus på Holocaust
Vi skal arbejde med folkedrab. Vi fokuserer på Holocaust. Emnet er samtidigt jeres emne til Historieopgaven.
Litteratur:
https://folkedrab.dk/artikler/hvad-er-folkedrab
https://folkedrab.dk/artikler/propagandaens-fjendebilleder
https://folkedrab.dk/artikler/kan-folkedrab-tilgives
Frederiksen, Peter. Det tredje rige. Systime2001. s. 75-80 (Jødeforfølgelsen), 109-112 (Holocaust), s. 119-123 (Maskerne falder i Nürnberg). Kilder fra bogen: ”Rigsborgerloven”. Tekst 29. s. 184,
Görings ordrer til Heydrich 31. juli 1941”. Tekst 51 s. 215
Grubb, Ulrik mfl. Overblik. Gyldendal. 2005. s. 146-158.
Grubb, Ulrik mfl. Overblik. Gyldendal. 2005. s. 146-157
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ ̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til billeder af 4 forskellige kvinder_opg (5).docx
Intro.docx
I dag - læs linket "De vigtigste.."
I dag
Lektielib.docx
Arbejdsplan.docx
Afsnit
Venstre har bestemt sig: Sikrer flertal for et burkaforbud. Politiken, 6. Okt, 2017
Vi benytter: Grundbogen til Religion C pp. 89-90, 92-94 (også fil)
GRP
Video_sociallib_og lib.docx
OpgaverNE_10.docx
Opgavekons_soc.docx
Konservative partiprogram.docx
Vi benytter: Grundbogen til Religion C pp. 94-98
OPgavernE.docx
Lektien (1).docx
SamfC_95_97.docx
Vi bruger i dag: Grundbogen til Religion C pp. 99-103 + nedenstående tekst "Den hellige krig"
Vi bruger: Grundbogen til Religion C pp. 104-111midt
Alle skal have løst opgave 1 samt 2
molin.docx
indsæt ord_ideologihf.docx
5 hurtige.pptx
Kk.docx
partiprogrammer.docx
Alternativet vil have udearealer til alle danske grise
Thomas Larsen: Mette Frederiksen er ved at vende tilbage til sin gamle masterplan - Altinget.dk
I skal have lavet sidste moduls arbejde færdigt
Vi bruger: Grundbogen til Religion C pp. 111 - 116 top
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Politik og magt i Danmark (SAMF)
Politiske partier og politiske ideologier.
Klassepartier og Catch alle partier
Værdi og fordelingspolitik.
De universelle frihedsrettigheder
-Magtdelingsprincippet
-Eastons model over det politiske system
-Forskellige politiske aktører og deres ressourcer
-viden om partistøtte
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til billeder af 4 forskellige kvinder_opg (5).docx
Intro.docx
I dag - læs linket "De vigtigste.."
I dag
Lektielib.docx
Arbejdsplan.docx
Afsnit
Venstre har bestemt sig: Sikrer flertal for et burkaforbud. Politiken, 6. Okt, 2017
Vi benytter: Grundbogen til Religion C pp. 89-90, 92-94 (også fil)
GRP
Video_sociallib_og lib.docx
OpgaverNE_10.docx
Opgavekons_soc.docx
Konservative partiprogram.docx
Vi benytter: Grundbogen til Religion C pp. 94-98
OPgavernE.docx
Lektien (1).docx
SamfC_95_97.docx
Vi bruger i dag: Grundbogen til Religion C pp. 99-103 + nedenstående tekst "Den hellige krig"
Vi bruger: Grundbogen til Religion C pp. 104-111midt
Alle skal have løst opgave 1 samt 2
molin.docx
indsæt ord_ideologihf.docx
5 hurtige.pptx
Kk.docx
partiprogrammer.docx
Alternativet vil have udearealer til alle danske grise
Thomas Larsen: Mette Frederiksen er ved at vende tilbage til sin gamle masterplan - Altinget.dk
I skal have lavet sidste moduls arbejde færdigt
Vi bruger: Grundbogen til Religion C pp. 111 - 116 top
Dit Demokrati: Undervisningsfilm
SamfC_spm_104FF.docx
SamfC103ff.pdf
samfC110ff.pdf
spørgsmål til samfC 110ff.docx
SF.docx
Vi bruger: Grundbogen til Religion C pp. 116 - 118 + p. 14 (billeder) + pp. 251-252
Dagens arbejde
Spørgsmål til Samf C 122End.docx
samfC124ff.pdf
Flere danskere deltager i online-demokrati
CFU-login
IOs ressourcer (2).pdf
Videre arbejde med identitetsdannelse
Kræftens Bekæmpelse er mediernes kæledægge (1).docx
IO.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Identitetsdannelse Historie
Identitetsdannelse i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
Vores første fællesfaglige emne.
Vi skal arbejde med, hvilke muligheder individet har haft, for at skabe sin egen identitet over tid/samfundstyper. Vi skal se på hvilke samfundsstrukturer der påvirkede/påvirker identitetsdannelsen. Forløbet afsluttes med en fællesfaglig årsprøve. Grundlaget for årsprøven er en synopsis, som I vil lære at lave.
Metoder I skal beherske efter forløbet:
I skal kunne være kritiske og analysere og anvende forskelligartede materialetyper
I skal kunne gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
I skal kunne formidle historiske sammenhænge mundtligt på et redegørende, analyserende og vurderende niveau ved anvendelse af historiefaglige begreber/termer
I skal kunne argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
I skal kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.
Gennem kernestoffet skal I opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet i Identitetsforløbet er:
I skal kende til globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv.
I skal kende til dansk historie og identitet
I skal være på vej til at beherske historiefaglige metoder
I skal vide hvad historiebrug er samt kunne anvende teorien.
I skal vide hvordan forholdet mellem aktør og struktur har været i et historisk og nutidigt perspektiv.
I skal kende til natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i et historisk og nutidigt perspektiv.
Litteratur:
Brage, Ole. Et andet København 1870-1910. 1980. Film 29. min
Madsen, Maria. KS-bogen. Columbus. 2015. s. 8-29. Bogens kildemateriale er anvendt.
Kilder:
Landskabslovene: Uddrag af Skånske samt jyske lov. Fra: Madsen, Egon Nyrup. Dansk historie og litteratur. Saxo. 2010. s. 15-16.
Interview med en faglært kvinde. Fra Madsen, Egon Nyrup. Dansk historie og litteratur. Saxo. 2010. s. 91-92
Prøvesæt:
Bilag 1: Bryllupsbillede hentet fra
http://forlagetcolumbus.dk/boeger/kulturfagfag-paa-tvaers/ks-bogen/tema-1/introduktion/introduktion/
Billedet mangler data.
Bilag 2: P. S. Krøyer: Det Hirschsprungske Familiebillede, 1881, Den Hirschsprungske Samling
Bilag 3: Et eksempel på en ny familietype i det 21. århundrede. Polfoto.
Bilag 4: Socialdemokratisk valgplakat fra 1960 med billede af dansk familie. Arbejdermuseet & ABA
Bilag 5: Den senmoderne single, der fik sig selv. 18. februar 2014. Kristeligt Dagblad. Lise Schmidt Søgaard.
Bilag 6: Skilsmissestatistik
Bilag 7: Biskop Taubers redegørelse for ægteskabet + Matt kap. 5 vers 27-32 (Bibelen online)
Indhold
Kernestof:
Dit Demokrati: Undervisningsfilm
SamfC_spm_104FF.docx
SamfC103ff.pdf
samfC110ff.pdf
spørgsmål til samfC 110ff.docx
SF.docx
Vi bruger: Grundbogen til Religion C pp. 116 - 118 + p. 14 (billeder) + pp. 251-252
Dagens arbejde
Spørgsmål til Samf C 122End.docx
samfC124ff.pdf
Flere danskere deltager i online-demokrati
CFU-login
IOs ressourcer (2).pdf
Videre arbejde med identitetsdannelse
Kræftens Bekæmpelse er mediernes kæledægge (1).docx
IO.pptx
Vi bruger: Grundbogen til Religion C pp. 253-258
I dag
GRUPPER
Begreber.pptx
kap 2-1.o.docx
opgaversamfC16ff.docx
SamfC; sider: 16-24, 26-27
&5 år i tal. Danmarksstatistik, 2014. side 11.
Opsamling på stof fra i onsdags + start på vedhæftet fil pp. 210-214
Vi bruger filen "Kilder til..." pp. 214 - 217 (resten)
GRUPPER mhp oplæg til turen - oplæg skal holdes udenfor seværdighed og handle om bygningshistorie og lokal opfattelse / katolsk tro
Dagens tekster - Bliver Profeten Transcendent?
Vi bruger : Kultur og Samfund (blå bog) sider 89-90 + Bibelen online>>> Det Nye testamente >>> Lukasevangeliet kap 2. 1-21 + Markusevangeliet kap 14
Delt klasse
Opgave_identitet_goffman.docx
Debatfilm - Luk Samfundet Op
Repetition.docx
Opg_SamfC_24_26.docx
65 år i tal. Danmarks Statistik 2014. side 4.
SamfC26_27_ziehe_botton2.docx
fertilitet (3).jpg
Vi bruger i dag : Kultur og Samfund (blå bog ell. kopi) pp. 90-92 midt + Grundbogen til religion C pp. 49-52 + Markusevangeliet kap 14+ kap15 vers 1-20
I Fælles om NT-tekster
Videre - grupper arbejder
II Fælles om
Opgave.docx
Vi bruger i dag : Kultur og Samfund (blå bog ell. kopi) pp. 92 midt - 95 midt + Grundbogen til religion C pp. 52-54 top + Markusevangeliet kap. 15 vers 21 - kap. 16
Sf.docx
Teenagedyret-opg .docx
DRTV - Teenagedyret: Identiteten
Vi bruger: Kultur og Samfund (blå bog ell. kopi) pp. 94-97 + 99 + Grundbogen til religion C pp. 53-55
Google Drive: Sign-in
Google Drive: 2
Vi bruger: Kultur og Samfund (blå bog ell. kopi) pp. 100 - 103 (resten af afsnit ) + Grundbogen til religion C pp. 56-59
bourdieu 44ff.docx
Dokumentar_blok på bistand.docx
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 60-65 midt + den tekst med jeres aflevering fra FØR studieturen
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 65 - 70
Om Ny testamente:
Opg social arv.docx
Rigtige.pdf
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 70 - 76 top
grp
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 76 midt - 81
GRP
Oplæg.pptx
4 familietyper.pptx
Familiens udvikling (1) (2).pdf
opgave 1_2.docx
Vi bruger: Bibelen online >>> Det gamle testamente >>> 1. Mosebog kap 2.4 - kap. 3.24 + Grundbogen til religion C pp. 77-78
www.facebook.com
opg2.docx sf.docx
udfyld huller_ID_HF (1).docx
Fam_børn_senM.docx
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 80-83 + >>>Bibelen online >>>
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 82-85 (+ 80-81 læst til forrige modul)
Regnbuefamilier.docx
Debat_ Skilsmisse er skadelig for børn. Men 7_7-or (ea8b9ae1).pdf
Regeringen lancerer otte initiativer for regnbuefamilier. 10. august 2024 Avisendanmark.dk
Skilsmisse er skadelig for børn. Men 7/7-ordning gør ikke i sig selv børn gladere. Kristeligt Dagblad 11/1 2025.
Samfundsstatistik 2025. tabel 7.3.
Vi bruger : Grundbogen til religion C pp 86-88 + Bibelen online>>> Matthæusevangeliet kap 16 vers 13-24 Peter får nøglemagten & Matthæus kap 22 vers 15-22 Kejseren og gud + første halvdel af artiklen i linket
I dag >>> grupper arbejder - Fremlæggelser i lokale 43 fra kl. 14.35 - Rkfl - fremlæggelser som nedenfor:
Grp - Rkfl - fremlæggelser som nedenfor:
Vi bruger: artiklen i linket - søg om "Integrationsmodeller" (jvf note nedenfor)
Fortsat fremlæggelser af lektie fra sidst
Opsamling på "Integrationsmodeller" og linket:
Omfang
Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 75
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Identitetsdannelse i traditionelle - Religion
Identitetsdannelse i det traditionelle, det moderne og sen-moderne samfund
Emner: Kristen, kirkelig baggrund for danskernes identitet - perspektiveret til jødisk påvirking og islamisk og påvirkning: Ytringsfrihed, Integration, overgangsritualer
RELIGION
Lene Madsen mmfl: Grundbogen til religion C pp. 49-66, 70-81 + pp. 82-88 - Fra: afsnit om Kristendom
Bibelske tekster
NT: Lukas 2.1-21, Markus kap 14-16
Lukas 10. 25-37 Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Matthæus kap 5.21-22, 5.38-48
GT:
Første Mosebog kap 2 vers 4 - kap 3 vers 24
Første Mosebog kap 17 + Første Mosebog kap 21 vers 1-21 Relevant også i Islam
kap 22 om Isaks ofring Relevant især i Jødedom og Kristendom
Anden Mosebog kap 20 + kap 21 vers 12, 15, 17 (Moses og de ti bud + flere bud)
Sofie Reimick mmfl: Kultur og Samfund pp. 89-97, 99-103
- afsnit til dette område om "Identitetsdannelse i traditionelle, moderne og sen-moderne samfund"
Birthe Pedersen : Europas to modpoler , Kristeligt Dagblad, Udland
25.11.05(
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/europas-modpoler
)
Religiøst begrundet magt eller sekularisering:
Matthæusevangeliet kap 16 vers 13-24 Peter får nøglemagten
Matthæus kap 22 vers 15-22 Kejseren og gud
I alt læst 63 sider
Heraf suppl: 4 sider
Indhold
Kernestof:
Vi bruger: Grundbogen til Religion C pp. 116 - 118 + p. 14 (billeder) + pp. 251-252
Dagens arbejde
SF.docx
Dit Demokrati: Undervisningsfilm
Spørgsmål til Samf C 122End.docx
samfC124ff.pdf
Flere danskere deltager i online-demokrati
CFU-login
IOs ressourcer (2).pdf
Videre arbejde med identitetsdannelse
Kræftens Bekæmpelse er mediernes kæledægge (1).docx
IO.pptx
Vi bruger: Grundbogen til Religion C pp. 253-258
I dag
GRUPPER
Begreber.pptx
kap 2-1.o.docx
opgaversamfC16ff.docx
SamfC; sider: 16-24, 26-27
&5 år i tal. Danmarksstatistik, 2014. side 11.
Opsamling på stof fra i onsdags + start på vedhæftet fil pp. 210-214
Vi bruger filen "Kilder til..." pp. 214 - 217 (resten)
GRUPPER mhp oplæg til turen - oplæg skal holdes udenfor seværdighed og handle om bygningshistorie og lokal opfattelse / katolsk tro
Dagens tekster - Bliver Profeten Transcendent?
Vi bruger : Kultur og Samfund (blå bog) sider 89-90 + Bibelen online>>> Det Nye testamente >>> Lukasevangeliet kap 2. 1-21 + Markusevangeliet kap 14
Delt klasse
Opgave_identitet_goffman.docx
Debatfilm - Luk Samfundet Op
Repetition.docx
Opg_SamfC_24_26.docx
65 år i tal. Danmarks Statistik 2014. side 4.
SamfC26_27_ziehe_botton2.docx
fertilitet (3).jpg
Vi bruger i dag : Kultur og Samfund (blå bog ell. kopi) pp. 90-92 midt + Grundbogen til religion C pp. 49-52 + Markusevangeliet kap 14+ kap15 vers 1-20
I Fælles om NT-tekster
Videre - grupper arbejder
II Fælles om
Opgave.docx
Vi bruger i dag : Kultur og Samfund (blå bog ell. kopi) pp. 92 midt - 95 midt + Grundbogen til religion C pp. 52-54 top + Markusevangeliet kap. 15 vers 21 - kap. 16
Sf.docx
Teenagedyret-opg .docx
DRTV - Teenagedyret: Identiteten
Vi bruger: Kultur og Samfund (blå bog ell. kopi) pp. 94-97 + 99 + Grundbogen til religion C pp. 53-55
Google Drive: Sign-in
Google Drive: 2
Vi bruger: Kultur og Samfund (blå bog ell. kopi) pp. 100 - 103 (resten af afsnit ) + Grundbogen til religion C pp. 56-59
bourdieu 44ff.docx
Dokumentar_blok på bistand.docx
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 60-65 midt + den tekst med jeres aflevering fra FØR studieturen
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 65 - 70
Om Ny testamente:
Opg social arv.docx
Rigtige.pdf
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 70 - 76 top
grp
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 76 midt - 81
GRP
Oplæg.pptx
4 familietyper.pptx
Familiens udvikling (1) (2).pdf
opgave 1_2.docx
Vi bruger: Bibelen online >>> Det gamle testamente >>> 1. Mosebog kap 2.4 - kap. 3.24 + Grundbogen til religion C pp. 77-78
www.facebook.com
opg2.docx sf.docx
udfyld huller_ID_HF (1).docx
Fam_børn_senM.docx
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 80-83 + >>>Bibelen online >>>
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 82-85 (+ 80-81 læst til forrige modul)
Regnbuefamilier.docx
Debat_ Skilsmisse er skadelig for børn. Men 7_7-or (ea8b9ae1).pdf
Regeringen lancerer otte initiativer for regnbuefamilier. 10. august 2024 Avisendanmark.dk
Skilsmisse er skadelig for børn. Men 7/7-ordning gør ikke i sig selv børn gladere. Kristeligt Dagblad 11/1 2025.
Samfundsstatistik 2025. tabel 7.3.
Vi bruger : Grundbogen til religion C pp 86-88 + Bibelen online>>> Matthæusevangeliet kap 16 vers 13-24 Peter får nøglemagten & Matthæus kap 22 vers 15-22 Kejseren og gud + første halvdel af artiklen i linket
I dag >>> grupper arbejder - Fremlæggelser i lokale 43 fra kl. 14.35 - Rkfl - fremlæggelser som nedenfor:
Grp - Rkfl - fremlæggelser som nedenfor:
Vi bruger: artiklen i linket - søg om "Integrationsmodeller" (jvf note nedenfor)
Fortsat fremlæggelser af lektie fra sidst
Opsamling på "Integrationsmodeller" og linket:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 71
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Identitetsdanellse i det senmoderne (fællesfagligt
Indhold
Kernestof:
Vi bruger: Grundbogen til Religion C pp. 253-258
I dag
GRUPPER
Begreber.pptx
kap 2-1.o.docx
opgaversamfC16ff.docx
SamfC; sider: 16-24, 26-27
&5 år i tal. Danmarksstatistik, 2014. side 11.
Opsamling på stof fra i onsdags + start på vedhæftet fil pp. 210-214
Vi bruger filen "Kilder til..." pp. 214 - 217 (resten)
GRUPPER mhp oplæg til turen - oplæg skal holdes udenfor seværdighed og handle om bygningshistorie og lokal opfattelse / katolsk tro
Dagens tekster - Bliver Profeten Transcendent?
Vi bruger : Kultur og Samfund (blå bog) sider 89-90 + Bibelen online>>> Det Nye testamente >>> Lukasevangeliet kap 2. 1-21 + Markusevangeliet kap 14
Delt klasse
Opgave_identitet_goffman.docx
Debatfilm - Luk Samfundet Op
Repetition.docx
Opg_SamfC_24_26.docx
65 år i tal. Danmarks Statistik 2014. side 4.
SamfC26_27_ziehe_botton2.docx
fertilitet (3).jpg
Vi bruger i dag : Kultur og Samfund (blå bog ell. kopi) pp. 90-92 midt + Grundbogen til religion C pp. 49-52 + Markusevangeliet kap 14+ kap15 vers 1-20
I Fælles om NT-tekster
Videre - grupper arbejder
II Fælles om
Opgave.docx
Vi bruger i dag : Kultur og Samfund (blå bog ell. kopi) pp. 92 midt - 95 midt + Grundbogen til religion C pp. 52-54 top + Markusevangeliet kap. 15 vers 21 - kap. 16
Sf.docx
Teenagedyret-opg .docx
DRTV - Teenagedyret: Identiteten
Vi bruger: Kultur og Samfund (blå bog ell. kopi) pp. 94-97 + 99 + Grundbogen til religion C pp. 53-55
Google Drive: Sign-in
Google Drive: 2
Vi bruger: Kultur og Samfund (blå bog ell. kopi) pp. 100 - 103 (resten af afsnit ) + Grundbogen til religion C pp. 56-59
bourdieu 44ff.docx
Dokumentar_blok på bistand.docx
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 60-65 midt + den tekst med jeres aflevering fra FØR studieturen
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 65 - 70
Om Ny testamente:
Opg social arv.docx
Rigtige.pdf
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 70 - 76 top
grp
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 76 midt - 81
GRP
Oplæg.pptx
4 familietyper.pptx
Familiens udvikling (1) (2).pdf
opgave 1_2.docx
Vi bruger: Bibelen online >>> Det gamle testamente >>> 1. Mosebog kap 2.4 - kap. 3.24 + Grundbogen til religion C pp. 77-78
www.facebook.com
opg2.docx sf.docx
udfyld huller_ID_HF (1).docx
Fam_børn_senM.docx
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 80-83 + >>>Bibelen online >>>
Vi bruger: Grundbogen til religion C pp. 82-85 (+ 80-81 læst til forrige modul)
Regnbuefamilier.docx
Debat_ Skilsmisse er skadelig for børn. Men 7_7-or (ea8b9ae1).pdf
Regeringen lancerer otte initiativer for regnbuefamilier. 10. august 2024 Avisendanmark.dk
Skilsmisse er skadelig for børn. Men 7/7-ordning gør ikke i sig selv børn gladere. Kristeligt Dagblad 11/1 2025.
Samfundsstatistik 2025. tabel 7.3.
Vi bruger : Grundbogen til religion C pp 86-88 + Bibelen online>>> Matthæusevangeliet kap 16 vers 13-24 Peter får nøglemagten & Matthæus kap 22 vers 15-22 Kejseren og gud + første halvdel af artiklen i linket
I dag >>> grupper arbejder - Fremlæggelser i lokale 43 fra kl. 14.35 - Rkfl - fremlæggelser som nedenfor:
Grp - Rkfl - fremlæggelser som nedenfor:
Vi bruger: artiklen i linket - søg om "Integrationsmodeller" (jvf note nedenfor)
Fortsat fremlæggelser af lektie fra sidst
Opsamling på "Integrationsmodeller" og linket:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 63
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det gode samfund (Hist.)
Emnet løber på tværs af det moderne og senmoderne samfund. Hvordan forløb udviklingen af det danske velfærdssamfund? Det arbejder vi med. Vi arbejder med tiden fra ca. 1850 og frem til i dag.
Materialer:
Andersen, Lars. Fra verdenskrig til velfærd. Gyldendal. 2010. s. 48-62
Brunbech Yding, Peter. Foredrag. Fra: Miniforedrag - Velfærdsstaten
Frederiksen, Peter. Vores danmarkshistorie. Columbus.2021. (Kanslergadeforliget)
Küle, Ebbe. Gyldendal. (1992) s. 120 Tabel 22 Hobro-arbejdere 1879
Kilder:
Jacob Knudsen. Det fattige præmierer æreløshed (1908). Fokus s. 63
Ernst Hansen: Livet som arbejdsløs 1930’erne. Fokus s. 65-66
Steincke: En demokratisk forsørgelseslovgivning (1915). Fokus s. 64-65
Poul Møller: Velfærdsstaten sløver modstandskraften. (1956) s. 66
Jytte Hilden m.fl.: Velfærdsydelser kan også produceres af private. (1994) s. 69.
Velfærdskommissionen: Fremtidens velfærd – vores valg (2005) s. 71.
Den danske velfærdsstat i verden s. 73. (skema)
Sådan klarer man sig. Ugebladet Alt for Damerne nr. 43, oktober 1968
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie.
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale konflikter
̶ politiske og sociale revolutioner
̶̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Fællesfaglig synopsisprøve:
Bilag 1: Bryllupsbillede hentet fra
http://forlagetcolumbus.dk/boeger/kulturfagfag-paa-tvaers/ks-bogen/tema-1/introduktion/introduktion/
Billedet mangler data.
Bilag 2: P. S. Krøyer: Det Hirschsprungske Familiebillede, 1881, Den Hirschsprungske Samling
Bilag 3: Et eksempel på en ny familietype i det 21. århundrede. Polfoto.
Bilag 4: Socialdemokratisk valgplakat fra 1960 med billede af dansk familie. Arbejdermuseet & ABA
Bilag 5: Den senmoderne single, der fik sig selv. 18. februar 2014. Kristeligt Dagblad. Lise Schmidt Søgaard.
Bilag 6: Skilsmissestatistik
Bilag 7: Rektor Taubers redegørelse for ægteskabet + Matt kap. 5 vers 27-32 (Bibelen online)
Indhold
Kernestof:
https://www.avisen.dk/skal-frivillige-vaske-dig-bagi-nej-tak_243479.aspx
Liv i Danmark; sider: 103-111, 113-115
Læs: Danskernes tro er under forandring: Færre tror på Gud
I dag
Dette semesters grupper:
Vi vil ikke være en økonomisk belastning. 30. marts 2011 Kristeligt Dagblad.
velfærdstilnærmelse(1).docx
Den amerikanske model segner under corona (e7a18595)_kopi (2).pdf
VELFÆRDSMODELLER: Familiens ansvar for velfærd er på retur i Europa. 30. marts 2011 Kristeligt Dagblad.
I dag - læs link om "Hvad er etik"
GRP
I dag bruges: Linket nedenunder + Bibelen online >>> Matthæusevangeliet kap 5. vers 38-48
Begreber
LEKTIE:
Den amerikanske model segner under Corona. Kristeligt Dagblad. 20/3 2020.
Læs linket "De grundlæggende etiske...."
I dag bruges : Kultur og Samfund-bogen pp. 139-140
I dag Alle arbejder videre med spørgsmål fra i går
Liv i Danmark (1).pdf
Opgaver (5).docx
På 25 år har danskernes syn på skattelettelser ændret sig markant: Ét parti spiller en nøglerolle | Berlingske
I dag bruges bogen: Kultur og Samfund pp. 142-145
nedskæringer daginst.docx
Fremtidens velfærd.docx
Opgave sundhedsudgifter.docx
Julie Kyndesgaard vil samle forældrene. 17. februar 2016 Arbejderen.
LA vil have brugerbetaling i sundhedsvæsenet, men »det borgerlige Danmark er kollapset«. 29. maj 2019 B.dk
Fremtidens velfærd
Vi bruger: Kultur og samfund side 140, 145-146 midt, 147 midt -148
I dag >>> grupper arbejder >>>Fremlæggelser for HJ i Id11 fra kl. 13.25 RKFL: 7....8...9.....1...2>>
Vi bruger: Kultur og samfund side 152 - 156 + Bibelen online >>> Johannes-evangeliet kap 19
I dag - til bogen
GRP - fortsat fremlæggelser fra i går!
I dag - opsamling på bogen (brugt i 2.modul i dag)
Rel OBS: 2. P valgte Jødedom som særfaglig 3. religion Godt valg!!
velfærdsstat demografi (1).pdf
Velfærdsstaten under pres 58-62.
Spørgsmål til demografi.docx
Vi bruger: Kultur og Samfund pp. 105-109 top + Bibelen online >>> Johannesevangeliet kap. 20 - kap 21 - mest til info!
Grp
Opgaver til SamfNuC 128FF.docx
samfNuC.pdf
sæt cirkel.docx
Debatfilm - Luk Samfundet Op
Luk samfundet op kap. 10_elev.pdf
Spm__lso_192ff.docx
Luk samfundet op; sider: 192-195
Fokus s 53-57.docx
Danskernes forventninger til velfærd kræver 100 mi (e9e8ae1f).pdf
Arbejdaark.docx
I dag bruges: Kultur og samfund pp. 108-111, 113
Opgave_dagpenge_og LA.docx
Vi bruger: Kultur og samfund pp. 118-120 + 123-124 midt, 126-131
Vi har: linkene
Opsamling fra første modul:
I dag Opsamling på Koranloven (ud fra link) + nedenstående tekst
Afsnit
Uddannelse betaler sig: Samfundet vinder 7,5 mio. kr. ved at uddanne en social- og sundhedsmedarbejder
Spm.docx
Lærerstyret opsamling på fællesfagligt emne + Integrationsmodellerne , især efter 1983
Designovations Vidensartikler
velfærdsstaten under pres 250ff_konkurrencestat (4).pdf
Velfærdsstaten under pres 250-253 (ikke boks 16.6 og 16.7)
Spørgsmål til Velfærdsstaten under pres side 250.docx
I dag : Opsamling på de vigtigste points fra demokrati-tekst fra i mandags
Demokrati-tekst fra i mandags
Synopsisøvelse
liv i dk_85-87.pdf
spm_liv i Danmark 85ff_BNP.docx
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 56
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det gode samfund (SAMF)
Faglige mål samfundsfag_
De 3 velfærdsmodeller (universelle, residuale og selektive).
Hvordan kommer den 3 modeller konkret (empirisk) til udtryk. Velfærdstrekanten skal være kendt.
Retsprincip og skønsprincip
Hvilke udfordringer har den universelle velfærdsmodel
Hvilke politikker kan medvirker til at løse velfærdsstatens udfordringer. Politikkerne skal kunne kobles til politiske ideologier
Opgivelser:
Liv i Danmark 103-111 113-115
Samf på B 58-62.
Luk Samfundet op 192-195.
Vi vil ikke være en økonomisk belastning. 30. marts 2011 Kristeligt Dagblad.
Fattige har ikke råd til to meters afstand.15. april 2020 B.T.
Velfærdsmodeller: Familiens ansvar for velfærd er på retur i Europa. 30. marts 2011 Kristeligt Dagblad.
Julie Kyndesgaard vil samle forældrene. 17. februar 2016 Arbejderen
Millioner af amerikanere står snart uden job og Sygeforsikring - midt i en pandemi. 3. april 2020
DR.dk
LA vil have brugerbetaling i sundhedsvæsenet, men »det borgerlige Danmark er kollapset« 29. maj 2019
B.dk
K vil fordoble seniorers beskæftigelsesfradrag. 10. sep. 2022, 06:19
Vismænd anbefaler mindre SU til studerende. 29. maj 2018
Piopio.dk
Fra velfærdsstat til velstandsstat. Artikel mandag morgen.
Joachim B.: "Et halvt år mindre på dagpenge ville ikke gøre noget"
9. maj 2018
Avisen.dk
Når uddannelse betaler sig. Berlingske
Farvelfærd:
https://mitcfu.dk/Login/?path=L21hdGVyaWFsZWluZm8uYXNweD9tb2RlPS0xJnBhZ2U9MSZwYWdlU2l6ZT02JnNlYXJjaD10aXRlbDolMjBGYXJ2ZWxmJUMzJUE2cmQlMjAtJTIwRm9sa2V0aW5nZXQlMjBtJUMzJUI4ZGVyJTIwdmlya2VsaWdoZWRlbiZvcmRlcmJ5PXRpdGxlJlNlYXJjaElEPTJkZDAzMWFjLTdjYmQtNDdjYi1iNTQ3LTQzZGFmMzY2M2JhZiZpbmRleD0x
RELIGION
Formål i religion:
Eleverne skal kunne forholde sig til og diskutere religionens rolle i det senmoderne danske og amerikanske samfund med fokus på forholdet mellem stat og kirke, marked og kirke, samt civilsamfund og kirke. Forløbet har et komparativt udgangspunkt, hvor den den danske folkekirke sammenlignes med Evangelical kristendom i USA.
Forløbet vil bl.a. centrere sig om forskellene indenfor kristne etiske traditioner i hhv. folkekirken og hos amerikanske evangelicals. Eleverne skal hertil kunne redegøre for begreberne religiøs og sekulær etik. Specifikt indenfor kristen etik, skal eleverne kunne redegøre for kristen regeletik og næstekærlighed, og diskutere deres fremtrædelsesformer og betydning i henholdsvis dansk folkekirkekristendom og amerikansk evangelical kristendom. H
Dertil skal eleverne kunne forklare historiske og samfundsmæssige årsager til religiøse forskelle mellem kristendommens fremtrædelsesformer i USA og Danmark. I den forbindelse skal eleverne kunne bruge "deprivationsteorien" og kunne forklare betydningen af den amerikanske "wall of seperation" og religiøs markedsføring.
Eleverne skal ligeledes kunne forklare kristendommens betydning for den danske velfærdsstats opståen og skal I denne forbindelse kunne bruge religionsfaglige begreber, som f.eks. sekularisering, til at forklare disse forhold.
Faglige mål:
kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske
tekster
etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
religionsfaglige metoder.
Materiale:
-Sindberg, Andreas Bonne m.fl.: "Kampen for det gode samfund". Systime 2019
-Andreasen m.fl. "Religion og kultur - en grundbog". Systime 2006
-Artikel på
faktalink.dk
: "Pinsebevægelsen". Henter fra:
https://faktalink.dk/titelliste/pins?print=yes&no_img=yes
- Hansen og Sindberg: ""USA – historie, samfund, religion". Systime 2015.
- Stjernholm, Anders m.fl.: "Derfor kan vi sagtens klare os uden folkekirken". Politiken 02.06.2016
- Stender, Poul Joachim: "Danskerne deserterer fra vores fælles kamp mod åndløsheden". Politiken, 18.09.2016
- Krarup, Marie: "Den syriske flygtning er ikke min næste"
Danmarks Radio DR2: ""So fucking special i USA - afsnit 3" Kan tilgås på CFU
Indhold
Kernestof:
https://www.avisen.dk/skal-frivillige-vaske-dig-bagi-nej-tak_243479.aspx
Liv i Danmark; sider: 103-111, 113-115
Læs: Danskernes tro er under forandring: Færre tror på Gud
I dag
Dette semesters grupper:
Vi vil ikke være en økonomisk belastning. 30. marts 2011 Kristeligt Dagblad.
velfærdstilnærmelse(1).docx
Den amerikanske model segner under corona (e7a18595)_kopi (2).pdf
VELFÆRDSMODELLER: Familiens ansvar for velfærd er på retur i Europa. 30. marts 2011 Kristeligt Dagblad.
I dag - læs link om "Hvad er etik"
GRP
I dag bruges: Linket nedenunder + Bibelen online >>> Matthæusevangeliet kap 5. vers 38-48
Begreber
LEKTIE:
Den amerikanske model segner under Corona. Kristeligt Dagblad. 20/3 2020.
Læs linket "De grundlæggende etiske...."
I dag bruges : Kultur og Samfund-bogen pp. 139-140
I dag Alle arbejder videre med spørgsmål fra i går
Liv i Danmark (1).pdf
Opgaver (5).docx
På 25 år har danskernes syn på skattelettelser ændret sig markant: Ét parti spiller en nøglerolle | Berlingske
I dag bruges bogen: Kultur og Samfund pp. 142-145
nedskæringer daginst.docx
Fremtidens velfærd.docx
Opgave sundhedsudgifter.docx
Julie Kyndesgaard vil samle forældrene. 17. februar 2016 Arbejderen.
LA vil have brugerbetaling i sundhedsvæsenet, men »det borgerlige Danmark er kollapset«. 29. maj 2019 B.dk
Fremtidens velfærd
Vi bruger: Kultur og samfund side 140, 145-146 midt, 147 midt -148
I dag >>> grupper arbejder >>>Fremlæggelser for HJ i Id11 fra kl. 13.25 RKFL: 7....8...9.....1...2>>
Vi bruger: Kultur og samfund side 152 - 156 + Bibelen online >>> Johannes-evangeliet kap 19
I dag - til bogen
GRP - fortsat fremlæggelser fra i går!
I dag - opsamling på bogen (brugt i 2.modul i dag)
Rel OBS: 2. P valgte Jødedom som særfaglig 3. religion Godt valg!!
velfærdsstat demografi (1).pdf
Velfærdsstaten under pres 58-62.
Spørgsmål til demografi.docx
Vi bruger: Kultur og Samfund pp. 105-109 top + Bibelen online >>> Johannesevangeliet kap. 20 - kap 21 - mest til info!
Grp
Opgaver til SamfNuC 128FF.docx
samfNuC.pdf
sæt cirkel.docx
Debatfilm - Luk Samfundet Op
Luk samfundet op kap. 10_elev.pdf
Spm__lso_192ff.docx
Luk samfundet op; sider: 192-195
Fokus s 53-57.docx
Danskernes forventninger til velfærd kræver 100 mi (e9e8ae1f).pdf
Arbejdaark.docx
I dag bruges: Kultur og samfund pp. 108-111, 113
Opgave_dagpenge_og LA.docx
Vi bruger: Kultur og samfund pp. 118-120 + 123-124 midt, 126-131
Vi har: linkene
Opsamling fra første modul:
I dag Opsamling på Koranloven (ud fra link) + nedenstående tekst
Afsnit
Uddannelse betaler sig: Samfundet vinder 7,5 mio. kr. ved at uddanne en social- og sundhedsmedarbejder
Spm.docx
Lærerstyret opsamling på fællesfagligt emne + Integrationsmodellerne , især efter 1983
Designovations Vidensartikler
velfærdsstaten under pres 250ff_konkurrencestat (4).pdf
Velfærdsstaten under pres 250-253 (ikke boks 16.6 og 16.7)
Spørgsmål til Velfærdsstaten under pres side 250.docx
I dag : Opsamling på de vigtigste points fra demokrati-tekst fra i mandags
Demokrati-tekst fra i mandags
Synopsisøvelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 49
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Det gode samfund - Religion fællesfagligt
Det gode samfund - velfærdsstaterne
Fællesfagligt med Historie og Samfundsfag - arbejde med den anden synopsisøvelse i uge 37
RELIGION
MATERIALER :
Marie Ravn Nielsen
Nadia Kronborg
Maja Nyvang Christensen: Danskernes tro er under forandring: Færre tror på Gud
(https://www.dr.dk/nyheder/kultur/danskernes-tro-er-under-forandring-faerre-tror-paa-gud)
Det Etiske Råd , 14. 1. 2013:
Hvad er etik?
(https://etiskraad.dk/undervisning/gymnasieskolen/introduktion-til-etik/hvad-er-etik)
Nanna Kinch, 25.05.2005 :
Etik i Kristendommen
(https://www.kristendom.dk/undervisning/etik-i-kristendommen)
Daniel Høggaard: De grundlæggende etiske positioner
(https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-grundlaeggende-etiske-positioner)
NT: (Også benyttet under Identitetsdannelse i 1. hf)
Lukasevangeliet kap 10.25-37
Matthæusevangeliet kap 5. vers 38-48
Johannes-evangeliet kap 19 vers 14 - kap 20 + kap. 21 kun til info
Sofie Reimick mmfl: Kultur og Samfund (blå bog) pp. 139-140, 142 - 146 midt, 147 midt-148, 152-156
+ afsnit: Værdier og livsformer i uddrag: pp. 105-111 , 113 , 116-117 , 118-120
+ afsnit : Religiøse og politiske brud pp. 123-124 midt, 126-131
Koranloven:
https://www.dr.dk/ligetil/folketinget-har-vedtaget-koranloven-hvad-betyder-loven
https://www.berlingske.dk/indland/overblik-koranlov-skabte-langvarig-og-stor-debat-i-folketinget
https://www.ft.dk/samling/20231/lovforslag/L65/spm/3/index.htm
Isabelle Hazen : Religiøse overgangsritualer, Kristeligt Dagblad, 18.08.22
(https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/religioese-overgangsritualer)
I alt læst : 45 sider
Heraf suppl : 5 sider
Indhold
Kernestof:
https://www.avisen.dk/skal-frivillige-vaske-dig-bagi-nej-tak_243479.aspx
Liv i Danmark; sider: 103-111, 113-115
Læs: Danskernes tro er under forandring: Færre tror på Gud
I dag
Dette semesters grupper:
Vi vil ikke være en økonomisk belastning. 30. marts 2011 Kristeligt Dagblad.
velfærdstilnærmelse(1).docx
Den amerikanske model segner under corona (e7a18595)_kopi (2).pdf
VELFÆRDSMODELLER: Familiens ansvar for velfærd er på retur i Europa. 30. marts 2011 Kristeligt Dagblad.
I dag - læs link om "Hvad er etik"
GRP
I dag bruges: Linket nedenunder + Bibelen online >>> Matthæusevangeliet kap 5. vers 38-48
Begreber
LEKTIE:
Den amerikanske model segner under Corona. Kristeligt Dagblad. 20/3 2020.
Læs linket "De grundlæggende etiske...."
I dag bruges : Kultur og Samfund-bogen pp. 139-140
I dag Alle arbejder videre med spørgsmål fra i går
Liv i Danmark (1).pdf
Opgaver (5).docx
På 25 år har danskernes syn på skattelettelser ændret sig markant: Ét parti spiller en nøglerolle | Berlingske
I dag bruges bogen: Kultur og Samfund pp. 142-145
nedskæringer daginst.docx
Fremtidens velfærd.docx
Opgave sundhedsudgifter.docx
Julie Kyndesgaard vil samle forældrene. 17. februar 2016 Arbejderen.
LA vil have brugerbetaling i sundhedsvæsenet, men »det borgerlige Danmark er kollapset«. 29. maj 2019 B.dk
Fremtidens velfærd
Vi bruger: Kultur og samfund side 140, 145-146 midt, 147 midt -148
I dag >>> grupper arbejder >>>Fremlæggelser for HJ i Id11 fra kl. 13.25 RKFL: 7....8...9.....1...2>>
Vi bruger: Kultur og samfund side 152 - 156 + Bibelen online >>> Johannes-evangeliet kap 19
I dag - til bogen
GRP - fortsat fremlæggelser fra i går!
I dag - opsamling på bogen (brugt i 2.modul i dag)
Rel OBS: 2. P valgte Jødedom som særfaglig 3. religion Godt valg!!
velfærdsstat demografi (1).pdf
Velfærdsstaten under pres 58-62.
Spørgsmål til demografi.docx
Vi bruger: Kultur og Samfund pp. 105-109 top + Bibelen online >>> Johannesevangeliet kap. 20 - kap 21 - mest til info!
Grp
Opgaver til SamfNuC 128FF.docx
samfNuC.pdf
sæt cirkel.docx
Debatfilm - Luk Samfundet Op
Luk samfundet op kap. 10_elev.pdf
Spm__lso_192ff.docx
Luk samfundet op; sider: 192-195
Fokus s 53-57.docx
Danskernes forventninger til velfærd kræver 100 mi (e9e8ae1f).pdf
Arbejdaark.docx
I dag bruges: Kultur og samfund pp. 108-111, 113
Opgave_dagpenge_og LA.docx
Vi bruger: Kultur og samfund pp. 118-120 + 123-124 midt, 126-131
Vi har: linkene
Opsamling fra første modul:
I dag Opsamling på Koranloven (ud fra link) + nedenstående tekst
Afsnit
Uddannelse betaler sig: Samfundet vinder 7,5 mio. kr. ved at uddanne en social- og sundhedsmedarbejder
Spm.docx
Lærerstyret opsamling på fællesfagligt emne + Integrationsmodellerne , især efter 1983
Designovations Vidensartikler
velfærdsstaten under pres 250ff_konkurrencestat (4).pdf
Velfærdsstaten under pres 250-253 (ikke boks 16.6 og 16.7)
Spørgsmål til Velfærdsstaten under pres side 250.docx
I dag : Opsamling på de vigtigste points fra demokrati-tekst fra i mandags
Demokrati-tekst fra i mandags
Synopsisøvelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Dansk økonomi (særfagligt)
Indhold
Kernestof:
Synopsisøvelse
liv i dk_85-87.pdf
spm_liv i Danmark 85ff_BNP.docx
Økonomiske mål LSO_166_172_NY.docx
Luk samfundet op kap. 9.1.pdf
Luk samfundet op; sider: 166-172, 179-180
Vi bruger - tag med! - Grundbogen til Religion C pp. 21-24 (til to moduler) + Bibelen online >>>Det gamle testamente >>> Første Mosebog kap 1.1 - 2.3 og kap. 11. 27-32 + + kap 17 kap. 22.1-19
Repetitions-note om Demokrati-tekst (til Det gode samfund)
I dette modul : Bibelen online >>>> Det gamle testamente >>> Første Mosebog
Fortsat
Dansk økonomi er stærk – men trusler lurer i horisonten
Dansk økonomi trodser verdens kriser
opg_dr.docx
Opgaven.docx
Vi bruger - tag med! - Grundbogen til Religion C pp. 23-28 top + Bibelen online >>>Det gamle testamente >>> Anden Mosebog kap 19 og kap 20 + kap 21 vers 12+ vers 15 og vers 17....
I dag
Opgaver Pengepolitik.docx
”Inflationen er under kontrol i eurolandene”2. juli 2025 Jyllands-Posten.
Topøkonomer: Regeringens gaveregn går stik imod lærebøgerne 30. august 2025 Berlingske
Opgave_strukturpolitik.docx
Vi bruger - tag med! - Grundbogen til Religion C pp. 28 - 33 top + Bibelen online >>>Det gamle testamente >>> Anden Mosebog kap 20 + kap 21 vers 12 + vers 15 og vers 17 + vers 24-25 (Øje for øje...)
Vi bruger - tag med! - Grundbogen til Religion C pp. 29 - 38 + Bibelen online >>>Det gamle testamente >>> Tredje Mosebog kap 19 vers 18 + Femte Mosebog kap 6 vers 5 (Til 2 moduler)
Opsamling
Læs i -og tag med ! Grundbogen til Religion C pp. 38 spalte 2, 39-44 top
Noter
Opgave_strukturpolitik_flexicurity.docx
samfundetsøkonomi flexicurity.pdf
Debat: Mismatch. Jobmarkedet står med et stort uløst problem
6_10_2p.docx
Socialdemokratiets bagland kræver indgreb fra regeringen - dagpengene fortsætter med at tabe værdi
Voksenlærlinge er en voksende succes. 16. december 2021 Sjællandske Slagelse.
s. 207 -211
Læs i -og tag med ! Grundbogen til Religion C pp. 43 midt - 48 + linket nedenunder >>> Om os >>> Det jødiske hus & Synagogen
I dag arbejdes med disse sp til lektien:
ulighed.docx
Find fej i teksten.docx
Danmark har den 7. laveste ulighed i OECD
Størst indkomstfremgang i bunden og toppen
Kvinder og mænd på arbejdsmarkedet 2025
CO2.docx
Læs i linket nedenunder >>> Om os >>> Det jødiske hus & Synagogen + >>> Jødiske institutioner + >>>Medlemsservice >>> Jødiske helligdage >>> Shavout + Sukkoth + Rosh Hashana + Purim og Jom Kippur
Note om artikel på dr.dk i går:
Gå ind på Bibelen online >>>Det gamle testamente >> Jobs bog kap 1, kap 2, kap 3 og 42 (OBS. kap 42 vers 7 henviser til kap. 41)
Eksamen samfundsfag1Fam identitet.docx
Enkelt faglig eksamen samfundsfag.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Særfagligt: Jødedom
Jødedom - historisk og religionshistorisk
Lene Madsen mmmfl. Grundbogen til Religion C pp. 21-46 - med både bibelske og senere jødiske tekstcitater
GT:
Første Mosebog kap 1.1 - 2.3
Første Mosebog kap 2 vers 4 - kap 3 vers 24 (Læst i forb. med Identitetsdannelse)
Første Mosebog kap. 11. 27-32 + kap 15 + kap 17 + kap 22.1-19 (Om Abraham)
Anden Mosebog kap 20 + kap 21 vers 12, 15, 17, 24-25 (Moses og de ti bud + flere bud)
kap 35.1-3
Anden Mosebog 21:24-25 (Øje for øje” er et juridisk princip, der stammer fra den jødiske lov. Øje for øje, tand for tand, hånd for hånd, fod for fod, brandsår for brandsår, flænge for flænge, skramme for skramme. )
Den jødiske trosbekendelse : "Hør Israel! Herren vor gud. Herren er én!" (5. Mosebog 6.4. kaldet Shema Israel, Shema-bønnen): 5.Mosebog 6:4 Hør, Israel! HERREN vor Gud, HERREN er een.
Tredje Mosebog kap 19 vers 18 + Femte Mosebog kap 6 vers 5 :
I 3. Mosebog kap.19,18 optræder det berømte bud: ”Du skal elske din næste som dig selv.” Af sammenhængen fremgår det, at der med ”næste” menes landsmanden:
”Du må ikke hævne dig på dine landsmænd eller bære nag til dem; du skal elske din næste som dig selv. Jeg er Herren!”
Om kærlighed til næsten (3. Mos. 19,18) - sammen med buddet om kærlighed til Gud (5. Mos. 6,5) :
” ’Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.’ OG ’Du skal elske din næste som dig selv.’
Om danske jøder
https://mosaiske.dk/
>>> underlink: Det jødiske hus, Synagogen, Jødiske institutioner, Jødiske helligdagre (Shavout, Sukkoth, Rosh Hashanah)
Jobs bog kap 1, kap 2, kap 3 & kap 42
Engelsk tekst om Job
What is the Book of Job about. Bibles.net
(https://www.bibles.net/book-intro/job/#:~:text=The%20book%20of%20Job%20plumbs%20the%20depths%20of,it%E2%80%99s%20not%20just%20a%20great%20piece%20of%20literature.)
I alt læst 47 sider
Heraf suppl: 5 sider
Hele kurset: 207 sider
Heraf suppl : 19 sider
Indhold
Kernestof:
Økonomiske mål LSO_166_172_NY.docx
Luk samfundet op kap. 9.1.pdf
Luk samfundet op; sider: 166-172, 179-180
Vi bruger - tag med! - Grundbogen til Religion C pp. 21-24 (til to moduler) + Bibelen online >>>Det gamle testamente >>> Første Mosebog kap 1.1 - 2.3 og kap. 11. 27-32 + + kap 17 kap. 22.1-19
Repetitions-note om Demokrati-tekst (til Det gode samfund)
I dette modul : Bibelen online >>>> Det gamle testamente >>> Første Mosebog
Fortsat
Dansk økonomi er stærk – men trusler lurer i horisonten
Dansk økonomi trodser verdens kriser
opg_dr.docx
Opgaven.docx
Vi bruger - tag med! - Grundbogen til Religion C pp. 23-28 top + Bibelen online >>>Det gamle testamente >>> Anden Mosebog kap 19 og kap 20 + kap 21 vers 12+ vers 15 og vers 17....
I dag
Opgaver Pengepolitik.docx
”Inflationen er under kontrol i eurolandene”2. juli 2025 Jyllands-Posten.
Topøkonomer: Regeringens gaveregn går stik imod lærebøgerne 30. august 2025 Berlingske
Opgave_strukturpolitik.docx
Vi bruger - tag med! - Grundbogen til Religion C pp. 28 - 33 top + Bibelen online >>>Det gamle testamente >>> Anden Mosebog kap 20 + kap 21 vers 12 + vers 15 og vers 17 + vers 24-25 (Øje for øje...)
Vi bruger - tag med! - Grundbogen til Religion C pp. 29 - 38 + Bibelen online >>>Det gamle testamente >>> Tredje Mosebog kap 19 vers 18 + Femte Mosebog kap 6 vers 5 (Til 2 moduler)
Opsamling
Læs i -og tag med ! Grundbogen til Religion C pp. 38 spalte 2, 39-44 top
Noter
Opgave_strukturpolitik_flexicurity.docx
samfundetsøkonomi flexicurity.pdf
Debat: Mismatch. Jobmarkedet står med et stort uløst problem
6_10_2p.docx
Socialdemokratiets bagland kræver indgreb fra regeringen - dagpengene fortsætter med at tabe værdi
Voksenlærlinge er en voksende succes. 16. december 2021 Sjællandske Slagelse.
s. 207 -211
Læs i -og tag med ! Grundbogen til Religion C pp. 43 midt - 48 + linket nedenunder >>> Om os >>> Det jødiske hus & Synagogen
I dag arbejdes med disse sp til lektien:
ulighed.docx
Find fej i teksten.docx
Danmark har den 7. laveste ulighed i OECD
Størst indkomstfremgang i bunden og toppen
Kvinder og mænd på arbejdsmarkedet 2025
CO2.docx
Læs i linket nedenunder >>> Om os >>> Det jødiske hus & Synagogen + >>> Jødiske institutioner + >>>Medlemsservice >>> Jødiske helligdage >>> Shavout + Sukkoth + Rosh Hashana + Purim og Jom Kippur
Note om artikel på dr.dk i går:
Gå ind på Bibelen online >>>Det gamle testamente >> Jobs bog kap 1, kap 2, kap 3 og 42 (OBS. kap 42 vers 7 henviser til kap. 41)
Eksamen samfundsfag1Fam identitet.docx
Enkelt faglig eksamen samfundsfag.pptx
Rækkefølgeliste til KS.docx
Vores verdens historie 27.10.docx
Repetition >>>> Studieplanen for 1. HF : særfagligt emne: Islam
Studieplanen
p 28.docx
opgaver_velfærdsmodeller .docx
JRLib_kons.docx
DF nationalkonservative mærkesager
Debat: Genfind den liberale fortælling, Venstre. 28. oktober 2023 Jyllands-Posten. (Debat) JENS ROHDE Tidl. MF, politisk ordfører, MEP.
Afsnit
TrivselsLUP-undersøgelse
opg_artikel.docx
Udlændinge er tilbage i dansk politik. Det er risikabelt for især Socialdemokratiet. 8. maj 2025 Kristeligt Dagblad.
opg_magt.docx
valgdeltagelse fv19_Tabel side 13
Flere kvinder i Folketinget
Identitetsdannelse og religionsfaget
Identitetsdannelse & Det gode samfund - og religionsfaget
Bourdieu mv.docx
Bourdieu_Giddens.pptx
Overvægt nærmer sig USA tilstande
Ny rapport: Social ulighed præger danskernes helbred fra fødsel til død. 10. april 2025 Sundhedspolitisktidsskrift.dk
Særfagligt emne: Jødedom og religionsfagets begreber
SF_øko_konjunkturer.docx
Økonomiske mål og sammenhænge.pptx
2 øko konjunktur tekster.docx
Økonomisk Redegørelse: Dansk økonomi i god form trods global usikkerhed.29. august 2025 Ritzaus Bureau (Indland) Økonomiministeriet.
Vismændene retter skytset mod regeringen. 22. oktober 2025 Jyllands-Posten.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 50
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Ideologiernes kamp
Vi skal arbejde med tiden efter 1945. Der vil være fokus på tiden umiddelbart efter anden verdenskrig samt på udviklingen i DDR fra 1949 og frem til genforeningen 1990.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ ̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag ̶
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof:
-Hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne ̶
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner ̶
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv ̶
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede ̶
globalisering ̶
historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Materialer:
Frederiksen, Peter. Vores verdenshistorie 3. Columbus. 2021. s. 125-139, 203-230. Bogens kildemateriale er anvendt.
Kilder
Klos, Micael. DDR 1949-1989. Den virkeliggjorte socialisme? Frydenlund. 2017
Hvorfor der ikke er nogen opposition i DDR (1957).
Genforening i Aldirusen (1990)
Sting “The Russians”. (1985)
Billy Joel, We didn’t start the fire. (1989)
Klip fra youtube:
1989: Mauerfall – Der 9. November
Was genau geschah am 17. Juni 1953? | DW Nachrichten
Indhold
Kernestof:
Vi bruger - tag med! - Grundbogen til Religion C pp. 23-28 top + Bibelen online >>>Det gamle testamente >>> Anden Mosebog kap 19 og kap 20 + kap 21 vers 12+ vers 15 og vers 17....
I dag
Luk samfundet op kap. 9.1.pdf
Opgaver Pengepolitik.docx
”Inflationen er under kontrol i eurolandene”2. juli 2025 Jyllands-Posten.
Topøkonomer: Regeringens gaveregn går stik imod lærebøgerne 30. august 2025 Berlingske
Luk samfundet op; sider: 179-180
Opgave_strukturpolitik.docx
Vi bruger - tag med! - Grundbogen til Religion C pp. 28 - 33 top + Bibelen online >>>Det gamle testamente >>> Anden Mosebog kap 20 + kap 21 vers 12 + vers 15 og vers 17 + vers 24-25 (Øje for øje...)
Vi bruger - tag med! - Grundbogen til Religion C pp. 29 - 38 + Bibelen online >>>Det gamle testamente >>> Tredje Mosebog kap 19 vers 18 + Femte Mosebog kap 6 vers 5 (Til 2 moduler)
Opsamling
Læs i -og tag med ! Grundbogen til Religion C pp. 38 spalte 2, 39-44 top
Noter
Opgave_strukturpolitik_flexicurity.docx
samfundetsøkonomi flexicurity.pdf
Debat: Mismatch. Jobmarkedet står med et stort uløst problem
6_10_2p.docx
Socialdemokratiets bagland kræver indgreb fra regeringen - dagpengene fortsætter med at tabe værdi
Voksenlærlinge er en voksende succes. 16. december 2021 Sjællandske Slagelse.
s. 207 -211
Læs i -og tag med ! Grundbogen til Religion C pp. 43 midt - 48 + linket nedenunder >>> Om os >>> Det jødiske hus & Synagogen
I dag arbejdes med disse sp til lektien:
ulighed.docx
Find fej i teksten.docx
Danmark har den 7. laveste ulighed i OECD
Størst indkomstfremgang i bunden og toppen
Kvinder og mænd på arbejdsmarkedet 2025
CO2.docx
Læs i linket nedenunder >>> Om os >>> Det jødiske hus & Synagogen + >>> Jødiske institutioner + >>>Medlemsservice >>> Jødiske helligdage >>> Shavout + Sukkoth + Rosh Hashana + Purim og Jom Kippur
Note om artikel på dr.dk i går:
Gå ind på Bibelen online >>>Det gamle testamente >> Jobs bog kap 1, kap 2, kap 3 og 42 (OBS. kap 42 vers 7 henviser til kap. 41)
Eksamen samfundsfag1Fam identitet.docx
Enkelt faglig eksamen samfundsfag.pptx
Rækkefølgeliste til KS.docx
Vores verdens historie 27.10.docx
Repetition >>>> Studieplanen for 1. HF : særfagligt emne: Islam
Studieplanen
p 28.docx
opgaver_velfærdsmodeller .docx
JRLib_kons.docx
DF nationalkonservative mærkesager
Debat: Genfind den liberale fortælling, Venstre. 28. oktober 2023 Jyllands-Posten. (Debat) JENS ROHDE Tidl. MF, politisk ordfører, MEP.
Afsnit
TrivselsLUP-undersøgelse
opg_artikel.docx
Udlændinge er tilbage i dansk politik. Det er risikabelt for især Socialdemokratiet. 8. maj 2025 Kristeligt Dagblad.
opg_magt.docx
valgdeltagelse fv19_Tabel side 13
Flere kvinder i Folketinget
Identitetsdannelse og religionsfaget
Identitetsdannelse & Det gode samfund - og religionsfaget
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215936940", "T": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215936940", "H": "/lectio/1093/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76215936940" }